Vad kan hyresvärden kräva?

När jag skaffade pojkvän som flyttade in när jag och min syster hyrde en lägenhet privat ville hyresvärden höja hyran för 3 pers gjorde av med mera vatten. Vi vägrade och jag sa att vi badade i samma vatten pv och jag :D. Året var 1972 så jag vet inte om reglerna var så då
 
Har jag fattat TS rätt så är TS enligt kontraktet inte hyresgäst utan inneboende. Jag har full förståelse för att den som har en inneboende i ett rum i en lägenhet vill ha vissa restriktioner vad gäller besök, men frågan är om det är möjligt att hyra ut en separat lägenhet med inneboendekontrakt och regler.
 
Så mina frågor är egentligen:
1. Kan en hyresvärd kräva ut en extra avgift för personer som sover över (alltså hälsar på eller sover över någon natt, INTE flyttar in).
2. Kan hyresvärden kräva detta om det inte står i kontraktet?
1. Nej
2. Nej, ingen seriös värd skriver så i ett kontrakt, tror inte ens det skulle vara giltigt...
 
Jag har precis flyttat till min första egna bostad och jag hyr i andra hand en lägenhet i en "flygel" till det lite större huset.

Har jag fattat TS rätt så är TS enligt kontraktet inte hyresgäst utan inneboende. Jag har full förståelse för att den som har en inneboende i ett rum i en lägenhet vill ha vissa restriktioner vad gäller besök, men frågan är om det är möjligt att hyra ut en separat lägenhet med inneboendekontrakt och regler.
Det står ju inte inneboende?
 
Jag har precis flyttat till min första egna bostad och jag hyr i andra hand en lägenhet i en "flygel" till det lite större huset. Kan hyresvärden kräva saker av mig som inte står i det kontraktet vi båda skrivit på?
Det är nämligen så att hon vill ta ut en extra avgift á 100:-/natten varje gång jag har någon som sover hos mig (wtf liksom..)!
Tidigare har hon hyrt ut lägenheten per vecka under sommaren, och jag antar att hon har haft något slags "per person"-pris och då var det en grabb som betalat för en person under en vecka och sedan var det en annan som sov där fyra nätter. Då förstår jag att hon kanske blev lite irriterad! MEN saken är att hon sa någonting i linje med "ja, jag hade ju inte med det i kontraktet sist så jag tänkte att det är bra att jag säger det nu". Men det står ju fortfarande ingenting om det i kontraktet nu heller..

Så mina frågor är egentligen:
1. Kan en hyresvärd kräva ut en extra avgift för personer som sover över (alltså hälsar på eller sover över någon natt, INTE flyttar in).
2. Kan hyresvärden kräva detta om det inte står i kontraktet?


Jag förstår inte riktigt om det rör sig om "andra handsuthyrning", "lägenhet i/del av villa (t.ex. i en flygelbyggnad)", eller "något/några rum med tillgång till kök/badrum".

Fråga 1: Hur ser verkligheten ut: är det en tydlig lägenhet med en dörr innanför vilken det finns något/några rum och kök/pentry samt kanske badrum? Eller är det ett (möjligen två) rum som har eventuellt kök och tvättmöjligheter "lite längre ifrån"? Eller är det på något annat sätt?

Fråga 2: Vad står det egentligen på kontraktet? Titta noga, vilken sorts uthyrning är kontraktet för? Huvudrubriken är viktig för att förstå vilka regler som gäller i just ditt fall. Är det tydligt beskrivet vad du hyr, och för hur lång tid?

När man hyr ut rum/lägenhet/del av lägenhet/flygel/sommarstuga per vecka m.m. så använder man i regel förtryckta blankettformulär (hämtas på webben), där man kryssar i diverse rutor, fyller vilka regler som gäller, vilken hyrestiden är, hur mycket som ska betalas och för vad (värme, el, vatten eller om det ingår) osv.

Och så är lagar och regler lite olika beroende på vilken sorts uthyrning det gäller. Så förutom att det verkar helt orimligt att betalt när någon "sover över" vid vanlig uthyrning, så kan det vara så att man i vissa fall helt enkelt kan ha regler i kontraktet för inneboende, att ingen får sova över.

Så berätta gärna vad som står på kontraktet, så blir det lättare att ge rätt svar!
 
@skogaliten
1. Det är en tydlig lägenhet. Husen är byggda som ett radhus med "huvudlägenheter" på en lång rad. Till varje lägenhet sticker det ut två "längor" där jag bor i den ena och tvättstuga/förråd är i längan mitt emot. I min lägenhet är det ett sovrum/vardagsrum, toalett med dusch samt kök med pentry.
2) Titeln är "kontrakt för andrahandsuthyrning". Det är tydligt beskrivet vad jag hyr, att jag har en månads uppsägning samt att jag hyr till 15.05 (utan slutdatum pga vi ej har schema för VT) men det är "underförstått" att det är terminen ut. I kontraktet står INGENTING om denna regel.

Grejen är att jag förstår att man kanske hyr ut per person när man hyr ut veckovis, men det känns som ett riktigt konstigt krav att ha för en "långliggare".
 
Uppsägningstiden vid första- och andrahandsuthyrning är minimum 3 månader om hyresvärden har ett visst antal (är det fem?) uthyrningsobjekt. Eller hur @Inte_Ung ?
 
@skogaliten
1. Det är en tydlig lägenhet. Husen är byggda som ett radhus med "huvudlägenheter" på en lång rad. Till varje lägenhet sticker det ut två "längor" där jag bor i den ena och tvättstuga/förråd är i längan mitt emot. I min lägenhet är det ett sovrum/vardagsrum, toalett med dusch samt kök med pentry.
2) Titeln är "kontrakt för andrahandsuthyrning". Det är tydligt beskrivet vad jag hyr, att jag har en månads uppsägning samt att jag hyr till 15.05 (utan slutdatum pga vi ej har schema för VT) men det är "underförstått" att det är terminen ut. I kontraktet står INGENTING om denna regel.

Grejen är att jag förstår att man kanske hyr ut per person när man hyr ut veckovis, men det känns som ett riktigt konstigt krav att ha för en "långliggare".

Jag håller med @Lovisaleonora, det verkar lite underligt att du har ett andrahandshyreskontrakt.

Om det är ägaren till fastigheten du hyr av, så verkar det underligt att du inte har ett "förstahandskontrakt", och inte som det normalt brukar vara vid andrahandsuthyrning, att du hyr av en förstahandshyresgäst, som har ett "förstahandskontrakt" och som hyr av ägaren...

Hur som helst, så verkar det inte att gå att definiera ditt hyresförhållande som "inneboende" med särskilda regler. Och då verkar det orimligt att som hyresvärd försöka ta betalt för tillfälliga övernattningar av en kompis.

Antagligen vore det vettigt för dig att kontakta någon organisation som är kunnig vad avser hyreskontrakt, och villkor i sådana. Jag blir nämligen också lite orolig för det där med "underförstått hela terminen ut"....

Kontakta Hyresgästföreningen, eller om den skolan/högskolan du studerar på har någon form av studentstödjande personal, kontakta i så fall dessa.
 
@skogaliten Vi har använt oss av Rindi's (studentkårens) hyresavtal och då står det skrivet som andrahand. Det här är min första lägenhet så jag har inte riktigt koll på det här med första och andra-hand. Det skulle faktiskt kunna vara så att hon jag hyr av också hyr och faktiskt inte äger hela fastigheten (har jag ingen koll på) så då lär det ju vara i andrahand jag hyr.
Jag var också lite tveksam till formuleringen av slutdatumet, men om det är så att jag bor kvar så kommer vi skriva ett nytt kontrakt när jag fått schemat. Dock verkar det som att jag kommer flytta in i ett litet "mini-kollektiv" istället då jag inte riktigt känner för att bo helt ensam ännu (längre), det ligger innanför murarna här i Visby och är ett par tusenlappar billigare varje månad :up:
 
Uppsägningstiden vid första- och andrahandsuthyrning är minimum 3 månader om hyresvärden har ett visst antal (är det fem?) uthyrningsobjekt. Eller hur @Inte_Ung ?
Det fungerar inte riktigt så.
Men hyreslagen gäller och med den de uppsägningstider som står där om uthyrningen anses affärsmässig och varaktig.
Vilket den alltid gör vid uthyrning av 3 eller flera bostäder.
 
Det är nämligen så att hon vill ta ut en extra avgift á 100:-/natten varje gång jag har någon som sover hos mig (wtf liksom..)!

Så mina frågor är egentligen:
1. Kan en hyresvärd kräva ut en extra avgift för personer som sover över (alltså hälsar på eller sover över någon natt, INTE flyttar in).
2. Kan hyresvärden kräva detta om det inte står i kontraktet?
Svar nej.
Inte under några omständigheter.
Man har rätt att ha gäster.

Men det finns ett kryphål för hyresvärdar vad gäller kostnader för t.ex. energi.

Saxat från Jordabalken 12 Kap, det som i dagligt tal kallas hyreslagen:
19 § Hyran för bostadslägenheter ska vara till beloppet bestämd i hyresavtalet eller, om avtalet innehåller förhandlingsklausul enligt hyresförhandlingslagen (1978:304), i förhandlingsöverenskommelse. Detta gäller dock inte ersättning för kostnader som hänför sig till lägenhetens uppvärmning, nedkylning, förseende med varmvatten eller elektrisk ström eller avgifter för vatten och avlopp

2. om lägenheten är belägen i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet

Källa http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12

Så det går ju utan vidare att hävda att det kostar mera om fler bo i bostaden.
Och jag tror att man skulle få det genom Hyresnämnden med en permanent boende sambo.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 032
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 981
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 717
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 230
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp