Vad har ni för täcken på era hästar? Gärna helklippta

lovehorses

Trådstartare
Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin:
Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja det är olika från häst till häst men bra att kolla hur andra gör.
De första månaderna här har vi haft runt +10 grader. Då har de haft 100g täcke på sig, med hals.
Nu de senaste dagarna har det legat runt +5 grader, känns som -3 grader ungefär, alltså åt det kallare hållet. Så nnu har de 200g på sig, 100g runt halsen.
Men det jag funderar på är vad ska man sen sätta på när det är typ -10? om det nu blir så kallt i år.
Det har känts varm och skönt under täckena men inte för varmt.
Kan tilläggas att det går ute från morgon till kväll

Så hur har ni era hästar täckade?
 
Idag var det -1 när jag släppte ut dem. Väderprognosen lovade 4+ och strålande sol. Hon är inte nyklippt utan det har gått snart 8 veckor = pälsen är tjockare nu.
Så idag har hon 200gr + ofodrad hals.

Jag har generellt haft detta tänk under vinterhalvåret:

10+ grader: 100gr.
5+ grader: 200gr.
0 gradigt: 250-300gr.
-5 grader: 300gr.
-10 grader eller kallare: 450-550gr

Jag har en ofodrad hals och en 200gr som jag växlar mellan. Jag anser att de inte fryser om halsen på samma sätt (framför allt att det inte är lika skadligt att vara kall om halsen som om rygg/länd). Så halsen har jag främst för att hålla hästen renare.

När hon är nyklippt får hon alltid 100gr extra de första dagarna, tills jag ser att pälsen återhämtat sig i grunden och för att minska "shocken". Här har jag 0 vetenskapliga grunder men det känns bara bättre att göra så och så länge hon inte blir överhettad utan lagom varm under täcket så vet jag att det är lagom. :)
 
Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin:
Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja det är olika från häst till häst men bra att kolla hur andra gör.
De första månaderna här har vi haft runt +10 grader. Då har de haft 100g täcke på sig, med hals.
Nu de senaste dagarna har det legat runt +5 grader, känns som -3 grader ungefär, alltså åt det kallare hållet. Så nnu har de 200g på sig, 100g runt halsen.
Men det jag funderar på är vad ska man sen sätta på när det är typ -10? om det nu blir så kallt i år.
Det har känts varm och skönt under täckena men inte för varmt.
Kan tilläggas att det går ute från morgon till kväll

Så hur har ni era hästar täckade?

Låter rimligt. Hade ökat till 300 gram vid -10.
Om det blir -25 längre period kan jag öka till 400gr.
 
Visserligen helt oklippt med världens björnpäls, men jag täcker enligt följande:
20.C och uppåt: Otäckt.
15-20.C: Vid regn - 0 gr täcke m. helhals, annars otäckt.
ca. 8-15.C: 0 gr täcke m. helhals.
-5-8.C: 100 gr täcke m. helhals.
-5 och nedåt: 300 gr täcke m. helhals.

I ditt fall hade jag väl slängt på 100 gr redan kring 10.C och 300 gr när det är kring några plusgrader. Men annars hade jag inte gjort någon större förändringar från ovan, inte vid varmare väder iaf.
 
Jag är typen som övertäckar enligt de allra flesta. I år tänkte jag att nu ska jag minsann inte göra det! Så min ena helklippta fick på sig 200gr med helhals när det var ca +5 och regn under en dag. När hon kom in skakade hela hästen trots att hon var både varm och torr under. Därmed blir det nu tjocka Rambo 370gr när det pendlar mellan -5 och +5 och lite härligt isregn rätt ofta om dagarna.

När det sen håller sig på minus hela dagar ner til -10 har de innetäckena (330gr) plus 200 gr med helhals. Under -10 blir det innetäckena plus 370gr. Under -20 får de en liner på 200gr under innetäckena också.

De släpps ut redan 4:30 när det är som allra kallast om dagarna och är ute ca 12 h. Tyvärr inte fri tillgång på hö heller eftersom båda haft fång och måste äta lite mer kontrollerat.
 
Oj, hade ingen aning att folk hade så tjocka täcken på sina hästar. Min häst går helkippt på lösdrift, med fri tillgång på hö. Är det över 10 grader har hon ofodrat täcke, 0 till 10 grader 50 g fodrat täcke och runt nollan 100 g. Är det flera minus grader får hon 200 g. Hals täcke om det är storm. Hon verkar inte frysa, men det är väll väldigt individuellt.
 
Jag har oftast haft 100 gram ner till minus 5 ungefär. Sen 200 gram till minus 20-ish och därefter 350.
På normala ofrusna. Klippta.

Men nu har jag täckat upp och har 200 gram nu vid +5-6 och neråt. Hästen har druttat omkull eller nåt och är spänd och öm i muskler. Hon är lätt att överhetta men har inte blivit för varm i 200 gram. Och var inte för kall i 100 gram. Är helklippt (och nyklippt). Bevisar den stora komfortzon hästar har generellt.

Ponnyn har aldrig haft varmare täcke än 300 gram och det har han haft kanske två ggr. Han har 100 gr till minus 7-8 och sen 250 gram ner till minus 30. Helklippt.

Begränsat med mat och ute långa dagar samt kallstall (samma täcke inne). Snart lösdrift.
Ingen hals. Har gärna ofodrad hals men nuvarande fröken kräver wug-skärning så går inte med hals.
 
Har lösdrifts hästar. I år helklippta, nu med lite utväxt, alla 3 går med ofodrade regntäcken. Snart dags för 3:e klippningen på 2, då blir det filtklippning. De behåller ofodrade täcken ner till -7,10 då får de 100g. Ena får ofodrat halstäcke om det är riktigt dåligt väder. Fryser inte så länge täckena håller tätt.:)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Visserligen helt oklippt med världens björnpäls, men jag täcker enligt följande:
20.C och uppåt: Otäckt.
15-20.C: Vid regn - 0 gr täcke m. helhals, annars otäckt.
ca. 8-15.C: 0 gr täcke m. helhals.
-5-8.C: 100 gr täcke m. helhals.
-5 och nedåt: 300 gr täcke m. helhals.

I ditt fall hade jag väl slängt på 100 gr redan kring 10.C och 300 gr när det är kring några plusgrader. Men annars hade jag inte gjort någon större förändringar från ovan, inte vid varmare väder iaf.

Alltså jag undrar genuint :
Varför svarar du på en tråd om helklippta hästar när du precis själv postat en tråd som handlar om att du aldrig någonsin klippt din häst och ber om råd då du undrar om den behöver särskilda täcken om du klipper den en rand på halsen eller om det stör pälsen om du klipper den lite där nu för den känns lite ”varm” ? :confused:

Förlåt men jag förstår helt ärligt inte ?!
 
Tycker att temperaturen i sig, säger väldigt lite.
Regn, blåst, tillgång på mat säger mycket mer.
Runt nollan, duggregn och lite blåst i södra Skåne i en hage utan vindskydd och mat då jäklar skulle jag klä min klippta häst. Men -7, sol, vindstilla, fri tillgång på mat i Norrbotten. Då skulle jag till och med kunna släppa ut den naken ett par timmar.
 
Min häst är helklippt.
Vi har idag runt nollan, ingen nederbörd och lite vind. Hon har ett Amigo 100 g.
På nätterna har hon ett Mio 150 g stalltäcke (stalltempen ligger runt 5 plus)

När det börjar krypa ner till några minusgrader får hon ha stalltäcke under sitt 100 g utetäcke alternativt ett 250 g täcke.

Hon har hals när det börjar bli något kallare/vid nederbörd och eller vind.

Jag försöker att inte övertäcka "bara" för att hon är klippt. Jag känner under täcket och ser på hästen. Hon har lika tjockt utetäcke nu som hon hade förra veckan när hon var oklippt!
 
Min skulle typ dö om jag helklippte där han står nu. Han spårklipps oftast om hösten/vintern o helklipps till våren när det inte ska vara så kallt längre (typ mars/april).

Han växte upp i Hallans inland, i skogen. Helklipptes och hade 200 g halvhals ute o 150 g stalltäcke inne. Frös ALDRIG.

Flyttade till Skåne, ett riktigt blåshål. Men har alltid haft vindskydd (som han använder flitigt) med fri tillgång på mat i. Var innan ute ca 14 h/dygn, nu lösdrigt första vintern med ligghall inuti stallet. Som spårklippt behöver han vissa delar av vintern 300+450 g med helhals ute för att vara bekväm. Jag var så sjukt anti mycker täckning innan men när hästen år efter år tydlgit visar hur den vill ha det så är det bara att kapitulera. Han tycker helt enkelt det är jäkligt kallt när det alltid är fuktigt och blåser.

I nuläget typ +5 - -2 och inte så blåsigt är han jättenöjd med 200 g helhals, glad och lugn och inte alls för varm under. Då spårklippt för typ 1 månad sedan och mycket utväxt. Lite varmare så har han haft 100 g med hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 579
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp