Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Växlar några grader mellan någon + och någon -.
Ofodrade horseware och shires regntäcken ute.
Kallblodstravare, oklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Vad har era hästar för täcke på sig nu? Ute har han ett 200g fodrat täcke. Inne ett fleecetäcke.
Hur är vädret? Imorse var det -6 här men blir varmt på dagarna. I stallet är det väl runt 6 grader.
Vad har ni för häst?Halvblod med hälften fullblod. Oklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Växlar mellan nollan och några plusgrader här nere... :smirk:
Mitt varmblod som ej är klippt men som har välldigt tunn päls (nästan som en klippt häst, inte riktigt) har ett 300g vintertäcke på sig dygnet runt eftersom det inte finns någon täckesservice i det stallet där jag står. Han går i en mellanstor hage på dagarna men rör sig inte så mkt så det är därför han har ett 300g täcke :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

min häst har väldigt tunn päls men oklippt ,samma täcke ute o inne .just nu 230 g stalltäcke + ofodrat regn men ska byta till endast ett regntäcke imorrn ,dock lite fodrat.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Just nu är det ca -3 kanske och han går med 200gr termotäcke och 200gr regntäcke m halvhals. Han är helrakad, normal i kroppen.

Han går i rasthage från 07,30 - 16,00 på vardag och till 17,30 helg.

Typ såhär:
100_0157.jpg
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

har ett tyskt rheinländer sto på 6 år. hon e klippt i slutet av oktober men har ingen utväxt alls trots att det har gått en stund :) hon går ute från 06.30 till 17.30. hon har ett hansbo-täcke 300g med halvhals. jätte mysigt täcke som ligger jätte bra på henne. just nu e det bra väder;uppehåll å temp runt noll.men om det blir massa minus så åker 400g täcket på, men då ska det vara under 5 minus mitt på dagen
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min har inget täcke på sig ute ner till -10 grader OM det inte blåser mycket då får hon fleecefodrat regntäcke på sig.

Inne på natten nu antingen om det är runt nollan till nån minus vanligt regntäcke och vid fler minus ute fleecefodrat regntäcke.

Hon är ej rakad, står i redigt kallstall så bajsen fryser till å med.

För att hon ska få ha sitt gosiga vintertäcke som är ett täcke med 300grams fyllning,så ska det vara bra mycket nära 20 minus ute.
Vid blåst får hon på sig det tidigare.

Men som sagt, annars mest utan täcke förrutom vid ren eller blötsnö.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kallblodstravare, har just nu ett Shire ofodrat regntäcke men om det låter bli att regna nu under de kommande dagarna tar jag nog av det.

Vi har några plusgrader och om det bara inte regnar (man kan ju alltid hoppas :smirk:) så går det bra utan täcke.

Han går ute i hage mellan kl 7 ca och 19.30.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Just nu är den oklippta kallblodstravaren naken.
Fbl. delvis klippt har ett "normalt" vintertäcke.

De går ute på lösdrift.
Har haft dem inne 16 -21.30 (för ridning, kraftgiva, vilostund) och då var båda nakna.
Dagtid så klär jag gärna av ev. täcken mitt på dagen och låter huden andas och hästen få på sol på kroppen, om det inte är nederbörd eller superkallt.

Vi har haft dryga -10 på nätterna och kalla vindbyar ett tag, men nu verkar det ha vänt och det var vindstilla och bara en par grader kallt när jag släppte ut dem, funderade på att hämta ett tunnare övergångstäcke till fullblodet och det borde jag nog gjort för nu när jag kollade är det bara runt nollan....

Använder aldrig mer än ett täcke i taget förutom när det är 25-30 minusgrader.
Händer iofs att jag har innetäcke + tunnt regntäcke om vintertäcket är blött eller på tvätt.

Inne (kallstall) klär jag sällan på. Det är bara vid extrem kyla (om de ska stå på stall över natten) eller om de är fuktiga/varma och samtidigt kallt ute som det händer.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl
just nu
häst 1: back on track täcke+amigo stalltäcke
häst 2: back on track täcke+domani stalltäcke
ponnyn: fleecetäcke+amigo stalltäcke

alla är givetvis inne i stallet eftersom det är natt.... ^^
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

helklippt fruset halvblodssto
har idag (-1) och fram till 5+ vindstilla ett 300grams shires eller thermomaster. Är ute mellan 9-16/17
Står med 250gram Mark Todd inne, är mellan 8-4 grader i stallet, hon står i en ensam del där inte de andra hästarnas värme når, har varit öm i rygg och kors när jag använt enbart fleecetäcke så det får bli detta täcket ett tag till.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag hade vi -9 som sakta men säkert under dagen övergick i 0 gradigt med snöblandat regn!

16 åriga travaren: Fleecefodrat regntäcke
17 åringa travaren: 200 grams allroundtäcke/regn
2 åriga halvblodet: 270 grams regn/vintertäcke
2 åriga korsningen: Inget eftersom han bara tar av sig det och de har skjul
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag var det ett antal minus på morgonen och bara 1 minusgrad på dagen. Ponnystoet är 7 år, klippt och en korsn. arab, welch, new forest o lite fullblod):

Ute=fleecetäcke, stalltäcke samt ett inte så tjockt vintertäcke med hals

Inne=fleecetäcke+stalltäcke

Uppmaning! Ni som rakar hästarna tänk på att täcka dom ordentligt ÄVEN i stallet, det är vi skyldiga dem om vi tar bort deras hårrem.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Inget alls, oftast.

Om det är nederbörd och/eller mycket hård vind så har hon ett fleecefodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ang täckning i stallet måste man ta hänsyn till flera faktorer

1. Hur pass omfattande klippt hästen är
2. Stallets temperatur
3. Hur mycket foder hästen har tillgång till
4. Hur lång tid den ska stå i stallet "naken"


Att jag säger detta beror på att jag sett exempel på hästar som stått inne i varmstall (vid tillfället mer än 10 plus) och haft stalltäcken på flera hundra gram på.
De hästarna såg inte ut att trivas, att överhettas är jobbigt.

Har hästarna fri tillgång till grovfoder så behöver man i allmänhet täcka mycket mindre än man tror.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ang täckning i stallet måste man ta hänsyn till flera faktorer

1. Hur pass omfattande klippt hästen är
2. Stallets temperatur
3. Hur mycket foder hästen har tillgång till
4. Hur lång tid den ska stå i stallet "naken"


Att jag säger detta beror på att jag sett exempel på hästar som stått inne i varmstall (vid tillfället mer än 10 plus) och haft stalltäcken på flera hundra gram på.
De hästarna såg inte ut att trivas, att överhettas är jobbigt.

Har hästarna fri tillgång till grovfoder så behöver man i allmänhet täcka mycket mindre än man tror.

:bow:

Vårt stall blir ganska varmt på natten, finns minst 5 hästar där så håller det sig runt 10 grader nästan oavsett hur kallt det är ute, och vår och höst måste man verkligen tänka sig för så att man inte täckar för mycket.

De flesta är i stallet på eftermiddagen, precis innan och strax efter hästarna gått in, och då känns det kanske som att det behövs tjockare täcken. Men när jag kommer senare framåt kvällen -när alla hästarna stått inne en stund med dörrarna stängda- så är det oftast redan då ganska varmt...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

häst 1:
inne: Amigo 150g + Amigo 300g
ute: innetäckena + Rambo Supreme 420g m hals.

häst 2:
inne: ofodrat Back on Track + Rhino 370g
ute: innetäckena + Rhino 200g m hals eller Bucas Power Turnout 420g m hals (skaver av manen så förskräckligt så försöker att inte använda de för ofta :crazy: )

båda är klippta men det var ett tag sen nu, men har fortfarande kort päls.
det är minus grader och riktigt blåsigt och kyligt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag var det ovanligt kallt :D ca -5

Häst 1, klippt. Var i hagen = Rambo stalltäcke 400 gram och Rambo Wug 370 gram.

Häst 2, oklippt på ett tag. Var på tävling =
underst = Equiline ylle täcke
mitten = Människo duntäcke :D
överst = Anna S ylle täcke
bilt :p = http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18480000-18489999/640x480/18486130.jpg

Just NU står de inne och har 600 gram stalltäcke på sig.
Kan tillägga att de står i stall som är ca 10 +
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Har en arabvalack, 21 år, ganska frusen av sig och klippt.
Han kommer imorgon ha på sig ett Amigotäcke med 350 g fyllning. Det är flera minusgrader och snöar lätt.
Han har samma täcke inne på natten.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL
JUST nu, är det ju natt så han står innomhus. Han har då förutom en massa spån på sig ett thermotäcke, typ 200-300 gram. Står i ett stall med bra ventilation och 8 hästar..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 482
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp