Vad har din häst för täcke just nu?

SweetBriar

Trådstartare
vet att det fanns en sån här tråd förut, men hittar den inte så jag startar en ny.
Vad har era hästar för täcke på sig nu? Hur är vädret, går de i hage eller står inne? Vad har ni för häst?
:D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

frusen arab utan päls=
idag var det -5,7 grader ute och lite mulet, så idag har hon haft 300g pessoatäcke ute. inne har vi ca +2 till 5 grader så där har hon 200g shires täcke.
Men andra dagar när det är ex +5 grader och sol ute har hon 150g capriati täcke på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Det är kallt ute (ca -5 grader) och hästarna står stilla i box i ganska kallt stall. (anser att dom behöver mer täcken inne än ute, då det inte finns ngn möjlighet att röra sig ordentligt och få upp blodcirkulationen inne)

Tävlinsponnyn (D-ponny arab, fullblod, welsh, inte klippt, men har typ ingen vinterpäls) har på sig bogskydd+fleecetäcke+fleecefodrat regntäcke)

B-ponnyn (welshmountain, helklippt) har på sig 2 fleecetäcken+ofodrat regntäcke)

Shettisen (helklippt) har på sig 200grams vintertäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Och jag är dum som svarar :D

Inget - de går alltid i hage 3 pass om dagen (mellan fodringarna) oavsett väder (har både massa skog och rejält vind o regnskydd) - mkt tålig connemaravalack på 4 år med endel vinterpäls och rätt känsligt flbkorsningssto med knappt någon vinterpäls.

Så länge det inte är nederbörd fryser ingen av dem oavsett temp, regnar det står stoet under tak o fryser inte, valacken går oftast ute o betar bredvid men fryser inte trots regnet.

Kul svar va :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Det är kallt ute (ca -5 grader) och hästarna står stilla i box i ganska kallt stall. (anser att dom behöver mer täcken inne än ute, då det inte finns ngn möjlighet att röra sig ordentligt och få upp blodcirkulationen inne)

Tävlinsponnyn (D-ponny arab, fullblod, welsh, inte klippt, men har typ ingen vinterpäls) har på sig bogskydd+fleecetäcke+fleecefodrat regntäcke)

B-ponnyn (welshmountain, helklippt) har på sig 2 fleecetäcken+ofodrat regntäcke)

Shettisen (helklippt) har på sig 200grams vintertäcke.

Oj, menade du just NU?

Isf, fortfarande inget täcke på någon. De är ute i hagen o pillar i skogen (med rätt stor säkerhet) och ska komma in för morötter o hö 20.30. Man brukar få skramla med morötterna när man kliver ut genom dörren så hör de en uppe i skogen o kommer ned till stallet :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag var det ca -4 här, då hade hon ett 200 g stalltäcke och regntäcke över. Hon är oklippt men har ganska tunn päls. Går i sjukhage.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Har ett Tinkersto på 5 år. inte ett dugg frusen.
Hon är rakad och står inne i kallstall. utetemperaturen ligger runt nollan och hon har ett fleecetäcke på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag var det nästan -10 i morse så hästen gick ut i Horseware Rhino 370 g med ofodrad hals. Detta har hon om det är minusgrader.

Normalt nu när det är +grader har hon 200 g Horseware Amigo med ofodrad hals.

Hon är helklippt och frusen av sig.

Inne har hon 300 g Horseware Amigo insulator. Det är kallstall.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min travare har ett 400g vintertäcke på sig inne just nu :) Det är ett kallstall som hästen värmer själv. När han går ut så har han även hals på samma täcke.

Sällskapshästen som står inhagad hemma hos oss går ute naken. Islänning är han :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

runt 0 här just nu, min är oklippt med ganska lite päls. Han har fleecefodrat regntäcke :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min står inne i sin box just nu, med 300g amigo insulator på sig =)
Vet inte hur kallt det är just nu, men på dagen har det varit kanske 5 minus ute. Har en helklippt häst :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ja ! det funkar superbra. rent naturmaterial ju så det håller värmen väldigt bra.. sedan ser det SÅ mysigt ut :p (om du kollar bilden så vill man själv vara häst :D )
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

min har ofodrat regntäcke om det är + grader, har ett 200 grams termoctäcke unsder om det är - grader. Welsh cob halvklippt o väldigt varm av sig.
Inne är han naken, har uppvärmt stall, runt + 10 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag när det var -7grader, blåsigt och mulet. Gick ute ifrån 08-20 ungefär, hade ett innetäcke 150gr och ett 200gr rhino wug utetäcke. Har hö hela dagenm och relativt stor hage där hon oftast lullar runt ganska aktivt om hon inte står och äter.

Bara utetäcket om det är soligt och vindstilla eller många plus

Hästen är en nyligen helklippt tålig travare
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Just NU så står min häst inne, har ett 200g shire stalltäcke på sig. Ute har det varit nga minusgrader mitt på dan, och hon har haft stalltäcker + ett 200g vintertäcke på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min shetlandsponny har regntäcke, han har massa päls. Han går i hage varje dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 479
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 293
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp