Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har avslutat Agnes Lidbecks Finna sig. Inte så imponerad. En del knivskarpt om kvinnorollen men alldeles för iskallt.

Efter The fault in our stars och Looking for Alaska trodde jag att jag satt punkt för John Green men nu har jag börjat på Sköldpaddor hela vägen ner. Blev nyfiken på hur han skildrar OCD som jag vet för lite om.

Jag har precis grinat mig igenom Förr eller senare exploderar jag. Sköldpaddor hela vägen ner tyckte jag mycket om också. Det var oerhört plågsamt och frustrerande att läsa om tvånget. Han skriver så att det river i en på något sätt. Alaska har jag inte läst ännu men den är min dotters favorit.

Vidare har jag läst Hampus Nessvolds Ta det som en man och lyssnar på första boken i Spejarens lärling av John Flanagan. En salig blandning.
 
Äntligen har jag börjat läsa Den vita vägen av Edmund de Waal. Handlar om porslinets historia och de Waals relation till porslin.
För mig som är keramikkonstnär är boken guld, den är bra skriven, handlar om keramik och är dessutom skriven av en keramiker. Kan inte bli bättre. :)
Jag blir till och med lite sugen på att köpa in porslinslera att jobba med när jag läser boken.

Kan rekommendera den då jag är säker på att den även är bra för icke-keramiker, det är en duktig författare som skriver fint och berättar bra.
 
Minns inte när jag rapporterade här sist. Men jag har fortsatt med serien om Spejarens lärling, är nu på del åtta. Tror inte den är riktigt rätt för min lillunge, men nu vill jag ju själv veta vad som händer. :D

Har nu även lyssnat på allt som finns på Storytel av Sheila O'Flanagan. Alla böcker går i samma form, om du bara går ner lite i vikt så blir du vackrare och mer framgångsrik och får mannen du drömmer om. :meh: Men det här varit lättsmält och inte krävt någon tankemöda när jag letat ny bok. :o Jag har varit lite bekväm ett tag.

På mitt tema svenska författare har jag avverkat:
En död man av Anna Sellberg. Inget som fastnat så mycket i mitt minne, den var rätt banal vill jag minnas. Lite detaljer som jag irriterade mig på genom hela boken.
Spinnsidan av Marianne Cedervall. Dom böckerna har jag hittlls tyckt bra Om, även denna. Näst i min lyssnalista ligger nästa del, Stormsvala.
Utvandrarna av Wilhelm Moberg. Har aldrig läst dessa men har alltid tänkt att någon gång i framtiden.
Världens vackraste man av Lena Ackebo. Den var inte alls för mig. Tyckte den var dötråkig.
 
Vill tipsa om En sannolik historia av Karin Alvtegen. Jag blev alldeles tagen av den, och påmindes om varför jag läste så mycket av Alvtegen en gång i tiden. Fantastiska karaktärer, bra språk och en intressant, gripande historia. En sådan där läsupplevelse som jag önskar att jag fortfarande hade framför mig!

Just nu håller jag som bäst på att avsluta The Trespasser, som jag inte alls var särskilt förtjust i först men nu har lite svårt att lägga ifrån mig. Det är första gången jag läser Tana French på engelska och jag är inte stormförtjust i språket, men å andra sidan minns jag hur jag höll på att gå upp i limningen över hur bedrövlig den svenska översättningen av En hemlig plats var... Det är nog bäst att jag försöker vänja mig vid hennes sätt att skriva på engelska helt enkelt :angel:
 
Förr eller senare exploderar jag som ni pratar om har jag sett som film (tror jag, om det är den jag tänker på?) och den låter ju intressant att läsa även som bok! Även de andra böckerna av samma författare då förstås!

Jag har läst ut Här och nu och Eva Ludvigsen och gillade den! Ska kolla upp vad hon mer skrivit. Just nu läser jag In i minsta detalj av Kristin Emilsson som jag fick låna av en kompis och den gillar jag hittills!
 
Sällar mig till skaran som gillar Ragga som du shoppar - fantastisk bok och fantastiskt inläst av Clara. Faktiskt så bra att jag älskade boken!

Tack @Anna och @Ceta för att ni fick mig att lyssna på den :love:

Åh, vad roligt att du gillade den. Jag älskade den också!

Jag blev klar med Caraval och nej, den älskade jag inte ;) det är ju verkligen inte min grej.

Men - anledningen till att jag läste den far för att vi skulle läsa valfri bok på temat övernaturligt till kvällens bokcirkel och jag tyckte ju att omslaget var snyggt så... ja. Jag har väl tänkt att det blir den jag får berätta om ikväll - men så lyssnade jag på En förbannad podd i helgen och de pratade om The rest of us just live here av Patrick Ness, som jag har haft nedladdad som e-bok länge. Nu sa de visserligen att en inte skulle lyssna på den - men det gjorde jag ändå eftersom den råkade finnas på Storytel och jag är KÄR. Helt underbar! Detta blir alltså min övernaturliga bok. Jag skrattade högt på bussen på sina ställen, det är en underbar blandning av typ... allt.

Såhär står det på baksidan:

"What if you aren’t the Chosen One?

The one who’s supposed to fight the zombies, or the soul-eating ghosts, or whatever the heck this new thing is, with the blue lights and the death?

What if you’re like Mikey? Who just wants to graduate and go to prom and maybe finally work up the courage to ask Henna out before someone goes and blows up the high school. Again.

Because sometimes there are problems bigger than this week’s end of the world, and sometimes you just have to find the extraordinary in your ordinary life.

Even if your best friend is worshipped by mountain lions..."

Annars har jag lyssnat på En annan Alice av Liane Moriarty som just kommit på svenska. Önskar lite att jag hade lyssnat på engelska istället men gjort är gjort. Den var bra! Väckte intressanta frågor.

Jag var och lyssnade på Sarah Perry igår kväll (Ormen i Essex) - vilken underbar människa! Jag njöt fullt ut och skulle vilja ha henne hemma.

I lördags var jag och lyssnade på Dorit Rabinyan som har skrivit Alla floder flyter mot havet, som blivit extremt kontroversiell i Israel, där hon kommer ifrån, då den skildrar kärlek mellan en israel och en palestinier. Bra bok! Lite pladdrig och det var hon själv också, men jag kan rekommendera den.

Sedan har jag läst en typiskt banal men ganska rolig och lite seriös amerikansk YA, Chloe Snow: Mitt värsta år av Emma Chastain som jag bara råkade plocka upp på bibblan häromsistens. Inget som fastnar kanske men den var inte så dum ändå.
 
Men - anledningen till att jag läste den far för att vi skulle läsa valfri bok på temat övernaturligt till kvällens bokcirkel och jag tyckte ju att omslaget var snyggt så... ja. Jag har väl tänkt att det blir den jag får berätta om ikväll - men så lyssnade jag på En förbannad podd i helgen och de pratade om The rest of us just live here av Patrick Ness, som jag har haft nedladdad som e-bok länge. Nu sa de visserligen att en inte skulle lyssna på den - men det gjorde jag ändå eftersom den råkade finnas på Storytel och jag är KÄR. Helt underbar! Detta blir alltså min övernaturliga bok. Jag skrattade högt på bussen på sina ställen, det är en underbar blandning av typ... allt.

Såhär står det på baksidan:

"What if you aren’t the Chosen One?

The one who’s supposed to fight the zombies, or the soul-eating ghosts, or whatever the heck this new thing is, with the blue lights and the death?

What if you’re like Mikey? Who just wants to graduate and go to prom and maybe finally work up the courage to ask Henna out before someone goes and blows up the high school. Again.

Because sometimes there are problems bigger than this week’s end of the world, and sometimes you just have to find the extraordinary in your ordinary life.

Even if your best friend is worshipped by mountain lions...".

Lagt till den i min lista på storytel, den lät fantastiskt :D
 
Lyssnat färdigt på andr boken om Sofia Weber, ”utom rimligt tvivel” av Malin Persson Giolito. Tyckte mycket om den, och hoppas på en sista bok som kan knyta ihop trådarna för huvudpersonen lite mer :)
 
Jag har läst Wild av Cheryl Strayed, en bok jag seriöst aldrig trodde att jag skulle tycka om. Men det gjorde jag! Inget litterärt mästerverk men engagerande och fin på nåt vis. En sån där bok som jag riktigt njuter av att läsa.

Är det någon som kan rekommendera en liknande bok? Gärna om nån form av resa - fysisk och spirituell så att säga. Helst inte om en man.
 
Efter tips från den här tråden så lyssnade jag på Vägen till Sugar Maple Inn och den var helt okej. Stundtals rätt trevlig och bra, stundtals rätt förutsägbar och tramsig tycker jag :o Men ja, bra bok att slölyssna på.

Har även läst Välkommen in i min garderob och det känns verkligen som en så himla viktig bok. Otroligt intressant perspektiv. I vanliga fall är jag inte så mycket för självbiografier men ja, den här var klart läsvärd. Delvis rätt skrämmande läsning också och jag blev frustrerad, sorgsen och irriterad å författarens vägnar även om jag kan relatera till typ noll av författarens upplevelser och känslor.
 
Jag har läst Wild av Cheryl Strayed, en bok jag seriöst aldrig trodde att jag skulle tycka om. Men det gjorde jag! Inget litterärt mästerverk men engagerande och fin på nåt vis. En sån där bok som jag riktigt njuter av att läsa.

Är det någon som kan rekommendera en liknande bok? Gärna om nån form av resa - fysisk och spirituell så att säga. Helst inte om en man.
Kom att tänka på den här coola kvinnan när jag läste din fråga - och nu snubblade jag över att hon faktiskt släppt en bok också!
https://www.adlibris.com/se/bok/den-radda-loparen-9789146233961

Men något säger mig att du redan känner till den. ;)
 
Har lagt till både Ragga som du shoppar och En annan Alice på min Goodreads-lista nu! :up:

Själv plockade jag i all hast (hade bråttom till flygplatsen) upp en bok som min svägerska lämnade här, Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson. Jag hade mycket låga förväntningar (både titel och omslag gjorde mig enormt skeptisk), men inser såhär 200 sidor in att den är ett riktigt trevligt tidsfördriv ändå. Inget litterärt mästerverk på något vis, men en lite lagom intressant, lättläst må bra-bok sådär. Den känns lite som något som en svensk Lucy Dillon hade kunnat skriva.
 
Två tredjedelar in i Norra Latin och jag är helt fast. Var lite skeptisk innan, men det är ju flera i den här tråden som hyllat den gav jag den en chans. Och den är ju fantastisk! Hoppas den håller hela vägen ut.

Men som förälder till ett barn som går första året på gymnasiet hoppas jag den är överdriven med tanke på all sprit, sex och droger. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
788
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 075
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp