Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Minus några få grader. Klippta islänningar. Den ena ofodrat regntäcke, den andra freecefodrat. De har päls på rumpa och rygg kvar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Varit -4 idag men blåst som tusan + snöat. Vi har flyttat till nytt stall ute på slätten där det är dåligt med vindskydd. Lax är bara halvklippt men fryser som attan när det blåser med sitt 200 g täcke som fungerade utmärkt i förra stallet.
Så nu har han fått 300g med fodrad hals och är mycket nöjd.
När de andra stod mot väggen och tryckte var han ute i hagen och gnagade på pinnar :)

 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Gissa om hästen var glad över den långa fastsättningsbara fodrade långa stjärtlappen:)
Varm o go om rumpen trots kulingvindbyar

Lyxigt!! Tror min hästar önskar att deras matte kunde sy som du! Tror jag får ta tagi i att lära mig :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hade väl aldrig gjort det om stoet inte hade problem med kisseriet o det hjälpte. Vet gjorde UL o trodde på pissmärr, men det var inte brunstbetéende.
Nu är det standard på de varmaste täckena:) Cosy.

Som bonus fick lapparna slippa bli avslitna:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Uppdaterar...


Fick åka till Hööks idag och köpa fleecefodrade regntäcken. Temperaturen ligger runt nollan, blöt nederbörd vissa dagar och de gamla täckena hinner inte torka...lätt sur på vädret...snön smälter fort :mad:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Idag är det nån liten plusgrad och den helklippta har Bucas innetäcke 300gr+ett 100gr Protector överst. Den halvklippta har ett Bucas 200 gr. Inga halsar på för dagen för jag hoppas att dom kanske ska få nån liten solstråle på sig.

Inne har den helklippta förstås innetäcket och den halvklippta är naken nu.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Jag fick ta på varmare täcke nu när det blev +grader. Mitt 23-åriga halvblodssto tål kyla väldigt bra men inte blåst och regn. I viner har hon haft ett 200 grams stalltäcke inne och ett 100 gram med halvhals över. Nu går hon med samma täcke under och med ett 200 grams utetäcke med helhals över! Hon är så nöjd så :D Kan tillägga att hon är i god kondition och filtlippt. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Runt 2 grader, igår sol och idag regn.

Halvblod, oklippt men väldigt korthårig.
200 gr, hals 0 gr vid regn, annars utan.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Min helklippta SWB har ett 100g stalltäcke från Hööks (namn??) inne och detta + ett 100g Amigo med hals ute. Temp ligger runt 2 - 4 plusgrader ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Snöblandat regn, +1 lite blåst.

300 g helhals, nyklippt täckesklippt.
100 + 370 g, oklippt men tunnpälsad.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Kör på som resten av vintern.

Inne: fleece (runt 2-4 plus. Mkt hö och halm)
ute: 200 g Rhino med 100 g hals ( runt 2+, mkt regn och lite blåst idag. Fri tillgång på bra hösilage. Stor hage)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Pendlar mellan -2 och 5 + här med stundtals nederbörd.

C-ponny valack, 6år, helklippt: 300gr vintertäcke med hals + fleecefodrat regntäcke över. Står i kallstall så samma täcken inne som ute. (Äter 10kg Hö per dygn och står tyvärr själv i liten rasthage).

Halvblods hingst, 3år, oklippt: 300gr vintertäcke med hals + ofodrat regntäcke över. Står i kallstall så samma täcken inne som ute. (Äter 15kg Hö per dygn och står själv i liten sjukhage).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl.

pendlar mellan -2 och +7 över dygnet, lite blåst och regn till och från hela tiden.

3-åriga araben: 300g stalltäcke inne och ofodrat rhino med hals över stalltäcket ute, står i utestall. Frusen av sig, ingen vinterpäls, dock ej klippt.
27-årig d-ponny: 150 g stalltäcke inne + 100g halvhals TM premium ute. Vinterpäls som hon håller på att fälla i drivor.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vi hade 10 plusgrader och skinande sol förra veckan, blev att införskaffa ett nytt övergångstäcke då. Helklippt swb sto, svettades nästan i sitt förra. Så fick bli ett amigo horsewear regntäcke 50 g fleecefoder.

Dock så har denna veckan/helgen bestått av storm och regn så 0g täcke, 100g liner och ofodrad hals åkte på igen..
Vill ju ha vår och värme så att man kan hänga av täckena på dagen :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Inne: Inget
Ute: regntäcke ofodrat. Om varmt (sol) har han inget täcke

6-årigt helklippt varmblod. Fri tillgång på hösilage ute + lite gräs.
Inne; hösilage + halm
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne- utan
Idag- soligt, vindstilla +-0 o utan, tills regnet kommer. Ööh. menar snön:wtf:
solen värmer bra nu.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Här är det neråt nollan på natten och upp till ungefär +7 på dagen nu. Blåser dock väldigt och har regnat av och till. Hästen står i kallstall och har samma täcken ute och inne. Har ett tunt stalltäcke i bomull med ett ofodrat Amigotäcke med hals ovanpå.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
-1 på natten emellanåt upp till 10-12 på dagarna. Stark vind mellan 8-12 sekundmeter

100g regntäcke från shires ute o inne
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl.

+10 dagtid, runt +3-5 nattetid, blåsigt, halvsoligt.

3-åring: naken inne, ofodrat helhals ute
27-åring: naken inne, 100g TM premium ute
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Halvklippt, -1 på natten och upp till 10-12 grader dagtid. Har ett fleecefodrat regntäcke som plockas av framåt lunchtid. Inget täcke inne på natten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 783
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp