Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste (äntligen) det fenomenala seriealbumet Homeparty med Gudrun - SÅ BRA! Älskade den (den var vettig, lätt att ta till sig och så är Ellen Ekman fenomenal på att fånga saker i sina seriebilder tycker jag).

Har även läst (m)ornitologen och jag tyckte den var helt okej, men inte en av Thydells bättre. (tyvärr).

Just nu är jag i slutet av Silkesmasken och det är verkligen bra och spännande böcker. Jag är imponerad alltså över hur bra Rowlings böcker är, med tanke på att det är rätt stort skillnad på böckerna som Galbright och Harry Potter :D

Har även lyssnat på Tannie Marias recept på kärlek och mord vilket inte är den bästa boken jag lyssnat på alltså. Den började rätt tråkigt och det var så jag funderade på att lägga ner lyssnandet men sen tog den sig något. Så sista halvan var väl över förväntan med tanke på starten men äh, den var inte så bra trots uppsvinget.

Håller även på med Vågspel och den gillar jag verkligen! Är definitivt en av de bästa svenska deckarna/kriminalromaner jag läst på länge! Det går inte särskilt fort framåt, men jag gillar tidshoppen och framförallt miljöerna. Så bra miljöbeskrivningar! :love: Vågspel är ju inte första boken om Karin Adler så jag tänker att en kanske tröttnar efter några böcker (jag gör oftast det beroende på karaktärernas utveckling) men som fristående bok fungerade den utmärkt tycker jag.
 
Under samma måne av Camilla Wallqvister

Fick den som present förra helgen och läste ut den snabbt, volontärarbete och utsatta människor, ganska intim men allt fokus kring en huvudperson. Kan jag rekommendera för den som vill ha något relativt lättläst en kväll.
 
@Killaloe Yxmannen läste jag i somras! Ska kika på de andra, tack! :)

Kl

Är precis klar med Sigrid av Johanne Hildebrandt. Tyckte bitvis den var lite seg och liksom jaja kom till saken nu. Och sen slutade den som hennes tidigare böcker vilket jag tycker är segt. Gillar inte när en kan följa strukturen i boken efter tidigare böcker.

Nu håller jag på med Kemisten av Stephanie Meyer. Har inte kommit långt men än så länge flyter den på bra. Gillar hennes språk, det går lätt att läsa. Blir spännande att se om det är en lika obehaglig "kärlekshistoria" som i Twilight-serien. :p
 
Vi mot er - Fredrik Backman :heartheart:heartheart:heart
Alla dessa känslor. Backman har utvecklats massor som författare. Man slits mellan olika känslor och tro om att man vet vad som kommer näst till att bli överraskad och försöka ta in vad som nyss hänt. Jag ser verkligen fram emot att han ska knyta ihop säcken om Björnstad :love:
 
Om du gillade Yxmannen så har författaren även skrivit Dead men's blues. Vill du inte läsa den på engelska kommer den ut på svenska under namnet Mafioso senare i september. :)

Jag vet inte riktigt om jag gillade den faktiskt.. Fastnade inte alls i den men kom igenom nästan hela. Lämnade två kapitel eller nåt. Fattade inte heller om de följde mordet eller massa folks familjerelationer eller vad boken riktigt gick ut på. Den kanske var för avancerad för mig. :angel:
 
Jag vet inte riktigt om jag gillade den faktiskt.. Fastnade inte alls i den men kom igenom nästan hela. Lämnade två kapitel eller nåt. Fattade inte heller om de följde mordet eller massa folks familjerelationer eller vad boken riktigt gick ut på. Den kanske var för avancerad för mig. :angel:
Hahahaha, jag bara läste och tänkte inte så mycket så stötte inte alls på dom problemen :D så jag tror att du snarare är för smart och för analyserande ;)

Antar förresten att du har läst böcker av Philippa Gregory? Annars är hennes romaner bra om en gillar engelska adeln/kungahuset och dess historia :)
 
Jag läser koreanska poeten Ko Uns, Stundens blomma. Han är helt ny för mig. Boken väckte mitt intresse av på bibblan av en slump pga vackert omslag. Det är en helt otrolig läsupplevelse. Vardagligt och vad som verkar vara slumpmässiga observationer av t ex en fluga på bordet. Humoristiskt och existentiellt på samma gång. Jag har beställt både diktsamling och romanen Ung pilgrim från bokus resp bokbörsen.
 
Lyssnar just nu på Projekt Rosie av Graeme Simsion

Lättlyssnad och enkel. Jag kan relatera då vi har en i familjen som har aspergers.

Läser även John Cleese biografi kommer ej ihåg namnet på de just nu men 10 sidor in och jag diggar den. Den gör mig glad :)
 
Senast ändrad:
Jag läser Klass av Elise Karlsson och Kära Barbro av Lena Ackebo. Den förstnämnda behöver jag läsa ut idag för att bli klar med bingobrickan för sommaren - höstversionen släpps idag! :D
 
Jag har precis lyssnat klart på Yvonne Hirdmans "Den röda grevinnan". Jag hade missat den helt när den kom ut och plockade på mig den när det inte fanns så mycket inne på biblioteket.

Det är en fascinerande berättelse om en mamma i Europa under 1900-talets första hälft med två världskrig, hur modern lever i bl a Moskva under 30-talet och hennes dåvarande man blir offer för Stalins utrensningar. Det är en berättelse om Europas historia utifrån en persons levnadsöde. Rekommenderas varmt!
 
Vart har du hittat bingobrickan @Anna Det verkar så kul! :)

Det är en Facebookgrupp! Jag kan bjuda in dig i Höstbingo-gruppen, det är ett ganska litet gäng - många bloggare men inte enbart :) Vill du det?

ETA: Man kan slumpa en egen bricka också, här, så kan du ladda om så många gånger du vill ;) Men nu i somras och denna i höst är gjorda av "människor".
 
Det är en Facebookgrupp! Jag kan bjuda in dig i Höstbingo-gruppen, det är ett ganska litet gäng - många bloggare men inte enbart :) Vill du det?

ETA: Man kan slumpa en egen bricka också, här, så kan du ladda om så många gånger du vill ;) Men nu i somras och denna i höst är gjorda av "människor".
Jag vill också gärna hänga på! Känner att jag blivit lite fast i min chick lit över sommaren :D
 
Har läst Bländad av Petra Holst. Som helhet är jag inte nöjd. Men den fick mig att fundera på kroppsspråk, människors olika förmåga att läsa av andra människor samt psykopater, nåt som kändes rätt aktuellt efter att jag funderat mycket på hur den s.k. ubåtsmannen kan vara funtad. Och det var intressant.

Kort om handlingen: En kvinna i 40-årsåldern och hennes familj får en ny granne, som visar sig vara en gammal kompis från gymnasiet. En vänskap som inte slutade positivt. Den gamla kompisen är inställsam och manipulativ.

Boken var välskriven och snabbläst, jag kunde ha blivit mycket mer irriterad på antagonisten i berättelsen än jag blev. Det var bara storyn från början till slut som jag helt enkelt inte gillade, hur den blev bestämd av författaren. Men den har fått väldigt bra recensioner, det var nog bara jag. :) Däremot fyllde den sitt syfte eftersom jag letade något som var spänning utan deckare.
 
Hahahaha, jag bara läste och tänkte inte så mycket så stötte inte alls på dom problemen :D så jag tror att du snarare är för smart och för analyserande ;)

Jag tvivlar men tack för berömmet. ;)

Antar förresten att du har läst böcker av Philippa Gregory? Annars är hennes romaner bra om en gillar engelska adeln/kungahuset och dess historia :)

Nej jag tror inte jag läst något av henne faktiskt! Har inbillat mig att jag inte är så intresserad av det engelska kungahuset, mest för att jag inte gillade den där TV-serien om Anne Boleyn. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 187
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
781
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp