Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörreni, jag skrev ju ett mail till förlagen angående Caroline-boken som var så himla sunkig och har fått svar från båda förlagen som gett ut den.

Mailet från Lind&co var bara en besvikelse (och kanske inte helt oväntad), väldigt avfärdande och inte särskilt trevligt heller för den delen.

Men så kom det här mailet från Bonnier idag och gjorde mig ändå lite glad

Stort tack för ditt mail, och ursäkta att du har fått vänta så på ett svar. Det är några år sedan boken Jag är Caroline utkom, och just de personer som arbetade med boken arbetar idag på andra förlag. Men jag ska försöka bemöta dina tankar och frågor så gott jag kan.


Låt mig först säga att jag tycker du har många poänger i ditt resonemang. Att som manlig författare skildra en tonårstjej går naturligtvis bra, men eftersom du reagerar som du gör har författaren inte lyckats hamna rätt i tonläget här. Peter Barlachs tidigare böcker om pojken John tycker jag är mycket säkra i sin skildring av sorg och starka känslor, och här ville författaren utmana sig själv genom att se världen genom ett ögonpar han inte själv upplevt, och berätta en historia om en stark kvinnlig karaktär. Caroline uppfattades av flera recensenter som en frisk fläkt i tonårsboksfloden - då boken kom ut för fem år sedan upplevde många att starka tjejer att identifiera sig med saknades, och Caroline kunde då ses som något efterlängtat.


Det har utkommit fler böcker om Caroline, dock inte hos Bonnier Carlsen utan på ett annat förlag. På Bonnier Carlsens redaktion diskuterar vi idag ofta hur de böcker vi ger ut förhåller sig till normer, minoriteter eller fördomar. Mail som ditt värdesätter vi högt, vi behöver ständigt få nya perspektiv och tankar från kloka läsare, de hjälper oss att se till att de böcker som ges ut idag och framöver har en hög kvalitet, ett inkluderande perspektiv och är berättelser som en kan känna igen sig i.


Så återigen, tack för ditt mail! Jag ska dela dina kloka synpunkter med mina kollegor. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller tankar.

Jag inser ju att det är svårt för någon att ta ansvar för något hen inte varit delaktig i samt förklara tankegångarna bakom beslutet samt att hen inte kan hållas ansvarig för vad recensenter tycker (om en usel bok) :) Men jag tycker att det är ett bra svar och jag är imponerad över att hen ändå tar sig tiden att svara på mitt mail och inte bara avfärda det. :up: :)
 
Hörreni, jag skrev ju ett mail till förlagen angående Caroline-boken som var så himla sunkig och har fått svar från båda förlagen som gett ut den.

Mailet från Lind&co var bara en besvikelse (och kanske inte helt oväntad), väldigt avfärdande och inte särskilt trevligt heller för den delen.

Men så kom det här mailet från Bonnier idag och gjorde mig ändå lite glad



Jag inser ju att det är svårt för någon att ta ansvar för något hen inte varit delaktig i samt förklara tankegångarna bakom beslutet samt att hen inte kan hållas ansvarig för vad recensenter tycker (om en usel bok) :) Men jag tycker att det är ett bra svar och jag är imponerad över att hen ändå tar sig tiden att svara på mitt mail och inte bara avfärda det. :up: :)
Håller verkligen med! Det var inget "tack för dina synpunkter vi tar dem med oss) utan den som svarat har faktiskt reflekterat över vad du skrev. Så heja dig! :up:
 
Blev klar med En droppe midnatt idag och den är ju mer en berättelse än en bok på något sätt, men oerhört viktig på något sätt! Slaveriet är nästan förskönat så att någon berättar om hur det fortfarande påverkar svarta i USA är oerhört uppskattat!
Om Jason vill skriva något fiktivt i framtiden så kan han nog klara av det! :up:
 
Hörreni, jag skrev ju ett mail till förlagen angående Caroline-boken som var så himla sunkig och har fått svar från båda förlagen som gett ut den.

Mailet från Lind&co var bara en besvikelse (och kanske inte helt oväntad), väldigt avfärdande och inte särskilt trevligt heller för den delen.

Men så kom det här mailet från Bonnier idag och gjorde mig ändå lite glad



Jag inser ju att det är svårt för någon att ta ansvar för något hen inte varit delaktig i samt förklara tankegångarna bakom beslutet samt att hen inte kan hållas ansvarig för vad recensenter tycker (om en usel bok) :) Men jag tycker att det är ett bra svar och jag är imponerad över att hen ändå tar sig tiden att svara på mitt mail och inte bara avfärda det. :up: :)
Du är så bra, @Killaloe och så skönt att se att Bonniers gav dig ett mycket vettigare svar än det andra förlaget. Som du själv skriver har de verkligen läst och lagt tid på att svara dig. Din konfliktsökande sida är fenomenal!
 
Gillade verkligen Den bittra pajens sötma. :up:

Nu lyssnar jag på Fyren mellan haven och jag vet inte. Jag blir mest deprimerad. Den är bra berättad, men jag blir så himla ledsen å allas vägnar.
 
Jag läser Kasuo Ishihuros Begravd jätte just nu. Vet inte vad jag ska tycka, den verkar lite skum. Men har bara läst ett par kapitel så det klarnar kanske så småningom!
 
Efter att mina böcker tog slut har jag inte läst något alls. Från 18 böcker på en vecka till noll på tre veckor, hmm.. Gick igenom goodreads och la en massa bra böcker i min varukorg på Adlibris, notan slutade på 2622 kr och jag raderade allt, hehe. Allt eller inget somsagt ;)

Men den här veckan har jag istället lyssnat på lite böcker. Valde temat "half" tydligen. Lyssnade först på Half a king/Half the World/Half a war (Joe Abercrombie). Helt okej serie, den var ganska underhållande. Gillade andra boken mest.

Efter det lyssnade jag på Half bad/Half Wild/Half Lost (Sally Green). Den serien splittrade mig lite. Vissa delar gillade jag mycket, andra delar inte riktigt lika mycket. Slutet är jag inte riktigt överens med, samtidigt som jag på något sätt tycker att det var fint. Svårt!
 
Någon som gett sig på lite Torgny Lindgren? Jag minns inte om jag någonsin läst något mer av honom än Ormens väg på hälleberget, men eftersom jag var bokvill och karln gått och dött högg jag in på Norrlands akvavit igår kväll.
 
Någon som gett sig på lite Torgny Lindgren? Jag minns inte om jag någonsin läst något mer av honom än Ormens väg på hälleberget, men eftersom jag var bokvill och karln gått och dött högg jag in på Norrlands akvavit igår kväll.
Jag läste Pölsan för många år sedan och fann den fullkomligt obegriplig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 235
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 108
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 427
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
105 846
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp