vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Du kan lära dig att visa hästar vem som är högst i rang, ledare om man så vill, utan att slå dom.
Du kan lära dig att få hästar att utföra det du vill och vara som du vill, utan att slå dom.
Du kan lära dig att lära hästar att reagera på rätt sätt för skänkel, tygel, viktförändring etc, utan att slå dom.
Du kan lära dig att få hästar att lyssna på mycket små signaler på marken, utan att slå dom.

Faktum är, att du kan lära dig allt det där ganska lätt. Frågan är bara om du vill lära dig, eller om du föredrar att slå?

LIA

man kan ja, men när det handlar om inhysningar kanske man inte vill lägga massa tid, ellerhur?
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

ok, ett exempel, hästen försöker STICKA ifrån dej... slår du den då med spö? Nej då drar den i väg 7 ggr värre..
Hästen stegrar mot dej... Jag drar den då omkull....( men bara om det är mjukt nog) så reser den sig inte fler ggr. men OBS jag gör det BARA med mina egna hästar!
En häst som stegrar kan du dra ur balans utan att den faller, det gäller bara att göra rätt, och sen schasa bort den från dig, knuffa lite på den, göra dej stor osv. Ja det är en konst att fostra vilda hästar men det går.. men ALDRIG med våld! Låt hästen "själv" göra det obekvämt att vara olydig. Men människan får aldrig bli obehaglig.
man kan inte dra liknelser med tröga hästar.. de hästarna lyssnar inte på en framåtdrivande hjälp, klart de ska ha en pisk i röven, inte 1000 små pill med spöt. Men nu är det inte den typ av tillrätta visning som behövs, för här är inte hästen lat...
Finn problemet så har du lösningen:banana:


ASG!!! jag skulle vilja se dig hantera min förra häst... dra omkull! haha, han var ett lamm så länge jag såg honom och de andra människan! men när jag inte var där så var det en helt annan visa, han ställde sig helt enkelt rakt upp först för att visa hur stor och läskig han var och hur liten personen som höll i honom var, givetvis så funkade det ju, det kan gjorde sen var helt enkelt att atakera, och eftersom han stod VÄLDIGT nära när han stegrade så attakerade han helt enkelt på nervägen, o sen (om inte förr) så var han lös och sprang till skogen... de fick ringa och jag gick iväg och ropade... han kom och jag hoppade upp och red iväg, han hade då bara grimma på sig..

gissa om personerna fick stora ögon?!

hur hade du hanterat en häst om försökte döda dig? gett honom en godis?

nä... ibland måste man verkligen visa vem som bestämmer... den här hästen var en ängel när jag var med och var hur lydig som helst, men det räckte med att nån försökte gå in i hagen för att han skulle galoppera fram och vända rumpa till och sparka allt han hade....
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

sen är det en skillnad om hästen busar lite eller bara inte visar nån respekt... och om man faktiskt riskerar sitt liv... är det risk för livet så säger jag bara, varsågod piska så mkt du behöver för att rädda dig själv, men inte annars.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

sen är det en skillnad om hästen busar lite eller bara inte visar nån respekt... och om man faktiskt riskerar sitt liv... är det risk för livet så säger jag bara, varsågod piska så mkt du behöver för att rädda dig själv, men inte annars.

Men hur ofta handlar det om liv och död?
Det vanligaste scenariot är väl ändå att hästen trilskas av någon anledning och inte gör som vi önskar när vi önskar. Det kan handla om rädsla, brist på respekt, bristande ledarskap från vår sida, mm mm. Då tycker inte jag att det är ok att någon använder pisk på min häst. Jag vill att den personen frågar mig hur det ska lösas på bästa sätt och även visar mig så pass mycket respekt att de låter mig själv uppfostra min häst. Det gör jag utan vare sig pisk eller kedja.
Vi är smartare än hästen, vi behöver inte använda en pisk för att få den att göra som vi vill.

I en situation där hästen är hotfull och enda sättet att driva den ifrån sig är med våld så tycker inte jag heller att det är något problem att göra det som krävs. Den situationen har jag dock ännu inte hamnat i under mina 25 år med hästar.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

man kan ja, men när det handlar om inhysningar kanske man inte vill lägga massa tid, ellerhur?
Finessen är ser du, att när man väl lärt sig själv, kostar det inte så mycket tid att övertyga inhysningar om hur man ska bete sig. Typ det tråden handlade om.

Det inlägg jag svarade på och som du nu kommenterar, handlar näppeligen om inhysningar! Det gäller att hålla isär begreppen.

Mitt inlägg var tänkt att visa på att det finns alternativ till att slå hästar. Jag inser att det finns dom som ändå tycker att slå är det enda/bästa sättet, tydligen.
Samtidigt kanske en och annan börjar tänka efter... :banana:

LIA
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

*kl* jag tycker det är jäkla skumma svar i den här tråden. Hästen försöker alltså dra ifrån dig så hårt att du inte kan hålla den när du kommer innanför grinden, och då tar man fram en longerpisk och börjar smiska?:crazy: Lär hästen att vända och stanna vid grinden istället, antingen genom den mesiga metoden jag föreslog tidigare (lägga något gott på marken som hästen lär sig att stanna och titta efter istället för att kuta iväg direkt) eller genom att befästa ett kommando för halt/stå still, tex ordet whow. Man får ju gå ut och lära den hur den ska bete sig. T.o.m. kedja eller stigbett är ju vettigare förslag än det med pisken så man får hästen att stanna till och tänka efter innan den far iväg. (har sett piskmetoden användas med mkt dåligt resultat)

Vad jag förstått var det inga monsterhästar som ger sig på den som leder utan hästar som är spralliga och vill iväg men inte blivit uppfostrade så väl att de väljer att behärska sig. Att piska på ett 600 kilosdjur som redan fårn början inget hellre vill än att dra iväg har jag svårt att se skulle lösa problemet.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

VILL BARA SÄGA TACK FÖr ALLA TIPS:bow: vi har nu löst problemet med brallning etc.
hästarna fick hjärn gympa alltså en uppgift att lösa innan de fick gå samt en belöning innan de gick vilket fick dem att glömma impulsen att bralla av livsglädje (de var aldrig fråga om elaka djur). sen när de var fria visste de att det fanns nåt gott på marken att hämta innan de valde att gå. allt frid och fröjd. :mad:jag betackar mig för fler påhopp om brist av respekt tro mig det var aldrig fallet. ägarna i stallet har också tänkt om vid utsläpp så allt fungerar bra.;)
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

:bow: perfekt sätt att lösa problemet tycker jag. Inget onödigt våld, utan uppmärksamma "snälla" hästar.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Hoppas Freeride m fl slå-förespråkare läser det där inlägget. :bump:

LIA
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

VILL BARA SÄGA TACK FÖr ALLA TIPS:bow: vi har nu löst problemet med brallning etc.
hästarna fick hjärn gympa alltså en uppgift att lösa innan de fick gå samt en belöning innan de gick vilket fick dem att glömma impulsen att bralla av livsglädje (de var aldrig fråga om elaka djur). sen när de var fria visste de att det fanns nåt gott på marken att hämta innan de valde att gå. allt frid och fröjd. :mad:jag betackar mig för fler påhopp om brist av respekt tro mig det var aldrig fallet. ägarna i stallet har också tänkt om vid utsläpp så allt fungerar bra.;)

Jag hoppas att du inte uppfattade mitt inlägg som påhopp på dig, eftersom det var ett svar till någon annan.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

ok, ett exempel, hästen försöker STICKA ifrån dej... slår du den då med spö? Nej då drar den i väg 7 ggr värre..
Hästen stegrar mot dej... Jag drar den då omkull....( men bara om det är mjukt nog) så reser den sig inte fler ggr. men OBS jag gör det BARA med mina egna hästar!
En häst som stegrar kan du dra ur balans utan att den faller, det gäller bara att göra rätt, och sen schasa bort den från dig, knuffa lite på den, göra dej stor osv. Ja det är en konst att fostra vilda hästar men det går.. men ALDRIG med våld! Låt hästen "själv" göra det obekvämt att vara olydig. Men människan får aldrig bli obehaglig.
man kan inte dra liknelser med tröga hästar.. de hästarna lyssnar inte på en framåtdrivande hjälp, klart de ska ha en pisk i röven, inte 1000 små pill med spöt. Men nu är det inte den typ av tillrätta visning som behövs, för här är inte hästen lat...
Finn problemet så har du lösningen:banana:
Okej du kanske använder spöet när du rider enbart som pådrivning men jag brukar även använda det för att uppmärksamma hästen på mina hjälper, att förstärka hjälperna..

Sen har jag väl aldrig sagt att du ska slå hästen med spö om det sticker? Jag kan då inte se att jag har skrivit det iaf. Men om den gör ngt som att stegra eller uppföra sig farligt, då tkr iaf jag att det är ok att säga till den att: "Jag tkr inte det är ok att du gör så, utan det är faktiskt jag som bestämmer vad du ska och inte ska göra."

Jag har hanterat min häst enligt den principen och han är den snällaste mest uppmärksamma hästen jag någonsin mött.. Och han litar fullständigt på mig för jag har en stark ledarroll och visar tydligt att han har inte en chans.

Det jag försöker säga är kort sagt: det är OK att använda spö, sparsamt på en häst som uppträder farligt för dig eller andra för att tillrättavisa den. MEN det är inte alltid lösningen, man måste se varför hästen uppträder som den gör.

Min häst kan vara lite besvärligt när man lastar om man inte vet hur man ska göra. Han gör absolut ingenting om man inte sätter lite press på honom, så tar man bara fram spöt så vet han vad som gäller. Vi har ALDIG använt det när vi lastar det räcker att man håller det..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 294
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 720
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp