Bukefalos 28 år!

Vad har ni för dragbilar?

Honda CRV, -99, 150 hk, bensin. S.k. stadsjeep, framhjulsdriven som standard, fyrhjulsdriften går i automatiskt om det blir slirigt. Får dra 1500 kg på B-kort, tyvärr inte mer på E. Jag har bara haft bilen några månader så jag vet ännu inget om reparationer etc.

Är hittills kanonnöjd med den som dragbil och vinterbil. Lite väl bullrig på landsväg, men toppen på grusväg.

Ett plus med den här modellen jämfört med en del andra SUV-ar (t.ex. Toyota RAV4) är att man kan öppna bakrutan som en vanlig bagagelucka --> man kan komma åt grejorna utan att släpet är i vägen.

Hade en Mitsubishi Galant, -92, 110 hk, innan. Det gick att dra med den, men den tyckte att det var lite jobbigt.
 
Jag har en Volvo 740 -91. Den går alldeles utmärkt att dra med!!! :D Den har gått ca 33500 mil och vi köpte den för 1.5 år sen ca för 15 000. Jag har kört sommar som vinter och det har inte varit några problem.

Ja, Volvo är det lätt att hitta delar till.

M.
 
Har haft en Passat Variant TDI Syncro. Ville bara säga att det är en suverän dragbil! Hade en -99:a. Köptes ny (ord pris ca 245000kr). Var tyvärr tvungen att sälja för 167000kr. Då var den nära 3år och hade gått ca 5000mil. Bilen drog mellan 0,59-0,75 blandad körning. Fick den nog aldrig över litern oavsett hur jag körde.

Delar köptes inga. Däremot hade jag ett antal "diskussioner" med VW-verkstaden. Det är väl där den stora nackdelen är. VW har i regel en usel serviceorganisation. Tack och lov finns det undantag här och var. Ett par tekniska nackdelar är att vid kall och fuktig väderlek så räcker inte ventilationen till riktigt så som man skulle önska. Sen är den rätt låg under. Jag skulle vilja ha den mer som Audi Allroad eller Volvo CrossCountry, dvs aningen höjd. Därför att det fungerar så mycket bättre på dåliga vägar och om man har vägar som inte plogas i första svängen. Men jag har aldrig fastnat med den trots duktigt snödjup och glashala vägar. Så den bilen kan jag starkt rekommendera. :)
 
Subaru Forester 4WD, får dra nästan 1500 kg på b-kort, förbrukar 0,7 l bensin/mil i blandad körning, knappt märkbar ökning med släpet efter.
Den är guld värd!

Mvh San
 
Jag köpte min Landrover Freelander för någon månad sen just för att jag behöver en dragbil. Den är av årsmodell -99 och har gått ca 8000 mil. Köpte den för ca 120`.
Funkar kanon att dra med, men eftersom det inte är så tung kan jag inte dra så mycket (vilket ändå inte går med mitt körkort) och det är ok, drar inte så mycket bensin heller.
Väldigt tjusig är den oxå :love:
 
Ska kanske till lägga att vi har en v-vagn (extra bred) som är ganska tung att dra...
 
Drar med volvo 745 o V70, den första drar bäst. Men båda bra :)
Kan man dra med en 240 tror ni? Typ 90:a vet inte hur stark motorn är. Tror släpen väger 1400, hästen 550. Ska i så fall bara dra in till ridhuset, en mil o inga poliser :D
 
Volvo V70 2.5 T (99:a). Urstark bil som lätt går 80 km/h på cruising backe upp och backe ner även med vår store kille i släpet vid långkörningar. Tyvärr framhjulsdrift men eftersom den är så stark har det funkat bra ändå.

Annars har mamma och pappa en Subaru Legacy (99:a det med) som oxå är hemskt trevlig. Inte lika stark som Volvon så sommarväglag är ju Volovon bättre men vid mkt snö och modd är det inget som går upp mot Subarun. Den har verkligen bra vägegenskaper.

Det var ett par år sen vi köte bilarna, så jag vet inte riktigt vad de ligger på i pris nu. Angående delar så har vi inte bytt så mkt på dem, men det vi bytt har inte varit några problem.
 
Njae det vill man ju helst inte. Frågan är om den får dra så mkt, bäst att kolla.. :smirk:
Ingen annan som drar med en likadan bil?
 
Såpass nya 240:or vet jag inte vad släpvagnsvikten ligger på, min -77:a tror jag fick dra 1450 kg på B-kort i alla fall.
Annars har jag släpat häst med en gammal Mazda 626 också, sommartid gick det utmärkt (en förvånansvärt stark liten bil) men vintertid var framhjulsdriften inte så rolig...
Nu står min häst bara hemma på gården, men Subaru Forester är en bil jag hört mycket positivt om både som dragbil och i allmänhet. Så skulle jag bli rik så bleve det nog en sådan.
 
1450 - det är ju bara transporten, lite drygt :(
Frågan är om den KLARAR en häst oxå Hmm :confused:
 
Har en mazda 626 som dragbil. Är årsmodell 90 på den (innan hade vi en 89, som blev påkörd för ett par år sedan :(). Funkar bra. Drar stadigt. Drar 1300 på b-kort och 1870 med e-kort. Jag har bara b-kort än så länge dock. Tänkte faktiskt köpa en boggie senare och typa ner. Kör ändå bara en häst (lätt).

Vi köpte den för 25 000 för ett par år sedan och den är mkt fräsh. Ingen rost eller några problem. Har fått byta stötdämpare bak. Något som man ska vara noga med att kolla på dem är rost under. Vi hade första mazdan sedan den var helt ny och hade den i varmgarage från början = inte bra. Fick byta avgasarsystem en gång.

Hur som helst så tycker jag att det är en bra bil till bra pris. Annars har vi en nyare v40 men den får knappt dra 1200 öht. :smirk:
 
Pappa ska nog köpa en jeep så då kommer jag nog också låna. Så får jag mazdan för mig själv :banana:

Ska tilläggas att mazdan används som "andra bil" till mig sedan jag fick körkort. Mina föräldra tyckte nog inte att det var en så bra ide att jag skulle få ny bil sedan jag tog en tur ner i diket med den gamla :crazy: :smirk:
 
Är inte det transportens totalvikt då, 1450 kg? Alltså inklusive last. Det låter ju väldigt mycket annars.
 
Vi har en Passat 1,6(tror jag?) turbo -00. Det är precis på gränsen att vi får dra hästen i Umesläpet med den.
Annars har vi en Audi a4 också, men ska jag dra med den måste jag hitta ett annat släp :(
 
Får man verkligen dra med b kort på CC??? Jag kollade runt då jag skulle byta bil,men den föll på det...

Jag köpte iallafall en Subaru Legacy Outback i fredags, 156 hk ,4WD,-99:a...helt underbar att dra med.1500 på B kort,1800 på E kort.
kostade 169 000
 
Angående XC70 så får den dra 1280 på B-kort, 1800 på BE. Lätt häst om det ska funka...

Jag har en europeisk variant av din bil. Skoda Octavia 1.8T 4x4 150 hk, 1500 kg på B kort. Billigare att köpa... Också mycket nöjd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 790
Senast: Halcyon
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: Squie
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: JohannaB
·
Fordon Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt...
Svar
7
· Visningar
180
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp