Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Ikväll har jag varit på föräldramöte på skolan där 6åringen börjar i höst. :) Blandade känslor, skolan verkar bra, det är den som ligger i vår by och all personal som var med verkade väldigt bra. Men, det är så himla många barn! 🙈 3 grupper i förskoleklass med runt 27 barn per klass... Och så är 1-3 på det. Jämfört med de dryga 60 barn på förskolan nu. Vet såklart att det finns betydligt större barngrupper på andra ställen i landet men det är mycket mer än jag någonsin var med om själv som barn. Det blir förhoppningsvis bra, iaf väldigt spännande med skolstart 😊

Jag tycker att stora barngrupper överlag är lite problematiskt. Jag gillar dotterns förskola, pedagogerna, gårdarna och allt de sysselsätter sig med på dagarna, och jag tyckte hon var redo när hon började 1,5 år gammal. Då var de enbart 7, men skulle bli 13 under terminen. Det blev tillslut ändå en full grupp på 15. Nu är de ett barn extra fram till sommaren när grupperna görs om lite. Sen är de ju sällan alla på plats samtidigt, men sist jag hämtade henne så kände jag bara.. herregud vad många barn på den här lilla ytan. Pedagogerna är som sagt super, men ofta är någon utav dem sjuk och det är en ny vikarie. Jag tycker att det är synd att man måste planera det så beklämmande tight. Det är som samhället i stort, maxa alla resurser man har till bristningsgränsen. Jag har respekt för våra skattepengar, men skulle vilja lova att det finns annat man kan skära ner på än vård och skola.
 
Jag har respekt för våra skattepengar, men skulle vilja lova att det finns annat man kan skära ner på än vård och skola.
Verkligen! En del av problemet är dock skolpengen/barnpengen. Hoppas verkligen systemet görs om snart. En kommunal förskola måste ordna nattöppen verksamhet, sommaröppen verksamhet, skyldig att ta emot alla barn i kommunen utifrån barnprognoser och lokalisering m.m. medan en privat förskola med barnpeng inte har de skyldigheterna. De kan hålla helt stängt flera veckor på sommaren och hänvisa till en förskola i samma koncern men i en annan kommun, vilket få föräldrar är så pigga på och hellre håller barnen hemma. Och den privata får samma barnpeng som den kommunala medan vinster och utdelning tas ut av ägarna.
 
Jag tycker att stora barngrupper överlag är lite problematiskt. Jag gillar dotterns förskola, pedagogerna, gårdarna och allt de sysselsätter sig med på dagarna, och jag tyckte hon var redo när hon började 1,5 år gammal. Då var de enbart 7, men skulle bli 13 under terminen. Det blev tillslut ändå en full grupp på 15. Nu är de ett barn extra fram till sommaren när grupperna görs om lite. Sen är de ju sällan alla på plats samtidigt, men sist jag hämtade henne så kände jag bara.. herregud vad många barn på den här lilla ytan. Pedagogerna är som sagt super, men ofta är någon utav dem sjuk och det är en ny vikarie. Jag tycker att det är synd att man måste planera det så beklämmande tight. Det är som samhället i stort, maxa alla resurser man har till bristningsgränsen. Jag har respekt för våra skattepengar, men skulle vilja lova att det finns annat man kan skära ner på än vård och skola.
Jag håller verkligen med, det är så kortsiktigt också, att spara in på barn. Vår förskola är också väldigt bra och mina barn trivs, men det är jättestora grupper och jag märker ju att de är piggare och har haft det roligare efter att ha varit där på typ påsklovet när det är mycket färre barn.
 
Hur många pedagoger är det i gruppen?

De är 3 ordinarie personal i gruppen varav fram tills nyligen var 2 utav dem förskollärare. Nu har en av dem fått byta avdelning, då en förskollärare på den avdelningen gick i pension och de behövde en där. Så vi fick en ny som också jobbade på förskolan innan, och jag vet inte vilken utbildning hon har men gissningsvis inte förskollärare då.

Nu vet jag att det är någon ändring på gång inför hösten. Vi skulle haft utvecklingssamtal förra veckan, men hon blev sjuk så det gick skjutas upp. Men jag har hört ryktesvägen att nåt är på gång.
 
Jag håller verkligen med, det är så kortsiktigt också, att spara in på barn. Vår förskola är också väldigt bra och mina barn trivs, men det är jättestora grupper och jag märker ju att de är piggare och har haft det roligare efter att ha varit där på typ påsklovet när det är mycket färre barn.

Jag håller med. Dottern har enbart gått 24 h i veckan under sitt första år, eftersom vi är föräldralediga med sonen. Så det har inte varit något problem för henne. Sonen däremot kommer dels vara ett par månader yngre när han börjar, men vi kommer också att arbeta båda två. Han har dessutom lite fler speciella behov än vad dottern har. Så det känns... sådär. Vi lägger lite pussel inför hösten för att se till att hans (och hennes också, blir det ju då per automatik) dagar inte ska behöva vara så långa.
 
Verkligen! En del av problemet är dock skolpengen/barnpengen. Hoppas verkligen systemet görs om snart. En kommunal förskola måste ordna nattöppen verksamhet, sommaröppen verksamhet, skyldig att ta emot alla barn i kommunen utifrån barnprognoser och lokalisering m.m. medan en privat förskola med barnpeng inte har de skyldigheterna. De kan hålla helt stängt flera veckor på sommaren och hänvisa till en förskola i samma koncern men i en annan kommun, vilket få föräldrar är så pigga på och hellre håller barnen hemma. Och den privata får samma barnpeng som den kommunala medan vinster och utdelning tas ut av ägarna.

Nja.

Kommunen har inte heller någon skyldighet att anordna nattöppen verksamhet.

Kring sommarstängning så ska såväl kommunala som privata huvudmän erbjuda motsvarande verksamhet som är ett realistiskt alternativ och inte innebär att föräldrar inte har tillgång till förskola pga transporter. Var en kommungräns råkar gå i ett sådant sammanhang är ju rätt egalt. Man kan ju ha väldigt långt till en annan förskola i samma kommun också om den ligger i en helt annan stad eller i andra änden av kommunen. I praktiken är det verkligen sisådär med hur detta efterföljs och också deg oavsett huvudman.

Jag håller helt med om att vårt friskolesystem verkligen borde ändras! Men skolpengen som sådan har ju inte så mycket med det att göra. Skolpeng skulle jag tro används i de flesta kommunala budgetar till alla skolor oavsett huvudman,
 
Nja.

Kommunen har inte heller någon skyldighet att anordna nattöppen verksamhet.

Kring sommarstängning så ska såväl kommunala som privata huvudmän erbjuda motsvarande verksamhet som är ett realistiskt alternativ och inte innebär att föräldrar inte har tillgång till förskola pga transporter. Var en kommungräns råkar gå i ett sådant sammanhang är ju rätt egalt. Man kan ju ha väldigt långt till en annan förskola i samma kommun också om den ligger i en helt annan stad eller i andra änden av kommunen. I praktiken är det verkligen sisådär med hur detta efterföljs och också deg oavsett huvudman.

Jag håller helt med om att vårt friskolesystem verkligen borde ändras! Men skolpengen som sådan har ju inte så mycket med det att göra. Skolpeng skulle jag tro används i de flesta kommunala budgetar till alla skolor oavsett huvudman,
Nja, tror det hade prövats i någon instans och det var ok att ha det i en annan kommun trots att det innebar väsentligt längre pendling för föräldrarna. Jag har vänner som varit med om samma men de drev det inte vidare, de rättade sig helt enkelt efter stängningstiderna på den privata förskolan och lade sin semester där. Inte jättekul att vara den förälder som ställer till med bråk på en liten förskola på landet..

Nattdagis har de flesta större kommuner, men du har rätt i att det inte är ett absolut krav för alla. Kan dock inte se framför mig en privat förskola tar på sig att ordna nattdagis för att några föräldrar önskar det, har du något exempel?

Menar du att skolpengen inte har något att göra med skolbudgetar? Det är ju det som är en del av problemet, man måste ge samma budget-barn/skolpeng till förskolorna oavsett huvudman. Men kommunen kan inte stänga alla sina förskolor 4 veckor på sommaren som en privat fsk ändå kan komma undan med. Det innebär egentligen lägre barnpeng för alla kommunala förskolor som måste bedriva verksamhet på ett annat sätt. Vissa kommuner har löst det på så sätt att 95% av barnpengen är samma oavsett huvudman, 5% extra ges till vissa förskolor beroende på exempelvis ett socioekonomiskt index.

Problemet uppstår ju även när politikerna behöver skjuta till extra pengar när skolor gått för mycket back. Då kommer friskolorna och vill ha samma peng i efterhand, som i Västerås 2022 när en friskola krävde 7 miljoner extra för åren 2010-2013. Mer än tio år efteråt. För att kommunen då hade behövt skjuta till extra medel till skolorna, bland annat på grund av att flera nya friskolor startat och de kommunala skolorna fick ett vikande elevunderlag från ett år till ett annat. Finns många exempel, Södertälje och Norrköping också bara nyligen.
 
@Imogen År 2019 var det ca 200 av Sveriges 290 kommuner som hade "nattis"-verksamhet så de flesta har ju det. Många föräldrar arbetar inom industrin och sjukvården och har behov av barnomsorg utöver 6-18 tiden.
 
Jag har också ett barn som börjar skolan i höst, men här finns ingen förskoleklass så hon börjar ettan direkt. Hon är född i oktober - 17 och är mer än redo för skolan, det här hon varit länge. Det blir ju vårt fjärde barn som börjar skolan så det känns ganska vant och inte så stort för oss föräldrar. Föräldramöte om 2 veckor men jag vet inte ens om vi behöver gå, känns som vi redan vet allt. Här är det max 25 barn i varje klass men storleken varierar mycket, äldsta var en "svag" årgång så dom var bara 15 i klassen.
Barn 3 lämnar den skolan nu och jag hoppas så mycket att barn 4 får samma lärare, hon är så bra.

Nästa höst börjar sen lillebror, han är född maj 19 men han känns långt i från redo för skolan men det kan ju hända mycket på mer över ett år.

(här börjar barnen första klass hösten när dom har fyllt 6år, i höst börjar alltså barn födda september -17 till augusti -18).
 
De är 3 ordinarie personal i gruppen varav fram tills nyligen var 2 utav dem förskollärare. Nu har en av dem fått byta avdelning, då en förskollärare på den avdelningen gick i pension och de behövde en där. Så vi fick en ny som också jobbade på förskolan innan, och jag vet inte vilken utbildning hon har men gissningsvis inte förskollärare då.
Ok! Vår dotter går i en grupp där de är totalt 11 vilket är max, och de har två pedagoger (en förskollärare och en barnskötare). Jag har aldrig fått känslan att gruppen är särskilt stor utan den känns lagom. Men jag kan tänka mig att det är väldigt många faktorer som spelar in när det gäller sånt.
 
IMG_8040.jpeg


Så jäkla stolt morsa har sett min unge sjunga på Operan, det inte ett öga torrt! 🥹❤️
 
Ok! Vår dotter går i en grupp där de är totalt 11 vilket är max, och de har två pedagoger (en förskollärare och en barnskötare). Jag har aldrig fått känslan att gruppen är särskilt stor utan den känns lagom. Men jag kan tänka mig att det är väldigt många faktorer som spelar in när det gäller sånt.

Säkert så. Jag har bara hämtat någon enstaka gång den här terminen och det kan ju hända att förutsättningarna just då gjorde att det kändes mycket. På väg dit nu så kanske är annorlunda idag :) Om alla är på plats samtidigt är det ju också märkbar skillnad på 11 och 15, eller till och med 16 som jag tror att de är tillfälligt nu.
 
Säkert så. Jag har bara hämtat någon enstaka gång den här terminen och det kan ju hända att förutsättningarna just då gjorde att det kändes mycket. På väg dit nu så kanske är annorlunda idag :) Om alla är på plats samtidigt är det ju också märkbar skillnad på 11 och 15, eller till och med 16 som jag tror att de är tillfälligt nu.
Ja kommer man när typ tre barn gråter och två bråkar så känns det ju som totalt kaos på en gång 🙈. 16 låter mycket tycker jag dock, oavsett hur lugn gruppen skulle vara. Så fattar vad du menar!
 
Pratade för övrigt med min chef om att gå ner i tid. Vi hade ett bra samtal och det är givetvis inga problem. Jag har en bra chef och han är stöttande. Men i samtalet sa han ”…men jag vet hur det är att få ihop det” och beskrev sen hur han och hans fru jobbar omlott och hemifrån för att få ihop dagarna. Att det går också, och om jag vill kan jag såklart spela med förtroendearbetstid och mer arbete hemifrån. Jag kunde ändå inte låta bli att tänka att… men vi har en 1 åring och en 2 åring, det är stor skillnad från att ha en 4-åring 😅

Jag vill verkligen inte försumma andras upplevelser. Jag vet ingenting om andras barn, oavsett ålder och hur många eller få de är. De vet bara föräldrarna. Men jag finner mig ofta i diskussioner där jag känner att man glömmer bort att våra är så jäkla små och nära inpå varandra i ålder. Det är två blöjbarn varav ett som inte sover, och han börjar förskolan som 1 år och 3 månader gammal. Det är pressat. Aja, jag ska inte gälla om det mer jag tror bara jag känner mig lite ensam ibland i diskussioner och överlag. Det är få som vet vad vi sitter med. Att när vi drog igång ett möte kl. 9 i morse och folk säger ”god morgon” hade jag varit uppe sen 4.
 
Nja, tror det hade prövats i någon instans och det var ok att ha det i en annan kommun trots att det innebar väsentligt längre pendling för föräldrarna. Jag har vänner som varit med om samma men de drev det inte vidare, de rättade sig helt enkelt efter stängningstiderna på den privata förskolan och lade sin semester där. Inte jättekul att vara den förälder som ställer till med bråk på en liten förskola på landet..
Att det är ok att ha det i en annan kommun har jag inte motsatt mig. Min poäng var att just kommungränsen spelar ju inte i praktiken någon roll för den enskilde och att regeln är att det ska vara ett realistiskt alternativ som inte innebär att föräldrarna inte har tillgång till förskola. Det finns vad jag vet inget som säger att detta skulle vara annorlunda beroende på huvudman. Däremot är det ju av naturliga skäl så att den kommunala förskolans alternativ är inom kommungränsen.
Att föräldrar anpassa sin semester eller trixar och fixar med barnvakter osv för att slippa alternativ sommarförskola tror jag är jättevanligt och den tröskeln är nog betydligt lägre än vad en domstol skulle bedöma som "realistiskt". Jag gör det själv för att slippa sommarfritids och sommarförskola och då är våra alternativ inom kommunen och skulle med all säkerhet klara en prövning. Jag tycker att det finns mycket som är bristfälligt i hela den här hanteringen. Bara en sådan sak som att standard är att skicka ut ett brev där det står "Förskolan/fritids stängd vecka 28-31. Behöver du omsorg under dessa veckor sker den på annan förskola/fritidshem. Anmäl ifall du har behov av omsorg dessa veckor" får ju folk att undvika detta så långt det går, vilket inte säger så mycket om det egentliga behovet. Svaren skulle nog se annorlunda ut om man enbart frågade föräldrarna om hur behovet av barnomsorg under sommaren såg ut....
Jag argumenterar inte för att det är rimligt med sådana här lösningar! Bara påpekade att det inte finns någon skillnad i lagen beroende på vem som är huvudman.

Nattdagis har de flesta större kommuner, men du har rätt i att det inte är ett absolut krav för alla. Kan dock inte se framför mig en privat förskola tar på sig att ordna nattdagis för att några föräldrar önskar det, har du något exempel?

Jag svarade bara på påståendet att det fanns en skillnad i skyldigheten att erbjuda nattverksamhet, menade inte att kommunal och privata gör det i samma utsträckning. Kommunen erbjuder ju trots allt ofta saker som är utöver vad lagen kräver för att vara en attraktiv kommun för barnfamiljer. Tex detta med antal timmar för föräldralediga utöver lagens 15. Ja jag känner till exempel på fristående nattverksamhet, men de är nog definitivt mer undantag.


Menar du att skolpengen inte har något att göra med skolbudgetar? Det är ju det som är en del av problemet, man måste ge samma budget-barn/skolpeng till förskolorna oavsett huvudman. Men kommunen kan inte stänga alla sina förskolor 4 veckor på sommaren som en privat fsk ändå kan komma undan med. Det innebär egentligen lägre barnpeng för alla kommunala förskolor som måste bedriva verksamhet på ett annat sätt. Vissa kommuner har löst det på så sätt att 95% av barnpengen är samma oavsett huvudman, 5% extra ges till vissa förskolor beroende på exempelvis ett socioekonomiskt index.

Problemet uppstår ju även när politikerna behöver skjuta till extra pengar när skolor gått för mycket back. Då kommer friskolorna och vill ha samma peng i efterhand, som i Västerås 2022 när en friskola krävde 7 miljoner extra för åren 2010-2013. Mer än tio år efteråt. För att kommunen då hade behövt skjuta till extra medel till skolorna, bland annat på grund av att flera nya friskolor startat och de kommunala skolorna fick ett vikande elevunderlag från ett år till ett annat. Finns många exempel, Södertälje och Norrköping också bara nyligen.

Nej, och jag säger inte emot dig i det du skriver här. Som du beskrev det i ditt förra inlägg när du skrev om "fristående förskolor med barnpeng" så tolkade jag dig som att barnpeng var för privata alternativ medan budgeten för kommunal verksamhet var upplagd på annat sätt. Då missförstod jag dig.
 
@Imogen År 2019 var det ca 200 av Sveriges 290 kommuner som hade "nattis"-verksamhet så de flesta har ju det. Många föräldrar arbetar inom industrin och sjukvården och har behov av barnomsorg utöver 6-18 tiden.

Det stämmer säkert, och tur det eftersom det är något som många behöver!

Men det har ju som sagt väldigt lite med kommunens skyldighet att göra. Vad jag vet är det en vanligt lösning att kommunen har en (eller fler om det är stor kommun) förskola som har erbjuder nattverksamhet och på den nattverksamheten går barn som går på alla kommunens förskolor och fritidshem när de behöver omsorg nattetid oavsett vilken deras ordinarie förskola/fritids är och oavsett vilken huvudman den ordinarie verksamheten har. Det finns också kommuner som erbjuder barnsomsorg nattetid i hemmet. Det är en kommunal service som erbjuds trots att kommunen inte är skyldig att erbjuda den likt mycket annat kommunen erbjuder sina invånare trots att skyldighet saknas.

Alltså jag tycker att hela friskolesystemet i dess nuvarande form ska skrotas. Så vill inte framstå som en försvarare av det 😅
 
Jag vill verkligen inte försumma andras upplevelser. Jag vet ingenting om andras barn, oavsett ålder och hur många eller få de är. De vet bara föräldrarna. Men jag finner mig ofta i diskussioner där jag känner att man glömmer bort att våra är så jäkla små och nära inpå varandra i ålder. Det är två blöjbarn varav ett som inte sover, och han börjar förskolan som 1 år och 3 månader gammal. Det är pressat. Aja, jag ska inte gälla om det mer jag tror bara jag känner mig lite ensam ibland i diskussioner och överlag. Det är få som vet vad vi sitter med. Att när vi drog igång ett möte kl. 9 i morse och folk säger ”god morgon” hade jag varit uppe sen 4.

Jag känner verkligen igen mig i det här med att känna sig ensam i diskussioner även om det för oss är helt andra faktorer och förutsättningar. Vår äldsta är nio, och det är träningar och matcher och lek hos kompisar och kalas och allt vad det är som vilken 9-åring som helst. Hans kompisars föräldrar beklagar sig över hur mycket hämtande och lämnande det är och alltid någon aktivitet. Jo jag förstår att det också är jobbigt och tidskrävande. Men vårt barn har en kronisk sjukdom och vi måste vara med hela tiden på alla träningar, alla matcher, alla barnkalas, all kompislek. Hämta och lämna I wish! Och så har vi två barn till...

Vi beklagar oss aldrig över sånt till andra föräldrar (förutom våra egna nära vänner). Inte minst för att inte riskera att det på något sätt når fram till vårt barn. Men oj vad man ibland önskar att andra insåg ens förutsättningar. Vilket jag verkligen förstår är för mycket begärt, jag gjorde det ju inte själv innan jag var i den här situationen. Men önska kan man ju....
 
Min 6åring känns redo. Han är född i januari med flera kompisar som är december 17-barn och därför började redan förra året. Jag är SÅ glad att han inte hamnade på den sidan nyåret, det tror jag inte hade varit lika lyckat...

Senaste året har han mognat enormt och blivit mer självständig på flera sätt, jag tror skolan blir en bra och nyttig grej att ta sig an 😊

Min dotter känns väl akademiskt redo, kan redan läsa och skriva rätt bra. Men jag hade ändå gärna sett ett år till utan skolplikt.
Hon är född i mitten av året. Sonen som är född i mitten på december kommer börja när han är drygt fem och ett halvt. Det känns sådär.
Vill att barn ska få vara små så länge det går.
 
Vad skönt det ska bli nu med långhelg och vi har nästan inget planerat. Det har varit ganska mycket senaste veckorna och min kropp skriker efter vila. Hoppas på fint väder så vi kan fixa lite i trädgården och jag längtar efter en skogsutflykt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 474
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 281
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp