Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag gick från 200 till 400 när det va precis som du skriver, gick från 5 plus till 3-4 minus. Testade med 300 en stund men kändes lite kall så fick bli 400 direkt. Har rhino 200 med 200 liner nu. Funderar på att byta till 500 g nu när det ska bli ännu kallare, men då fryser min rätt lätt iofs. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tack för ditt svar :)
Det blir nog till att ta fram 400 gr till imorgon.
Nu är min häst iof inte speciellt frusen av sig. Men någon vinterpäls har han inte, även att han inte är klippt. Blir det för varmt får jag väl byta tillbaka till 200 gr, inte svårare än så ju :p.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tack för ditt svar :)
Det blir nog till att ta fram 400 gr till imorgon.
Nu är min häst iof inte speciellt frusen av sig. Men någon vinterpäls har han inte, även att han inte är klippt. Blir det för varmt får jag väl byta tillbaka till 200 gr, inte svårare än så ju :p.

Borde gå bra att byta till 400g. Är ganska stor skillnad mella +4 och -4, speciellt om det blåser. Och som du skriver, det värsta som kan hända är ju att du får byta tillbaka.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

jorunn hade sönder sitt fina militärfärgade innert'cke, någon som vet vart man kan köpa sånt idag?
Har googlat ihjäl mig men finner inga:(

Jag vill ju gärna ha färg på mina saker till hästen, neonfärger rosa blommer osv=)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Oklippt quarter på lösdrift.
-17 när jag lämnade stallet vid middagstid men har vandrat ner till så mycket som -26 de två senaste nätterna.

200 g Amigo stalltäcke + 420 g Rambo Supreme med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Delvis kl. Bra att du skriver vindhastigheten.
Den räknas in i kyleffekten, ngt som man nu t o m visar på vissa tv väderprognoser:)
Hästarna VET det o söker skydd- de som kan.
Vinden o luftfuktigheten kan kyla ner lika mkt som iskallt vatten.
Vad jag vet så är täckena fortfarande ej heltäckande med blixtlås runt magen o mössa på:D Halsduk är bra. Vilket vi hästägare har märkt är uppskattat för våra fyrbenta.

Här är det 400 gram med halsduk som gäller. -7 o lätt snöfall
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Vbl 10 år, lagom hull men svårfödd. Oklippt men extremt korthårig ala normal sommarpäls. Utebox på nätterna och platt hage dagtid.
-6 blåser och snöar.

200 g Rambo newmarket+400 g Haglunds med helhals. Samma täckning "inne" och ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Minus 7 och bara lite vind. Alla inne i isolerat kallstall ca 2+ Tar alla i stallet.

Val 13år dansk oldenburgare helklippt har Amigo Insulator 300g + shires exklusive stable 400g
Sto 17 dansktvarmblod oklippt har Amigo Insulator 300g
Val 16 holstiner helklippt har BoT nättäcke + amigo Insulator 150g + bucas celtic 470g
Val 8 SWB helklippt har BoT fleecetäcke + Amigo Insulator 550g
Sto 6 SWB helklippt har BoT nättäcke + hansbo event plus 400g
Shettis halvklippt naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Slänger in en uppdatering*

Började dagen med blott -5 grader och hästarna fick gå ut utan täcken. Nu har det dippat till -15 men hästarna är utan täcken trots det. Fick lite extra hö bara. Jag har haft magsjuka i några dagar så dom har vilat. Ska bli -18 i morgon och då åker bådas vintertäcken på...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nu går min pålle med ett 200 eller om det var 300 gram, vintertäcke från märket himalaya från börjes, sjukt bra passform och håller min häst varm och go! innan jag gick över till vinter hade jag ett fleecefodrat regntäcke från charlies, inte lika bra passform tyvärr men det höll han torr iallafall! hade innan ett rött ofodrat regntäcke från börjes som blev dyngsurt på knappt en timma (inte ens spöregn -.-) och det tog 3-4 dagar att torka.. :(

byter till vinteräcket när jag känner att han är kall när han kommer in, märkte på min pålle att när han hade det fleecefodrade så blev han öm i ryggen -> på med vintertäcke och han blev varm och go och han slutade ömma :) har bara haft han i snart två månader så testar mig fortfarande fram, känner att man använder lite för mycket täcke ibland för att man själv fryser ;) eller är det bara jag haha ?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tror generellt att många använder för mkt täcken för att man tror att hästen fryser för att man själv gör det ;) så tänkte jag alltid innan med min förra häst. han slängde jag på hur tjocka täcken som helst. Han var ett halvblod. Men det ÄR ju från individ till individ. Med min nuvarande har jag så lite täcken som möjligt och han är helklippt. välmående varmblods travare.

*KL*

6- årigt helklippt varmblod. Fri tillgång på bra hösilage ute + inne och halm inne. Lite för rund just nu ;)

0 till -3 grader ute. snö + blåst.

Ute: 200 g helhalstäcke
Inne: tunt fleece
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nu har vi flyttat till en lösdrift, så nu har jag nya hästar att redovisa. :)
Är dock osäker på tjocklekarna på täckena, så jag höftar lite. Det blir heller ingen skillnad på inne- och utetäcken, de är ju ute jämt.

Har inte kollat temp idag, men tror inte det är mer än ett par minusgrader, kanske max -5. Vindstilla och ibland kikar solen fram. Hästarna går i skogshagar och har fri tillgång på foder och ligghall.

Vbl trav, 3 år, oklippt: Termotäcke 150-200g + 250-300 g vintertäcke med helhals.
Kbl trav, 12 år, delklippt: 300g (?) vintertäcke med halvhals.
Vbl trav, 11 år, oklippt: Naken
Nsv, 4 år, oklippt: Naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min häst är filtklippt och går på lösdrift i den kallare delen av landet och har nu fått ett helhalstäcke, shire stormcheeta 400 gr som han har om det är under -10grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Igår var det typ -5 och blåste ca 12-13 m/s och hästis frös lite vid intag. Då 420 g Rambo Supreme med hals 150 g.
Idag typ -4 och blåser ca 15-16 m/s har 400 g liner + 420 g Rambo Supreme med hals 150 g.

Spårklippt för en månad sedan och egentligen inte frusen. Fri tillgång till grovfoder och vindskydd. Man ska inte underskatta blåst i 12+ h säger min häst!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL.
Har samma väder som the_connemara och tant har på sig 400g med 150g hals. hade 250g halvhals igår men var missnöjd och kall över baken.
Vinden är verkligen isande.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
här har vi -3 och båsigt, enligt mobilen så ska det kännas mer som -15 vilket jag nog kan hålla med om.
Ena mini stod och frös rejält trots 300g täcke och sin monsterpäls. Så nu med 300g +300g med halstäcke är han nöjd.
Tycker det känns väldigt mycket själv men vad ska man göra när hästen säger annat.
Mini nr 2 är nöjd med 100g och russet naken.
Storhästen har sitt 220g och känns som att vi aldrig kommer få användning av 350g täcket jag köpte åt henne :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Bara ca -2 men blåsigt. Alla inne i isolerat kallstall som pga av blåsten ändå bara håller 2+ Tar alla i stallet. Fortfarande samma täcken.

Val 13år dansk oldenburgare helklippt har Amigo Insulator 300g + shires exklusive stable 400g
Sto 17 dansktvarmblod oklippt har Amigo Insulator 300g
Val 16 holstiner helklippt har BoT nättäcke + amigo Insulator 150g + bucas celtic 470g
Val 8 SWB helklippt har BoT fleecetäcke + Amigo Insulator 550g
Sto 6 SWB helklippt har BoT nättäcke + hansbo event plus 400g
Shettis halvklippt naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

6 årigt varmblod, helklippt. Pälsen på väg att växa ut speciellt på halsen.
Bra hull, lite i överkant. Ute 10-12 h. Fri tillgång på bra hösilage ute. Även inne + halm

Blåst, mkt snö + snöande! Ca -4 grader på dagen

Ute: HW Rhino 200 g. Ofodrad hals för tillfället.
Inne: fleece
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Gissa om hästen var glad över den långa fastsättningsbara fodrade långa stjärtlappen:)
Varm o go om rumpen trots kulingvindbyar
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 784
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp