vad göra? glada hästar-brända fingrar..

N

NIRSGÅRD

letar efter fler tips och lösningar på extremt glada hästar:rofl: som brallar och sliter sig när de släpps ut på morgonen. flera olika tekniker har testats men oftast är resultatet upp brända handskar:devil: eller ett grimskaft som hänger kvar i grimman :mad:. har ni fler lösningar?
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

träns/kedja?

backa ut hästen från stallet enda till hagen?
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

kedjegrimskaft som man knäpper genom ringen UNDER hakan på hästen och fast på andra sidan. inte över som så många gör för det tar nästan ingenting. då är det bättre man tar det under några ggr tills de lär sig. man blir mycket starkare och har en helt annan makt på hästen. dessutom kommer hästen att märka att det inte är någon mening att bråka etersom den ändå inte kan vinna. sedan kan man gå tillbaka till vanligt grimskaft och lägga det ett varv runt nosen när/om den blir stark och busar. annars kan man bara fortsätta gå som vanligt.

brukar göra såhär på våra hästar när de ska släppas på bete. det brukar räcka med två ggr ungefär så gör de inget sedan. funkar väldigt bra om man ska gå en bit med häsen också.

lycka till!:d
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

kedjegrimskaft som man knäpper genom ringen UNDER hakan på hästen och fast på andra sidan. inte över som så många gör för det tar nästan ingenting. då är det bättre man tar det under några ggr tills de lär sig. man blir mycket starkare och har en helt annan makt på hästen. dessutom kommer hästen att märka att det inte är någon mening att bråka etersom den ändå inte kan vinna. sedan kan man gå tillbaka till vanligt grimskaft och lägga det ett varv runt nosen när/om den blir stark och busar. annars kan man bara fortsätta gå som vanligt.

brukar göra såhär på våra hästar när de ska släppas på bete. det brukar räcka med två ggr ungefär så gör de inget sedan. funkar väldigt bra om man ska gå en bit med häsen också.

lycka till!:d
skall testa detta imorgon det är inte riktigt min stil men.. det börjar bli farligt och mina fingrar klara nog inte fler svidande grimskaft
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

testa annars att bara trä grimskaftet igenom grimman och tillbaka. så att du håller i båda ändarna. Förstår du hur jag menar?

så när hästen sticker, håller du kvar i ena änden på grimskafter och den andra löper ut genom grimman :idea:

detta förutsätter dock att man har ett grimskaft som glider bra och inte hakar upp sig och fastnar i grimman ;)
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Har du provat godisbit samtidigt som du släpper lös hästen? I vissa fall kan det hjälpa, men inte i alla.

Vad skulle hända om du inte vänder hästen?
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Får hästarna mat inne på morgonen? Min erfarenhet är att mätta hästar är lugnare.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

testa annars att bara trä grimskaftet igenom grimman och tillbaka. så att du håller i båda ändarna. Förstår du hur jag menar?

så när hästen sticker, håller du kvar i ena änden på grimskafter och den andra löper ut genom grimman :idea:

detta förutsätter dock att man har ett grimskaft som glider bra och inte hakar upp sig och fastnar i grimman ;)
ja detta är nuvarande lösningen och fungerar på en men den andra hör klicket i haken kastar sig bakåt om han kan ta sig ur hagen eller sparkar bakut när han kastar sig framåt. inget känns okej .
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag skulle nog provat med kedjegrimskaft över eller under nosen som du redan fått förslag på. Om det funkar bäst över eller under nosen kan bero på hästens storlek och hur den slänger sig.
Om det är stora problem skulle jag funderat på ledträns med stigbett, repgrimma, Monty Roberts Dually grimma osv, men du kan ju börja med kedjegrimskaft.
Risken för lös häst verkar ju stor, jag skulle också funderat på att ha en longerlina dessutom fäst i grimman, så att jag inte tappar hästen så lätt.
Och träna gärna ledning i paddock/ridhus med kedjegrimskaft, så att du övar dig, och hästen får lite respekt.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Har du provat godisbit samtidigt som du släpper lös hästen? I vissa fall kan det hjälpa, men inte i alla.

Vad skulle hända om du inte vänder hästen?

testade detta i morse det kan vara lösningen för den ena. han hade mycket grav besluts ångest men galopp brall lockade mer men jag hörde hur det knakade i hjärnan. han slår bakut åt den sida du står på
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag skulle nog provat med kedjegrimskaft över eller under nosen som du redan fått förslag på. Om det funkar bäst över eller under nosen kan bero på hästens storlek och hur den slänger sig.
Om det är stora problem skulle jag funderat på ledträns med stigbett, repgrimma, Monty Roberts Dually grimma osv, men du kan ju börja med kedjegrimskaft.
Risken för lös häst verkar ju stor, jag skulle också funderat på att ha en longerlina dessutom fäst i grimman, så att jag inte tappar hästen så lätt.
Och träna gärna ledning i paddock/ridhus med kedjegrimskaft, så att du övar dig, och hästen får lite respekt.
dags för lite mer fakta: detta är inhysingar äger ej alla hästarna. allt som allt ska 13 hästar ut. repekt..träning...blablabla.. det är ej mitt jobb. har inga problem med hantering på övriga var av tre ystra ardenner hingstar med puttrande hormoner. mina lamm.. söker lösning för 5 min hantering på morgonen kanske det låter enkelspårigt och krasst. longer lina vore ju lite snopet ska provas
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Får hästarna mat inne på morgonen? Min erfarenhet är att mätta hästar är lugnare.

ja hästarna får mat inne .det är också min erfarenhet att alllt är lungt och gemytligt vid uttag allt stress är borta .
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

ja detta är nuvarande lösningen och fungerar på en men den andra hör klicket i haken kastar sig bakåt om han kan ta sig ur hagen eller sparkar bakut när han kastar sig framåt. inget känns okej .

Avnänd samma metod fast men en longeringslina istället för grimskaft. Man får då lite längre att hålla i men kan ändå "släppa" med samma metod.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Avnänd samma metod fast men en longeringslina istället för grimskaft. Man får då lite längre att hålla i men kan ändå "släppa" med samma metod.

aha där kom det!:smirk: den enkla och uppenbara iden/tipset jag inte tänkt på.. man tackar och bugar:bow:
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

Jag råkade ut för en sådan som gisk snällt till hagen men kastade sig så fort man tog i haken till grimskaftet.
I det fallet funkade det med kedja och ganska långt grimskaft, kedja och longerlina går säkert också. Jag rasslade i kedjan, hästen slängde sig men kedjan satt kvar, inte bekvämt för hans del. Det fortsatte jag med tills han accepterade att jag kunde stå och rassla med kedjan utan att han kastade sig. Efter några dagar, max en vecka gick han att släppa ut som en normal häst. Eventuella återfall botas med samma metod.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

På skolan jag gick så fanns en sån häst. Jag satte på djuret 3 grimmor med 3 grimskaft i varje. Försökte dra därifrån första gångerna, men gav sen upp. Slutade sen helt såvitt jag vet.
 
Sv: vad göra? glada hästar-brända fingrar..

letar efter fler tips och lösningar på extremt glada hästar som brallar och sliter sig när de släpps ut på morgonen.
Det är inte glada hästar utan ouppfostrade hästar.
Bästa lösningen borde därför vara att lära dom att inte "bralla och slita sig" när dom leds.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp