Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis läst ut Little Bee av Chris Cleave.

Den var gripande och sorglig och berörde och allt det där, men samtidigt kändes det lite unket med en man som skriver om två kvinnliga huvudpersoner. Det blev liksom inte riktigt "rätt". Tyckte jag alltså.

Har börjat lyssna på fjärde delen av Elena Ferrante, men har inte kommit in i den ännu. Den har inte heller fått lika bra recensioner som de andra, så jag får väl se...

Och lite av en slump grep jag Hundra och en dag av åsne Seierstad (Förlåt, orkar inte leta upp ngt stort å...). Det har stått i flera år i min bokhylla men inte direkt lockat mig.
 
Den vill jag läsa, tack!
Ja! Läs den! Älskade den :love:

Vad tycker du om Oceanen vid vägens slut?

Själv läser jag Hjärtlös av Meyer. Har inte riktigt kommit in i den men älskar idén och Meyers böcker i Lunar-serien så jag har gott hopp även om denna.

Lyssnar på De 7 nycklarna som känns väldigt fängslande och intressant, men stör mig väldigt mycket på att det slängs in töntiga engelska uttryck helt utan anledning.
 
Ja! Läs den! Älskade den :love:

Vad tycker du om Oceanen vid vägens slut?

Själv läser jag Hjärtlös av Meyer. Har inte riktigt kommit in i den men älskar idén och Meyers böcker i Lunar-serien så jag har gott hopp även om denna.

Lyssnar på De 7 nycklarna som känns väldigt fängslande och intressant, men stör mig väldigt mycket på att det slängs in töntiga engelska uttryck helt utan anledning.

Din läsning gör min redan väldigt långa "att-läsa-lista" ännu längre :love:

Vi har bara läst tre kapitel i Oceanen vid vägens slut ännu men som min dotter utbrast igår:
"Jag älskar hur han skriver mamma"
Hennes absoluta favoritbok är Kyrkogårdsboken och den är ju verkligen helt fantastisk. Vi var inte lika förtjusta i Coraline men bra är ju den också förstås. Vilken författare!
 
Din läsning gör min redan väldigt långa "att-läsa-lista" ännu längre :love:

Vi har bara läst tre kapitel i Oceanen vid vägens slut ännu men som min dotter utbrast igår:
"Jag älskar hur han skriver mamma"
Hennes absoluta favoritbok är Kyrkogårdsboken och den är ju verkligen helt fantastisk. Vi var inte lika förtjusta i Coraline men bra är ju den också förstås. Vilken författare!
Ja, jag älskar verkligen Gaiman! :love:
Har ni sett filmatiseringen av Coraline? Tycker den är så himla bra.
Och nu har jag bara bläddrat i Den sovande och sländan så har inte helt koll på storyn - men illustrationerna i den är helt magiska!
 
Jag har lyssnat på Jeanette Wintersons Passionen och tyckte mycket om den. En sån bok där huvudpersonerna är redskap som författaren använder för att föra fram ett budskap. Den hade passat bättre att läsläsa, tror jag. Fast då hade jag missat Reine Brynolfssons inläsning :love:
Ooh, det är en Winterson jag inte har läst! Låter väldigt lovande. *skriver upp på listan*
 
Ja, jag älskar verkligen Gaiman! :love:
Har ni sett filmatiseringen av Coraline? Tycker den är så himla bra.
Och nu har jag bara bläddrat i Den sovande och sländan så har inte helt koll på storyn - men illustrationerna i den är helt magiska!

Jag älskade Den sovande och sländan. Min dotter inte fullt lika förtjust.
Jag visste inte ens att Coraline fanns som film. Är den otäck? Vi tyckte att boken var på gränsen för läskig för oss. De där knappögonen...:nailbiting:
 
Just nu läser jag mest en bok om nordsamiska lingvistik men har även haft tid att läsa Flaskpost från P av Jussi Adler Olsen som jag tyckte var rätt bra. Bättre var dock Hetta av Jane Harper, svår torka och ett mord på den australiensiska landsbygden. Den var riktigt, riktigt bra. Någon som har tips på annat som utspelar sig i Australien?
 
Jag älskade Den sovande och sländan. Min dotter inte fullt lika förtjust.
Jag visste inte ens att Coraline fanns som film. Är den otäck? Vi tyckte att boken var på gränsen för läskig för oss. De där knappögonen...:nailbiting:
Ja knappögonen är läskiga! Och filmen är ju mörk, men den är samtidigt väldigt välgjord och fin. Så jag tycker inte den är superhemsk men det kanske är bra att vänta något år. :)

Någon som har tips på annat som utspelar sig i Australien?
Fyren mellan haven och Jellicoe Road utspelar sig i Australien och var bra tycker jag! Den glömda trädgården av Kate Morton utspelar sig delvis i Australien (även om det mesta av handlingen är förlagt till England) och typ alla Liane Moriartys böcker utspelar sig väl i Australien - helt okej böcker enligt mig, liksom lagom avkopplande läsning.
Sen är väl John Marsdens hela serie som börjar med ”imorgon när kriget kom” böcker jag aldrig förstått storheten i men det är ju väldigt många som verkligen gillar dem :)
 
Just nu läser jag mest en bok om nordsamiska lingvistik men har även haft tid att läsa Flaskpost från P av Jussi Adler Olsen som jag tyckte var rätt bra. Bättre var dock Hetta av Jane Harper, svår torka och ett mord på den australiensiska landsbygden. Den var riktigt, riktigt bra. Någon som har tips på annat som utspelar sig i Australien?
Lova av Eva Ludvigsen handlar om en svensk tjej som flyr sitt liv i Uppsala och hamnar på en gård i australiska landsbygden.
 
@Killaloe I morgon när kriget kom har inte jag heller förstått storheten i...

Jag har bara läst den där Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty, kanske borde ge mig på någon mer. Jellicoe Road har jag tänkt läsa typ sedan den gavs ut, får nog ta tag i det nu. Den där Lova verkade också lovande.
 
I mitt projekt fler svenska författare har jag lyssnat på Svinhugg samt Svartvintern av Marianne Cedervall (gillade huvudpersonerna skarpt :D), Än skyddar natten av Anna Lihammer (mycket bra!) och Stygga flickor kommer till himlen av Helena Stjernström (den var aningen udda :confused:).

Har också lyssnat färdigt på Nora Roberts Född ur-trilogi. Som sagt, mitt guilty pleasure. Inte speciellt bra, men böcker jag kommer tillbaka till då och då.

Ett gäng Sheila O'Flanagan (Bättre tillsammans, Allt för dig samt Saker vi inte säger) Feelgood som funkar när man gör annat samtidigt. Rätt ok, utom den sista som verkligen inte gav mig någonting.

You had me at hello av Mhairi McFarlane. Det var någon vecka eller två sedan och jag minns inte vad den handlade om. Det säger nog allt. :o

Och så försöker jag hitta något jag ska försöka få lillungen att läsa. Testar just nu serien Spejarens lärling av John Flanagan. Har lyssnat på två delar och ännu inte bestämt mig för om det är något för henne. Härnäst i listan ligger tredje delen av denna serie.
 
Jag läste Andras vänner av Liane Moriarty igår och lite imorse. Inte lika bra som Stora små lögner men helt okej spännande ändå.

Så lyssnar jag på Nina is not OK av Shappi Khorsandi, otroligt välskriven "coming-of-age" om bl.a missbruk, samtycke, vänskap och familj. Hemsk men lysande.
 
Ni som har storytel, kan ni kolla om "Folk och rövare i Kamomilla stad" finns?

Och visst är det så, att om min mamma, som har Storytel, är hos oss på besök, så kan mina ungar höra barnböcker samtidigt?
 
Ni som har storytel, kan ni kolla om "Folk och rövare i Kamomilla stad" finns?

Och visst är det så, att om min mamma, som har Storytel, är hos oss på besök, så kan mina ungar höra barnböcker samtidigt?
Ja den finns. Och ja, man kan lyssna på barnbok samtidigt som man lyssnar på annan bok i samma abonnemang. Man behöver dock inte befinna sig på samma ställe, bara ha tillgång till inloggningen.
 
Ni som har storytel, kan ni kolla om "Folk och rövare i Kamomilla stad" finns?

Och visst är det så, att om min mamma, som har Storytel, är hos oss på besök, så kan mina ungar höra barnböcker samtidigt?

Folk och rövare i Kamomilla stad finns mycket riktigt, i inläsning av salig Hasse Alfredson :)

Och ja, din mamma kan ju ha flera böcker på gång på sitt konto samtidigt så det ska inte vara något problem.
 
Tack @Klara och @Anna !

Gud så bra! Jag hittade den på Spotify också, den är ju helt fantastisk! Vi läser den på tyska nu, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra den på svenska också. Speciellt sångerna. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 868
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 412
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp