vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

:angel:kom på en sak till om hästen enbart slänger sig när den ska släppas.. om hästen går i egen hage, gör en mindre hage precis innanför grinden, ca som en box... gör som vanligt när du tar den ut, gå in i denna lilla hage, släpp hästen.. när den upptäckt att den INTE kan sticka... sen är det bara att öppna till hage nr 2. Så fick jag göra när jag hade hand om 32 hästar.. har ju inte tid att fostra hela världens hästar typ och då får man ta till småknep
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Gå ut med hästarna en och en och träna. Stanna, vänd mot grinden, öppna grimman, och (fast jag aldrig nomralt sett aldrig ger godis) lägg något gott på marken medan du tar av grimman försiktigt. Sedan går du ut ur hagen och hästen får göra som den vill.

Då blir det lugnt och fint och det är trevligt att stanna till vid grinden och titta om det ligger nåt där innan man kilar iväg.

Normalt sett skulle jag säga att det gäller att befästa ledarskapet och hästen ska följa dig, men om det är många andras hästar man handskas med är det inte alltid ett realistiskt krav, beroende på hur hästarna är hanterade innan. Är hästen svår att leda i andra sammanhang också gäller det att uppfostra hästen från början.

Ett stall jag praoade på hade den värsta tekniken någonsin:crazy:En av hästarna vände och brallade och bockade så fort man släppte den, så för att den inte skulle göra det hade de ett långt dressyrspö med sig som de drog till hästen med vare gång man tog av grimman och den vände. Gissa om den var stressad och flög i luften värre än någonsin för varje gång de skulle "uppfostra" hästen. Den flydde i panik varje gång man kom innan för grinden och försökte värja sig mot piskan.
 
Senast ändrad:
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Stigbett, longerlina och pisk vinklat mot huvudet, sen är det bara gå och är hästen påväg upp så rappa till på halsen (INTE PÅ HUVUDET)!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Stigbett, longerlina och pisk vinklat mot huvudet, sen är det bara gå och är hästen påväg upp så rappa till på halsen (INTE PÅ HUVUDET)!

Om jag kommit på dig med att behandla min häst så hade jag gått på dig med pisk.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Ouppfostrade hästar som, om de inte är dina egna, jag inte hade accepterat att hantera ö h t. Det är oacceptabelt i mina ögon och dessutom farligt för den som ska handha djuren.

Deras beteende har ingenting med glädje att göra - de saknar respekt och har inte fått lära sig hur man uppför sig.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

dags för lite mer fakta: detta är inhysingar äger ej alla hästarna. allt som allt ska 13 hästar ut. repekt..träning...blablabla.. det är ej mitt jobb. har inga problem med hantering på övriga var av tre ystra ardenner hingstar med puttrande hormoner. mina lamm.. söker lösning för 5 min hantering på morgonen kanske det låter enkelspårigt och krasst. longer lina vore ju lite snopet ska provas

Samma gamla dänga. Egna hästar (uppfostrade), andras hästar (ouppfostrade).
Jag har också haft inhyrda, vilket resulterat i brutet revben, ryggskott,inflammation i axlar o armar, sena i ett finger avslitet.
Ledband vid knä:et av...etc etc.
Så kedja eller liknande som verkligen känns på hästen, eller som jag gjort, lägg av med inhysningar innan det är försent.

Numera har jag bara egna hästar och det är sååååå skööööönt
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

dags för lite mer fakta: detta är inhysingar äger ej alla hästarna. allt som allt ska 13 hästar ut. repekt..träning...blablabla.. det är ej mitt jobb. har inga problem med hantering på övriga var av tre ystra ardenner hingstar med puttrande hormoner. mina lamm.. söker lösning för 5 min hantering på morgonen kanske det låter enkelspårigt och krasst. longer lina vore ju lite snopet ska provas

Är det alltid bara du som tar ut dom? eller är det andra också?

om det är folk som inte gör samma som du, dvs vänder hästen runt när du stänger grinden osv. utan släpper hästen rakt ut osv, kanske det kan vara en bidragande orsak. Jag har varit med om det på flertalet ställen, dvs hälften av folket släppte hästarna rakt ut i hagen väl komna innanför grinden, medans andra hälften vände hästarna runt. När man då kom dagen D och ville vända dem runt, och 5 nissar i dagarna 5 innan hade släppt dem rakt ut, så var de helt kajko och totalt invanda på dåliga vanor.
När alla inblandade koordinerat sig och samtliga vände hästarna runt blev det ordning i leden igen.

bara en tanke.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag skulle iaf inte tvekat göra så om det var mina egna, och jag skulle inte tveka att ta till pisk på någon annans häst heller om hästen beteede sig sådär!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag skulle iaf inte tvekat göra så om det var mina egna, och jag skulle inte tveka att ta till pisk på någon annans häst heller om hästen beteede sig sådär!

Tråkig inställning, jag hoppas att den är ovanlig.
Hästar kan bete sig på olika sätt av olika anledningar. Du har ingen rätt att uppfostra någon annans häst med våld. Skulle du slå grannens barn också om de inte uppförde sig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Tråkig inställning, jag hoppas att den är ovanlig.
Hästar kan bete sig på olika sätt av olika anledningar. Du har ingen rätt att uppfostra någon annans häst med våld. Skulle du slå grannens barn också om de inte uppförde sig?


Nej men då får nog ägarna uppfostra sina hästar på det sättet dom vill, och inte säga hur den som har hand om hästarna hur den ska göra!
Och jag tror nog knappast att man slår hästarna så att dom böder! tycker vissa överdriver när dom säger att man slår hästen!

men kedja tycker jag är bäst
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Nej men då får nog ägarna uppfostra sina hästar på det sättet dom vill, och inte säga hur den som har hand om hästarna hur den ska göra!
Och jag tror nog knappast att man slår hästarna så att dom böder! tycker vissa överdriver när dom säger att man slår hästen!

men kedja tycker jag är bäst

För mig som hästägare är det helt uteslutet att NÅGON hanterar min häst på det sättet.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

*KL*
Ett gammalt men klokt talesätt när det gäller hästhantering
"Konsten slutar där våldet tar vid"

Det är det som är skillnad på en "hästkarl" och någon som inte kan.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Tråkig inställning, jag hoppas att den är ovanlig.
Hästar kan bete sig på olika sätt av olika anledningar. Du har ingen rätt att uppfostra någon annans häst med våld. Skulle du slå grannens barn också om de inte uppförde sig?

Då har jag väl en mycket tråkig inställning i så fall, men jag sätter gärna min säkerhet förre än att hålla på att dalta!
Men alla är vi olika.

Och gemföra en 540kg häst med ett barn på 30kg är ju bara idiotiskt!, en häst kan bli farlig om man inte sätter gränser!

Jag har fått ta till spö med en inackordering jag hade och jag sa till ägarn att jag tar med spöt när jag tar ut hennes häst pga av att hon stegrar sig vilket jag inte accepterar och ägarn sa okej, tack för att du berätta och du vet vilket som passar bäst.

Och jag kan tilllägga att jag anvädna spöt på den hästen i 3 dagar sen gick hästen som en pärla.

Sen får ni det att låta som att man står och spöar skiten ur hästen, det gäller ett litet rapp med pisken inget hårt!
Jag tycker att ryck och slit i grimskaftet är 300ggr värre än ett rapp med spöt!!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Om jag kommit på dig med att behandla min häst så hade jag gått på dig med pisk.

Hoppas det är ett skämt... jag skulle ALDRIG lämnat min häst till någon som gjort så, så PISK av mej hade personen också fått:devil:
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Började fundera på en liten sak, inga påhopp för detta tack !

Alla pratar om att det ska vara så naturligt för hästen som möjligt och att det ska vara människorna som är högre i rang..
Hur gör hästar för att visa att dom är högre i rang? Ger lite godis och hoppas på att det funkar eller? :crazy:

Men hur är det när man rider då? Bättre att säga till en gång med spöt än att sitta och hacka med skänkeln, har jag iaf fått höra många gånger av duktiga ridlärare. Varför skulle inte detta kunna gälla på marken oxå ? Lyssnar inte hästen är det väl inte någon mening med att stå och rycka i grimskaftet, i den situationen tkr jag det är bättre att förstärka med spöt, inte ge stryk!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Började fundera på en liten sak, inga påhopp för detta tack !

Alla pratar om att det ska vara så naturligt för hästen som möjligt och att det ska vara människorna som är högre i rang..
Hur gör hästar för att visa att dom är högre i rang? Ger lite godis och hoppas på att det funkar eller? :crazy:

Men hur är det när man rider då? Bättre att säga till en gång med spöt än att sitta och hacka med skänkeln, har jag iaf fått höra många gånger av duktiga ridlärare. Varför skulle inte detta kunna gälla på marken oxå ? Lyssnar inte hästen är det väl inte någon mening med att stå och rycka i grimskaftet, i den situationen tkr jag det är bättre att förstärka med spöt, inte ge stryk!

ok, ett exempel, hästen försöker STICKA ifrån dej... slår du den då med spö? Nej då drar den i väg 7 ggr värre..
Hästen stegrar mot dej... Jag drar den då omkull....( men bara om det är mjukt nog) så reser den sig inte fler ggr. men OBS jag gör det BARA med mina egna hästar!
En häst som stegrar kan du dra ur balans utan att den faller, det gäller bara att göra rätt, och sen schasa bort den från dig, knuffa lite på den, göra dej stor osv. Ja det är en konst att fostra vilda hästar men det går.. men ALDRIG med våld! Låt hästen "själv" göra det obekvämt att vara olydig. Men människan får aldrig bli obehaglig.
man kan inte dra liknelser med tröga hästar.. de hästarna lyssnar inte på en framåtdrivande hjälp, klart de ska ha en pisk i röven, inte 1000 små pill med spöt. Men nu är det inte den typ av tillrätta visning som behövs, för här är inte hästen lat...
Finn problemet så har du lösningen:banana:
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Alla pratar om att det ska vara så naturligt för hästen som möjligt och att det ska vara människorna som är högre i rang..
Hur gör hästar för att visa att dom är högre i rang? Ger lite godis och hoppas på att det funkar eller?

Men hur är det när man rider då? Bättre att säga till en gång med spöt än att sitta och hacka med skänkeln, har jag iaf fått höra många gånger av duktiga ridlärare. Varför skulle inte detta kunna gälla på marken oxå ? Lyssnar inte hästen är det väl inte någon mening med att stå och rycka i grimskaftet, i den situationen tkr jag det är bättre att förstärka med spöt, inte ge stryk!
Du kan lära dig att visa hästar vem som är högst i rang, ledare om man så vill, utan att slå dom.
Du kan lära dig att få hästar att utföra det du vill och vara som du vill, utan att slå dom.
Du kan lära dig att lära hästar att reagera på rätt sätt för skänkel, tygel, viktförändring etc, utan att slå dom.
Du kan lära dig att få hästar att lyssna på mycket små signaler på marken, utan att slå dom.

Faktum är, att du kan lära dig allt det där ganska lätt. Frågan är bara om du vill lära dig, eller om du föredrar att slå?

LIA
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Hoppas det är ett skämt... jag skulle ALDRIG lämnat min häst till någon som gjort så, så PISK av mej hade personen också fått:devil:

Skönt att inte alla anser att det är vedertaget att man får använda pisk på andras hästar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 293
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp