Bukefalos 28 år!

Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Idag har Migge fått sig ett bad och jag har packat och fixat inför imorgon.
Imorgon ska vi rida CR50 på Isabergsritten, premiären för oss båda... Ska bli superkul, fast jag är supernervös :crazy:
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

KL

Har nu börjat rida lite mer än bara skrittrundor. Har idag och igår ridit 6,6 km respektive 6,7 km med viktmanschetter på bakbenen i alla gångarter. Så himla kul att galoppera, tycker vi båda två! Jyckarna hänger naturligtvis med.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Gåradagen träning.
Blev långa lågsamma travpass och backaträning för hos..
Det blev ridtur på 45 km på fyra timmar
//Kram
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Varför rider du med viktmanchetter? Hur fungerar hästen med dem?
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Hejsan!

Jag rider nu med viktmanschetter för att få lite mer styrka i det ben som min häst är svag i, efter olyckan i våras. Det fungerar som så att det ben som är svagare får en tyngre vikt (som gradvis ökas) än det "friska" benet. Sedan varierar jag mellan att ha vikterna på bak- (skadan) respektive frambenen. Detta eftersom hästar ofta reagerar diagonalt. Så har han ex ont i höger bak så avlastar han vänster fram också. Så då vikterna sitter fram är det det diagonala benet som har mest vikt. Att lägga på vikter blir lite styrketräning i vardagen och görs i korta pass och vikten ökas gradvis.

Naturligtvis kan du även med en frisk häst rida med vikter, men då kanske du inte ska ha olika vikt på benen utan i stället belasta benen med samma vikt.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Tack för svar!

*KL*

Idag har jag ridit 75 min mest skritt och en del trav (för att komma undan myggen!). Med lill-ponnyn som handhäst :) Så framåt bjudningen var det inget fel på för någon av dem!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Intressant med vikter. Du får hålla oss uppdaterade om hur det fungerar för just din häst.
Jag tränade ju mina mycket i vattenmaskin förra året. Fungerade superkanon.

Idag har jag tömkört 4 åringen. Han skötte sig kanonbra. Någon gång råkade han snurra in sig ett varv men får inte panik och kan traggla ut sig. Kan inte annat än att beundra hans milda goa temperament. Såg riktigt fin ut efter en stund och börjar arbeta med motorn i bak. Han är rätt lik min andra när han var ung så jag har goda förhoppningar. När jag var klar så råkade den andre vara i närheten så då fick han sig en omgång han med. Har vilat sedan Kanonritten 120 så han var mer vild än tam. Testade bakbensstyrkan ett par gånger och slog i luften. Bus och skutt, japp han är sig lik! Man ska inte underskatta tömkörningen, om än 20-30 minuter så gör det så gott!

Sedan blev det en tur med isisen i skogen med medryttare och araben på släp. Härlig dag mao.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Igår var jag och en kompis ute och red, vi var ute i ca 2h det var mest skritt och lite trav. Härligt var det =)
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

*KL*

Har ridit ett dressyrpass för första gången sedan början av april. Med dressyrsadel, läderstövlar och friserad häst ;) Först fungerad inget alls och så bara lossnade det. HÄRLIGT!!
Jag gillar min häst :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 250
Senast: Twirro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 748
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 336
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp