Vad har min häst?

sanio

Trådstartare
Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls utan de har mest gått på hö det sista. De har inte rört höt så länge de har haft gräs.. Då jag låtit de lite ligga ute i lösdriften. De har haft 1 hk ca 0,5 hk magert med massa brännäslor mm och 0.5 hk åker. Som inte varit plöjt på 3 år, de blev gödslat förra våren. Men de har tagit hö där 2 gånger förra sommaren.
Ej gödlsat i år.

Hon har vält ner ett fårstänksel i hagen. Sett knepiga växter på andra sidan.

När jag hittade hästen för 1 vecka sedan så kunnde hon inte gå, stapplar fram, vinglar. Står ihop med benen och spänner hela musklerna. Tvärt om en fång häst, vänder inte som en fång häst, Ingen feber, inga varma hovar så, knappt höjd puls. Hon äter normalt och dricker.
Hon har fått metacam i 7 dagar nu. Hon går bättre och rör sej. Skickat in blodprover på labb, det enda det visa var att hon hade förhöjt ck på musklerna. DÅ hade hon gått på medecin i 15 h.

Haft ute 3 vetrinärer och 2 hovslagare..

Någon som känner igen det??? Många säger fång även vetrinär men inget stämmer just vingligheten och att hon var så dålig utan varma hovar mm. Det säger vissa vetrinärer också. Hon har fått medecinen för korsförlamning B-vitamin vilket hon svara på på 12 h..
Men det stämmer inte på det heller. En hovslagare ska kolla hovböld på Fredag.
Hon är i vanligt hull så..
Vetrinären säger att hon borde svara fortare på metacamen vid fång.

Hon har ståt i sjukhage bara varit ute och rört sej någon h 2 dagar på 7 dagar. För någon vetrinär säger att hon inte ska röra sej. Ätit lite hö. Hon har legat flera gånger per dygn och väldigt stel.
En vetrinär säger rör lite på henne. Släppte nu upp henne i lite större hage magert knappt något gräs alls. DÅ ligger hon knappt alls längre utan rör sej. DÅ sa vetrinären att låt henne gå där med lite hö också.
Kommer en hovslagare som skulle kolla hovbölder. Sket i det och säger att hon ska stå på det lilla utrymmet utan någon mat knappt alls. Vilket hon gjort i 7 dagar och blivit jätte stel mm.
Min vet säger att hon ska stå kvar i den större hagen. SÅ hon inte blir för stel..
Min vetrinär säger att det kan ta 2-3 veckor innan vad det nu är för något har släppt från musklerna mm.

Era erfarneheter om liknnande tack!!

Förlåt allt det långa, men vill försöka få klarhet i detta.
Jag har sagt att efter hovslagaren har verkat och kollat hovböld på henne och hon inte blir bättre så blir det djursjukhuset på måndag..

Suck och suck...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har min häst?

Nu vill hon inte helt stå på alla 4 benen. Trampar lite, är annars som vanligt i sätt och ögon..
 
Sv: Vad har min häst?

Min erfarenhet när det gäller fång är att de kan få som korsförlamningssymptom eller kolikliknande också, vilket i mitt fall berodde på korsförlamningen.

Att hon står i hop med benen är för att avlasta så mycket det går, i alla fall enligt min smärtsamt dyrköpta erfarenhet.

Tycker att Du direkt skall ta kontakt med en veterinär/klinik så att Du och Din häst får hjälp för min erfarenhet är att liknande det Du beskriver inte går över av sig själv utan man måste ha hjälp. Gissar att Du har flera bra klniker i närheten. Om inte annat så finns väl systrarna Olsson i närheten?

Stort lycka till
 
Sv: Vad har min häst?

Din häst låter akut sjuk. Jag hade direkt ringt hem vetrinär för bedömning om hon är i skick att transporteras till djursjukhus.
 
Sv: Vad har min häst?

*KL*

Håller med om klinik. Visst r den en risk att transportera nu om det är fång, men hästen är såpass dålig och ingen vet, så åk nu.

Liten brasklapp ang metacam, vissa (fång)hästar svarar inte alls på det. Min gjorde det inte ett enda dugg. Svarade däremot på butta.
 
Sv: Vad har min häst?

Nu så är det helt löst.

På onsdagen fick hon medecin för fång och boxvila. På Torsdagen hade inget hänt. Vetrinären tog blodprover och jag åkta till labb. Det enda var att hon hade förhöjt på ck på musklerna..
Dagen efter så sa vetrinär att det troligen var fång, men hon borde ha svarat på fångmedecinen. Men hon borde ha fång..
PÅ fredag var hon än inte bättre och jag ringde då ut en annan vetrinär. Han spruta henne för korsförlamning och sa att man skulle röra på henne lite.
Men vågade inte det. Hon blev bättre i 24 h..
Sen stannade det upp.
Hon blev inte bättre nästan sämre. Låg i någon timme, stapplade upp och åt och sen låg hon igen. Stod knappt alls.
I Tisdags tänkte jag att så här kan det inte vara utan släppte upp henne på lite bete och större hage.
I går stod hon lite och trampa men inget så. Ringde vetrinären i går igen och han sa att det tar tid för muskler mm att komma igång om hon haft korsförlamning och det känns som ren djurplågeri att hon fått stå på boxvila..
Jag skulle gjort som han sagt från början och inte lyssnat på alla andra..
I dag har hon inget smärtstillande alls och går med sitt vanliga stora steg och trava lite som hon alltid brukar göra när jag kommer.

Det verkar som man ska passa sej lite för att vetrinär tar det som fång för att det är lätt.
Att de inte vill eller bryr sej att försöka hitta rätt problem.
Jo fång är så defust så allt kan vara fång...

Jag tänker så här. Hade hon ståt på djursjukhus om jag kört dit henne. Hade hon aldrig fått gå ut i hagen så dålig som hon var...
Risken kanske var att det blivit avlivning, då korsförlamning måste röras bort.
Tänk om min älskade häst hade blivit avlivad..
MAn ska lyssna på sej själv.
Även om folk då tycker att jag är en dum häst ägare som bara inte kan erkänna att min häst skulle ha fång..

Så är jag nu helt säker på att det inte var fång...
Verkar som folk även här tycker att det är lättast att skylla på fång precis som vetrinärer mm.
Jag är glad att jag lyssna på mej själv och kanske rädda min älskade häst...
 
Sv: Vad har min häst?

Nu menade inte jag er i denna tråden utan mer den andra om fång...
 
Sv: Vad har min häst?

Enligt min åsikt är det alltid bäst att ta det säkra före det osäkra.
Om hästen har så ont att den inte vill stödja på alla fyra så tycker jag det är självklart att den ska stå inne, och finns det risk att den har fång ska den defintivt inte gå på gräs eller liknande.

Det är fångtider, så det är klart man misstänker fång när hästen får fångliknande symtom.
Som sagt bättre att ta det säkra före det osäkra!
Vore bara idiotiskt att inte tänka det, faktiskt.

Tur att hästen är frisk nu iaf, och vi får hoppas det inte kommer tillbaka. :)
 
Sv: Vad har min häst?

Jo jag gjorde så för att det känndes som det rätta. Men här gjorde jag så att hon hade jätte mycket smärta helt i onödan.. Känner mej hemsk.. Hade hon fått röra sej tidigare hade hpn sluppit 5 dagar med hög smärta trotts smärststillande. För det hjälpte inte henne alls...
 
Sv: Vad har min häst?

Eller så hade det blivit så illa att du hade varit tvungen att avliva henne.

Som ovan skrivit, det vet du ju inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp