Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Senaste boken jag blev klar med var Hela härligheten och jag gillade den inte alla :down: :(

Är just nu även i slutet på Vågspel och alltså, den är inte särskilt spännande. Men ändå intressant och bäst av allt är såklart miljöbeskrivningarna, som är fantastiska :love: Fast jag hade nog egentligen kunnat vara utan boken i det stora hela tror jag och den lär inte lämna något bestående intryck, så det blir nog inga fler deckare i Adler-serien för min del.
 
Jag har lyssnat klart på En världsomsegling under havet och är förvånad över hur mycket jag gillar den. Spännande på så många olika sätt!

Nu lyssnar jag på Den röda grevinnan och är efter tre timmar helt uppslukad. Tack @Görel

Igår läste jag klart När andetagen blir till luft av Paul Kalanithi. En drygt 36årig neurokirurg drabbad av spridd lungcancer skriver någon slags bokslut. Rörande men ej sentimental vilket jag tycker är ganska storartat i en sån situation.

Jag har läst fem av tio noveller i Nanna Johanssons Paradise. Obehagliga.
 
Mina ljudboksprojekt för hösten är dels Jan Guillous serie om Brobyggarna, dels Sjöwall & Wahlöös deckare. Jag lånar på bibliotek så jag måste ha flera alternativ eftersom boken jag vill lyssna på inte alltid finns inne.
 
Det var svårt att börja på något nytt efter A little life. Trots att jag i vissa lägen var arg på eller missnöjd med författaren är Jude en oförglömlig person i litteraturen.

Nu har jag i alla fall börjat på den här.

se2bHXz.jpg
 
Jag är på jakt efter en ny ljudbok.

Mina senaste favoritböcker har varit allt av Khaled Hosseini (Flyga drake osv), Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford och Shantaram av Gregory David Roberts.

Jag vill gärna lyssna på något liknande.
Någon som har tips på något jag kan hitta på Storytel?
 
Sen jag skrev i tråden sist har jag läst de här böckerna:

Sophies historia av Jojo Moyes. Helt okej. Har läst böcker av henne som jag tyckt bättre och sämre om. Intressant historia, i början lite seg men blev mer intressant en bit in i boken. Slutade inte som jag hade trott men jag som gillar historiska böcker så tyckte den var läsvärd. :)

Rosieeffekten av Graeme Simsion. Fortsättningen på Projekt Rosie som jag läste tidigare i år. Blev tyvärr lite besviken på den här, gillade föregående bok i serien för jag tyckte den var rätt så charmig och en kul historia. Det saknades det där lilla extra som gjorde att jag fastnade för den. Men helt okej bok, alltid intressant att se hur författare väljer att spinna vidare.
 
Jag är på jakt efter en ny ljudbok.

Mina senaste favoritböcker har varit allt av Khaled Hosseini (Flyga drake osv), Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford och Shantaram av Gregory David Roberts.

Jag vill gärna lyssna på något liknande.
Någon som har tips på något jag kan hitta på Storytel?

Det finns en fortsättning på Shantaram. Jag har glömt vad den heter, dock.
 
Jag har på sistone lyssnat dels på fjärde Harry Potter (bra, såklart) men även på Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Tyckte riktigt bra om den sista och den gjorde att jag nu måste lyssna på En världsomsegling under havet.
 
När jag läste på lite och även fick läsa positiva recensioner så blir det nog ändå att lyssna på den. Är inte redo att släppa Lin och hans värld ännu :love:
 
Nanna Johanssons Paradise färdigläst. Lättläst och läsvärd men oerhört obehaglig.
Jag har också läst ytterligare en diktsamling av Ko Un, Tiotusen fotspår och andra dikter.
Nu har jag återgått till Charlotte Rogans Livbåten. Jag har bestämt mig för att läsa ut den även om den hittills inte fångat mig.
Jag pratade gamla deckare med min pappa och han rekommenderade Dashiell Hammett. Nån som läst?
 
Efter flera år utan att kunna läsa ordentligt är jag nu inne i en Storytel-period. Så glad att det verkar fungera att lyssna! (Även om jag saknar känslan av en bok i handen.)

Har hittills lyssnat på:
När livet börjar om med Lucy Dillon. Bilsemesterbok tillsammans med sambon. Vi lyssnade på Hundra omistliga ting förra semestern. Gillade även När livet börjar om, men tyckte bättre om Hundra omistliga ting, så avvaktar med Lucy Dillon ett tag nu.

Britt-Marie var här - Fredrik Backman. Älskar Backman och är glad att jag har mycket kvar att lyssna på framöver.

Det lilla bageriet på stranden och Sommar på strandpromenaden - Jenny Colgan. Gillade första boken mer än andra, så jag avvaktar tredje en stund.

Munken som sålde sin Ferrari - Robin Sharma. Uppläsare Stefan Sauk, gillade verkligen hans sätt att läsa och hans lugna röst. Tyckte mycket om boken också, även om jag nog behöver reflektera mer över vissa delar.

Compassioneffekten - Christina Andersson. Lyssnar på den just nu efter tips av en kollega och den ger mig mycket, både professionellt och privat. Men också en bok som kräver reflektion och som behöver pusslas ihop med tidigare kunskap, så efter den här blir det något mer lättsmält.
 
Efter flera år utan att kunna läsa ordentligt är jag nu inne i en Storytel-period. Så glad att det verkar fungera att lyssna! (Även om jag saknar känslan av en bok i handen
Jag hade samma problem med att inte kunna läsa böcker och är så himla tacksam över att Storytel och liknande tjänster har så brett utbud :love: Det har verkligen räddat min tillvaro!

För mig tog det något år med lyssnande innan jag kunde börja läsa på riktigt - men läsandet kom tillbaka! Så jag hoppas det gör det även för dig. :)
 
Har varit dålig på att uppdatera så jag "gör en @Anna " och kör många på en gång :angel:

Exit west - av Mohsin Hamid efter tips i tråden. En kärlekshistoria mellan två unga människor på flykt från kriget i sin stad. Tyckte mycket om den, även om jag först blev lite frustrerad över berättarens sätt att använda "dörrar" som flyktvägar.

The essex serpent - av Sarah Perry. Roman som utspelar sig på 1890-talet och följer en kvinnas liv efter hon blivit änka från sin vidriga make. Fina skildringar av karaktärerna tycker jag, och lite Austen-känsla över boken.

Den andra kvinnan - av Therese Boman. Bokcirkelbok. Har fortfarande inte haft diskussionen om den, men det ser jag fram emot! Handlar om en ung kvinna som inleder ett förhållande med en gift äldre man. Ganska enkel story, men intressant att lyssna på.

Blybröllop - av Sara Paborn. En kvinna som tröttnar på mannen hon varit gift med i alla år och överväger att ha ihjäl honom... Lättsam och mycket underhållande! Tackar @Killaloe för tipset!

Vi mot er - av Fredrik Backman. Uppföljaren till Björnstad. Älskade den! Har sett att många klagat lite på den snusförmunstiga berättaren, men jag gillar det skarpt. Älskar hans personbeskrivningar och hur berättarjaget förklarar varför folk gör (eller inte gör) vad de gör!

De polyglotta älskarna - av lina Wolf. Har tänkt läsa den ett tag, men såg henne på Babel (ligger typ 20 avsnitt efter :angel: ) och slog till. Gillade den inte alls. Är väl rätt standard för mig att ogilla böcker där alla karaktärer är rätt osympatiska. Diskuterar gärna om någon här vill förklara dess storhet för mig!

Till min dotter - av Malin Wollin. Samma bok har skrivits förut av liknande författare. Tror men (eller jag iaf) måste känna igen sig i uppväxtskildringen för att uppskatta boken. Det måste liksom bli lite "lustigt" för att den ska vara bra. Platt fall för min del.

En blå död - av Mikko Porvali. En bom som jag läste för bokbingot. En deckar-roman skulle jag säga. En del brott och död i boken, men det känns inte som fokuset på den på något sätt. Helt ok, men osäker på om jag läser fortsättningen.
 
Jo, började lyssna på Jessica Shifenauers bok Pojkarna. Men den klarade jag inte av, utan slutade efter halva. Någon som gillade den?
 
Har varit dålig på att uppdatera så jag "gör en @Anna " och kör många på en gång :angel:

Exit west - av Mohsin Hamid efter tips i tråden. En kärlekshistoria mellan två unga människor på flykt från kriget i sin stad. Tyckte mycket om den, även om jag först blev lite frustrerad över berättarens sätt att använda "dörrar" som flyktvägar.

Den andra kvinnan - av Therese Boman.
Bokcirkelbok. Har fortfarande inte haft diskussionen om den, men det ser jag fram emot! Handlar om en ung kvinna som inleder ett förhållande med en gift äldre man. Ganska enkel story, men intressant att lyssna på.

De polyglotta älskarna - av lina Wolf. Har tänkt läsa den ett tag, men såg henne på Babel (ligger typ 20 avsnitt efter :angel: ) och slog till. Gillade den inte alls. Är väl rätt standard för mig att ogilla böcker där alla karaktärer är rätt osympatiska. Diskuterar gärna om någon här vill förklara dess storhet för mig!

Exit west pratade en tjej i en av mina bokcirklar om torsdags som fantastisk, så den tänkte jag ge mig på snart :)

Den andra kvinnan lämpar sig nog ypperligt som bokcirkelbok! Jag tyckte mycket om den och ser fram emot att läsa Aftonland när jag hinner...!

Vad gäller Wolff så gillade jag första berättelsen mycket - sedan tyckte jag att det spårade ur lite väl.

Jo, började lyssna på Jessica Shifenauers bok Pojkarna. Men den klarade jag inte av, utan slutade efter halva. Någon som gillade den?

Ja, jag gillade den - men jag läste den i tryckt form, ibland spelar ju det roll :)
 
Jag tycker att den här tråden har halkat alldeles för långt ner nu igen - mer bokprat på Buke! :D

Så, vad har jag då läst det senaste?
Avslutade Tillbaka till henne igår som jag gillade, om än inte riktigt så mycket som jag hade trott/hoppats på. Men ändå, den var fin och stundtals väldigt bra, intressant och fascinerande angående kvinnlig rösträtt.
Har även läst Som om du inte fanns och jag var inte sådär värst imponerad faktiskt :o Men det är något oerhört irriterande med böcker där huvudkaraktärerna är dumma som spån "oj, jag ligger med tjej. oj, hon blev visst gravid. oj, jag kommer bli pappa" :banghead: tänker att det finns tillräckligt med idioter i verkligheten som en måste hantera, behöver inte läsa om dem dessutom :angel: :D

Har även påbörjat Transformationen som jag tänker att jag kunde gilla men redan efter femtio sidor känner jag (återigen) att folk inte borde ge ut böcker själva (jag är en hemsk människa :o). Det är absolut inget fel på den här boken, men språket hade mått väldigt bra av lite korrekturläsning och jag tror att det kommer att störa mig resten av boken även om själva idén är intressant och underhållande.
Lyssnar dessutom på Stolthet och fördom och den är precis som jag förväntat mig, dvs ingenting jag kommer fastna för direkt. Men ja, det är ju en sån där bok som en borde läsa och borde tycka om och jag känner mig därför lite hädisk när jag gillade omskrivningen i Stolthet och fördom och zombier mycket mer :D :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 311
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp