Bukefalos 28 år!

Vad kostade era distanshästar?

Sv: Vad kostade era distanshästar?

Har man tillräckligt låg pulsgräns och skarpa veterinärkontroller så blir det ju svårare att rida fort på korta sträckor. Man kanske skulle sänka puls/in tiden på t.ex 50 och 80 km till 10 minuter istället för 20 och ha den på max 60 slag så man måste vara lite insatt i vad hästen pallar med om det ska gå fort på korta sträckor?

Det blir nog mer utslagsgivande? :)
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Har man tillräckligt låg pulsgräns och skarpa veterinärkontroller så blir det ju svårare att rida fort på korta sträckor. Man kanske skulle sänka puls/in tiden på t.ex 50 och 80 km till 10 minuter istället för 20 och ha den på max 60 slag så man måste vara lite insatt i vad hästen pallar med om det ska gå fort på korta sträckor?

Det blir nog mer utslagsgivande? :)

Med sådana pulsgränser uteslutar man alla raser utom araber.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Med sådana pulsgränser uteslutar man alla raser utom araber.

Hälsning Maja

det måste jag nog hålla med om, min valack får ner pulsen under 64 på 1-2 min, men ska jag ner under 60 (man vill ju ha lite marginal så kanske 54?) så tar det kanske 5-7 min och han är arab med en vilopuls på ca 26-28, tänk en häst om kanske har vilopuls på 50?? det blir ju jätte svårt!
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

aha okej, då var det uteslutet ;) Jag som bara rider araber och inte har en aning om vad andra raser ligger på för pulsnivå försökte komma med en ide ;)
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

aha okej, då var det uteslutet ;) Jag som bara rider araber och inte har en aning om vad andra raser ligger på för pulsnivå försökte komma med en ide ;)

Jag tyckte inte att det var någon dum idé, visst gynnar den araber men det tycker jag inte gör så mycket. Satsar man på distans köper man en arab, satsar man på hoppning köper man ett halvblod, sen kan alla raser vara med men på olika nivåer.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

vet inte vart den här tråden har vänt, menjag fortsätter på TS fråga iaf...

jag har köpt en -07 med planerad framtid som western, distans o avles häst, den kostade 60 000
men det blir hon nog värd, vi får vänta o se :)
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Oj tänk hur det skulle bli om man som jag har en trarab...får jag rida både arab och travar SM då? Och tänk de som har fyrvägskorsningar:rofl::rofl:

Nä jag tror att SM skall ligga på en nivå och högt även om jag INTE tycker att det skall ligga på 160 km, det känns som att det går inflation(inte stavas det så?) i SM titlar annars.
Det är väl inte vad man eftertraktar..

Jag tror att cuper av olika slag och med olika längder är melodin.
Cuper (särskilt de med pengar) drar alltid lite mera startande och de är spännande och utslagsgivande eftersom det inte räcker med att man har bra dagsform en dag. Och man måste både vara taktiker och lite chanstagande för att lyckas i en bra cup!
håller med! Sm för dressyr går väl knappast i LC! Ett senior-Sm ska ligga på 160 som vi har det nu. Det är väl inte meningen att vem som helst ska rida ett SM? cuper är däremot en mycket bra tävlingsform. där gäller ju att visa att du kan rida/träna din häst så att den kan starta i flera tävlingar per år! Mycket bra! Det är väl ändå så att vi alla vill ha hållbara kompisar som vi får ha glädje av länge.....????
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

hel polsk, e. Karnawal ue. Aloes
kankse inte det bästa för distansen, men det e det polska jag vill hålla på med så...
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

hel polsk, e. Karnawal ue. Aloes
kankse inte det bästa för distansen, men det e det polska jag vill hålla på med så...

Ztefan, en av våra bästa distanshästar i Sverige, är väl e: Karnawal, och Kristall, som rids av en av våra mest framstående YR-ryttare, är också e: Karnawal, så nog har du gjort ett bra val för distans. Rätta mig om jag har fel angående ovanstående hästar och då ber jag på förhand om ursäkt om jag minns fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostade era distanshästar?

håller med! Sm för dressyr går väl knappast i LC! Ett senior-Sm ska ligga på 160 som vi har det nu. Det är väl inte meningen att vem som helst ska rida ett SM? cuper är däremot en mycket bra tävlingsform. där gäller ju att visa att du kan rida/träna din häst så att den kan starta i flera tävlingar per år! Mycket bra! Det är väl ändå så att vi alla vill ha hållbara kompisar som vi får ha glädje av länge.....????

Nja, jag vet ingen annan disciplin där SM:et rids på samma nivå som EM och VM... Min personliga inställning är att SM skall vara på 120 km, eftersom NBM ju också är på 120 km och det känns fel att ett SM är längre än ett NBM, tycker jag. Däremot anser jag, liksom dig, att cuper fyller en bra och utslagsgivande funktion. Kanske kan det finnas en unghäst-cup (kanske på idealtid eller något annat upplägg som passar unghästarna) och lite andra sorters cuper i stil med de vi redan har (Folksam och Onsala cup).
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag tyckte inte att det var någon dum idé, visst gynnar den araber men det tycker jag inte gör så mycket. Satsar man på distans köper man en arab, satsar man på hoppning köper man ett halvblod, sen kan alla raser vara med men på olika nivåer.

Jag tycker sänkta pulsgränser är en dum ide. Alla ska kunna vara med. Distans ska inte vara för en viss typ av hästar där de andra kan stanna hemma. Vi får inte mista "folksporten" och få ett elittänkande. Då mister vi för många av deltagarna i bredden.
Inte alla araber har låg puls i grindarna trots låg vilopuls. Har själv en som till 90% ligger på 60-64sl/min i vet.grindar. Då ska vi inte ens behöva anmäla oss vi sänkta pulsgränser?
// Linda
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Anledningen till att NBM är kortare än vårt SM är att de andra nordisk/baltiska länderna inte har tillräckligt med ryttare på ännu högre nivåer. Det är ju inte så roligt att lägga en tävling på en nivå som bara en eller två länder har kapacitet att tävla på. Det är nog meningen att längden även på den tävlingen ska öka så småningom.

Att SM är på högsta nivå tycker jag inte är så konstigt.
Vet faktiskt inte om det stämmer, det du skriver att distansen skulle vara den enda grenen som har sitt SM på samma nivå som EM och VM. Hur är det med hoppning, dressyr och fälttävlan? Det låter ju märkligt om SM, den högsta tävlingen i Sverige inte skulle vara i samma nivå som de tävlingar utomlands som vi skickar ett landslag till. När skulle de ekipagen nånsin prova formen här i Sverige om de inte fick tävla på samma nivå som det EM och VM de senare skickas till?
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

jo men vist har du rätt!:)

men tycker det känns som att det är så många som bara vill ha Crabbet, men polska tycker jag är bra!

tack för peppningen!:bow:
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Det polska blodet är i överlägsen majoritet i detta land, och för oss få själar som insett Crabbetblodets fördelar och vill ha hög Crabbet procent, får köpa hästar utomlands.
Lycka till med din Karnaval avkomma!
Ingela
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Men det finns ju tävlingar på 160 km utan att det för den skull behöver vara ett SM. T ex Nybygget/Björkvik har i flera år erbjudit 160 km utan att det är ett SM och då kan väl de som önskar prova formen på hemmaplan. Det ger också färdigheter. Inom hoppningen går finalen i t ex WC i 1,60 metersklasser, och OS likaså, medan SM ligger på 1,50 om jag nu inte missminner mig helt och hållet, men förr var det så om det inte har ändrats (är ej så insatt att jag kan säga allt exakt på rakt arm). I så fall ber jag på förhand om ursäkt. Låt SM vara på 140 km då, som det var förra året. Jag var själv inte där och red (har bara tävlat upp till 80 km och är nöjd med det i dagsläget), men vet att fjolårets SM i alla fall lockade ca 18 st starter mot årets 9.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag föredrar polska linjer och vet många som gör det. Du har gjort ett bra val!
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

På SM i hästhoppning 2007 gick SM-klassen för seniorer på 160 cm.

Någon gång måste ju svårighetsgraden höjas, i takt med att antalet ekipage som rider på högre nivå ökar.
En gång i tiden hade vi ju ännu kortare SM än 140 km...
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

åh,då känns det redan mkt bättre, känns bra att man kan växa upp med en häst som kan ha chans till högre klasser i mer än en sport, amn vet ju aldrig vad hästen kommer att gilla, okej det går ju att foma MKT när de är så unga, men man vet ju aldrig, längtar tills man får reda på det, men tills dess blir dte kul hemma o på utställningar! :bump:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 219
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 301
Senast: mars
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 294
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 828
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp