Bukefalos 28 år!

Vad kostade era distanshästar?

Sv: Vad kostade era distanshästar?

De flesta verkar inte ha gett så mycket för sina.

I framtida val, vilken prisklass kan ni tänka er, för er blivande distanhäst på mellan 6 månader till 2,5 år? Alltså en oridden individ.


* Med rätt stam (dvs för en ung individ vill jag gärna ha distans- eller i alla fall sport-presterande föräldrar på ganska hög nivå)
* som ser lämplig ut för ändamålet (syns naturligtvis bättre ju äldre den blir, så för varje år ökan min vilja att lägga till en peng)
* som har ett bra psyke
* och som jag klickar personlighetsmässigt med
kan jag tänka mig att betala upp till 70 000kr. (Där går min gräns för vad jag KAN betala. Det finns individer jag skulle gå högre för, men som jag i dagsläget helt enkelt inte har råd med.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Nu är det inte aktuellt för oss eftersom vi själva bedriver avel, men i det fall vi inte hade "unga individer avlade/uppfödda/tränade för distans" själva utan jag skulle ut och hitta mig en "nästa-häst" själv och jag hade förmånen att hitta en som redan nosat lite på distans hade jag personligen föredragit en häst på säg 6 eller 7 år som gjort långsamma femmor och gärna åttor, men som inte hade fått gå fort. Då vill man också veta att det så långt inte varit några problem med säg skador, metabolism, ryggont osv.

Hade jag siktat på en yngre häst, dvs jag ville själv ta den genom den långsamma träningen, skulle jag gärna se att föräldrarna / syskon hade prestarat bra inom distansen och då menar jag inte femmor och åttor, utan då vill jag se att de klarat 120 och gärna 160. (Hade jag inte avlat själv hade jag inte haft tidigare nämnda önskemål om att hästen helst skulle vara ren rysk/polsk osv utan då hade det lika gärna fått vara en valack med mishmash stam.)

Intressant, men svaret är ju hypotetiskt eftersom du själv avlar fram hästar. ;) Den typ av hästar du nämner anser inte jag att de har presterat själv. Utan är just den typ som jag tror de flesta letar efter. De flesta tror jag helst vill "göra" sin egen distanshäst. Men tänk dig en 9 åring, som gått alla distanser lugnt och fint, finns det en marknad för en sådan häst alls?

Hälsning Maja
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag tror det finns en marknad för en sådan häst som du beskriver Maja.
Jag kan bara tala för mig själv, som köpt två färdiga distanshästar då jag endast vid dom tillfällena hade unghästar, fick jag välja mellan en häst som gått distans ett par år (och presterat) och en helt grön unghäst skulle jag lägga pengarna på en färdighäst.

Sen kanske inte alla är villiga eller har möjligheten att lägga dom pengar det kostar att köpa en sådan häst.

Sen är ju också prestationen något som folk definerar olika.
Dom två olika hästar som jag köpt färdiga så att säga hade presterat olika, men va i dom stadien som jag just då va ute efter.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

jag tror också det finns marknad för en sådan häst. Själv köpte jag mig unghästar för jag ville ha just dom typerna.
Men hade det funnits färdiga sådana hästar som jag letade efter som gått lugna klasser hade jag nappat direkt.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

jag tror också det finns marknad för en sådan häst. Själv köpte jag mig unghästar för jag ville ha just dom typerna.
Men hade det funnits färdiga sådana hästar som jag letade efter som gått lugna klasser hade jag nappat direkt.

knapplån

Vad tror ni två att nämnda hypotetiska 9 åring skulle inbringa för pris? Och nu menar jag med god stam.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

knapplån

Vad tror ni två att nämnda hypotetiska 9 åring skulle inbringa för pris? Och nu menar jag med god stam.

Hälsning Maja

Om hästen är 9 år förväntar jag mig att den ska vara riden upp till 120km (om den nu inte haft avbrott för föl tex) och gått ett par 120. Upp till säg 14km/h. (Kanske en 160 start?) En sådan häst som har en bra tävlingsbok (utan mycket uteslutningar osv) skulle jag tycka vara värd minst 120 000kr. Jag räknar då som så att den ska kunna starta 160 nu eller inom snar framtid och sedan hålla sig på den nivån i 5-6 år. En häst klar för elit med sina starkaste tävlingsår framför sig MÅSTE få kosta, och då troligtvis mer än de 120 000 jag nämnde. Man tar som ryttare minsta möjliga risk och har "bara" att inkassera gräddan av tävlingåren. Och visst finns det en marknad. Tänk dig att du redan ligger på 160 nivå med en eller flera hästar. Tänk på den tid det tar att träna befintliga hästar. Du kommer inte att ha utrymme att träna upp en grön häst och samtidigt bibehålla elitnivå. (ja, det är det många försöker nu, men jag tror det kommer att svänga i och med att utbudet på bra uppfödda och tränade distanshästar ökar.)

Robbie den Hartog på Kossack stud sade att det inte skulle vara några problem att sälja elitdistanshästar genom hans försäljningsstall - om det bara fanns några att sälja. Han menade att lagom till hästarna nådde elitnivå hade ryttarna fäst sig så vid dem att de inte släppte dem ifrån sig mer.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Om hästen är 9 år förväntar jag mig att den ska vara riden upp till 120km (om den nu inte haft avbrott för föl tex) och gått ett par 120. Upp till säg 14km/h. (Kanske en 160 start?) En sådan häst som har en bra tävlingsbok (utan mycket uteslutningar osv) skulle jag tycka vara värd minst 120 000kr. Jag räknar då som så att den ska kunna starta 160 nu eller inom snar framtid och sedan hålla sig på den nivån i 5-6 år. En häst klar för elit med sina starkaste tävlingsår framför sig MÅSTE få kosta, och då troligtvis mer än de 120 000 jag nämnde. Man tar som ryttare minsta möjliga risk och har "bara" att inkassera gräddan av tävlingåren. Och visst finns det en marknad. Tänk dig att du redan ligger på 160 nivå med en eller flera hästar. Tänk på den tid det tar att träna befintliga hästar. Du kommer inte att ha utrymme att träna upp en grön häst och samtidigt bibehålla elitnivå. (ja, det är det många försöker nu, men jag tror det kommer att svänga i och med att utbudet på bra uppfödda och tränade distanshästar ökar.)

Robbie den Hartog på Kossack stud sade att det inte skulle vara några problem att sälja elitdistanshästar genom hans försäljningsstall - om det bara fanns några att sälja. Han menade att lagom till hästarna nådde elitnivå hade ryttarna fäst sig så vid dem att de inte släppte dem ifrån sig mer.

Jag tror som du att det inte finns några att köpa. De allra flesta som håller på och tränar upp till distans vill ju inte för sitt liv släppa ifrån sig en häst som faktiskt fungerar på de längre distanserna, då de är allt för få i Sverige. Man vill ju själv njuta av frukten av sitt hårda arbete att träna upp en häst. För att dessa hästar skall finnas till salu måste de kosta mycket för att det skall löna sig för någon att göra business av det.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Ringer man runt till de som har hästar som går 120 klasser, och bjuder mer än 120.000 så gissar jag att ganska många av dom är till salu.:angel:
Som det är nu, att priser på välutbildade distanshästar är så lågt, så har många inte ens tänkt tanken på att sälja sin häst. För om man nu säljer sin häst, för låt oss säga 40-50 tusen, vad ska man göra med dom pengarna istället? Köpa en ny unghäst för nästan samma belopp, och börja om från början?

Sen tror ju jag att det kans vara ganska svårt att få en distanshäst att fortsätta hålla, om en person tränat den i 5-6 år, och en ny ryttare köper den, och ändrar om träning, ridsätt, skoning osv.
Speciellt om man tror att man samtidigt kan börja höja farten och distansens längd.

De hästar jag vet som blivit sålda, ligger betydligt lägre än 120.000, med något undantag.
(och om dom har fortsatt tävlat bra, kan man ju fundera på).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Cleese: Man ser på det du skriver att det är väldigt olika vad vi tycker är en bra uppbyggnad för en distanshäst.
Den häst du beskrev skulle jag inte vilja ge många kronor för eftersom jag inte alls tror att det "går att skörda" speciellt mycket när man tagit att så mycket i så unga år. Skulle dra öronen åt mig alldeles direkt om en nioåring gått flera 120 km och ännu värre 160 km. Möjligtvis en mycket lugn 120 km men mer hade jag mer sett som negativt än som positivt för hästens eventuella framtid på distanbanorna.
En allmänt väl grundriden, balanserad sjuåring som kanske provat några femmilare är mer värt för mig. Men distansträningen sköter jag nog hellre själv så att man vet exakt vad som gjorts och inte gjorts i träningsväg.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

* Med rätt stam (dvs för en ung individ vill jag gärna ha distans- eller i alla fall sport-presterande föräldrar på ganska hög nivå)
* som ser lämplig ut för ändamålet (syns naturligtvis bättre ju äldre den blir, så för varje år ökan min vilja att lägga till en peng)
* som har ett bra psyke
* och som jag klickar personlighetsmässigt med
kan jag tänka mig att betala upp till 70 000kr. (Där går min gräns för vad jag KAN betala. Det finns individer jag skulle gå högre för, men som jag i dagsläget helt enkelt inte har råd med.)

En 6 mån-2,5 årig arab för 70 000 kr?
Nix. Det skulle jag inte tänka mig ge i dagens läge när prestationstänkandet fortfarande är tämligen lågt bland uppfödarna.
Det skulle bli otroligt svårt att få igen pengarna om hästen inte verkligen blir något extra och det kan man trots allt inte vara helt säker på vid så låg ålder.

Bland halvbloden kan man få igen pengarna (ibland) bara genom att hästen har en bra härstamning men jag tror inte att det är ett argument för ett högre pris bland arabhästarna - än.

Men å andra sidan förstår jag hur du tänker. Om allt klickar och kemin stämmer så skulle jag också betala en hel del, men kanske inte så mycket innan hästen börjat visa nån färg.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

En 6 mån-2,5 årig arab för 70 000 kr?
Nix. Det skulle jag inte tänka mig ge i dagens läge när prestationstänkandet fortfarande är tämligen lågt bland uppfödarna.
Det skulle bli otroligt svårt att få igen pengarna om hästen inte verkligen blir något extra och det kan man trots allt inte vara helt säker på vid så låg ålder.

.

På den internationella marknaden är priserna betydlig högre.
Många av de som köper distans o galopphästar är samma personer.
Skillnaden i arabvärlden är att distanshästarna oftast tillåts kosta MER.

De riktigt fina prestationsunghästarna kostar från 100.000:-.
Priser på 250.000:- är inte ovanligt.
För en färdig 160 km häst som man bedömer ha internationell mästerskapskapacitet är det nog en nolla till.

Nu kan man säga att det är "sheikpengar", men sanningen är att det är ganska billigt för en påläggskalv med elitambitioner om man jämför med andra grenar.
Vad får du ge för ett bra hopp-ämne?

Detta tror jag gör att flera icke-sheik "rikingar" snart kan vilja ge sig in i sporten. Det är ganska billigt...Hur konstigt det än kan låta.
Och sheiknärvaron är värd mycket för många.

Kruxet med "färdiga" hästar är att de tunga köparna vill ha dem både unga (max 8 år) och beprövade. En svår ekvation.

Den som vill ha en bild av den internationella scenen när det gäller prestationsaraber kan kolla www.arqana.com

Nästa auktion är på Saint Cloud den 6 september.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Fast som sagt, just nu är det väl inte riktig den marknaden för Araberna i Sverige, men tror vi är på god väg:)

Hade jag letat efter en färdig distanshäst som gått dom högreklasserna skulle det vara självklart att få betala mer.
Men nu har jag inte do summerna;)
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

araben, då 1 årig hingst och helt ohanterad:4750 kr år 2006 (är alltså 2 år nu så jag har ju inte hunnit testa honom) ja tror att han kommer att gilla det eftersom att han redan nu visar att han gillar att arbeta.:D

d ponnyn, ridponny,(eng fullblod, welsh, russ och tinker:angel:): 5000 kr( egentligen 7500 kr men det var släktpris):)
köptes hösten 2003 som 1,5 årig hingst. inte heller mycket hanterad men inte rädd för människor som araben var, han var väldigt gosig o social. han köpte jag inte till distans först men har blivit mer o mer intresserad av sporten så det blir några tävlingar för honom sen me. han är nu en 5 årig valack.

dock så är det ju inga rena distanshästar utan de kommer att användas till allt möjligt, men hoppas att de e ok att ja skriver i tråden i alla fall:o:D
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

På den internationella marknaden är priserna betydlig högre.
Många av de som köper distans o galopphästar är samma personer.
Skillnaden i arabvärlden är att distanshästarna oftast tillåts kosta MER.

De riktigt fina prestationsunghästarna kostar från 100.000:-.
Priser på 250.000:- är inte ovanligt.
För en färdig 160 km häst som man bedömer ha internationell mästerskapskapacitet är det nog en nolla till.

Nu kan man säga att det är "sheikpengar", men sanningen är att det är ganska billigt för en påläggskalv med elitambitioner om man jämför med andra grenar.
Vad får du ge för ett bra hopp-ämne?

Detta tror jag gör att flera icke-sheik "rikingar" snart kan vilja ge sig in i sporten. Det är ganska billigt...Hur konstigt det än kan låta.
Och sheiknärvaron är värd mycket för många.

Kruxet med "färdiga" hästar är att de tunga köparna vill ha dem både unga (max 8 år) och beprövade. En svår ekvation.

Den som vill ha en bild av den internationella scenen när det gäller prestationsaraber kan kolla www.arqana.com

Nästa auktion är på Saint Cloud den 6 september.

Att en färdig distanshäst som visat resultat ska kosta, det anser jag med.
Men ett föl eller oinriden unghäst i Sverige, där i princip väldigt få tänker prestationsavel i något avseende alls, skulle jag inte ge höga summor.
Ett hoppämne har oftast prestationsblod i många led bakom sig. Inte för att det endast ger några garantier, men som sagt var - ett prestationsmssigt mediokert halvblodssto med intressant stam får du igen pengarna som du gav för henne som unghäst om du säljer henne som vuxen. Många fler köpare av halvblodshästar är i alla fall medvetna om stam och vill ge pengar för en välstammad häst.
Skulle jag köpa ett arabungsto avsett för prestation för en hög summa så tror jag det blir svårt att på något sätt få igen det här i Sverige, om nu hästen inte skulle bli den där toppindividen själv.

I framtiden där aveln är ännu mer kopplad till prestation och man kan följa hur det går med nedärvning av ridbarhet och prestation så kan det bli aktuellt att betala ordentligt även för föl och unghästar.
Men nu pratar vi Sverige. Jag kan mycket väl tänka mig att det tagit en annan riktning utomlands vad gäller distanshästar med tanke på hur stor sporten blivit.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

*kl*
Den är inte tillåtet att fråga "hur mycket tror ni att min häst skulle inbringa vid försäljning". Blir det fler sådana inlägg denna tråd så åker hela tråden.

/B_A_L, moderator.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Spirre är nu vid 12 års ålder min verkliga drömhäst. Men när jag köpte honom var han en oinriden 3-åring så jag gav 15.000 kr för honom.

Största merit är distriktsmästare på 8 mil 2004, samt en tredjeplacering totalt i den klassen. Inte blivit något mer sen - jag kan inte rida distans längre men hästen är helt underbar - går att ha till allt!

/Camilla
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Mina två travston inköptes i december 2006 resp april 2007. Båda sju år. Målet för i år var att bli godkända i T50 i mkt långsamt tempo m båda (lyckades).Sedan planerar jag att nästa år smyga upp i låångsam T80 med den som verkar lämpligast. De är väldigt olika i typ och temperament. Den ena kostade 8 000 kr och den andra 10 000:-) Kan väl tilläggas att jag vill ha travare då jag så småningom vill föda upp ett par föl för travbanan.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag gav 17 000 för Diakon, fick då även med sadel. träns och 2 täcken för det priset. Han var då 6 år och inte mer än grundriden i skog och mark.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Vilket fynd!!! Hur mår han nu? Ska du rida något mer i år?
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Det känns som han är i toppform :) Lite tråkigt bara att man inte haft möjlighet att åka på lite fler tävlingar.
Jag har anmält mig till Karoline (Lasse är en pärla, han har erbjudit sig att jag får låna hans bil, eftersom jag inte har nån egen nu :) )
Sedan hade jag tänkt anmäla mig till Tingstäde, om jag får tag i en hyrbil med dragkrok, men det verkar fixa sig.

Själv då? Hur går det för dig? har du hunnit med allt som planerat eller så? Några fler tävlingar i år?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 658
Senast: lizzie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 229
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 337
Senast: mars
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp