vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

aha där kom det!:smirk: den enkla och uppenbara iden/tipset jag inte tänkt på.. man tackar och bugar:bow:
GUD SÅ SKÖÖÖÖNT!!helt obetalbar min på hästen den insåg att nåt inte stämde när mer och mer lina fanns och inget försök till stopp kom. så han stannade av sig själv med massor av beröm såklart så han var i total förvirring över vad för något bra han hade gjort
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Stigbett och läderhandskar!!

Har själv hästar som brallar runt när som ska ut och då är det på med stigbett!

Har man en häst som stegrar sig så är det bara ta med spö och rappa till när man ser att de är påväg att ställa sig!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

GUD SÅ SKÖÖÖÖNT!!helt obetalbar min på hästen den insåg att nåt inte stämde när mer och mer lina fanns och inget försök till stopp kom. så han stannade av sig själv med massor av beröm såklart så han var i total förvirring över vad för något bra han hade gjort

:bow:
Brukar alltid avnända den metoden till nya hästar. Speciellt till unga hingstar. Hittills har det alltid funkat.:smirk:
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Tycker att tipset med linan är bra, verkar ju funka super.

Dock tycker jag för din egen skull att du, även om du bara hanterar hästarna någon minut per dag ska kunna kräva lite respekt från dem... Är ingen NH nörd, men de ska stanna då du stannar och vända huvudet mot hela tiden, vanligt folkvett. När du nu fått bukt med ursprungsproblemet lite tycker jag att du ska be hästägarna också att jobba med detta. Skinnhandskar är ju bra och man behöver absolut INTE slå på hästarna. Valla undan dem har jag funnit vara den bästa bestraffningen som får dom att tänka mest, tex bli nekade att komma fram till höet förrän du låter dem. Skulle aldrig tolerera att de andra hästarna i vårt stall gjorde sådär mot mig... Håller med om att dessa hästar är olydiga, glada är de säkert, men du är inte någon ledargestalt för dem.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Är det din medicin det? :cry:

LIA


Jag skulle inte heller ha några problem att rappa till en häst med ett spö om den som TS skriver, sparkar bakut mot den sidan du går på (eller öht.)

Om det nu är inhysingar så tar man sig ett snack med ägarna om hur dom upplever det och vad du ska göra.
Gäller det bara uttag till hagen så är genvägar inte något hinder för mig.

Hästen kommer att få reda på 2 sekunder att MIG springer man inte över hursomhelst...


Men självklart beröm/eftergift när hästen gör som man vill sen...
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag skulle inte heller ha några problem att rappa till en häst med ett spö om den som TS skriver, sparkar bakut mot den sidan du går på (eller öht.)

Om det nu är inhysingar så tar man sig ett snack med ägarna om hur dom upplever det och vad du ska göra.
Gäller det bara uttag till hagen så är genvägar inte något hinder för mig.

Hästen kommer att få reda på 2 sekunder att MIG springer man inte över hursomhelst...


Men självklart beröm/eftergift när hästen gör som man vill sen...

Rappa till andras hästar med spö? Inte att rekommendera. Inte alla vill uppfostra sina hästar med våld som metod, då bör man inte ta sig sådana friheter med andras hästar. Bättre vägra hantera dem tills de kan uppföra sig.

Till TS:
Förslaget med longerlina var kanon! Det hade jag också använt. Bra att dina fingrar nu slipper skinnflås!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Leda i longerlina är något som jag aldrig gör längre, sen en unghäst vänt sig och sparka mig i huvudet.

Eftersom det är längre så kan hästen vända sig om snabbt och så händer sånt.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Yes:) funkar pefekt!
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag hade nog bett ägaren o uppfostra sin häst innan de ber någon annan hantera den. Jag har slutat med hantering av andras ouppfostrade hästar, det är ingen som tackar mig den dagen jag blir ordentligt skadad.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Leda i longerlina är något som jag aldrig gör längre, sen en unghäst vänt sig och sparka mig i huvudet.

Eftersom det är längre så kan hästen vända sig om snabbt och så händer sånt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Bara för att du har en längre lina behöver den ju inte hänga lös. Däremot så kan man ju om man är uppmärksam på hästen själv hålla sig undan på ett annat sätt om det behövs itan att släppa/tappa hästen.
Det är inte för inte som linor/grimskaft avsedda för hingstar är längre än vanliga.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Rappa till andras hästar med spö? Inte att rekommendera. Inte alla vill uppfostra sina hästar med våld som metod, då bör man inte ta sig sådana friheter med andras hästar. Bättre vägra hantera dem tills de kan uppföra sig.

Till TS:
Förslaget med longerlina var kanon! Det hade jag också använt. Bra att dina fingrar nu slipper skinnflås!


som jag skrev så tar man sig ett snack med hästägaren efter första gången det hänt.
Det gör man väl ändå? det gör vi i vårat stall "ja häromdagen när jag skulle ta ut... då....... vad ska jag göra om det händer igen? har han gjort så med dig osv osv osv..."
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

skönt att det inte bara är jag! I stallet där jag jobbar har vi 15 inackorderingar. Jag har varit tydlig med hur jag vill att hästarna ska fungera vid utsläpp och är det problem med någon häst så diskuterar jag och ägaren hur det ska lösas. Numera är det 15 väldigt lätthanterliga hästar jag har att göra med på morgonen:)

Tycker med andra ord att det är upp till ägarna att se till att hästen funkar och själv kan man finnas som ett stöd och hjälpa till genom att bibehålla det ägaren har jobbat på...
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

som jag skrev så tar man sig ett snack med hästägaren efter första gången det hänt.
Det gör man väl ändå? det gör vi i vårat stall "ja häromdagen när jag skulle ta ut... då....... vad ska jag göra om det händer igen? har han gjort så med dig osv osv osv..."

Så du menar att du går på andras hästar med spö i uppfostringssyfte?
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

kl*

mina hästar måste alltid stå med huvudet sänkt innan jag tar av dem grimman, och som övning så tar jag av ena örat, sätter på igen tar av andra örat osv osv tills hästen står helt avslappnat...

innan det så tränar jag känsligheten i grimman, det ska bara behövas ett litet tryck så ska hästen ge efter... när de kan det brukar det inte vara några problem...
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

missförstod det du skrev i tidigare inlägg, ursäkta:bow::o
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Stigbett med longerlina, så slipper du "pling" från grimskaftet...en häst slänger sig gärna inte med stigbett i munnen mer än en gång...:idea:
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

letar efter fler tips och lösningar på extremt glada hästar:rofl: som brallar och sliter sig när de släpps ut på morgonen. flera olika tekniker har testats men oftast är resultatet upp brända handskar:devil: eller ett grimskaft som hänger kvar i grimman :mad:. har ni fler lösningar?

Mycke uppfostran gäller här! Det är inte okej att hålla på så som hästen gör men samtidigt brukar det ju finnas en anledning till varför hästen gör som den gör! Prova att leda hästen med stigbett eller ett rakt bett med bara nackrem? Lätt att ta på över grimma! Stanna och rygga flera ggr på vägen till hagen och se till att du bestämmer tempot! Ta gärna ut och in denna häst först då den inte hinner ladda upp sig och tävla om att komma ut snabbast lika mycket då! Och ha självklart på dig hanskar och gärna ett sånt där vanligt grimskaft som du får ett bra grepp i! Tror inte på massa kedjor över nosrygg osv då våld föder våld!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp