Bukefalos 28 år!

Vad gör vi nu då? del LXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag står då med ett halvt ångestmoln över mig men maken var och handlade innan och köpte choklad till mig :love: Så nu kan jag ångestäta om jag vill :p
Fixat lunch och städat ut en hel hög med för stora kläder :up:
 
Om.de pratar om något som rör sparven är decennier sak men vanligt snack om diverse. Respektlöst.

Tycker också det rör sig om ovilja gällande madrass. De om några borde väl ändå ha någon form av madrasser som passar.

Men herrejisses vad uselt jag skriver med mobilen.
*Om de pratar om något som rör sparven är det en sak men är det vanligt snack om diverse så är det respektlöst.

Ska sluta skriva med mobilen när jag inte har glasögon på mig..
 
Ja det är nog sant ändå.. Mamma vet om det med. Även om jag inte är helt hundra på henne som mamma är hon min syster och ungen kommer få en supermoster i vått och torrt :heart

Låter inte roligt. Eller jo att barnet får en bra moster! Vad beror det på att din syster är så omogen, om man får fråga? Curlad eller har en diagnos?
 
Jag varvar mellan buke och tråkig skoluppgift. Kursen i etik och moral som jag trodde skulle vara intressant handlar mest om vad våra traditioner har lärt oss :meh: Jag har lärt mig mycket mer sen jag började lära känna personer från olika bakgrunder än genom dop, julafton och födelsedagar...
 
Låter inte roligt. Eller jo att barnet får en bra moster! Vad beror det på att din syster är så omogen, om man får fråga? Curlad eller har en diagnos?

Hon gick på särskola från dagis fram till högstadiet. Då följde mamma med henne till skolan varje dag i 3 år.. Hon har ingen diagnos på papper men det är för att mamma vägrade låta BUP skriva en (gäller även mig, fick min AS diagnos i vuxen ålder men mamma är lite speciell) men mamma har alltid sagt att hon har ADHD och är inte försenad i utvecklingen men kan inte ta hand om sig själv. Känns som hon är rejält omogen i beteendet även om hon fungerar inom vissa områden. Jag misstänker att hon är inom autismspektrumet men hon vägrade låta sig gå igenom en utredning då soc erbjöd det för 2 år sedan då hon skulle fått en lägenhet via dom om hon hade dokument på svårigheterna men hon bor alltså fortfarande hemma snart 27 år gammal.

Barnet kommer få en supermoster och jag kommer stötta syrran men jag tror hon får det svårt.
 
Hon gick på särskola från dagis fram till högstadiet. Då följde mamma med henne till skolan varje dag i 3 år.. Hon har ingen diagnos på papper men det är för att mamma vägrade låta BUP skriva en (gäller även mig, fick min AS diagnos i vuxen ålder men mamma är lite speciell) men mamma har alltid sagt att hon har ADHD och är inte försenad i utvecklingen men kan inte ta hand om sig själv. Känns som hon är rejält omogen i beteendet även om hon fungerar inom vissa områden. Jag misstänker att hon är inom autismspektrumet men hon vägrade låta sig gå igenom en utredning då soc erbjöd det för 2 år sedan då hon skulle fått en lägenhet via dom om hon hade dokument på svårigheterna men hon bor alltså fortfarande hemma snart 27 år gammal.

Barnet kommer få en supermoster och jag kommer stötta syrran men jag tror hon får det svårt.
Det är många föräldrar som håller upp vingarna själva åt ett barn med utvecklingsstörning, det är ju skämmigt att ha ett utvecklingsstört barn tycker dom och så blir det också därefter. Det går bra så länge någon förälder finns kvar och är helt frisk och kan fixa men sen blir det synd om barnet. Istället för att smyga in ett fungerande eget liv med hjälp och stöttning av soc m.fl. så blir det platt fall med dunder och brak när inte föräldrarna finns mera och då är det jättesynd om barnet som kommer i kläm pga. skamkänslorna hos föräldrarna.
 
Tror jag inte. Isåfall hade de väl sagt det när jag var hos Apple och fick telefonen undersökt? De sa bara ”ladda när du behöver”. :p

Det finns mest troligt ett inbyggt/inprogrammerat skydd som man inte behöver bry sig om.
Laddningen stängs av automatiskt när batteriet är fullt och då stängs också laddaren av. Dom där skrönorna om att man inte ska ladda mer än si och så verkar vara lika svåra att döda som "råttan i pizzan" var en gång, men vill man tro på sagor så,,,,,,,, :cool:

Eftersom jag pysslar "en hel del" minst sagt med elektronik och har gjort det sen tidigt 70-tal så kan jag nog påstå att jag har "ganska" bra koll på det mesta. :D
 
Det här var GOTT och rekommenderas :d:
Kyckling och linsgryta, 4 port (http://attlevasunt.se/kyckling-och-linsgryta-i-crock-pot)

500 g kycklinglår eller kycklingfilé
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk gurkmeja
1 tsk mald kardemumma
2 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 msk fint riven ingefära
1 burk (400 ml) kokosmjölk
1 burk krossade tomater
1½ dl belugalinser (okokta)
1 burk kikärtor
2 msk kycklingfond
sambal oelek och limesaft efter eget smak och tycke
salt

Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn kycklingen runt om i Crock Pot-enheten eller i stekpanna på spisen. Ställ tillbaka grytan på tillagningsenheten. Skiva den gula löken och finhacka vitlöken. Lägg ner i Crock Pot. Tillsätt de torra kryddorna och den rivna ingefäran. Häll i kokosmjölk, krossade tomater, linser och fond. Låt gå på hög värme i 3 timmar. Tillsätt kikärtorna i grytan, smaka av med limesaft, sambal och salt och låt gå ytterligare en timme på hög värme.

Servera gärna med ris och naanbröd.

Trots att jag ändrade en hel pga vad jag hade hemma. Jag tog mindre mängd kyckling, och lade till några potatisar. Lök, gurkmeja och kardemumma skippades pga att jag inte hade det hemma. Kardemumma gillar inte min man, så det hade jag nog inte haft i i vilket fall som helst. Kikärtor hade jag inte heller. Kyclingbuljongtärning i stället för fond. Malen ingefära i stället för färsk. Jättegod, nyttig och värmande vintermat :) !
 
Hon gick på särskola från dagis fram till högstadiet. Då följde mamma med henne till skolan varje dag i 3 år.. Hon har ingen diagnos på papper men det är för att mamma vägrade låta BUP skriva en (gäller även mig, fick min AS diagnos i vuxen ålder men mamma är lite speciell) men mamma har alltid sagt att hon har ADHD och är inte försenad i utvecklingen men kan inte ta hand om sig själv. Känns som hon är rejält omogen i beteendet även om hon fungerar inom vissa områden. Jag misstänker att hon är inom autismspektrumet men hon vägrade låta sig gå igenom en utredning då soc erbjöd det för 2 år sedan då hon skulle fått en lägenhet via dom om hon hade dokument på svårigheterna men hon bor alltså fortfarande hemma snart 27 år gammal.

Barnet kommer få en supermoster och jag kommer stötta syrran men jag tror hon får det svårt.

Oj, ja det var ju ingen bra grund lagd för henne, om hon förvägrades diagnos och därigenom rätt hjälp. Men skönt att du finns och kan stötta henne igenom det. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
58 555
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Amha
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
677
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 183
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp