Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
visst känns det lite som om dom hämtat lite från familjen Zetterman när dom beskriver Gyllenstierna?
 
Jag läser så lååångsamt.
Nu har jag i alla fall lyssnat färdigt på boken om Stalins dotter - Svetlana Allilujevas märkliga och tumultartade liv. Vilket oerhört tragiskt levnadsöde och fascinerande om hur hon tacklade det.

Ny ljudbok är Lasse Bergs Gryning över Kalahari. Jag läser Curtis Sittenfelds Sanning och skvaller.
Mistlar och Mord, två noveller av PD James på sidan.

För min dotter läser jag Coraline, Neil Gaiman.
 
Senast ändrad:
visst känns det lite som om dom hämtat lite från familjen Zetterman när dom beskriver Gyllenstierna?
Ja verkligen! Leopold och mamma = A och A. Även om D fortfarande rider och R är ute ur familjen helt så är det väldigt likt.

I övrigt så störde jag mig på många enkla saker som helt enkelt var dålig research från författarna. Slarv helt enkelt. Det heter framridningsbana, inte inridningshage. Det är en jäkla skillnad på framridning och inridning ;) Och det finns inte en chans i helvete att en okänd person skulle komma in varken bland lastbilarna eller i stallarna utan rätt ackreditering. Jag har varit hästskötare på en gård med tävland hästar på Falsterbo och det var bara den hästskötare som åkte med hästarna som kom in på området, inte ens vi från samma stall kom in, trots att hästägaren tillät det.

Till slut kom det väldigt opassande delar om diagnoser, ffa ADHD som sänkte min respekt för författarna totalt. Det var sista gången jag läste något av dem.
 
@Ninnurur Jag har inte lyssnat så himla långt (2 timmar kanske) men gissar nu på att jag kommer störa mig på typ exakt samma saker sen

Till slut kom det väldigt opassande delar om diagnoser, ffa ADHD som sänkte min respekt för författarna totalt. Det var sista gången jag läste något av dem.
så låter det som om det kanske vore bra att upplysa författarna om det :down: Känns ju inte alls okej.
 
Länge sen jag uppdaterade om vad jag läser, så jag gör en @Anna och tar ett sammandrag ;)

I bokcirkeln läste vi: A long way home av Saroo Brierly. En bok om en indisk pojke som tappar bort sig på ett tåg och blir adopterad till Australien. Intressant och fascinerande historia, men väldigt tråkigt språk.

Stormsvala, den fjärde boken om Mirjam och Hervor, av Marianne Cedervall. Trevlig och lättlyssnad, inte allt för mycket substans som vanligt, men jag tycker de är rätt underhållande som omväxling :)

På en väns inrådan lyssnade jag på Assassins Aprrentice av Robin Hobb. Inte allt för imponerad, men kommer nog lyssna även på fortsättningen av serien.

Har även lyssnat på femte boken om Flavia Deluce - Speaking amog the bones, av Alan Bradley. *Lika underhållande som alltid. Gillar verkligen den karaktären :D

Slutligen lyssnade jag på Jan- Philippe Sendkers nya på semestern, Viskande skuggor. Lite mer av en "deckare", men fokus är mer på karaktärerna än på mordet. Helt ok, men ingen bok jag kommer minnas ;)

Nu lyssnar jag på:
Sjätte och sista boken om Flavia Deluce, The dead in their vaulted arches

Samt läser: Väggen av MArlen Haushofer (i bokcirkeln)
Steglitsan av Donna Tarrt
 
Har läst en hel del Agatha Christie den senaste tiden, fortsätter med en till! Den hemlighetsfulle motståndaren, gillar den :)
 
Jag lyssnar, av någon anledning, på Simone av Denise Rudberg. Lyssnade ju på första i serien för (exakt) ett år sedan och den är så kort så... ja. Men den är förfärlig, strunta i den.

Guldkompassen har verkligen tagit fart nu! Det känns kul eftersom jag har så svårt med fantasy och sånt, att den verkar fastna.

Ikväll ska jag diskutera Mitt namn är Lucy Barton med en av mina bokcirklar, ska bli fantastiskt kul och trevligt!
 
Jag har hamnat i något slags äktenskapstema tycks det: först Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström (nej), Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen (ja!) och nu Hausfrau av Jill Alexander Essbaum. Jättebra, tycker jag om den hittills. Och helt fiktiv, vad jag vet, vilket är väldigt skönt eftersom jag då inte gör avbrott för att googla författarna och deras respektive expartners...
 
Jag har hamnat i något slags äktenskapstema tycks det: först Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström (nej), Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen (ja!) och nu Hausfrau av Jill Alexander Essbaum. Jättebra, tycker jag om den hittills. Och helt fiktiv, vad jag vet, vilket är väldigt skönt eftersom jag då inte gör avbrott för att googla författarna och deras respektive expartners...

Och planen är Bitterfittan 2 sedan. Troligen tillbaka till autofiktion då, men det får gå bra.
 
Halvvägs in. Tycker inläsningen är bra. Inte lika bra som den engelska såklart, men bra. :up:
Härligt! Det blir sommarboken med dottern när vi är klara med Fem tänkte jag :)

För övrigt så tycker jag inte att Fem är värd all kritik om ickejämställt och så. Visst, Anne är den som oftast är rädd men det är det många av killkaraktärerna som också är. Och hon är den som erbjuder sig att hjälpa till i köket, men killarna gör det också! För att vara skrivet på 40-50-tal är det ju snarare väldigt banbrytande ur genus- och jämställdhetsperspektiv. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
788
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 077
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp