Bukefalos 28 år!

Vad kostade era distanshästar?

Sv: Vad kostade era distanshästar?

Det känns som han är i toppform :) Lite tråkigt bara att man inte haft möjlighet att åka på lite fler tävlingar.
Jag har anmält mig till Karoline (Lasse är en pärla, han har erbjudit sig att jag får låna hans bil, eftersom jag inte har nån egen nu :) )
Sedan hade jag tänkt anmäla mig till Tingstäde, om jag får tag i en hyrbil med dragkrok, men det verkar fixa sig.

Själv då? Hur går det för dig? har du hunnit med allt som planerat eller så? Några fler tävlingar i år?

Nej planeringen har inte gått att följa alls iår....pga Porter skadad, Bella strulade med lastningen vid Rimboritten, sedan har min man varit skadad och då blev det lite ont om tid att rida ett par veckor...
Men Bella känns fin har ridit långa rundor om 4-5mil hemma varannan helg iallafall. Har ju mest tävlat kompis häst (Eld) i år och ska rida honom även på Karoliner så vi kanske ses där!
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Cleese: Man ser på det du skriver att det är väldigt olika vad vi tycker är en bra uppbyggnad för en distanshäst.
Den häst du beskrev skulle jag inte vilja ge många kronor för eftersom jag inte alls tror att det "går att skörda" speciellt mycket när man tagit att så mycket i så unga år. Skulle dra öronen åt mig alldeles direkt om en nioåring gått flera 120 km och ännu värre 160 km. Möjligtvis en mycket lugn 120 km men mer hade jag mer sett som negativt än som positivt för hästens eventuella framtid på distanbanorna.
En allmänt väl grundriden, balanserad sjuåring som kanske provat några femmilare är mer värt för mig. Men distansträningen sköter jag nog hellre själv så att man vet exakt vad som gjorts och inte gjorts i träningsväg.

Håller inte alls med om det här, jo om du tänkt ha en häst som Ztefan som tävlar till 16-17 års ålder och ligger snäppet under världseliten.De slits med åren, har röntgat Ztefan bakknän, de är rejält slitna, de blir det ju mer de går, varje tävling, mil de går sliter vare sig de går fort eller långsamt(givetvis ngt mer vid höga hastigheter) Har lyssnat en del och vad jag själv har kommit fram till är att våra hästar borde ha sin topp mellan10-12 år, OM man satsar på världseliten, eller ämnar sälja häst för sådan typ av satsning. Att rida 3-4 CL med en 5-åring, sen upp på 80km ca 3st som 6-åring, 80+120km som 7-åring, 160 som 8-åring ser jag som ett optimalt upplägg, sen ska man kvala hästen också, med de nya regler som verkar komma behövs det 2 160km CEI för att få starta mästerskap, vilket innebär att hästen är klar för mästerskap som tidigast som 9-åring, antagligen inte förrän som 10-åring, då under förutsättning att man genomfört sina kvaltävlingar godkänt(åker man ut på metabolik så får man börja kvala om från början igen, alltså 2 nya 160km innan man kan starta mästerskap) Ja, så går inte allt som på räls så är hästen inte klar förrän som 11-12 åring! Ser man internationellt så ligger många tidigare med sina hästar 8-9 år är många av mästerskaps hästarna. Har disskuterat mycket med min veterinär om det här med träning, den sliter ju också, vad är den optimala träningen?? Så lite träning som möjligt med så mycket effekt som möjligt, hur gör man då?? Ja, det är frågan. Självklart ska unghästen ha LSD för att stärka leder/ligament, men hur lite/mycket LSD är nödvändigt?/jessica
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Har disskuterat mycket med min veterinär om det här med träning, den sliter ju också, vad är den optimala träningen?? Så lite träning som möjligt med så mycket effekt som möjligt, hur gör man då?? Ja, det är frågan. Självklart ska unghästen ha LSD för att stärka leder/ligament, men hur lite/mycket LSD är nödvändigt?/jessica

Klippte ut lite...

Tänkte på detta med lösdrift... Har hästen stora ytor att röra sig på så borde det vara någon form av träning som inte sliter på samma sätt som när man rider? Jag har 25 hektar inhägnat åt mina hästar största delen om året, de rör sig otroligt mycket, har räknat ut att de går flera kilometer om dygnet, förmodligen mer än så också. Plus att det på sina ställen är kuperat så mina unghästar är ganska kralliga trots sin ålder. Om hästen har dessa förutsättningar att röra sig mycket otvunget så borde det hjälpa till mycket med LSD träningen, och man kanske inte behöver träna den lika mycket.

Min förra tävlingshäst hade jag ute på dessa ytor, honom red jag knappt mellan ritterna, plockade i stort sett bara in och dammade av honom till tävlingarna i några års tid. Men då var han färdig också, och inte under uppbyggnad.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag skulle oxå gärna vilja veta hur mkt Lsd-träning som behövs och när vet man att hästen är mogen ?

Det syns ju inte direkt utanpå, om tex en unghäst tränas från tex 4 års ålder Lsd... och startar en CR som femåring och den går bra utan några som helst reaktioner i benen, hur mogen är den då ?

Finns det någon teknisk möjlighet att mäta styrka i tex senor o gaffelband, ultraljuda ? På något vis borde det ju gå att bedömma styrkan i vävnader..
Det känns lite som att famla i mörker, man kan ju alltid vara extra försiktig men om man inte ökar krav och belastning så blir det ju ingen förbättring heller..
Min Tennessee kom äntligen igång med tävlandet i våras, inte minsta lilla galla nånstans, sen pang..gaffelbandsskada :(
I hennes fall visade det sig vara en medfödd försvagning i det området som förmodligen hade undvikits om jag hade väntat ett par år till med träningen. Då skulle hon varit "färdig i det känsliga området.
Fast sånt kan man ju inte veta i förväg.

Så om jag skulle köpa en blivande distans-stjärna nu så hellre en häst som blivit startad och testad på gärna lite längre distans av en erfaren ryttare.
Då upptäcks ev problem och svagheter i tid så man kan åtgärda dom, istället för att lulla runt år efter år i snigelfart och till sist när hästen blir halt så har den haft problemet länge och dragit på sig RIKTIGA problem.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Klippte ut lite...

Tänkte på detta med lösdrift... Har hästen stora ytor att röra sig på så borde det vara någon form av träning som inte sliter på samma sätt som när man rider? Jag har 25 hektar inhägnat åt mina hästar största delen om året, de rör sig otroligt mycket, har räknat ut att de går flera kilometer om dygnet, förmodligen mer än så också. Plus att det på sina ställen är kuperat så mina unghästar är ganska kralliga trots sin ålder. Om hästen har dessa förutsättningar att röra sig mycket otvunget så borde det hjälpa till mycket med LSD träningen, och man kanske inte behöver träna den lika mycket.

Min förra tävlingshäst hade jag ute på dessa ytor, honom red jag knappt mellan ritterna, plockade i stort sett bara in och dammade av honom till tävlingarna i några års tid. Men då var han färdig också, och inte under uppbyggnad.
Låter som utmärkt LSD träning,( tänk om man hade så mycket mark!)perfekt att låta hästarna träna sig själva utan ryttare och sadel som påverkar. Jag brukar ofta rida med handhäst, Princess Millenia gick som handhäst till hon var 4 år, innan jag började rida henne. Med de stora ytor du har behöver man kanske inte börja träna dem förrän vid 4-4,5 års ålder och då mestadels i trav o galopp, mer typ intervalljobb och längre canterjobb?? intressant det här/jessica
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Låter som utmärkt LSD träning,( tänk om man hade så mycket mark!)perfekt att låta hästarna träna sig själva utan ryttare och sadel som påverkar. Jag brukar ofta rida med handhäst, Princess Millenia gick som handhäst till hon var 4 år, innan jag började rida henne. Med de stora ytor du har behöver man kanske inte börja träna dem förrän vid 4-4,5 års ålder och då mestadels i trav o galopp, mer typ intervalljobb och längre canterjobb?? intressant det här/jessica


Med hingsten var det lite väl livligt att ha med honom som handhäst, men 2-års stoet hänger med på en del rundor. Än så länge är det dock mest skritt då hon inte är skodd och våra steniga grusvägar är lite aj aj för henne. Hur gjorde du med Milla, Jessica - skodde du på henne när hon blev lite äldre eller har du Ok underlag även för en oskodd? Hur långa rundor hängde hon med på och var det även trav / galopp?

Vet att Nowator gick mycket som handhäst när han var ung (och hingst!). Någon från det gänget här som vill berätta lite om hur den träningen lades upp?

Det är intressant det här med hur man kan anstränga en ung häst "snällt" och handhäst-varianten känns betydligt bättre än longering såklart. Stora hagar är superbra och en blandad ålder i flocken också. De unga leker igång de äldre och de äldre leder kvällspromenaderna runt betena - hästarna rör sig massor på en dag. Vår ena vinterhage på 1,5 ha är precis utanför fårt köksfönster och hästarna står inte en minut på samma plats, även när de betar, utan de rör sig hela tiden. Enda gången de står stilla är när de tar en tupplur eller vänder rumpan mot ett ösregn.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Håller inte alls med om det här, jo om du tänkt ha en häst som Ztefan som tävlar till 16-17 års ålder och ligger snäppet under världseliten.De slits med åren, har röntgat Ztefan bakknän, de är rejält slitna, de blir det ju mer de går, varje tävling, mil de går sliter vare sig de går fort eller långsamt(givetvis ngt mer vid höga hastigheter) Har lyssnat en del och vad jag själv har kommit fram till är att våra hästar borde ha sin topp mellan10-12 år, OM man satsar på världseliten, eller ämnar sälja häst för sådan typ av satsning. Att rida 3-4 CL med en 5-åring, sen upp på 80km ca 3st som 6-åring, 80+120km som 7-åring, 160 som 8-åring ser jag som ett optimalt upplägg, sen ska man kvala hästen också, med de nya regler som verkar komma behövs det 2 160km CEI för att få starta mästerskap, vilket innebär att hästen är klar för mästerskap som tidigast som 9-åring, antagligen inte förrän som 10-åring, då under förutsättning att man genomfört sina kvaltävlingar godkänt(åker man ut på metabolik så får man börja kvala om från början igen, alltså 2 nya 160km innan man kan starta mästerskap) Ja, så går inte allt som på räls så är hästen inte klar förrän som 11-12 åring! Ser man internationellt så ligger många tidigare med sina hästar 8-9 år är många av mästerskaps hästarna. Har disskuterat mycket med min veterinär om det här med träning, den sliter ju också, vad är den optimala träningen?? Så lite träning som möjligt med så mycket effekt som möjligt, hur gör man då?? Ja, det är frågan. Självklart ska unghästen ha LSD för att stärka leder/ligament, men hur lite/mycket LSD är nödvändigt?/jessica

Mycket intressant läsning och jag tycker mig höra allt mer av det som du säger. Lite och kvalitativ träning och distanserna i huvudsak på ritterna och få ritter. Mycket vila.

Frågan är bara hur lite som räcker? Det känns oerhört svårt att lista ut. Skulle tycka det var intressant att höra er som är aktivt igång på elitnivå berätta vad ni tror och exempel på upplägg.

Hade tänkt ge mig in på distans igen och har en sjuåring som defintivt inte gått optimalt som men som tränats för distans under två år, bara startar på 5:or av skäl som inte har med hästens kapacietet att göra. Som jag just nu lurar på hur nästa säsong kan se ut.

Fast det här kanske ger anledning till en helt ny tråd. Så jag startar en.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

När hästen har sina bästa tävlingsår är ju intressant. De veterinärer som jag lyssnat till, som är engagerade i sporten internationellt sen många år bedömer att den ligger mellan 12-17 års ålder. Därefter är det precis som du skriver, ofta lederna som sätter stopp. Konditionen och förmågan att orka kvarstår alltså ännu längre. Ser man på humanidrotten och jämför med maratonlöpare så presterar ju äldre människor mycket väl på elitnivå.
Ett sätt att effektivt förkorta hästens karriär tror jag är att forcera i unga år, då får man kanske en karriär på 2-4 år på hästen vilket jag tycker är lite.
Internationellt sett, på mästerskapen finns som jag ser det, många skräckexempel där man startar väldigt unga hästar i tempo över 160 km. Det är inte hästar som man sedan ser framgångsrika framöver utan det blir dagssländor. Däremot finns ju flera exempel på hästar från Storbrittanien, Frankrike, Italien och USA tex som tagits något lugnare som unga och sedan vunnit eller tagit medaljer internationellt i tre-fyra mästerskap. Deras karriärer har definitivt inte varit slut vid tolv års ålder utan det är då den tagit fart. Det tycker jag är bevis på klok matchning och gott horsemanship.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Ett sätt att effektivt förkorta hästens karriär tror jag är att forcera i unga år, då får man kanske en karriär på 2-4 år på hästen vilket jag tycker är lite.

Skall man vara lite krass handlar det ju om vad man har för mål. Har man som mål att vinna stora mästerskap, utan att bry sig så mycket om hur länge hästen håller, är det klart att denna taktik kan fungera.

Om man däremot, som verkar vanligt i Sverige, är rädd om sin häst och vill att den skall hålla länge, så kanske man skall sätta upp andra mål än just vinna mästerskap. Kanske målet att ha en distanshäst att tävla i 10-15 år?

Eller går det att kombinera?
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

jag vet ej vad jag gav för min dröm häst men det var språng avgiften till Majestic Prince som kostade pengarna jag gav för henne då hon är en egen uppfödning. väldigt snäll och har extremt bra ben å huvu. knakse inte den ultimata dressyr hästen men en helt underbar liten tjej.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Här har vi ett problem.
Om inga vågar spänna bågen så kommer vi aldrig att visa internationella resultat.
Och då kommer vi att förbli en intern angelägenhet, om man inte hittar differentierade tävlingsformer.

Personligen undrar jag varför stora tävlingar alltid måste vara långa.
Varför kan man inte ha VM/SM i 50/80/120/160 km till exempel?

Så är det ju i alla andra sporter. Skidor, löpning e t c.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Detta med SM på olika sträckor är en intressant tanke.
Jag tror att det är viktigt att det finns olika mål för tävlandet, alla kanske inte siktar på landslaget.
Dessutom är inte alla hästar 16 mila hästar, men kan vara nog så bra ändå.
Distansen verkar ju öka i övriga världen men här står vi och stampar, det kanske är värt att prova något nytt.
Ingela
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Här har vi ett problem.
Om inga vågar spänna bågen så kommer vi aldrig att visa internationella resultat.
Och då kommer vi att förbli en intern angelägenhet, om man inte hittar differentierade tävlingsformer.

Personligen undrar jag varför stora tävlingar alltid måste vara långa.
Varför kan man inte ha VM/SM i 50/80/120/160 km till exempel?

Så är det ju i alla andra sporter. Skidor, löpning e t c.

Mycket bra förslag, Genberg! Precis som du och Gomir säger så satsar inte alla på landslaget. Folksam och Onsala Cup verkar ha slagit ut väl, så detta vore verkligen värt att testa. Kanske något att föreslå för DK?
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

På fjolårets grenledar träff så föreslog jag att vi skulle införa ett nytt mästerskap. Eller snarare tre.
Götalandsmästerskapen, Svealandsmästerskapen och Norrlandsmästerskapen.
Dessa mästerskap skulle ridas individuellt över 120km.
Så var min tanke men jag fick inget gehör.


Så hade jag eller nån annan (kommer inte ihåg villket) SM för ridtravare/fjording/islänning som förslag och det fick lite bättre gehör. Men av olika anledningar så har det inte blivet så mycket med det. Men jag ska göra ett försök till i sommar. (nu måste jag efter som jag skrivet det här ;) )




/Linnea
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag som envisas med att rida travare skulle naturligtvis tycka det vore jättekul med ett SM för travare:-) Bra förslag!
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jättebra förslag med SM på de olika distanser, det kan nog sporra ryttarna att ha ett mål som är närmare i tiden (för ekipaget) än att det enbart går över den distans som det går över i dag. :banana:
Tyvärr så tror jag inte på ideén med rasspecifika SM om de inte arrangeras av rasklubben, det blir så många olika till slut. Men om det arrangeras av rasklubben så är det också en kanon ideé.
/Camilla
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag är rädd för urvattning. Rasmästerskap (oavsett gren) får sällan en bra prägel utan blir mest ett sätt för de som inte riktigt når hela vägen att "ändå få rosett".

Som jag ser det är ett SM över 50 km en lika hård tävling som ett SM över 120 km.

Men kanske skulle olika typer av ryttare och hästar visa sig vara bra? Kanske skulle

Jämför galoppens klassiska 3-årslopp
1000 Guinneas = 1600 m
Derby = 2400 m
S:t Leger = 2800 m

Där det faktiskt är det i mitten (derbyt) som anses finast.
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Ja, kanske en bra ide!?? Men det skulle nog sluta med ren galopptävling på 50 km, vi är ju nästan där nu för vissa ekipage.
Vad tror du själv om en galopptävling (SM) på 50 km?
Hur skulle ryttarna kvala?
själv drivs jag av längden. 160 km till häst, det är inga veklingar som klarar. Varken häst eller ryttare.
Du som kan galopp, tänk dig 50 km istället för 1600 m........
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

man kan ju göra så att det blir en bedömmning oxå, alltså går inte första priset till den som går i mål först, utan det blir med som best condition! så har man ridit för fort så kanske man hamnar sist!
 
Sv: Vad kostade era distanshästar?

Så hade jag eller nån annan (kommer inte ihåg villket) SM för ridtravare/fjording/islänning som förslag och det fick lite bättre gehör. Men av olika anledningar så har det inte blivet så mycket med det. Men jag ska göra ett försök till i sommar. (nu måste jag efter som jag skrivet det här ;) )




/Linnea

Oj tänk hur det skulle bli om man som jag har en trarab...får jag rida både arab och travar SM då? Och tänk de som har fyrvägskorsningar:rofl::rofl:

Nä jag tror att SM skall ligga på en nivå och högt även om jag INTE tycker att det skall ligga på 160 km, det känns som att det går inflation(inte stavas det så?) i SM titlar annars.
Det är väl inte vad man eftertraktar..

Jag tror att cuper av olika slag och med olika längder är melodin.
Cuper (särskilt de med pengar) drar alltid lite mera startande och de är spännande och utslagsgivande eftersom det inte räcker med att man har bra dagsform en dag. Och man måste både vara taktiker och lite chanstagande för att lyckas i en bra cup!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 969
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp