Bukefalos 28 år!

Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Regler kan förändras och det gör de när flera djurägare missköter sig så det blir ett störande moment i sammhällt och djurägarna inte visar tillräkligt stor vilja att ta del i att lösa problemen.

Visst kan alla regler förändras. Men vi får väl utgå från de regler som finns idag. Sen tror jag inte att kattskit i trädgården är ett så stort problem att något politiskt parti skulle kunna vinna val på det. Antagligen finns det betydligt fler utekattsägare som skulle välja ett annat parti.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det ligger knappast på partipolitisk nivå. Den här typen av regler förändras genom upprepade klagomål och reglerna får ses över.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det stör kanske inte dig, men kan du förstå att någon annan kanske störs lika mycket av motorgräsklippande grannar som du störs av grannkatter?
Angående gräsklippare så finns det elvarianter och solcellsdrivna självgående som borde passa utmärkt i små villatomter. Så ingen har väl något behov att köra bensingräsklippare i ett villaområde.


Tyvärr för dig tycker inte lagstiftarna att ägare av utekatter är hänsynslösa idioter. Hade man tyckt det så kan du vara säker på att utekatter varit förbjudna i villaområden. Om man säger att man inte kan gå ut i trädgården för att det kan finnas kattskit där hur ska man då kunna röra sig i resten av samhället där det kan finnas betydligt värre faror än kattskitar.

På vilket sätt är en kattskit farligare för ett barn en en skit från t.ex. en mås?
Jag kan lova dig att du har betydligt fler fågelskitar på gräsmattan än vad du har kattskitar.

Jag orkar egentligen inte diskutera alla jordens olika tänkbara förekommande miljöproblem, men du bör ha klart för dig att även elektriska gräsklippare låter.

DU väljer att tolka den lagen så. Du väljer att bara läsa den ena delen av lagen. Den andra, den som handlar om hänsyn till omgivningen, den väljer du konsekvent att bortse ifrån. Och återigen, även om du må ha rätt i sak när det gäller lagen, var det tydligen inte intressant att diskutera begreppen vanligt hyffs och respekt för andra. :grin:
Och vad gäller olika tolkningar så står det att läsa på x antal kommunhemsidor råd till den som har utekatt, här är två exempel från Miljö och hälsoskyddsnämnden
I Lunds kommun:
"Miljökontoret får under vår- och sommartid ofta in
klagomål på katter som springer och uträttar sina behov i
trädgårdar och sandlådor, krafsar i rabatter och smutsar
ner nytvättade bilar. [...] Katter bör inte springa omkring utan uppsikt i tätbebyggt område.
"
Nordmalings kommun: "Till dig som har utekatt!

Hur kan du förhindra att din utekatt stör dina grannar? Hur ska du själv göra om du blir störd av andras katter? Här får du information och tips.
Lösgående katter kan göra nytta som råttfångare och ha ett gott liv ur djurskyddssynpunkt. Men lösgående katter kan också orsaka problem i tätortsmiljö. Katter som förorenar i sandlådor, rabatter mm och som revirmarkerar på byggnader och fordon kan vara mycket irriterande för närboende.
Katterna kan också orsaka lackskador på bilar, klösa sönder dynor och andra textilier och orsaka allergibesvär och trafikolyckor. Sådant kan ställa till svår grannosämja.

Hur förhindrar jag att min katt stör andra?

Prata med dina grannar om du har utekatt. Fråga om de har något emot att katten går fritt.
Håll katten under uppsikt eller inomhus om det behövs för att förebygga skador eller avsevärda olägenheter för grannarna.
Märk katten med halsband eller öronmärkning och håll den i vårdat skick. Den kan annars tas för en vildkatt och riskera att infångas och avlivas.
Kastrera katter som inte ska användas i avel.
Tänk på att du som kattägare har ansvar för katten även när den går lös!
"

Det är inte kattens eventuella rättigheter att vara ute jag diskuterar, utan ifrågasätter varför man överhuvudtaget skaffar katt om man nu tycker att man inte kan ge den ett bra liv utan att det går ut över andra människors tillvaro. Nu har x antal användare försökt att förklara det här för dig i x antal inlägg men det verkar bara inte gå in, hur folk än försöker.
Så gissningsvis finns det ingenting som kan få vare sig dig eller min hänsynslösa granne att sluta terrorisera sin omgivning. Jag kan bara beklaga det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nejdå, du behöver inte dra en massa förhastade slutsatser. Jag skrev nästan. Och ja det har kanske funnits ett fågelbord här. Det kanske också har varit en hemlig mötesplats för skogens djur, det kanske rentav är en magisk speciell kattgräsmatta. Du har livlig fantasi, så mycket har jag förstått, för du drar hela tiden in en massa irrelevanta saker i diskussionen. Och jag har fortfarande inte någonstans skrivit att mitt liv är förstört. Tvärtom har jag vid flera tillfällen skrivit att jag hellre diskuterar sakfrågan än mitt privatliv. Men det verkar inte gå in, liksom mycket annat, eftersom du inte tycks komma med annat än irrelevanta jämförelser och upprepningar av argument du redan fått besvarade.

Fast skriver du att ni hindras leva ett normalt liv och funderar på att flytta p.g.a. katterna så får du väl räkna med att jag kan reagera på det.



De är säkert inte ett dugg svårfångade, frågan är vad relevansen för mig är eftersom jag inte har något intresse i att fånga dem?Allt jag vill är ju att vara ifred?
Och nej, de kan inte både krafsa på dörren och skita på gräsmattan samtidigt. Skita på gräsmattan gör de sällan när vi ser dom. Så problemet med lurpassningen kvarstår.
Och hurdå lyfta ett finger - nyss tog du ju tillbaka det enda tips du hade om att tömma en hink iskallt vatten över dom - vad tycker du jag ska göra nu då, du som är så kreativ:devil:

Bara att rycka upp dörren och springande jaga efter dem kan ju fungera ifall du har tur. Om du lyckas fånga in dem håll den fången ett tag. Ifall du frågar kattägaren kanske du kan få låna en kattbur som du sen låter katten vara inspärrad i några timmar så att den förhoppningsvis lär sig att din tomt är farlig Annars rekommenderar jag Google så kan du nog hitta fler tips på hur man kan skrämma katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Toxoplasma gondinii, bland annat orsaken till att gravida kvinnor inte bör rensa kattlådan. http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageId=625

hjärninneinflammation http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1025260/katten-kan-ge-dig-dodlig-sjukdom

det finns många exempel, googla.

Finns flera sjukdommar som sprids med katt. Måsarna kan jag inte göra så mycket åt men lösspringande katter går det göra något åt.

:eek:
Jag har mockat massor med kattskit och jag är höggravid..

(Sen, det bor inga måsar här - och inlägg om vilda djur (rådjur) har jag redan besvarat lalshld men inte heller på det fick man svar, utan istället skulle det jämföras med bensin- och solcellsdrivna gräsklippare. När det ena inte går hittar man bara på nåt nytt, verkar vara taktiken, tills folk ger upp av ren utmattning.)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har redan tidigare i tråden berättat om de kattproblem vi hade i vårt kallförråd. Tack & lov är fastighetsägaren normalfuntad, så han avlivade dem allihop efter att vi träget försökt med allt möjligt och omöjligt för att få bort dem.

Vad hade du föreslagit i vårt fall? Om nu inte fastighetsägaren tagit katterna av daga? Vatten funkar inte, skrämma funkar inte. Hålla inspärrad och spruta vatten funkar inte. Kristaller, katt-bortsprayer, örter och kryddor funkade inte. Det kan nog alltså vara ett fakta att vissa katter - särskilt eftersom de Dreamer har verkar vara starkt eftersatta i tillsyn - inte går att bli av med när man önskar freda sig och sin tillvaro (och ägodelar).

Vad gör man då? Lär sig älska kattbajs, struntar i utemöbler och att sitta ut sommartid och låter katten utnyttja utrymmet man betalar för?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Bara att rycka upp dörren och springande jaga efter dem kan ju fungera ifall du har tur. Om du lyckas fånga in dem håll den fången ett tag. Ifall du frågar kattägaren kanske du kan få låna en kattbur som du sen låter katten vara inspärrad i några timmar så att den förhoppningsvis lär sig att din tomt är farlig Annars rekommenderar jag Google så kan du nog hitta fler tips på hur man kan skrämma katter.

:eek: Skulle aldrig behandla ett djur så. Vore det inte bättre om kattägaren erbjöd katten en sandlåda att skita i och ett krypin att vila i så den slapp att desperat försöka ta sig in hos grannarna?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Fast skriver du att ni hindras leva ett normalt liv och funderar på att flytta p.g.a. katterna så får du väl räkna med att jag kan reagera på det.





Bara att rycka upp dörren och springande jaga efter dem kan ju fungera ifall du har tur. Om du lyckas fånga in dem håll den fången ett tag. Ifall du frågar kattägaren kanske du kan få låna en kattbur som du sen låter katten vara inspärrad i några timmar så att den förhoppningsvis lär sig att din tomt är farlig Annars rekommenderar jag Google så kan du nog hitta fler tips på hur man kan skrämma katter.


Katterna inskränker på vår och andras tillvaro - det har jag skrivit. Att flytta vore tråkigt men om ingenting görs får vi ju överväga alternativet, det är inte hela världen.

Visst, när jag inte längre är höggravid kan jag kanske ägna mig åt att springa och jaga katter och hålla dom i burar, men sakfrågan är fortfarande - varför ska detta falla på mina axlar? (Byt ut mig mot vem som helst av alla dessa icke-kattägare eller innekattägare som får sin tillvaro inskränkt) Jag har inte valt att ha katt, jag aktivt valt att INTE ha katt JUST för att jag inte har tid eller lust eller ork att hålla på med dom. Den lilla fritid jag har ägnar jag hellre åt att läsa böcker och träna min häst. Varför kan jag inte få det?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Sedan undrar jag hur en allergiker ska kunna hantera en katt i bur i flera timmar, ska vi sätta den utomhus i -15 grader i flera timmar eller hur hadde du tänkt? Med allrergiker i familjen så föredrar jag att inte hantera katten alls, jag har inte valt att ha katt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Precis, det går ju inte det heller, det är nästan lika elakt som spannen med iskallt vatten...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

En utekatt är heller inget annan än något som hör till det samhälle vi lever i. Det har ju redan visats i tråden att samhället anser att man som villaägare får räkna med att katter skiter i trädgården.

Jag kan förstå att folk finner katter störande, men jag anser att kattens rätt till fri utevistelse har högre prioritet. Angående allergi finns det ju folk som är allergiska mot hundar och parfymer. Ändå ser man ofta hundägare och parfymerande människor på t.ex. bussar. Ska man förbjuda det med eller varför är det bara katterna som ska behöva lida för att några få (Det kan ju inte röra sig om någon större %-andel av befolkningen) har besvär av katter.


Det är fortfarande ÄGAREN till katten som valt att skaffa katten ifråga. INTE hela villaområdet.
Parfymer är förvisso besvärande mer eller mindre, hundar på buss är hänvisade att sitta längst bak. Där behöver inte allergikern sitta.

Allergikern kan däremot tvingas utsättas för katter på sin egen tomt, eller tom i sitt eget hus, därför att ägarna till dessa katter inte bryr sig ett jota i vad katterna gör. Tycker du det är försvarligt bara för att majoriteten inte är allergiska? Ska de som nu råkar vara allergiker tvingas leva ett liv i handikapp enkom för att vissa personer anser att de ska ha rätt att släppa ut sina katter vind för våg och lämpa över ansvaret på andra? Bara för att det inte står skrivet specifikt i lag att man inte får släppa katten att klara sig själv. Även om nu lagen öppnar för en hel del olika tolkning.

Dina argument är mina öron mycket märkliga och inget alls som gynnar katten och dess status, tyärr.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det som gör mig mest ledsen i den här tråden är faktiskt den kassa synen på katten som husdjur. Katt är något man skaffar sig för att man inte vill ta ansvar för en hund (som kräver mer tillsyn - tydligen!). Oavsett om det funkar i miljön (tätbebyggt område med besvärade grannar) så slänger man ut katten och hänvisar till dess naturliga beteende som den måste få utöva.

Om jag skaffar hund och bor i lägenhet är det ju extremt korkat att välja en högaktiv jaktras som springer på väggarna. Då får jag - om jag tänker bo kvar och trivs med min soffa otuggad - välja en ras som passar i ett lugnare tempo och i ett lägenhetsliv. Samma om jag har en begränsad villaträdgård.

Borde det inte vara samma för kattägaren/-älskaren? Man väljer katt utifrån vad som fungerar för K A T T E N!? Vill man ha katt i tätbebyggt område där grannarna är som mest ljummet intresserade av ens katt, skaffar man då inte en ras som passar den livsstil man valt? En katt som trivs med att vara innekatt. Det innebär ju ändå en risk för katten - vad lagen än säger - att vara ute i trafik, bland människor som inte vill ha den där, bland hundar (ja, våra hundar har ätit upp två katter på tomten, hur de luktdöva katterna nu kunde välja att gå in till två taggade rottisar) och andra faror som faktiskt hotar en utekatt i den miljön.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ja visst är det märkligt att föreslå sådana metoder heldre än att se kattägarens del i att andra upplever det som ett problem.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Sedan undrar jag hur en allergiker ska kunna hantera en katt i bur i flera timmar, ska vi sätta den utomhus i -15 grader i flera timmar eller hur hadde du tänkt? Med allrergiker i familjen så föredrar jag att inte hantera katten alls, jag har inte valt att ha katt.

Ja, det kan man undra. Jag fick dock nyss svaret att det ju finns så procentuellt få (det angavs inte hur många %) allergiker så därför är det ju inget att bry sig om...:crazy:
Dock angavs inte exakt hur många % som ska vara allergiska innan dessa bör slippa andras katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är detta jag också ifrågasatt. I denna tråden verkar det dock på somliga som att det är något man får ta. Katten MÅSTE få vara ute vind för våg oavsett vad den kan utsättas för. I mina ögon är det helkonstigt och totalt främmande, jag kan inte förstå hur man kan vilja ha ett djur på de premisserna. Och jag kan heller inte förstå hur det ens kan vara lagligt att hålla djur på det sättet (och nu talar jag alltså inte om katter som bor på gård långt ute på landet, långt från trafik och katthatare). Jag tror faktiskt att lagen säger som den gör helt enkelt för att katten fortfarande har så låg status i samhället. Man kan bara hoppas att klagomålen fortsätter och även ökar så att den typen av kattägare måste tänka till och ändra sin katthållning alternativt inte ha någon katt alls.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag reagerar även på att katter som mig veterligen sover 16-18 timmar per dygn får vara ute 9-10 timmar utan tillsyn eller erbjudas en varm torr platts att ligga och sova. Om det nu är kattens naturliga beteende vi ska sätta i främsta rummet så borde väl ändå en sovplatts gå att ordna åtminstonde vintertid men gärna även under sommartid så de inte ligger på mina dynor.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Mina katter har hunnit bli över 20 år innan de vandrat vidare, ens liv hinner ändras många gånger på 20 år.

*Kl*
Om man anser att djur inte får den omvårdnad de behöver så vänder man sig till djurskyddet i sin kommun om man inte får gehör hos ägaren.

Såpa och ättika fungerar utmärkt mot kattkiss och om ni vet vem som ägare till de katter som terroriserar be då ägaren komma och tvätta dörren och trappen samt städa av eventuellt kattbajs.

Trådstarten handlade om en katt som passerar över en tomt, det har inte talats om bajs, kiss, skönsång eller annat terror. Jag bodde ett tag granne med en hund som ylade hela dagarna i ända, vecka efter vecka trots att vi sa till ägaren blev det ingen ändring. Jag tycker ändå inte att hundar skall förbjudas i flerfamiljshus utan inser att det finns ägare som brister medan det också finns ägare som klarar att ha hund i flerfamiljshus. På samma vis finns det kattägare som inte klarar av att ha utekatt och kattägare som klarar av att ha utekatt. Men om man är på en toleransnivå där katten inte får passera över ens tomtgräns, då är tröskeln i mina ögon för låg.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Så är det för många, oavsett vilket djurslag man väljer att skaffa. Alla blir kanske inte 20 år, men livet hinner ändras några gånger under djurägartiden. Är det en ursäkt för att få utsätta djuret för uppenbar risk?

Jag flyttar in till stan och sätter hästen på ett stall med pyttehagar. Hästen mår inte bra av att stå i små rasthagar, men jag som djurägare sätter mig över detta och fortsätter med en djurhållning som djuret ifråga inte mår bra av? Är det inte förrän det drabbar mig, som djurägare, som det blir tal om att omplacera? När min vorsteh har käkat upp soffan och pinkat ner hela lägenheten eftersom han är olycklig och sörjer sitt forna, aktiva liv som följeslagare till lantbrukare? För jag kan ju inte unna mig att bara glatt släppa ut hundstackarn och hänvisa till det naturliga i hans beteende att gå lös och skita hos grannen, på deras terass.

Det är ju, gu´bevars, en förmån bara kattägare har/tar sig.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

kl*

Har följt tråden sen början och jag tycker att den är så surrealistisk, en applåd till er som orkat driva diskussionen.
Jag är kattägare till två damer, bondkattor båda två. En av dessa vill ej gå ut överhuvudtaget om det inte är så att jag bär henne medans den andra är ett galet monster ibland och kräver aktivering. Sele och långlina, kattleksaker och en engagerad matte löser det problemet.

Jag tycker att det är galet att ha ute katter i tätbebyggelse tex. villa områden. Bryr man sig om sin katt vill man väl skydda den, från bilar, andra katter, barn, hundar, rävar.
Sen vill man väl spendera så mycket tid som man kan med dom, de vill ju spendera tid med mig. Får ju utskällningar av dom om jag går på toa utan dom.
Undrar hur intressant man är som matte om katterna heldre spenderar all sin tid nån annanstans.
på sommaren är ena katten lös ute på landet, inte ens då lämnar hon tomten utan håller sig till sin flock.

Jag är alltså kattägare och emot utekatter i tätbebyggelse.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 210
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 771
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 800
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp