Bukefalos 28 år!

Vad har era hästar för täcken nu?

mina har nu fått på sig hela 400g vintertäcke.
det är ju nu fasliga 5-10 minus ute :O. lite väl varmt kanske men de är nog bara ca 300g tjocka nuförtiden, är ett jobbigt glapp mellan 200 och 400g på täckena. 200g känndes lite kallt på den ena och den andra har kännts stel nu. så de får ha vintertäckena nu. går att byta tillbaka om tempen håller sig runt minus 5 igen.
 
Jag kör 300g +en funktionstäcke/tunnare täcke under. Har varit 10-15 minus några dagar. Nu är det varmare, men hon verkar fortsatt nöjd.

(Helklippt islandsto på lösdrift, klippt senast för ca tre veckor sen.)
 
Vart -6 till -16 här i några dagar. Båda går på lösdrift med fri tillgång(äter tyvärr mer än vad som vore optimalt).

Isisen blev klippt några dagar innan kylan kom, nu filtklippning med lite mer hår kvar på rumpan och nästan halva magen. Han har ofodrat regntäcke. Ljummen under. Testade bucas smartex en natt men då kändes han nästan het under så böt tillbaka.

Ponnyn fick halvklippning och går utan täcke.

Båda tränas 4-5 dagar/v.
 
mina har nu fått på sig hela 400g vintertäcke.
det är ju nu fasliga 5-10 minus ute :O. lite väl varmt kanske men de är nog bara ca 300g tjocka nuförtiden, är ett jobbigt glapp mellan 200 och 400g på täckena. 200g känndes lite kallt på den ena och den andra har kännts stel nu. så de får ha vintertäckena nu. går att byta tillbaka om tempen håller sig runt minus 5 igen.
Rättelse, vädret bestämde sig för att hösten skulle komma tillbaka så hästarna har nu 200g på sig igen. Ska vara runt 5 grader i veckan, = Hej igen leran, hoppas du inte stannar länge :banghead:
 
Nu när det är plusgrader igen så har fryslort 1, 400 gr med hals. Häst 2, 300 gr med hals.
Blåser som bara den dock.
 
Puttar upp denna tråd lite då jag skulle vilja veta vad ni har för täcken på era hästar nu?

Har en helklippt pålle på lösdrift (köpte honom helklippt, skulle annars bara halvklippt) och tycker det är svårt med täcken nu.. Kan bli någon minusgrad om nätterna, men är runt 7-12 grader om dagarna och ännu varmare i solen ibland. Pendlar just nu med att ha 200 gram med hals på nätterna och 100 gram med hals om dagarna.
 
Oklippt halvblods hingst (knappt någon päls) på 4år. Varierar mellan 200gr stall + 100gr utetäcke med helhals vid dåligt väder och 200gr utetäcke utan hals vid bra väder.
 
Min går naken de flesta dagar så länge det inte är kallare än -5-10 grader (vilket det inte varit sen i januari) eller regnar/snöar, eftersom hans päls inte riktigt håller för för mycket nederbörd. Han hatar sina täcken så när det regnar/snöar får han på sig ett 80 grams täcke.

Nu står han inte ute på natten men han skulle även vara naken då om det bara är ett par minus ute. :)

Och juste, han är en oklippt korsnings valack (knabstrupper/fjording/varmblod) som bara fått lite fluff som vinterpäls väldigt sent i december.
 
Helklippt shettis med utväxt- naken dygnet om men 100gr regntäcke vid nederbörd.
Helklippt b-ponny med minimal utväxt- naken vid fint väder, 100gr stalltäcke vid blåst, 100 gr regntäcke vid nederbörd. naken i box på natten.
Helklippt häst utan utväxt- naken vid fint väder (sol), 100 gr stalltäcke vid blåst samt på natten, 100 gr regntäcke vid nederbörd.
Vi har runt 0-4 grader här men när det är sol hela 10-12 grader i solen :)
 
Puttar upp denna tråd lite då jag skulle vilja veta vad ni har för täcken på era hästar nu?

Har en helklippt pålle på lösdrift (köpte honom helklippt, skulle annars bara halvklippt) och tycker det är svårt med täcken nu.. Kan bli någon minusgrad om nätterna, men är runt 7-12 grader om dagarna och ännu varmare i solen ibland. Pendlar just nu med att ha 200 gram med hals på nätterna och 100 gram med hals om dagarna.

Min är oxå helklippt minus ben och huvud och hon står på lösdrift. Till henne har jag just nu ett 100g med halvhals. Hon hatar att vara för varm så hellre lite kall nattetid än för varm dagtid :)
 
arabsto 8 år. Står i stall. oklippt, tunn päls.
Har varit växlande väder från dag till dag så har varit svårt med täcken sista tiden. Vet jag att det blir fint väder hela dagen får hon gå naken.
Annars växlar jag mellan 80 grams utetäcke. Något inne täcke och utanpå regntäcke med helhals.

Konstaterade här tidigare att i år har jag inte använt 400g innetäcket- har varit för varmt.
Mina 300g utetäcken är använda ett fåtal gånger.

Mycket konstigt väder har det varit och kommer väl att bli!O_o
 
Fem araber, varav tre är åringar, och en welsh. Alla oklippta, med varierande tjocklek på pälsen.
Eftersom vi har en lösdrift som de gärna går in i dagtid plus att de står i stallet nattetid är jag väldigt sparsam med täcken.
Det äldsta arabstoet, 20 år, är den som oftast har täcke, och då ett 200- grams utetäcke. Har funkat perfekt hela denna vinter, som inte varit speciellt kall utan mest regnig och blåsig. Hon har ganska tunn, "ädel" päls och visar tydligt att hon fryser i regn och blåst om hon inte har täcke, detta trots lösdriften.

De andra har aldrig täcken, speciellt inte lilla welshen som blir direkt förolämpad om jag sätter på henne ett täcke och går ut och försöker rulla av sig det så ihärdigt hon bara kan. Men hon har en perfekt päls; mycket "underull" och tjocka hårda strån ytterst, så hon blir aldrig blöt in på huden.

Innetäcken använder jag aldrig, däremot fleece eller ulltäcken om de kommer in och är blöta och behöver torka upp snabbt.
 
Lika svårt varje år i dessa tider!

I förrgår hade vi -6 på morgonen och +6 efter lunch. Sjukt svårt att täcka när det är så!

Idag är det lite lättare, +4, blåser rött bra men uppehåll. Helklippt halvblod import går med 200 g rhino med helhals.

Halvklippt halvblod 20 år går med rhino 100g med halvhals.
 
Min är oxå helklippt minus ben och huvud och hon står på lösdrift. Till henne har jag just nu ett 100g med halvhals. Hon hatar att vara för varm så hellre lite kall nattetid än för varm dagtid :)

Okej, då räcker det nog med 100 gram på dagar och 200 gram på nätter på min :D Så fort det inte är minus om nätterna så får det bli 100 gram då med. Känns nästan som om till och med en helklippt häst borde kunna gå utan täcke på dagarna snart om det är soligt väder för det blir ju ganska varmt i solen :confused:
 
Mitt halvklippta fullblod står naken på natten i utebox men stängd överlucka. Dom är 6 hästar i uteboxarna så de får upp rätt bra värme där inne. Ute har han 100g med hals.
Vissa kvällar har det varit minus och då har jag åkt ner och lagt på stalltäcke, och igår när det var 7 g varmt på dagen åkte jag nr och tog av täcket helt. Fördelen med att ha nära till stallet. :)
 
Hblsto
Oklippt, går med 300g med halvhals.
Blir lätt frusen över ryggen. Varit konvalescent i ett år men skrittas nu igång försiktigt.

Irländsk sportponny/danskt halvblod
"ridskoleklippt" halsen och framdelen. Har ett Ofodrat regntäcke.
Unghäst under igångsättning efter vintervila.
 
Oklippta ponnysar på lösdrift går nakna såläge det inte regnar eller blåser väldigt mkt.
Klippt 24 åring - 300g m hals på natten och 300g Rhino wug ute
Klippt fbl - Står antingen med 550g Amigo m hals el 200g Amigo m hals beroende på nattemp och 300g Rambo Wug ute
Halvklippt ponny står med 300g med hals eller 150g amigo inne beroende på nattemp. 100g amigo ute.
Oklippt hbl står med fleece inne och ett rentäcke vid regn ute. Annars naken.
Klippt hbl står m 300g TM med hals inne och 300g Rambo Wug ute
Oklippt fbl står naken/regntäcke 50g

Har haft ca 5-6 plus med en del vind och molnigt på sistone.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
694
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
390
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 022
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 260
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp