Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst ut Störst av allt, det gick snabbt :D Riktigt bra bok, engagerande och sidvändare utan att vara sensationslysten, om man kan säga så.

Nu tänkte jag läsa Elva dagar i Berlin av Håkan Nesser.
 
Har även lagt "Genier - samtal om konsten att äga sitt eget liv". Tanken bakom boken är bra, men genomförandet är inte bra alls. Tycker det sammanfattas så bra av en recension på goodreads:
Men problemet med att göra en intervjubok om kända personer är att det finns väldigt många andra intervjuer med dem. Och i detta fall - så många bättre intervjuer. Jag läser gärna långa intervjuer - MEN en hel bok bestående av fråga-svar-fråga-svar är verkligen svintråkigt, oavsett hur spännande personerna är! Det är möjligt att "Genier" fungerade bättre i sitt ursprungliga podcastformat, men mitt främsta problem är med Gammel. Hon har haft en utmärkt idé, och gjort ett bra jobb att samla en grupp intressanta personer, men Gammel är inte en tillräckligt bra intervjuare för att göra dem rätta. Intervjupersonerna slänger ideligen ut intressanta trådar som missas, diskussioner avbryts tvärt för en ny fråga som gör att boken inte får något riktigt flöde.
 
Läste ut Kensukes rike av Michael Morpurgo igår. Den klassas väl som en barnbok men jag råkade hitta den på biblioteket och den var intressant. Lättläst förstås men trevlig historia :)
 
Luften är fri av Sara Lövestam. Tredje boken om Kouplan, hemlös och papperslös detektiv i Stockholm. Jag gillar de här böckerna, de handlar lika mycket om samhället och människorna som om själva detektivuppdraget. Att leva med ständig rädsla för polisen samtidigt som man måste hitta någonstans att sova. Människor som ställer upp på oväntade sätt och de som inte gör det. Hur man kan överleva och samtidigt lista ut saker om man är tillräckligt smart. Intelligent skrivet!!! Stark rekommendation (men läs dem gärna i ordning)!
 
Jag älskade Koontz när jag var yngre. Alltså älskade, älskade. Läste bara Koontz böcker och gärna om och om igen.
Nu har det dykt upp några på Storytel som jag roat mig med att lyssna på och dom funkar fortfarande måste jag säja. Inte så att jag tycker att dom är speciellt fantastiska men lättsam underhållning och nostalgi.

Min absoluta favorit som ung var Väktare och ja, den kloka hunden (och även det sorgliga i Outsidern) slår an en sträng i mig fortfarande.

Hoppas det kommer fler, han har ju producerat ett gäng, annars måste jag nog gräva i mina gömmor och läsa dom för skojs skull.
 
Jag blev tvungen att räkna hur många böcker Koontz skrivit och fick det till 109 stycken :eek:
Varav 55 har utgivits på svenska.
Och det var bara fictionböckerna, sen har han visst skrivit en massa annat också.
 
Jag är på tredje boken om Comoran Strike nu, och den är banne mig riktigt läbbig ibland! :nailbiting: Författaren har helt klart hittat sitt skrivspråk i även denna genre nu...
 
Då är det inte bara jag som är mesig icke deckarläsare :D igår fick jag pausa lite och titta på ett avsnitt av Riverdale istället, det kändes mysigare! :rofl:
:laugh:

Jag är inte mycket för deckare egentligen. Inte när det blir allt för blodigt och sliskigt. På en lagom nivå, absolut. Jag gillar Morden i Midsomer. :laugh:
 
:laugh:

Jag är inte mycket för deckare egentligen. Inte när det blir allt för blodigt och sliskigt. På en lagom nivå, absolut. Jag gillar Morden i Midsomer. :laugh:
Jag har läst millenium och de första i fjällbackaserien, det är min tidigare deckarerfarenhet. I en familj som slukar Nesbø och Grisham på löpande band! :D
 
Läste Född fenomenal och det var inte alls min grej. Jag tyckte helt ärligt inte särskilt bra om den :( Tror dock att det beror på att jag läst så många bra ungdomsskildringar/böcker där ungdomars känslor stått i fokus det senaste (bland annat; jag är ju så jävla easy going, Jack, Störst av allt och Du, bara) så den här boken blir mest tråkig, ytlig och intetsägande i jämförelse med alla andra. Trist för jag hade gärna velat tycka om den!
 
Jag har läst en del på sistone... ursäkta om jag upprepar mig någonstans!

365 dagar - utdrag ur kända och okända dagböcker av Emelie Perland och Anders Bergman (red). Vad det låter som - en fantastisk samling av dagboksutdrag, alltifrån antika noteringar till relativt nya sådana. Högt och lågt - Dalí och Fuglesang berättar om olika sorters toalettbesök till exempel ;) Den var härlig!

Drömfakulteten av Sara Stridsberg - helt fantastisk. Mycket speciell men oerhört bra.

(M)ornitologen av Johanna Thydell - bra, men jag var inte helt såld ändå.

En hög Lotta-böcker av Merri Vik, närmare bestämt del 21-25.

Sin ensamma kropp av Elsie Johansson - nej, det här var ingenting för mig. Tjatig och för högtravande i språket. Det hände ingenting alls. Tyvärr! Jag gillar ju egentligen henne.

Ordbrodösen av Anna Arvidsson - mycket, mycket bra och ovanlig.

Synd av Elin Lucassi - seriealbum om de sju dödssynderna. Rolig och tänkvärd, tar upp en del viktiga saker såsom skillnaden mellan skam och skuld.

Främlingsleguanen av Martina Montelius - fullständigt urflippad men jag gillade den jättemycket.

Fucking Sofo av Lena Ackebo - seriealbum om, ja, Sofo. Jag var inte såld, kanske har jag för dålig koll på Sofo - men jag tyckte bara den var tjatig. Några ganska roliga bitar men nej, det var ingenting för mig.

Tragedi på en lantkyrkogård av Maria Lang fick bli årets påskekrim. Älskar alltid Maria Lang och denna var särskilt bra tycker jag!
 
Under min promenad på förmiddagen drog jag igång Stål (Silvia Avalone). Annars har jag mest lyssnat på Isfolket på sista tiden. Förutom de tre böckerna om Comorran Strike.
 
Har läst The Tidal Zone av Sarah Moss. Bra! Har köpt tre andra av henne som jag ser fram emot att läsa. Men först Havsboken av Morten A.Strøknes efter tips från @Hyacinth tror jag att det var.
 
@Anna har du läst Oscar Levertins vänner av Montelius? Ännu mer utflippad än Främlingsleguanen och mycket rolig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 283
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp