Vad har era hästar för täcken nu?

Varmblodig travare. 24 år
Helklippt.
Rids inte just nu för det är för jävla kallt för mig men rids annars i dressyr samt uteritter.

Står i utestall.
Temp just nu -22,8 (hemma hos mig, i stallet troligen mera, var -24,5 där vid 20:30 tiden)

Stalltäcke med magplatta 500gram + 200 grams utetäcke med halvhals. Är varm och verkar må fint.
 
Halvblod, oklippt men tunn päls har 200 g täcke med hel hals, både ute och inne (kallstall). Det är runt -15 grader här. (Tillägg: Har gott om hö att äta plus fri tillgång på halm ute)
 
Snö och -10 grader, lite blåsigt men mest vindstilla, inget vindskydd.

24 år halvblod, oklippt men ganska lite päls har 200g med halvhals. Sval under.

18 år oklippt luddig svrp skulle kunna gå utan men står och grinar och skjuter rygg om det blåser minsta på honom så han har 250g Horseware, är sval under täcket. Ingen hals.

18 år halvklippt mycket luddig ponny med känslig rygg har 200g utan hals.

10 mån haflinger föl, pälsboll går utan täcke i alla väder då han tycker täcket är läskigt :D har inte frusit en enda gång trots riktigt otäckt väder.
 
-1 - -2 ca
både halsklippta och oklippta hästen har var sitt 150g täcke. både inne och ute :o
(skyller på att ena hästen avskyr täckesbyten, speciellt på morgonen är hon väldigt hugg glad mot allt och alla.. och andra får också ha utetäcket inne då jag är lat..)
 
Oklippt unghäst (lusitano) som aktiveras ca två dagar i veckan. Har ett 300 grams ute täcke, min grundidé var att inte täcka unghästen men den började falla ur hull eftersom det gick åt för mycket energi till att hålla värmen så det blev täcke på.
 
-13 med snöfall

Skolans hästar som står i varmstall, shettisar och russ som är halvklippta: 200g.
Varmblod som är oklippt: 300g

Mina hästar som står på lösdrift.
Shettis, Russ och kallblodstravare som är klippta hals och bog: Otäckade.
 
-13 och diffus nederbörd. Oklippta hästar har ca 200 grams täcken på var. Valacken har med fast hals. Båda tränas ca 4 ggr/v. Stoet brukar normalt sett inte ha täcken annat än när det är väldigt kallt och blåsigt/regn och blåst men hon stod på boxvila från Augusti-15 och det störde hennes pälsansättning. Valacken har ingen underull att prata om och börjar hosta om han inte har täcke på. Behövs dock inte några jättetjocka täcken. Har inte fri tillgång på grovfoder utan det mäts upp. I stort sett står dom på lösdrift förutom några timmar inne de dagar de jobbat och då får dom individuellt anpassat käk i krubborna.
 
Runt -20 nu. Hästarna är ute 5-21.
Lillen går utan täcke och njuter av kylan, stora har 200g innetäcke och 200g utetäcke utan hals i hagen. Båda oklippta.
Äter han så klarar han sig med det, hade nog behövt ett halstäcke oxå egentligen.
 
-23.

Quartersto helklippt. 300 g Rambo stalltäcke och 420 g Rambo Supreme med hals.

Quartervalack helklippt. 300 g Rambo stalltäcke och 400 g Amigo Bravo med hals

Inomhus i varmstall ca +3-5 grader just nu har dom samma stalltäcke som ute.

Shettis, halvklippt och naken!
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
366
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 573
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp