Bukefalos 28 år!

Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Igår blev det en skrittur på en timma efter att Opal vilat i förrgår då equiterapeuten var ute. Opal var lite sned men det fixade hon till så nu ska vi masera och stretcha och sedan kommer hon tillbaka om fyra veckor.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Idag ska vi ute tillsamma i regnet
// Kram Ros-Marie
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Vi har vart ute på en 3-dagars långritt, så Migrant har fått vila i en vecka nu. Men imorgon ska han skrittas igång igen. 2,5 vecka kvar till Isaberg nu :)
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Efter helgens toppenbra distansridläger i Falun (Tack Dalarnas distansryttarklubb!) med tempoträningar och diverse skoj och matnyttigt, så har vi i förrgår skrittat 1 timma på hemmaplan och idag varit iväg och skrittat 1 mil (2 tim) i lite mer kuperad terräng :D

I morgon planeras gymnastikhoppning och en kort, lite mer "fartig", runda i skogen. Sedan blir det vila i två dagar pga andra aktiviteter :cool:
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

vad kul att lägret var bra! jag måste åka på det nästa år :)

igår red vi en liten kortare runda och idag blev det galoppträning på travbanan. det blev ca 7km.

imorgon är det planerat en längre tur.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Igår red jag ut ca 6 km, och travade och galopperade bara (förutom fram och avskrittning då) för första gången, trodde hon skulle vara svettig när jag kom tillbaks, men nähe då! Jag kanske inte behöver skritta så mkt som jag gör, förutom när vi har skrittdagar då.

Däremot hade hon fått för sig att vatten var farligt, så istället för att galoppera rakt igenom som hon ska så stannade hon, och jag höll på att flyga av eftersom jag var totalt oberedd! Men nu vet jag detta till nästa gång, vi ska till samma ställe idag och öva vattenpölar! Att gå i vättern när det är 50 cm höga vågor är väl inget, men en liten vattenpöl då jäklar är det läskigt :angel:

Damen är 4 år gammal och vi satsar på att rida 5 mil CL nästa år :D
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Har samma problem med vattenpölar men vattensamlingar är inte läskigt!

Igår red jag dressyrlektion och det gick riktigt bra. Idag vilar vi och laddar inför arabcupen i Strängnäs fredag-lördag!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

KL

Jag har ju bara en massa tvååringar, en treåring och en fyraåring varav jag inte rider den sistnämnda särskilt mycket pga avsaknad av intresse. Han är helt enkelt för lugn och lat för mig...

Men mina tvååringar brukar jag ha med som handhästar när jag är ute och motionerar, en om dagen så de turas om :) Vi brukar vara ute en mil åt gången ca.
Treåringen som nyligen är insutten rider jag lite smått, igår var vi ute och skrittade och travade 2,5 km :) Hon har stått skadad tidigare då hon fastnade med ett ben i elstaketet så hon är lite sen i utvecklingen...
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Idag red jag med en kompis, lastade in både mamma häst och fölis i transporten och gav mig iväg!

lite mer än en mil red vi, tog det rätt lugnt, men den andra hästen var rejält trött när vi kom tillbaks medans min dam hade lika mkt energi som när vi red iväg, så det verkar lovande!

Jag lyckades tillomed trava i en nedförsbacke utan att hon hamnade på bogarna, utan hon samlade ihop sig rejält, så det var kul!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

kl
idag har vi varit iväg och tränat. det blev 1.7 mil och ett snitt på 9,5 km/h.
vi mötte en del bilar och andra saker som drog ner snittet men jag är nöjd.

han kändes fin och vi fick träna på att galoppera längre i sträck än vad vi brukar göra hemma :)

imorgon får han vila och jag ska greja hela dagen i stallet.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Idag blev det en långtur!
3,5 timma var vi ute!
Bara skritt, på varierande underlag, både i skog och på väg.
När vi kom hem så rann mjölken ur juvret på henne! Det är det längsta vi varit ute hittils!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

*kl*

Idag red jag & Honey CR 50km på Rimboritten. Snitt på ca 10,5km om jag räknat rätt, skogspartiet på första slingan (med massa sten och halkig lera) sinkade oss och sällskapet en del men vi är nöjda. :banana:
Nu blir det lugna turer ett tag.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Idag blev det en långtur!
3,5 timma var vi ute!
Bara skritt, på varierande underlag, både i skog och på väg.
När vi kom hem så rann mjölken ur juvret på henne! Det är det längsta vi varit ute hittils!

Är det nåt du tycker vi ska applådera?
Sen undrar du varför ditt sto inte bryr sig om sitt föl....

Jag fattar överhuvudtaget inte varför du tar föl på ett sto, som du uppenbarligen vill rida på, och inte ens kan låta henne få ledigt.
Tror du fölet mår bra av att vara utan mjölk så länge??

Jag vet att du inte kommer att ändra uppfattning för att jag skriver detta, då du hela tiden i dina trådar är envisare än ett troll, men övriga här på forumet ska INTE få uppfattning om att det är okey att lämna ett ungt föl så länge utan sin mamma.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Varför skulle jag tycka att ni skulle applådera?

Varför skulle hon få ledigt när fölet är så pass stort att han klarar sig själv i hagen några timmar? Du har själv skrivit på forumet att det tidigaste du har särat mamma och föl är 3 månader, och då fick den fölungen bara fast föda, vilket gick jätte bra enligt dig.

Stoet bryr sig om sitt föl, men inte i den utsträckningen att hon får panik bara för att hon inte ser honom, och så har det varit sedan han var 4 dagar gammal.
Fölet är oxå mkt självständigt, och det har aldrig varit några som helst problem att sära på dem.

Den här märren tycker inte om att bara gå i hagen, hon blir jätte rastlös.

När man själv får barn, ska man bara sitta hemma tills ungen äter bara fast föda? Om du svarar ja på den frågan kommer jag sterilisera mig det snabbaste jag bara kan! (vilket jag iofs hade tänkt ändå)
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

*kl*

I dag har min häst vilat (och jag har sommarstädat stallet!).

I går red vi ett kort och intensivt dressyrpass. Och i fredags var vi ute på 80 minuters pass i skogen med mycket trav och galopp. Och min kille med på cykel. Hästen pigg och glad (dock irriterad av bromsarna), och verkar vara i bra form.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Varför skulle hon få ledigt när fölet är så pass stort att han klarar sig själv i hagen några timmar? Du har själv skrivit på forumet att det tidigaste du har särat mamma och föl är 3 månader, och då fick den fölungen bara fast föda, vilket gick jätte bra enligt dig.

När man själv får barn, ska man bara sitta hemma tills ungen äter bara fast föda? Om du svarar ja på den frågan kommer jag sterilisera mig det snabbaste jag bara kan! (vilket jag iofs hade tänkt ändå)


Det var ett ytterst specialfall, eftersom stoet var tvungen att avlivas, och att det då inte fanns bra mjölkersättning att tillgå. Inget jag rekommenderar.
Men fölet överlevde, höll hullet bra, och blev senare tävlingshäst. Men att det var "jättebra" för fölet mentalt kan jag knappast påstå.

Vad din andra fråga har med detta att göra fattar jag inte?
Men jag anser att barn under 6 mån inte ska lämnas ifrån sina föräldrar hur som helst.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Min fölunge äter ju en hel del annat, och har gjort det sen han var 2 dagar gammal, därav tror jag inte att det är speciellt skadligt för honom, han är ju inte ensam i hagen när jag lämna honom, det är ju bara att mamma försvinner, och de är inte speciellt stressade över det, gnäggar en gång, sen är det lugnt.

Det hör dock inte till vanligheterna att han är utan mjölk så länge, det är som sagt första gången, men när han är ca 4 månader (beroende på hans status då) så kommer jag börja åka iväg utan honom om jag ska iväg och rida. Jag har ju inga backar här så jag åker iväg till en kompis när jag ska träna backar.

Det är mkt möjligt att han inte hade fått vara ensam så länge om inte jag hade tagit massor tabletter innan som gör att tidsuppfattning och mkt annat nyttigt i huvudet försvinner.
Den mentala biten nämnde du inte i tråden jag läste detta, bara att fölungen funkade på vanlig hästmat och växte upp utan problem.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

kl
idag har vi varit ute på en luuugn runda på ca 1 timma. han är så seg i skritten på hemmaplan...
imorgon planeras det intervall träning på travbanan eller heden.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Ska ut promenera min kära häst!:banana:
// Kram Rosa
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Nu är vi hemma efter att ha bott på Torkelsbo i en vecka! Tubbe har fått gå med om ledarhäst på ridlägret jag haft hand om, blivit både uteritt, dressyr och hoppning.

Nu är det sista hårdträningen inför Billinge som gäller!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 283
Senast: Twirro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 148
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 398
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 844
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp