Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ca -5 här,känns mycket kallare. snön vräker ner sen i går och det blåser en hel del.

Shettis 4 år klippt hals och bog : 100gr regntäcke.
B-ponny 3 år oklippt : 100gr regntäcke för att torka upp.
Storhäst 11år klippt utom rygg och rumpa : 300gr vintertäcke med fodrad hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

3+ i stallet vid insläpp.

Båda har 100 g. Min har haft 200 g en natt men borde haft det natten innan också (ätit massa halm jämfört med normalt inget alls o rätt irriterad vid utsläpp mot normalt morgontrött tolkar jag som lite frusen).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

- 5, ruggigt och snögall till och från.
Två islandston på lösdrift f. 01 och 08, nästanhelklippta. Fri tillgång på halm i kösdriften framför allt den äldre glatt äter (sig rund på).

Den äldre, ngt rund för dagen, fleccefodrat regntäcke.
08:an, ngt tunn, 300g. (Hon tilläggsfodras också.)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

-6 här tror jag, ganska vindstilla och ingen nederbörd.
Ponnyn hade sitt vanliga vintertäcke som är 150-200 gram, men när jag var ut mitt på dagen var han varm under det så han fick på sig fleecefodrat regntäcke istället.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

-12 har vi idag. Helklippt kbl går ute med 200g innetäcke + 300g bucas freedom.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Lite småruggigt idag med lite regn på morgonen men senare idag några få solglimtar. Har legat på några plusgrader, men sjunker sedan till minusgrader under natten.

Hästen får gå med 100 gr regntäcke, oklippt. :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

+1

Min har återigen 200 g inne. Han var återigen sur på morgonen i morse så får väl behålla det tjockare :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Uppdaterar*

Efter en dryg vecka med kallgrader kring -18 är det lite varmare idag men båda oklippta hästarna har sina vintertäcken på ifall temperaturen tänker dyka igen. Har ingen som kan ta på dom täcken häromkring när jag är på jobbet. Welsh coben har ett 200 gr och paintkorsningen ett 300 gr...den sista har börjat upptäcka det goda med täcke och har låtits bli att äta sönder det utan smörjor så här långt...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

1+, kallt i luften och lite blåsigt.

Oklippt ponny går med ett amigo Horseware 200 grams täcke på sig. Står i kallstall och har samma på sig inne på nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

runt 0 till +3 grader. Fruset i marken.
Rambo 200 gr.
Inne i stallet har han stalltäcke från Hööks, men vet ej hur tjockt. Någon som vet?
Det är ett sånt HÄR fast brunt. Köpt för ca 2-3 år sedan. Och jag vill minnas att det bara är 180 gr. Någon som har kvar katalogen som vet?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Minus fem och blåsigt, kan börja snöa sent ikväll och mer blåst. Alla inne 2+. Tar alla i stallet.

Val 13år dansk oldenburgare helklippt har BoT fleecetäcke + amigo Insulator 550g
Sto 17 dansktvarmblod oklippt har Amigo Insulator 300g
Val 16 holstiner helklippt har BoT nättäcke + amigo Insulator 150g + bucas celtic 470g
Val 8 SWB helklippt har BoT fleecetäcke + Amigo Insulator 550g
Sto 6 SWB helklippt har BoT nättäcke + hansbo event plus 400g
Shettis halvklippt naken
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne i stallet har han stalltäcke från Hööks, men vet ej hur tjockt. Någon som vet?
Det är ett sånt HÄR fast brunt. ?

Är det ett bra täcke? Är skeptisk mot höökstäcken men tycker bl.a. Detta ser vettigt ut men undviker dem om jag inte vet att de är bra.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

-6 grader, lätt lätt snöfall under dagen. Hästen är SWB 31 år, oklippt och går ute ca 7-19. Kan ej tugga grovfoder längre och behöver all hjälp som kan fås för att spara energi och hålla värmen. Bär 350 g HW Rambo stalltäcke och 350 g HW Amigo Bravo 12 med ofodrad hals (150 g hals beställd) ute och bara stalltäcket inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här stod det -14 men rejält blåsigt. Oklippt quarter på lösdrift. 420 g Rambo Supreme med hals
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

vi har ca -5 dagtid ute i hagen sen kylan kom, och +5 i stallet nattetid. I princip vindstilla.
betydligt mer behagligt köldfaktormässigt för hästarna än innan kylan då det var råkallt på nollan och blåste storm var och varannan dag med regn osv.

vi har därmed inte ändrat ngn täckning på ngn häst i stallet så se tidigare rapport.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

-28 grader ute.
Halvklippt häst, Bucas Celtic 300g stalltäcke och ett Rambo Supreme Varilayer Heavy ovanpå det.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Fleecetäcke & Amigo Hero Lite utanpå. Ett par plusgrader om dagarna.
Hästen är filtklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Båda mina hästar står i kallstall, lika kallt inne som ute vilket just nu är -15grader.

Oklippt 3.års halvblods hingst, tunn: 200gr stalltäcke från Ullared med 400gr vintertäcke från Tattini med helhals över.

Helklippt 6.års C-ponny valack, väldigt frusen av sig och tunn: 200gr stalltäcke från Hööks med helhals, 300gr stalltäcke från Amigo med helhals och 200-300gr vintertäcke med helhals över.

3.åringen äter 15kg Hö per dag och 6.åringen äter 10kg Hö per dag, bägge äter även lucern och havre. Svårfödda och har svårt att hålla hull om dom inte täcks ordentligt och får mycket mat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 253
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 418
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 825
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp