Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Lilltjejen vägrade tydligen sova middag idag (med sin pappa), hon höll faktiskt ihop och uppe tempot hela eftermiddagen, somnade dock en sida in i kvällsläsningen ♥️😁

Vi har haft en ljuvlig kväll med grillad korv och häng i trädgården. Nu när studsmattan kommit upp så roar barnen sig ganska bra själva med den, sandlådan, gungorna och blomplockning. Jag kunde hållas med att bära ut de sista utemöblerna och parasoll mm. 😊
 
IMG_9420.jpeg
Vi fortsätter njuta av solen 😍 den här 1 år och 9 månaders galenpannan börjar få så himla mycket egen vilja! han försöker smita ut så fort de finns chans till det. Hittade honom på studsmattan två gånger idag där han sitter och ropar på brorsorna i hopp om att ngn ska komma och hoppa med honom 😁 när brorsan rider kommer han springandes och skriker efter att rida, får skritta av och gallskriker när han inte får rida längre, matar våra hönor med allt som tänkas kan, hästarna kommer direkt han ropar på dem i hagen osv så himla roligt när de börjar bli egna personer
 
Sonen har börjat klättra precis överallt, och sedan ett par veckor tillbaks går det inte att titta åt ett annat håll utan att han slår sig. Idag ledsnade jag och löste en del av problemet ”punktmarkera sonen” genom att ta bort benen på soffan. Mycket praktiskt!

IMG_5848.jpeg
 
:laugh:Förlåt. Men skönt att veta att vi inte är ensamma om detta lidande. Men sen nån månad tillbaka är detta även mitt liv. Snavar fram över kuddar strategiskt placerade överallt. Soffbordet med sina vassa hörn står plötsligt mitt i vardagsrummet. Madrass nedanför sängen som stoppar en från att öppna nedersta lådorna i garderoben. Alla praktiska trappallar är förvisade. Och ändå hittar jag honom på köksbordet :devil: fruktansvärt intensiv ålder.
 
Sonen berättade igår att han inte gillar enhörningar längre, och idag sa han att det var för att han kommit på att det är mer en tjejgrej 💔
Har bävat inför den här dagen men tänkt att vi ändå varit ganska förskonade länge. Han hade gärna klänning ganska långt upp i åldern, gillar långt hår och nagellack och favoritgrejerna var länge enhörningar och regnbågar. Men omvärlden gör sitt och även om han är populär och har många vänner så är dessa betydligt "grabbigare" killar som såklart påverkar och det lär inte bli annorlunda på skolan i höst.

Vi hade iallafall ett ganska långt samtal om hur lite enhörningar har med snoppar och snippor att göra (🙈 bästa jag kom på i stunden...) och hur ledsen jag själv blivit några gånger när folk antog att jag som barn inte gillade något för att jag är tjej, och hur viktigt det är att alla får gilla vad dom vill. Vet inte om det gjorde skillnad... Det är inte lätt att växa upp 💔
 
Sonen berättade igår att han inte gillar enhörningar längre, och idag sa han att det var för att han kommit på att det är mer en tjejgrej 💔
Har bävat inför den här dagen men tänkt att vi ändå varit ganska förskonade länge. Han hade gärna klänning ganska långt upp i åldern, gillar långt hår och nagellack och favoritgrejerna var länge enhörningar och regnbågar. Men omvärlden gör sitt och även om han är populär och har många vänner så är dessa betydligt "grabbigare" killar som såklart påverkar och det lär inte bli annorlunda på skolan i höst.

Vi hade iallafall ett ganska långt samtal om hur lite enhörningar har med snoppar och snippor att göra (🙈 bästa jag kom på i stunden...) och hur ledsen jag själv blivit några gånger när folk antog att jag som barn inte gillade något för att jag är tjej, och hur viktigt det är att alla får gilla vad dom vill. Vet inte om det gjorde skillnad... Det är inte lätt att växa upp 💔
Fy vad sorgligt det är alltså. Men vad fint det låter som att du kunde möta honom i det! Jag bävar också för dagen när mina pojkar inte vill ha rosa längre pga att nån sagt att det är en tjejfärg. Än verkar de lyckligt omedvetna om det som tur är men det lär ju komma.
 
Det som kan störa mig vansinnigt är hur allting som är ”tjejkodat” fortfarande verkar stå lägre i status inte bara hos barnen utan även bland föräldrarna. Om en tjej gillar motorsport, hockey eller liknande så är det respekt men en kille som gillar jazzdans eller ridning är helt klart obekvämt på ett annat sätt.

Vi har ju en numera snart nioåring som absolut har starka åsikter om hur han vill klä sig och vad som är coolt. Han har ingenting emot att sticka ut, om det görs på rätt sätt. Rosa och glitter kan han absolut ha fortfarande. Jag vet inte säkert om han fått pikar för nånting i skolan ännu, han är ganska brydd om vad folk tycker och tänker om honom rent generellt så tror att han skulle säga om någon varit på honom. Blir kanske värre i mellanstadiet vem vet 😬
 
Det som kan störa mig vansinnigt är hur allting som är ”tjejkodat” fortfarande verkar stå lägre i status inte bara hos barnen utan även bland föräldrarna. Om en tjej gillar motorsport, hockey eller liknande så är det respekt men en kille som gillar jazzdans eller ridning är helt klart obekvämt på ett annat sätt.

Vi har ju en numera snart nioåring som absolut har starka åsikter om hur han vill klä sig och vad som är coolt. Han har ingenting emot att sticka ut, om det görs på rätt sätt. Rosa och glitter kan han absolut ha fortfarande. Jag vet inte säkert om han fått pikar för nånting i skolan ännu, han är ganska brydd om vad folk tycker och tänker om honom rent generellt så tror att han skulle säga om någon varit på honom. Blir kanske värre i mellanstadiet vem vet 😬
Ja det är verkligen skit att tjej så ofta blir lika med "sämre". Vi pratar ofta om det när sonen tex förutsätter att en "mamma inte är lika stark som en pappa" eller liknande. Just den gången var jag dock glad att jag har en tjejkompis som lyfter svintungt i bla marklyft och lägger ut på instagram så jag kunde visa. Jag kanske åtminstone kan så några frön av motbevis för att försvaga dumma normer...

Sonen hade ett par väldigt trista kompisar som slutade fsk förra året, de var orsaken till att han slutade vilja ha klänning bland kompisar eftersom han fick höra att killar inte kan ha det. :(

Å andra sidan köpte han ett jättefint färgglatt halsband idag på marknad bara för att han tyckte det var så fint, så jag hoppas han behåller sin smak precis som den är ♥️
 
Andra kvällen i rad som blir alldeles för sen. Imorgon måste de somna i bra tid för tisdag är det jobb/förskola igen.
Struntade i att dra ner ena rullgardinen så förhoppningsvis vaknar de tidigare Imorgon av att solen lyser in. Eller att det är ljust i alla fall, det ska vara mulet.
 
Sonen berättade igår att han inte gillar enhörningar längre, och idag sa han att det var för att han kommit på att det är mer en tjejgrej 💔
Har bävat inför den här dagen men tänkt att vi ändå varit ganska förskonade länge. Han hade gärna klänning ganska långt upp i åldern, gillar långt hår och nagellack och favoritgrejerna var länge enhörningar och regnbågar. Men omvärlden gör sitt och även om han är populär och har många vänner så är dessa betydligt "grabbigare" killar som såklart påverkar och det lär inte bli annorlunda på skolan i höst.

Vi hade iallafall ett ganska långt samtal om hur lite enhörningar har med snoppar och snippor att göra (🙈 bästa jag kom på i stunden...) och hur ledsen jag själv blivit några gånger när folk antog att jag som barn inte gillade något för att jag är tjej, och hur viktigt det är att alla får gilla vad dom vill. Vet inte om det gjorde skillnad... Det är inte lätt att växa upp 💔
Åhh tänker ofta på en händelse i vår släkt. Dottern var typ 5-6 år gick på dagis och hade valt en tröja i affären. Hon visar stolt för sin farbror vilken fin tröja hon hade. Han fräste åt mig hur jag kunde köpa en killtröja vi hade faktiskt en tjej. -å fan du i min värld finns det inget manligt och kvinnligt. Jag fick till svar att jag själv köper ju knappast herrkläder. Problemet var att jag hade en tröja från dressman och de har minsann inte mycket kvinnligt där.

Samma person kan tala om att det minsann behövs två personer för att göra det och det. Ja två karlar behövs för vi två vuxna i hemmet kan inte göra det och det. Efter typ 10 år i släkten så ledsnade jag och började säga att jag aldrig sett en byggare spikat med snoppen osv.
 
Åhh tänker ofta på en händelse i vår släkt. Dottern var typ 5-6 år gick på dagis och hade valt en tröja i affären. Hon visar stolt för sin farbror vilken fin tröja hon hade. Han fräste åt mig hur jag kunde köpa en killtröja vi hade faktiskt en tjej. -å fan du i min värld finns det inget manligt och kvinnligt. Jag fick till svar att jag själv köper ju knappast herrkläder. Problemet var att jag hade en tröja från dressman och de har minsann inte mycket kvinnligt där.

Samma person kan tala om att det minsann behövs två personer för att göra det och det. Ja två karlar behövs för vi två vuxna i hemmet kan inte göra det och det. Efter typ 10 år i släkten så ledsnade jag och började säga att jag aldrig sett en byggare spikat med snoppen osv.
Har ett gäng liknande personer i släkten, jag blir alltid lika arg. En liknande händelse var när jag skulle köpa en rosa springcykel till sonen på Marketplace och mannen som säljer den säger till sonen "Men det är väl lite fel färg för dig? Hehe". Ångrar än idag att jag inte vände på klacken och skippade köper när han sa något så jäkla dumt, men eftersom sonen var med ville jag inte göra honom besviken...

Samma sak hände när vi köpte begagnad.cykel till honom hos handlare. Han blev förtjust i en lila cykel med stjärnor på och säljaren blev helt ställd :cautious:
 
Jag blir beklämd också. Dottern hade en väst på sig på förskolan som kompisen kallade för "kill-väst". Jag frågade om hon sett att västen hade en snopp. Och det hade den ju inte såklart.
Trodde verkligen vi kommit längre än så här. Och det kommer ju hemifrån, nånstans. Även om vi försöker att inte kalla kläder för tjej eller killkläder så verkar ju vissa göra det..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 469
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 281
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp