Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur sållar du böcker på ditt tema @Petruska ? Skrivet av kvinnor? Misogyna manliga karaktärer?
Bra fråga. Och det är svårt. Googlar jag på tex feministisk skönlitteratur, har jag oftast läst alla träffarna redan. Eller vet varför jag inte har läst dem.

Jag vet först i efterhand om boken kvalar till temat, men titlar ger ju ledtrådar. I praktiken har nog alla hittills varit skrivna av kvinnor, men det tycker jag säger mest om manliga författare.

Misogyna manliga karaktärer är ju i stort sett vad vårt stolta kulturarv vilar på. Sådana kvalar endast om det står klart att antingen författaren eller någon i berättelsen är enig med mig om att karaktären är misogyn. Normaliserad misogyni har jag redan fått min livsdos av.
 
Efter tips av en elev har jag lyssnat på, Percy Jackson - Född till hjälte och tyckte om den.
Nu läser jag Katarina Wennstams första bok om Alexandra Skarp, Flickan på hotellet och lyssnar på en roman för vuxna - Jeanette Wintersons, Passionen. Det är min första Winterson (tack @Killaloe för påminnelsen), och jag visste inte att hon skriver så humoristiskt. Jag skrattar mycket.
 
En eftermiddag läste jag Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder. Den har fått en del bra omdömen, men jag tyckte mest att den var... ähm... lättläst? Visst var den kul och så, men mer i stil med sådana där "lustiga" hemvideor på youtube. Jag tyckte inte att den var varken särskilt engagerande eller spännande eller rent underhållande. Huvudpersonen Maja verkar skitstörig rent ut sagt och hennes klasskompisar ännu värre (men jag är en hemsk människa som mest gillar vuxna. Barn och ungdomar beter sig generellt sett märkligt.). Det var ändå lite kul med en lättläst bok på svenska som man kunde klara av över 1-2 koppar kaffe.

Idag läste jag ut Das kupferne Zeichen av Katia Fox. En medelbra historisk roman med kvinnlig huvudperson (som dessutom är smed). Helt ok, men förutsägbar, det kan jag dock leva med. Den obligatoriska sadisten fick sitt straff på slutet och dödades med ett svärd som huvudpersonen smidit . *klisché³* :D

Har nästan lyssnat färdigt på Yaa Gyasis Homegoing/Heimkehren. Tusen tack för tipset @Diskurs och @Ceta ! Den är så oerhört fängslande, vidrig och viktig på samma gång. Imorgon ska ungarna iväg på äventyr och då ska jag lyssna klart på den. Den är inte direkt barnvänlig, så jag vill inte ha den igång när de är hemma...

Började på Unni Lindells Sorgmantel ikväll, men tänker inte fortsätta med den. Deckare intresserar mig inte alls för tillfället. (Innan jag fick barn konsumerade jag nästan bara deckare, såäl böcker som film/tv-serier. Nu är jag alldeles för blödig för det.)
 
Jag har läst ut Otrygg hamn av tana French och gillade den, men inte lika mycket som hennes tidigare. Men helt klart en bra bok.
Sen har jag läst Nora Roberts senaste Kidnapparen och säger samma där, en bra bok, men ingen av hennes bästa direkt.

Just nu har jag ingen bok! :S Hur ska det här gå? Var in en sväng på bibblan idag, men hann inte hitta nåt innan de stängde... Behöver tips! :)

//r
 
@Anna jag har absolut för mig att du har skrivit om Vi här tråden, och att det var därför jag läste den.

Så, jag har alltså (också) läst den men kommer inte ihåg ett smack av den. Kanske samma för dig?! :D
 
Nu blev jag lite besviken nästan. Lyssnade klart på Gyasi idag och plötsligt var den bara slut? Mitt i berättelsen (nåja) kom "Ni lyssnade på...."

Jag har några frågor, tror att jag kanske missade någon minut här och där.
- Var det Effias och Esis mamma som startade branden? Var de tvillingar?
- Fick man reda på vad som hände med Ness?
 
Senast ändrad av en moderator:
Det tror jag också! Borde jag ha lagt frågorna i spoiler också?

JAg kan tyvärr inte ändra inlägget längre... :banghead:
Hm kanske? Det kanske finns någon snäll moderator som inte har roligare saker för sig såhär på en lördagskväll än att moderera inlägg :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 774
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 301
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp