Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två tredjedelar in i Norra Latin och jag är helt fast. Var lite skeptisk innan, men det är ju flera i den här tråden som hyllat den gav jag den en chans. Och den är ju fantastisk! Hoppas den håller hela vägen ut.

Men som förälder till ett barn som går första året på gymnasiet hoppas jag den är överdriven med tanke på all sprit, sex och droger. :o

Jag tyckte absolut den håller! För mig tog det ett tag innan jag fastnade men sista halvan typ sträcklyssnade jag. Så för mig blev den bara bättre! :)
 
Lyssnade nyss klart på Bakom stängda dörrar B.A Paris (uppskattar inte alla fenomenet med samma titlar på olika böcker). Hela boken är så otroligt obehaglig pga ena huvudkaraktären och det är stundtals rätt rejält jobbigt att läsa om allt kvinnohat, men det var samtidigt så svårt att släppa den för den var bra! Vidrig men ja, em bra bok.

Försöker även läsa Alvernas liv och kommer ingenstans - varenda kapitel är lite av en kamp. Har för mig att det var lite samma med igelkottens elegans av samma författare men den boken älskade jag, så jag hoppas att även drt här ska reda upp sig :)
 
För alla som har läst Miniatyrmakaren och gillade den så ligger just nu BBCs filmatisering av boken ute på SVTplay. Tror den kan vara ett väldigt välgjort kostymdrama (men vet ju inte helt eftersom jag ska se den typ imorgon eller nåt :D)
 
Jag läser äntligen nya Ruth Galloway, The Dark Angel. Varvar med Vita tänder av Zadie Smith, som jag trodde att jag nästan hade läst ut sisådär kring sekelskiftet men det visade sig att jag nog bara hade läst fem-sex sidor ;) Båda bra, förstås - Vita tänder kanske lite väl lång. Eller så är det för att jag bara somnar ifrån iPaden hela tiden - Ruth har jag i stort, tungt, tryckt format från bibblan så den kan jag knappt ha i sängen!
 
Årets skörd hitintills på BookBeat:

13 januari - Sucka mitt hjärta men brist dock ej av Mark Levengood 5/5
Jag älskar Mark Levengoods skriftspråk (säger man så?), kastades mellan skratt och gråt genom hela boken.

16 januari - Hjärtat får inga rynkor av Mark Levengood 4/5
Höll inte helt samma standard, men är fortfarande underbar!

3 februari - Isprinsessan av Camilla Läckberg 5/5
Brukar verkligen inte gilla denna typ av litteratur, men Läckberg har verkligen fångat mig.

13 februari - Sälj! : konsten att sälja vad som helst till vem som helst av Bruce Littlefield och Fredrik Eklund 2/5
Hade stora förväntningar på denna, men författaren uppmanar till en enligt mig ohälsosam livsstil och därför kan jag inte ta denna bok på allvar. Är själv diagnostiserad med utbrändhet och när jag får höra att toalettbesök är ett ypperligt tillfälle att svara på mail har det gått för långt.

22 februari - Småtrollen och stora översvämningen av Tove Jansson 4/5
Mumin :heart

4 mars - Almedalen har fallit av Erik Lewin 2/5
Hade kunnat vara så bra, men den var bara jobbig att lyssna på. Känns som att en filmatisering av denna hade varit bättre.

4 mars - Bortbytingen av Selma Lagerlöf 3/5
Hyfsat bra novell.
Tillägg på listan:

30 mars - Hur jag lärde mig förstå världen av Fanny Hägerstam 5/5
Jag har hört talas om Hans Rosling men aldrig riktigt satt mig in i hans kändisskap eller akademiska karriär. Denna bok rekommenderar jag för alla som vill tänka till en gång kring sin syn på världen.
 
Minns inte riktigt när jag skrev sist, så det kan bli någon upprepning nu :p

The rest of ut just live here, av Patrick Ness. En YA-roman om de som vanligtvis bara är statister i ungdomsfantasyböcker. Historien om de som inte är utvalda att rädda världen, utan bara försöker leva sitt liv. Tyckte den var riktigt bra!

En sannolik historia, av Karin Alvtegen. En småtrevlig berättelse, men inget som sätter några djupare spår.

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Trodde den skulle kännas ”större”, men tycker den var ok.

Caraval av Stephanie Harper. Riktigt spännande Ya-fantasy. Rekommenderas! Blev besviken att inte uppföljaren släppts än då epilogen var en riktig cliffhanger! Tyckte, till skillnad från @Anna , att 8nlsöningrn var bra. Men jag gillar Julia Duvfenius, tycker hennes hesa röst passar i romance kategorin, och lite av det finns ju även i denna boken..

När drömmen slår in av Sofia Fritzon. En romance bok av en ny svensk författare. Lättsam och enkelt bra för att bryta av mellan tyngre böcker :)
 
Sedan sist har jag lyssnat på en serie på tre riktigt kassa böcker om tre systrar och deras jakt på kärlek. Söta drömmar, Söta kyssar samt Söta stunder av Susan Mallery. Behövde en kväll göra ett snabbt väl för att ha något att lyssna på nästa morgon så det blev lite blunda och peka över det. Och som vanligt, har jag börjat på en serie har jag svårt att släppa den. Men jag rekommenderar den inte till någon, och dessutom var inläsningen usel.

Däremot älskade jag då Norra Latin. Riktigt riktigt bra skriven och superb inläsning.

Själen har inga rynkor av Ewa Swedenmark. Ganska intetsägande bok om ett gäng pensionärer och driver en loppis.

Del 9 - 11 av Spejarens lärling av John Flanagan. Riktigt spännande för att vara barnböcker.

Stormsvala, samt just nu Solsvärta av Marianne Cedervall. Dessa böcker gillar jag verkligen jättemycket. Tycker Hervor är så himla störtskön som karaktär. :laugh:
 
Tillägg på listan:

30 mars - Hur jag lärde mig förstå världen av Fanny Hägerstam 5/5
Jag har hört talas om Hans Rosling men aldrig riktigt satt mig in i hans kändisskap eller akademiska karriär. Denna bok rekommenderar jag för alla som vill tänka till en gång kring sin syn på världen.
Åh, den hade jag glömt att jag ville läsa! Tack för påminnelsen! :)
 
Har inte skrivit på länge, så har hunnit plöja igenom ett gäng som ljudböcker. Jag har sagt upp Storytel då jag ska byta arbetsplats och inte kommer kunna lyssna på jobbet som tidigare. Men frågan är om det är värt att ha kvar det ändå, även om jag bara lyssnar hemma? Jag har i princip alltid en bok igång här hemma...

Senast lästa, i ordning efter hur jag läst dom:

Askungar, tusenskönor, änglavakter, paradisoffer och just nu davidsstjärnor, alla av Kristina Ohlsson. Mycket bra.

Ondskans ansikte av Mats Ahlstedt, bra men har inte fastnat.

I dödens tjänst och Ondska utan ånger av Linda Sundgren. Samma som ovan, bra men har inte fastnat i minnet.

Offrens offer av Bo Svernström. Obehaglig men bra. Oväntad vändning.

En sekund i taget, Spring så fort du kan och Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin. Ungdomsböcker, men bra. Irriterad över att fjärde boken Om du såg mig nu inte finns som ljudbok (än?) :meh:

Rökridå av Krysten Ritter. Annorlunda och bra.

Begynnelsen av Ramona Fransson, hade kunnat vara bra, men den känns stroppig på något sätt och rätt rasistisk.

Hotet av Mats Söderlund. Annorlunda, men jag gillade den. Tyvärr har bara första boken kommit, det ska tydligen bli en trilogi.

Öga för öga, tand för tand av Mats Ahlstedt Bra, men har inte fastnat.

Ta min hand av Lisa Bjurwald. Mycket bra, otroligt bra. Om än jobbigt ämne. Kan verkligen rekommendera boken!
Tills bara aska återstår, samma författare som ovan. Också otroligt bra! Kommer försöka komma ihåg den här författaren så jag kan läsa eventuella kommande böcker.


Dolt i mörker av Elly Griffiths. Jag gillar hennes böcker men denna var svagare än tidigare.

Välkommen hem, Vår egen lilla hemlighet, Svara om du hör mig, Pojken som slutade gråta, Flickan med snö i håret av Ninni Schulman. Uppenbarligen gillade jag Ninni's böcker, eftersom jag läst alla dessa efter varandra :)
 
@Trott Lisa Bjurwald lät spännande, la dem i min komihåglista.

Jag var på bibblan idag och hämtade ut och lånade;
Värdshuset - Nora Roberts Läst förut, funkar alltid, behöver ha lite böcker hemma.
Vänskap till döds - Nora Roberts Faktiskt en av henne som jag inte läst förr.
Akutbjällran - Karin Brunk Holmqvist Inte läst förr.
En oemotståndlig affär - Birgitta Bergin Inte läst förr.
Halva liv - Mats Strandberg Läst för länge sen och minns att jag gillade den!
 
Begynnelsen av Ramona Fransson, hade kunnat vara bra, men den känns stroppig på något sätt och rätt rasistisk.
Med tanke på vad Fransson skriver i sin blogg bl.a. så är det förvånande att inte fler av hennes böcker är mer uppenbart rasistiska. Överlag tycker jag böckerna av henne är usla :angel: men ändå väldigt underhållande eftersom det är kända miljöer. Fast numera bojkottar jag henne pga alla hennes uttalanden :o
. Men frågan är om det är värt att ha kvar det ändå, även om jag bara lyssnar hemma? Jag har i princip alltid en bok igång här hemma...

Ditt bibliotek har inte ljudböcker som du kan lyssna på online? Det har mitt och det är ju ett himla smidigt sätt att lyssna på bok om en inte lyssnar så mycket att det är värt att betala för ett abonnemang någonstans :)
 
@Killaloe och @Trott Åh, Ramona Fransson... Det bästa med den bok jag läste av henne var att jag kände att kunde hon få en bok utgiven, då kan då jag (eller ja, nästan vem som helst) också...
Heh hon har ett eget förlag ;) Så det är nog därför hon fått så många böcker utgivna :angel:

Jag har läst Nevermoor - Morrigan Crows magiska förbannelse och rekommenderar den varmt. Lite Harry Potter, lite Alice i Underlandet men mest alldeles egen.
Låter som en heeeelt fantastisk bok :love:
 
@Killaloe

Åh. det vore så roligt att höra vad du tycker om den. Hoppas att du får tid/lust att läsa :)
Den kom på svenska den 22 mars och jag har köpt in den till bibblan. Ser fram emot att sätta charmiga Morrigan Crow i händerna på någon av mina läsglada barn :)
 
@Killaloe

Åh. det vore så roligt att höra vad du tycker om den. Hoppas att du får tid/lust att läsa :)
Den kom på svenska den 22 mars och jag har köpt in den till bibblan. Ser fram emot att sätta charmiga Morrigan Crow i händerna på någon av mina läsglada barn :)
Ska definitivt norpa åt mig den så fort mitt bibliotek får in den :) Så supertack för tipset!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
784
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 980
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp