Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat på Hjärtats innersta röst och hoppas att den inte bara är flum. Än så länge är jag inte jätteimponerad...

Jag höll på att börja svara nu men insåg att jag tänkte på Konsten att höra hjärtslag. Så jag får hålla tyst för Hjärtats innersta röst har jag inte läst ;) :D

Jag har läst - eller lyssnat på - Familjen Bliss magiska bageri, på inrådan av @Killaloe och jag tyckte att den var fin. Visst kan jag förstå kritiken den fått vad gäller genusmedvetenhet, men nu tar jag den som en barnbok och är okej med det för denna gången.

Så passade jag på att lyssna på fyra andra barnböcker under ett korsordsmaraton i helgen, nämligen Madicken, Kalabalik hos morfar prosten, Mio min Mio (kan ni fatta att jag aldrig läst den förut?!) och A bear called Paddington i inläsning av Stephen Fry - ljuvlig!

Så var det Prio ett av Emelie Schepp, bok tre om Jana Berzelius. Jag har läst de andra två senaste... månaden, typ. Förstår inte varför jag inte kommit mig för att läsa Schepp tidigare, jag lyssnade ju slaviskt på Deckarpodden osv. men det har inte blivit. Men nu har det det, och jag tycker att hon är jättebra. Alla håller inte med men jag tycker att hon är väldigt bra.

Främmande fågel av Anna Jansson, ännu en Maria Wern (insåg idag att nu har jag läst alla utom en, Dans på glödande kol, som jag ska läsa typ nu). Otroligt intressant att blanda in en epidemi i en deckarhandling som inte för den sakens skull blir orealistisk. Spännande som bara den.

Ständigt frågvis av Cecilia Hagen lyssnade jag på, i inläsning av Anna Maria Käll. Önskar att Cecilia själv hade läst in den, men nu var det inte så och tyvärr blev jag tidigt irriterad på att hon uttalar "body building" som "buddy building". Inte okej. Det var något mer ord eller namn som hon inte hade kollat upp och ja, jag blir tokig. Särskilt som hon uppenbarligen hade gjort viss research, för det var några riktigt ologiska brittiska ortnamn som hon hade full koll på. Jaja.

Tiggaren är Sofie Sarenbrants senaste, kom ut i måndags och jag läste ut den på lunchen idag. Jisses vilken häftig bok. Som dessutom tar upp viktiga samhällsproblem, som ni förstår av titeln.

Nu tänkte jag ge mig i kast med Granne med döden av Alex Marwood - jag har ingen aning om varför det har tagit så lång tid, jag läste Onda flickor för snart två år sedan och älskade den, men jag har... glömt bort, antar jag. Lyssnade just på en intervju med författaren och insåg att nu får jag ta mig i kragen.

Försöker läsa Simma med de drunknade av Lars Mytting till en digital bokcirkel, men det går sådär. Jag bytte medium och började lyssna, men insåg att jag hade lyssnat på flera timmar i måndags utan att egentligen fatta ett smack. Får se hur det går, det är mindre press på digitala cirklar än fysiska... :)
 
Jag har läst - eller lyssnat på - Familjen Bliss magiska bageri, på inrådan av @Killaloe och jag tyckte att den var fin. Visst kan jag förstå kritiken den fått vad gäller genusmedvetenhet, men nu tar jag den som en barnbok och är okej med det för denna gången.
Så kul att du ändå gillade den :) Den har ju helt klart sina nackdelar men i det stora hela känns det som en mysig bok.

Jag väntar på att mitt bibliotek ska ta hem resten av serien för jag vill läsa fler om familjen bliss :love:
 
Djebar är riktigt bra, så läs! Av de böcker jag har läst av henne kan jag speciellt rekommendera "Kärleken, Kriget".

Djebar har jag missat men vill efter en snabb googling absolut läsa.

Jag blev nyfiken på Dorothee Elmiger efter reportage i lördagens dn. Inspirerad av Müller.
 
Sista delen av Spejarens lärling-serien klar. Har verkligen gillat den här serien, så tråkigt att den är slut nu. Men det finns en ny serie av samma författare så jag får ta och fortsätta med den istället! :)

Fortsätter på temat att läsa klart bokserier då nästa bok blir Allegiant av Veronica Roth.
 
Sträcklyssnade på Öga för öga, tass för tass och den var precis som jag förväntat mig. Inget mästerverk men lite lagom myspysig sådär (om än något obehaglig). Det enda jag inte gillar
är att folk alltid är så rövhattiga mot katter :mad: Köra iväg med en katt och dumpa den?! Det är skottpengar på sånt :rage: Även om det är i en bok. Så, slut på arg spoiler

Påbörjade ny bok i form av Askfödd vilket är en helt okej bok hittills. Fast det känns lite som att jag har läst den förut eftersom det påminner så mycket om typ Divergent/Hungerspelen/GoT/De Utvalda. Men så är det väl ofta med ungdomsdystopier, de påminner mycket om varandra.
 
Imorse lyssnade jag klart på Huset på udden av Agatha Christie. Tyckte inte lika bra om den som de andra jag läst/lyssnat på. Vet inte dock om det berodde på boken eller om det var för att jag haft lite svårt att fokusera på lyssningen den här veckan pga en massa saker som tagit min uppmärksamhet i anspråk.

Nu byter jag till The restaurant att the End of the universe. Tyvärr är det inte samma uppläsare som på den första och det skaver lite.
 
Lyssnar nu på "Stora små lögner" av Liane Moriarty. Sögs att direkt! Bra skriven då den blandar berättelsen ur tre personers synvinkel med "vittnesmål" från andra kataraktärer. Boken börjar med att en person dör, men man vet inte vem, och sen hoppas handlingen sex månader tillbaka i tiden och vandrar fram emot händelsen igen. Inte allt en deckare eller mordgåta, men spännande relationsdrama. Gillar den! Hoppas den håller hela vägen :)
 
Jag är klar med Det blåser på månen och vilken bok det är :live: jag vet att jag har fått den läst för mig många gånger som liten men jag kommer verkligen inte ihåg något av den. Vilket såklart är synd men samtidigt fint då jag fått återupptäcka den nu som vuxen. Och ja, den var verkligen en fröjd att lyssna på :love: (sappörerna alltså, vilka orginal!) Ska se om jag kan få tag i Underhavspirater framöver (enligt tips från @Ninnurur ).

Påbörjade lyssning av ännu en barnbok (vilket är perfekt för mig att lyssna på när jag kör bil); Ett spöke för mycket av Funke. Jag gillar många av hennes andra böcker (framförallt bläck-trilogin) och den här har redan börjat lovande :)
 
Är sjuk och eländig och hade helst av allt stanna i sängen med en Agatha Christie-bok tills imorgon. Nu: hämta på förskolan. Kanske bli en stund läsning ikväll.
 
Jag är klar med Det blåser på månen och vilken bok det är :live: jag vet att jag har fått den läst för mig många gånger som liten men jag kommer verkligen inte ihåg något av den. Vilket såklart är synd men samtidigt fint då jag fått återupptäcka den nu som vuxen. Och ja, den var verkligen en fröjd att lyssna på :love: (sappörerna alltså, vilka orginal!) Ska se om jag kan få tag i Underhavspirater framöver (enligt tips från @Ninnurur ).

Påbörjade lyssning av ännu en barnbok (vilket är perfekt för mig att lyssna på när jag kör bil); Ett spöke för mycket av Funke. Jag gillar många av hennes andra böcker (framförallt bläck-trilogin) och den här har redan börjat lovande :)
Det blir nog lättare om du letar efter Djuphavspirater :angel: ;)
 
Jag förbjuder er alla att skriva om Tiggaren :D jag försöker bryta mitt bokshoppingmissbruk genom att använda mig av bibblo istället för köpa allt, står på kö på plats 80.... Åttio :arghh::arghh::arghh::cry::cry::cry:

Nu till något roligare, jag har läst Eva Rydingers bok Härifrån till verkligheten och jag har grinat för första gången när jag läst. Och nu har jag sån där sk bokbaksmälla, är som en klubbad säl och känner mig smått apatisk. :laugh: Plötsligt händer det liksom! :up:
 
Askfödd var inte dålig egentligen, men njä. Den var alldeles för lik så många andra dystopier/fantasy för ungdomar (eller om böckerna jag läst tidigare är en kopia på denna - osäker på vad som kom först) för att jag skulle bli särskilt imponerad av den. Brutal var den också. Tveksamt om jag kommer läsa några fler i serien alltså.
 
Har precis läst: Som stjärnor i natten av Jennifer Niven. Den handlar mycket om psykisk ohälsa och är väldigt amerikansk (high school-miljö). Det glädjer mig att det finns tonårsböcker ("unga vuxna") som handlar om sånt här. Kan inte minnas att psykisk ohälsa ens existerade i böcker när jag var tonåring på 90-talet?

Jag tänkte flera ggr under läsningens gång "det är mer än 17 år sedan jag var 17"... Påmindes lite om min egen dödlighet och min förmåga att överleva. Någon som läst? Vad tyckte ni?
 
Är glad att jag gav Min morbror trollkarlen en chans. Hade tänkt hoppa över den då jag har lyssnat på den en gång tidigare för en massa år sedan och då inte gillade den. Min design morbrodern som så elak att jag blev ledsen av det. Men nu tyckte jag den var helt ok och som ett bra steg in i Narnias värld. Ska lyssna på de andra också, men varvar med lite annat. Just nu Och så var de bara en av Agatha Christie.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Derivata
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
942
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 670
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp