Bukefalos 28 år!

Vad har era hästar gjort i dag?

Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

I dag så har hästen fått en rejäl runda på hemmaplan;) (småvägar) i både joggingtempo och en del snabbare ruscher! det gick riktigt skapligt och hästen tycker det var kanonkul,hon har ju tagit det lite lugnt under muggbehandling mm. men nu ser benen fina ut och allt är kul igen! :rofl: M
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Djurjouren skrev:
Varför har man viktmanchetter på frambenen?
Det är som styrketräning för framben, bogar, mankmuskulatur, hals och rygg.
Använder dom på bakbenen oxå men då enbart i skritt.
Önskar mig en tryckvagn eller modell tyngre rochard men tills dess tar man vad man har :)
Fungerar faktiskt bra
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

*Knappen*

Red dressyr för instruktör och hon var fantasktiskt duktig? :confused:
Andra gången och trots ryttarens inkompitens, går hon redan i form och det gör hon i 1/2 m djup snö?:eek: :love:
Tror jag struntar i trav och satsar på dressyr istället :D
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Släp är hur händigt som helst! :)

Idag har iaf yngre varmblodet joggat sin konditionsrunda. Dagen till ära gjorde hon och sambon sällskap med travtränaren i byn och hans tvååring, så idag var det en pigg häst som joggade runt i skogen!

Mina pållar har bara slöat i hagen, de ska ut i morgon.

Jenny
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Jag har varit hemma utan barnvakt hela helgen och ett av barnen var hemma från dagis idag så mkt Hagman blir det....... Lite frustration får jag då....
Är i varje fall flitig när barnen lagt sig då kilar jag ut i stallet och behandlar pållar så de lär vara fräsha när jag kan träna dem igen.

Varannan dag har de fått laser och varannan dag får de stå i värmetäcket.
På stoets "laserdag" idag tex så går jag ut på stallplan och jobbar henne vid hand en kvart eller så. Idag lärde jag henne att få med sig ytterbog för innertygel. Mkt vingel bliiiir det :-). Fick igenom henne riktigt fin och lata bakbenet är klart på G, ska bli så roligt att köra henne nästa gång, inbillar mig att det har hänt massor.
Jag har kommit på att om jag först jobbar henne lite vid hand så tåler hon längre stunds laserbehandling utan att börja skaka. Idag fixade hon en hel timme.
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Idag har gammelvalacken gått långa rundan och joggat sig skummig. Han är helnöjd med livet nu! Shettisarna har gått med släde och på släp.

Jenny
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Idag har jag varit BARNFRI. Körde stoet en timme i tryckvagnen i skritt, uppe på 9:ans tryck nu och längde intervallerna till 10 minuter styck, tycker att hon "hittar" sin kropp bättre då.

Vallacken red jag för instruktör idag, det var jättekul. Typ "barrockridning", vi övade på öppna och sluta i trav, samt ryggning. Träningsvärk har jag redan :-)
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Känns som att det bara är jag som skriver :( .

Skriv mer alla ni, jag vill inspireras!!!!

Idag har jag haft mes stoet hos barrocktränaren och jobbat henne vid handen. Jag har inte åkt nånstans med henen innan och visste inte att hon var som ett darrande asplöv av att åka...
Hur kul som helst att komma in i ett ridhus bland klougna PRE och halvblod med en husteriskt skakndes och obeskrivligt mager och omusklad häst. Hon är inte i speciellt gott skick denna häst, har nyss fått henne.

Iallafall så jobbade vi på böjning, bogkontrol och att få bort vispandet på vänster bak. Hon tyckte att vi var obeskrivligt löjliga, hästen alltså men gjorde som vi sa.

Vallacken har gått i hagen och han har sprungit och varit glad hela dagen så träningen var nog bra för honom. Ska försöka rida honom så varannan dag nu, bra för honom och bra för mitt fläsk att rida lite istället för att åka vagn :-). I kväll så fick han stå i värmetäcket och det var uppskattat.

Stoet fick lite laser i morse, en halvtimme bara.
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Jaha då uppdaterar jag 2dagar...
Igår gick vi igenom honom och behandlade lite växtvärk med akupunktur, vilket han tycker är otroligt skönt :p
Idag gjorde jag ett försök att ge mig ut på den vanliga joggingvändan men fick ge upp pga styltor... hade ju förväntat mig att de skulle släppa när vi travade men tyvärr hängde de i för länge för att det skulle fungera... sprang och spände sig, så rundan blev betydligt kortare än normalt.
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

*KL*

Idag har jag ridit valacken, klättrade ett tag i backen i skogen, skrittade (eller ja, småtravade) en sväng i skogen, när vi kom ut som två snögubbar red jag en kort stund, ca 10 min på fältet, han har precis börjat förstå skänkelvikning under ryttare så det tränade vi på. Sen tog vi lite galoppfattningar också, med då blev han busig och jag orkade inte med att ramla av igen så då avbröt vi..
Igår körde jag honom, först skrittade vi i skogen och pulsade i massa snö, sen joggade vi lite, sen några intervaller men han koncentrerade sig inte alls utan bara sprang och tittade efter tjurarna :mad:
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

*KL*
Idag har jag kört fort med stoet :love:
Prövade att ta på ett helstängt huvudlag och bytte bett till ett som alla påstår är bra för hästar som biter sig fast i en töm. ett helt vanligt tvådelat med skänklar och saen en ring med en dm omkrets som dels ligger i munnen och liksom gå rrunt underkäken. Ringen har ingen kontakt med tömmen och den löper löst men effektiv var den. Non vill einet bita sig fast på sin favorittöm utan prövade den andar och den första igen och till sits så struntade hon i det.

Hon tog fatt i grejorna och gick rakt på ett härligt vis och benen lekte inte symaskin som de brukar. Tror inte att det beror bara på utrustningsbye utan även på MASSOR av laserarbete, mkt lösgörande och framförallt många timmars skritt i tryckvagn.
Fin var hon. Joggade henne ihop med kusken som ska köra provlopp med henne på Torsdag för att han skulle kolla balansen och han godkände den och tyckte hon var fin.
Het som en spis blev hon och jag slutade jogga med honom för mina armar blev lite väl skakiga och tömarna väldigt långa :crazy: .......Shit vad hon låg på....Jag släppte av henne på Milebanan och man kan säga att hon sprang rätt bra ett varv.....

Sen körde jag hem henne och då skrittade hon på bra och var lugn igen.
Längtar till Torsdag.

Vallacken anmälde jag till Lunden nästa Söndag, hoppas han kommer med.
Åkte till Bokskogen i Torup och red en timme och det var så skönt. Jag red ihop honom rejält och rakriktade och hade mig och vi gick mest i riktigt kort samlad trav omväxlande med skritt på lång tygel.
När jag rakriktar för mkt så fattar han galopp och sen bockar han som en galning :crazy: .
Då är skritt en trevlig sysselsättning :angel: .
Jag tycker inte att han är redo för galopp än, då jag tror att han bockar för att bakknäna fortfarande stramar, behöver mer styrka först.
Han "piafferar" lite då och då och jag släpper ut och klappar honom för det gillar jag och uppmuntrar gärna, jag ber aldrig om det men klappar honom när han bjuder på det.

Jag tycker att han utvecklats så himla bra av min nya barrocktränare. Går djupare och har liksom fler nyanser i sin samling. Innan hade han typ "samla dig så du skiter på dig" och
"gå som en giraff".....
Nu har han både elefanter, kameler och bananer och kaniner i sitt register.:love:
Älskar den hästen av hela mitt hjärta :bump: och han har blivit så stolt i hela sitt jag.
Han utstrålar värdighet på nått vis, det gillar jag.
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Vilken tränare är det du hittat och tränar för? *nyfiken* Skicka PM om du inte vill skriva här!
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Har varit inne och kört snabbt med de två som är aktuella för start inom en och en halv vecka...
Det ena stoet som ska ut nästa vecka bjuder inte till för fem öre i träningen, vare sig jag kör långsamt, tränar western eller gör något annat med henne... Idag kördes hon 2140 meter i ledning runt25-30... Tyvärr lägger hon av när hon blir själv och sedan går det inte riktigt att få fart på henne... Hon får helt enkelt starta, fungerar det inte blir hon ridhäst på heltid eller avel för hennes del...

Den andra följde mest med som sällskap, hennes start är planerad till nästa måndag, hon gjorde vad som begärdes för henne och travade väldigt bra...

Om den förstnämnda får jobba för att få pengar i ett p21 lopp hoppas jag definitivt på de tre för den andra:bump:
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Djurjouren skrev:
*KL*
Idag har jag kört fort med stoet :love:
Prövade att ta på ett helstängt huvudlag och bytte bett till ett som alla påstår är bra för hästar som biter sig fast i en töm. ett helt vanligt tvådelat med skänklar och saen en ring med en dm omkrets som dels ligger i munnen och liksom gå rrunt underkäken. Ringen har ingen kontakt med tömmen och den löper löst men effektiv var den. Non vill einet bita sig fast på sin favorittöm utan prövade den andar och den första igen och till sits så struntade hon i det.
Nyfiken... sitter ringen fast i bettet? Du har inte någon bild? :)
 
Sv: Vad har era hästar gjort i dag?

Uppdaterar ett par dagar..
I onsdags var jag inne på banan och körde ett lugnt jobb. Han kändes fin och det allra bästa var att han gick jättefint i kurvorna, något han krånglade med när han var dålig i en kota i höstas... Det är så roligt när man märker att hästen är fräsch!! :)

Igår var vi ute och skrittade en dryg timma med vår vän tryckvagnen.

Idag ska lilleman få träffa herr Sadel igen... Hittills har det gått kanonbra :) det blir nu fjärde gången som jag rider ett kortare pass med honom... Just nu är det mest grundläggande som att lyssna på hjälper och flytta sig för tryck men det gör han med den äran :love: !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 702
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp