Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst Tretton skäl varför och den var stundtals bra, stundtals inte lika bra. Men i det stora hela var den bra och den berörde verkligen.

Läste även Miraklet som jag inte alls var särskilt imponerad av. Jag gillade Room av samma författre men den här var verkligen en frustrerande och irriterande bok.

Lyssnar på Hjärtslaget i Rosengädda som är ungefär vad jag hade väntat mig efter recensionerna här på Buke :D kämpar dessutom vidare med Vi som är fortsatt tramsig och mest irriterande.

Ikväll ska jag äntligen få starta min läsning av Carval som jag verkligen sett fram emot och bara väntat på att den ska komma på svenska och till mitt bibliotek :D
 
Och nu har jag läst ut Caraval! otroligt fascinerande bok och jag är allt annat än besviken :love: synd bara att det kommer dröja rätt länge tills nästa del förhoppningsvis ges ut på svenska :down: Ibland är det bättre att upptäcka bokserier när dom har funnits några år alltså :D
 
Har insett att mitt läsande fungerar på ungefär samma sätt som när jag låter @Killaloe tindra åt mig. När hon får tindra visar hon mig de bästa och jag slipper se alla ointressanta :up:

Med läsningen fungerar det samma, fast att jag läser de som @Anna , och några fler här inne, rekommenderar. Grymt sätt att ta russinen ur kakan :D

Kommer därför recensera böcker nu som redan nämnts i tråden :p

Den stora utställningen av Marie Hermansson. En mycket trevlig bok som utspelar sig 1923 i Göteborg. En del historiska referenser som jag inte hade koll på, och sånt tycker jag är kul även när det är en roman med mestadels fiktiva karaktärer. Uppskattade den mycket!

Homegoing av Yta Gyasi. Rent fantastisk bok! Börjar i Ghana på 1770-talet. Två systrar som inte vet om varandra får skilda erfarenheter då den ena gifts bort till en brittisk slavhandlare och den andra skeppas till Amerika som slav. Sedan hoppar varje kapitel fram en generation från båda systrarna tills vi är i relativ nutid. Så fantastiskt välskriven och en historia som verkligen var läsvärd och intressant.

Nu har jag gått på Then she was gone av Lisa Jewel. En lite mörkare bok av henne, ovant men fängslande än så länge!
 
Homegoing av Yta Gyasi. Rent fantastisk bok! Börjar i Ghana på 1770-talet. Två systrar som inte vet om varandra får skilda erfarenheter då den ena gifts bort till en brittisk slavhandlare och den andra skeppas till Amerika som slav. Sedan hoppar varje kapitel fram en generation från båda systrarna tills vi är i relativ nutid. Så fantastiskt välskriven och en historia som verkligen var läsvärd och intressant.

Tack för bra beskrivning! Den där poppar upp som tips lite varstans. Men nu var första gången jag blev nyfiken på den :)
 
Jag kör också ett samlingsinlägg ;)

Morden i Hudiksvall; Ensamfjäril, Springpojken och Fixaren av Gabriella Ullberg Westin
Den första tillhör genren Erotic Crime (:confused::confused::confused:) och känns nästan lite pinsam med sina malplacerade sexscener, men själva deckarstoryn är ganska bra! I nästkommande böcker tonas sexet ner och det blir mer story av det hela. Författaren börjar hitta sig själv, och det blir svårare och svårare att förutspå storyn, vilket jag gillar. Jag ser fram emot att se vad huvudpersonerna får att bita i i nästa bok!

The Parisian Christmas bake off, The Vintage summer wedding & The Summerhouse by the sea av Jenny Oliver
Alla tre fristående, men de första två har samma lilla by som knytpunkt så karaktärer från den första dyker upp i den andra också. Klassisk brittisk feelgood chicklit ;) Inget jätteavancerat men ändå trevlig lyssning. Romantiken är inte i centrum, men självklart så får huvudpersonen sin älskling till slut ändå ;)

En död man av Anna Sellberg
Deckare i hästvärlden igen med en ung veterinär i huvudrollen. Lite trevande bitvis men mest bra! Jag lyssnade klart den på två dagar för att jag inte kunde släppa den :D Ser fram emot fler böcker i vad som verkar ska bli en serie :up:
 
Kan lägga till två till nu :D
Sofia Tholls kabinett av Elisabeth Östnäs
En Storytelproduktion som kategoriseras som spänningsroman. Jag skulle snarare säga att det är en lite spännande bok för tonår/unga vuxna med ockult spöktema. Inget jättewow men ok lyssning.

Fantastic beasts and where to find them av Newt Scamander (& J.K. Rowling ;))
En Hogwarts lärobok som publicerats för mugglare :D Inläst av fantastiska Eddie Redmayne :love: Ingen story utan en faktabok om olika magiska djur helt enkelt. :D

Dottern och jag har börjat lyssna på serien Emil Wern - detektiv av Anna Jansson. Det är alltså samma författare som har skrivit om polisen Maria Wern, men nu är det sonen Emil som löser deckargåtorna! En rolig spinoff med lagom långa böcker :up:
 
Fantomen på Operan av Leroux Gaston. Så jäkla spännande! Laddade ned den efter att ha sett den nya muskaluppsättningen. Bara synd att inte tjusiga Ceasar fick vara med i musikalen, men det är väl krångligt att dra in en häst på scen kanske... Trodde att boken skulle vara lite torr, men icke!

Ja! Den är så bra! :bow: Nu var det jättelängesedan jag läste den, men blev inspirerad att läsa om den nu :)
Tydligen skall båd Eric (fantomen) och katakomberna under Parisoperan ha funnits på riktigt? :nailbiting:
 
Nu har jag gått på Then she was gone av Lisa Jewel. En lite mörkare bok av henne, ovant men fängslande än så länge!

Färdiglyssnat på denna nu. Riktigt bra! Mycket mer spännande och medryckande än hennes tidigare böcker tycker jag. Hoppas hon fortsätter åt detta hållet!
 
Har haft ett Backman-race och lyssnat på Björnstad, Vi mot er och Ditt livs affär. De två första fick mig stundtals att må dåligt, för hög igenkänningsfaktor för att kännas bra... Tyckte bättre om Ditt livs affär, en kort novell som tidigare publicerats i Helsingborgs Dagblad (tror jag det var). En story om val vi gör och vad vi lämnar efter oss.

Försöker även läsa en pappersbok, det går sådär... hjärnan är inte riktigt med i matchen där än efter tidigare stressbelastning :( Läser Binas historia- kommer inte på författaren just nu... bitvis intressant men rätt som det är kommer det en omotiverad sexscen och jag tappar storyn :confused: förstår inte vad man vill tillföra bi-historien med detta? Störande :mad:
 
Tyckte bättre om Ditt livs affär, en kort novell som tidigare publicerats i Helsingborgs Dagblad (tror jag det var). En story om val vi gör och vad vi lämnar efter oss.
Om du gillade Ditt livs affär men inte har läst Och varje morgon blir vägen hem längre och längre - så tror jag det är en novell du skulle kunna gilla! Jag tyckte den var fantastisk och en väldigt fin beskrivning av demens.
 
Om du gillade Ditt livs affär men inte har läst Och varje morgon blir vägen hem längre och längre - så tror jag det är en novell du skulle kunna gilla! Jag tyckte den var fantastisk och en väldigt fin beskrivning av demens.
Tack för tipset! Jag har lyssnat på den och gillade den mycket!
 
Ja! Den är så bra! :bow: Nu var det jättelängesedan jag läste den, men blev inspirerad att läsa om den nu :)
Tydligen skall båd Eric (fantomen) och katakomberna under Parisoperan ha funnits på riktigt? :nailbiting:
Jag vet att det finns katakomber under Parisoperan, det nämns i extramaterialet på dvdn till filmversionen med Gerald Butler i huvudrollen :). Kommer inte ihåg om de nämnde något om själva fantomen dock. Borde också läsa boken, undrar om den finns att få tag på här. Gillar filmen och musikalen, såg den i London för ett par år sedan med Peter Jöback som Fantomen.
 
Jag är så imponerad av (och lite avundsjuk på) er som läser så himla mycket. :up:

Här har det bara blivit en avslutad bok: Rosinkawiese av Gudrun Pausewang. Det är en skildring av ett ungt idealistiskt par som vill starta en självförsörjande gård i dåvarande Tjeckien. Många år senare beskriver hon i en rad brev deras vedermödor för en ung man som har liknande drömmar. Ingen roman, men ändå intressant.

(Har lagt Homegoing på min önskelista på Audible! Den verkar jätteintressant!)
 
Här kommer jag med mina ungdomsböcker igen.
Djupgraven
av Camilla och Viveca Sten var helt fantastisk. Jag gödslar med superlativ i varje inlägg, märker jag men ÅH vad mycket bra ungdomsböcker det finns.
De försvunna av Cecilia Lidbeck var också väldigt bra och mycket otäck.
Nu lyssnar jag på första boken om Percy Jackson och läser Lydias hemlighet - ett magiskt konstäventyr av Finn Zetterholm.
Just det, Kärlekspizzan av Johan Rundberg har jag också läst. Rolig!
 
Hon som kom före - SÅ BRA!

Sjukt obehaglig och stundtals helt jäkla genomvidrig men välskriven och otroligt fängslande.

helt klart boken där ”en snäll kille” verkligen kommer till sin rätt :grin: :down:
 
Jag botar min läsleda med Harry Potter, det slår liksom aldrig fel, jag börjar bläddra i den, sen är jag fast och orkar läsa hela boken. Jag har egentligen Florence Stephens förlorade värld på sidan av, men jag kommer liksom inte igenom den, även om jag tycker att den är intressant. Det tar för mycket ork på något vis, Harry Potter kan jag snart utan och innan så den kräver ingen kraft. Men jag samlar in boktips inför sommaren, då ska jag ligga i hängmattan och läsa! :D
 
Jag botar min läsleda med Harry Potter, det slår liksom aldrig fel, jag börjar bläddra i den, sen är jag fast och orkar läsa hela boken. Jag har egentligen Florence Stephens förlorade värld på sidan av, men jag kommer liksom inte igenom den, även om jag tycker att den är intressant. Det tar för mycket ork på något vis, Harry Potter kan jag snart utan och innan så den kräver ingen kraft. Men jag samlar in boktips inför sommaren, då ska jag ligga i hängmattan och läsa! :D
Som sista människa i världen har jag nu till slut börjat lyssna på Harry Potter :D
Lyssnar på dem på engelska, känns mer rätt så av någon anledning :confused: Kanske för att jag på 90-talet började läsa första boken på engelska, innan dottern tog över och läste själv i stället :p
 
Som sista människa i världen har jag nu till slut börjat lyssna på Harry Potter :D
Lyssnar på dem på engelska, känns mer rätt så av någon anledning :confused: Kanske för att jag på 90-talet började läsa första boken på engelska, innan dottern tog över och läste själv i stället :p
Jag har tänkt att försöka köpa hela serien på engelska också, jag har bara inte kommit mig för än. :D Jag gjorde den fina dealen med svägerskans barn att jag köpte böckerna åt dem när de kom ut och sen lånade jag av dem och läste själv. :D Men sen har jag köpt på mig böckerna via loppisar så jag har hela bokserien på svenska här hemma, officiellt för mina barn skull. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 081
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp