Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis lyssnat klart på Yvonne Hirdmans "Den röda grevinnan". Jag hade missat den helt när den kom ut och plockade på mig den när det inte fanns så mycket inne på biblioteket.

Det är en fascinerande berättelse om en mamma i Europa under 1900-talets första hälft med två världskrig, hur modern lever i bl a Moskva under 30-talet och hennes dåvarande man blir offer för Stalins utrensningar. Det är en berättelse om Europas historia utifrån en persons levnadsöde. Rekommenderas varmt!

Den har jag helt glömt att jag vill läsa. Tack för påminnelsen och roligt att du tyckte så mycket om den :)
Nu sparad i bokhyllan på storytel :up:
 
@Anna Tack för ditt svar! Jag har varit bortrest, så svarar lite sent =)
Aha! Okej! Jag kände mig lite korkad där ett tag som inte förstod det...! Hmm.. det tyckte jag inte om riktigt faktiskt, att man inte fick reda på vad som hände. Låter ju intressant med teorin om att han skulle vara en psykopat, den tanken slog inte mig. Fast han betedde sig iofs jäkligt skumt där ett tag emot Cassie... Vad kul att hon är huvudperson i nästa bok, den måste jag ju läsa!

@Mineur Okej, tack iallafall!
------------

Den senaste boken jag läste var Anonyma skoälskares klubb av Beth Harbison och den gillade jag! Lättsmält o skön chick-lit =)

//r
 
Jag läste Om ni inte börjar leva gör jag slut igår och nä, verkligen inte en bok för mig. Lånade uppföljaren till den boken samtidigt sist jag var på biblioteket, mest för att jag ville läsa uppföljaren (men insåg att det kanske var klokt att börja från början). Dock kommer jag inte ta mig an bok två, det finns så många andra böcker att läsa så jag har ingen lust att lägga massa tid på böcker jag är rätt säker på är usla.

Men med det sagt så läste jag Blybröllop idag och den var fantastisk! Jag älskade den! Så tragisk men ändå så mycket humor, så bra skriven och så fin. Det är en sån bok jag kommer tvinga typ alla i min närhet att läsa bara för att jag gillade den så mycket :D
 
Jag har precis upptäckt författarinnan Louise Pennys böcker om kommissarie Gamache och byn Three Pines i Kanada. Jag har bara läst den andra boken Nådastöt(fristående) och håller på med den tredje Den grymmaste månaden. Jag skulle vilja läsa den första men i bok två hänvisades det till händelser i bok ett såpass mycket att jag redan vet vad som händer. Författarinnan jämförs med Agatha Christie och jag är inte helt obenägen att hålla med.

Jag är helt kär i byn Three Pines och även om det är mycket gulligull balanserar hon upp det med några strävare karaktärer, svek och ett högst obehagligt hus på sluttningen ovanför byn. Mysläsning i höstrusket skulle jag sammanfatta det med.
 
Jag tycker nog att det är lite dåligt med uppdateringar i tråden ;) :D

Mina senaste böcker jag tagit mig igenom är M is for magic som jag faktiskt inte hade koll på trots att jag älskar Gaiman. Så jag är himla glad för att @Ceta läste den och att jag därigenom fick syn på den :) Himla trevlig liten novell/sagosamling tycker jag, även om den nog är ännu bättre med illustrationerna (jag lyssnade på den så av naturliga skäl föll ev illustrationer bort).

Har även läst Det heliga jävla moderskapet och den var SÅ BRA! Och så viktig bok! Inte för att jag planerar att bli en moder det närmaste men ändå, om jag någon gång blir det är jag så glad för att det finns en sådan här bok som tar upp viktiga aspekter kring bilden av en god moder.
 
Har just läst Glöm mig av Alex Schulman. Om hans mamma, deras förhållande och hennes alkoholism. Hans otrygghet och sökande efter kärlek och efter att förstå varför det blev som det blev. Lättläst och sorgligt,
 
Byråkatterna av Richard Adams. Väldigt rar och vänlig bok som passar lika bra en trött mörk höstkväll med ett glas vin, som för högläsning med åttaåriga kusinen bredvid i soffan. :)
 
@Anna Har du läst Tana Frenchs Okänt offer änmu eller håller du också på med den nu? :) Jag började på den igårkväll o har läst första kapitlet nu.

Dessförinnan läste jag den sista boken i Jenny Colgans trilogi om bageriet på strandpromenad, dem gillade jag :)

//r
 
Jag blev i helgen klar med del 6 i Det stora århundradet, Äkta amerikanska jeans av Jan Guillou. Jag har verkligen gillat de tidigare delarna, speciellt Blå stjärnan, men hjälp så segt det här var! Trots att 50-talet borde vara hans specialitet eftersom han själv var barn då. Boken är också skriven som en självbiografi av en av originalbrödernas barnbarn. Han lyckas också, som tidigare, få in Lundsberg och Erik Ponti på ett hörn. Alltså, det var lite roligt i Tjuvarnas marknad men nu kändes det mest krystat. Har börjat på del 7, 1968 också, men den känns om möjligt ännu segare :crazy:
 
@Anna Har du läst Tana Frenchs Okänt offer änmu eller håller du också på med den nu? :) Jag började på den igårkväll o har läst första kapitlet nu.


//r

Nej, jag har inte kommit dit ännu. Har läst en massa annat men är inte så sugen på deckare för tillfället, verkar det som. Men jag har den sparad i min Nextory-hylla så snart så!
 
OK, uppsamlingsheat igen... suck, vad jag är dålig på att uppdatera! Det blir liksom Goodreads och bloggen och så glömmer jag. Eventuellt kommer några upprepningar här men jag hoppas att jag är förlåten...

==

Ölandssången av Tove Folkesson avslutar trilogin som startade med Kalmars jägarinnor och fortsatte med Sund. Mycket annorlunda från de första men bra, lite speciell bara.

Snart är jag borta av Hanna Jedvik - jag förälskade mig i hennes Kurt Cobain finns inte mer tidigare i år och denna stod och talade till mig på en hylla på biblioteket. Också mycket bra men verkar hopplös att få tag på, finns dock alltså på bibblan.

Hjärtslaget i Rosengädda av Emma Hamberg - älskar denna serie! Så mysigt, välskrivet och härligt med alla möjliga känslor på en gång.

Rosor, kyssar och döden av Maria Lang - riktigt bra pusseldeckare som inte kräver alltför mycket koncentration.

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling - härlig och smärtsam tonårsskildring om två mycket speciella unga kvinnor.

Pappas pojke av Emelie Schepp - bra deckare med mycket undertoner. Man ska absolut läsa hennes böcker i ordning för huvudpersonens bakgrund och privatliv spelar stor roll och är nog svår att förstå om man börjar mitt i, så att säga.

Kvinnan i svart av Susan Hill - ska vara "den läskigaste spökhistorian någonsin" och jag hoppades på att faktiskt bli lite skraj men närå. Men den var bra.

Saker ingen ser av Anna Ahlund - underbar skildring av gymnasieliv i ett Uppsala där normer inte existerar. Ljuvlig!

Kära Barbro av Lena Ackebo nämnde jag tidigare - uppföljare till Världens vackraste man som jag verkligen gillade när jag läste den förra året. Denna var minst lika bra.

Tjockdrottningen av Moa Herngren - en sorts satir över dokusåpor och medievärlden. Jag läste en recension av någon som jobbat på TV4 och som kände igen sig rätt mycket i skildringen vilket är skrämmande. Även här en kombo av gapskratt och illamående.

Om jag stannar av Gayle Forman - mycket speciell om en ung tjej som är med om en olycka tillsammans med familjen och följer förloppet på sjukhuset "utifrån" sin kropp.

Fallna kvinnor: när samhällets bottensats skulle lära sig veta hut av Eva F Dahlgren - reportagebok om Statens Uppfostringsanstalt i Landskrona dit kvinnor med "osedligt leverne" skickades i början av 1900-talet. Fantastisk och förfärligt upprörande.

The Hate U Give av Angie Thomas - kanske årets bästa bok hittills. Fantastisk ungdomsroman på Black Lives Matter-temat - men den passar precis lika bra för vuxna. Alla borde läsa den.

Just nu är jag här av Isabelle Ståhl - jag hade riktigt höga förväntningar som kanske inte infriades, men den var bra ändå. Välskriven skildring av ett blasé studentliv med Tinderdejting och grejer.

Wink Poppy Midnight av April Genevieve Tucholke - mycket speciell ungdomsbok. Jag vet inte hur jag ska beskriva den alls, mer än att "ingenting är som du trooooor"...

Orkidépojken av Helena Dahlgren - förlaget skriver "en mörk och spännande berättelse om ensamhet, besatthet och gemenskap, inspirerad av tv-serien Twin Peaks universum" och jag håller ju med!

Mina smala axlars längtan av Maria Frensborg - intressant YA om att hitta sin plats och sig själv. Och att vara superkär i någon som kanske är alldeles rätt. Eller fel? Och purjolök.

En studie i rött av Arthur Conan Doyle - första Sherlock Holmes och även den första jag läser. Briljant, förstås.

Marcelle av Simone de Beauvoir - novell om en ung kvinnas sökande efter sin plats, kan man nog säga. Gillade!

Problemet med får och getter av Joanna Cannon ska vi diskutera i en av mina bokcirklar ikväll - det verkar inte som om de andra tyckte så mycket om den, men jag gillade. Engelsk landsbygd, 60- och 70-tal - en kvinna försvinner mer eller mindre spårlöst och två flickor bestämmer sig för att de måste ta reda på vad som egentligen hänt. Detta river upp en massa hemligheter bland familjerna på gatan. Lagom puttrigt och småspännande.

Mörkögda augustinatt av Maria Lang - ännu en gång, trevlig pusseldeckare som inte kräver alltför mycket av sin läsare.

Vi mot er av Fredrik Backman - mycket värdig uppföljare till Björnstad. Fin och rörande även om jag blev lite störd på den allvetande berättaren ibland.

När vi två kolliderade av Emery Lord - på många sätt mycket bra, den lyfter psykisk ohälsa och sorg på ett bra och viktigt sätt - men den blev lite för mycket. Men jodå, underhållande ändå.

Kärlek av Hanne Örstavik - mycket speciell kortroman om ett mor- och sonförhållande som utspelar sig under en enda natt. Riktigt, riktigt bra.

Klass av Elise Karlsson - inte lika bra som hennes Linjen, men ja, den var bra om än inte fantastisk.

==

PUST!

Nu lyssnar jag på Vad hände med barnen? som är uppföljaren till Eva F Dahlgrens ovan, läser Lollo av Linna Johansson och Simone och jag av Åsa Moberg.
 
Tack @Anna för att du påminde mig om Rosengädda! Får nog pausa 1968 (där huvudrollsinnehavaren nu är inblandad i efterdyningarna till neurosedynskandalen :meh:) och liva upp mig med lite Hamberg :heart
 
Jag läser just nu den fjärde Millenniumboken och är positivt överraskad.

Det har funnits ett mycket starkt motstånd hos mig att läsa David Lagercrantz fortsättning, men till slut föll jag till föga. Det hedrar honom, tycker jag, att hans sätt att skriva tydligt skiljer sig från Stieg Larssons dito. Det hade känts väldigt konstigt om han hade skrivit precis som Stieg Larsson, då hade jag nog lagt ifrån mig boken. Istället märks det att det är David Lagercrantz egen språkliga stil och han visar upp en ny sida hos karaktärerna. Det tycker jag är trevligt. Dessutom tycker jag att hans språk är bättre än Larssons.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
788
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 076
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp