Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade "feministisk fantasy" och hittade Kristin Cashores De utvalda. Urk. Jag fick sluta läsa och fortsätter leta efter någon som klarar Bechdels test.
Åh jag tyckte dom ändå var rätt bra :o
Men Säfströms böcker är ju typ light-fantasy med cool kvinnlig huvudkaraktär :)
Tror annars att det är @Badger och kanske typ @Sel som brukar komma med bra tips på fantasy med starka kvinnliga karaktärer.
 
Jag läste nyligen ut Miss Peregrins hem för besynnerliga barn. Kände mest ett "meh" efteråt. Den var okej som så, men rätt långsam, plus att jag inte gillar grabben storyn följer. Trots det lyckades den locka mig att vilja läsa de andra böckerna i serien.

Åh, nån mer som kände som jag! @Killaloe ahde hajpat dem lite för mycket för mig ( ;) ), och jag blev inte överförtjust. Har inte tagit mig vidare till fortsättningen heller, men säg gärna till vad du tycker om dem så kanske jag orkar ;)
Har läst mycket Spejarens lärling och Percy Jackson och kände att jag ville ha mer kvinnliga hjältar. Googlade "feministisk fantasy" och hittade Kristin Cashores De utvalda. Urk. Jag fick sluta läsa och fortsätter leta efter någon som klarar Bechdels test.

Annars har jag läst flera böcker för låg-och mellanstadiet med egensinniga, starka och väldigt fint skildrade flickor som huvudpersoner. Haj-Jenny, böckerna om Hedvig av Frida Nilsson och Den förskräckliga historien om Lilla Hon är några exempel.

Har du läst ”Children of blod and bone” som precis kommit ut? Jag har kommit kanske 1/4 in i den, och den är lovande än så länge :) Två kvinnliga huvudpersoner och en manlig :up:
 
Åh, nån mer som kände som jag! @Killaloe ahde hajpat dem lite för mycket för mig ( ;) ), och jag blev inte överförtjust. Har inte tagit mig vidare till fortsättningen heller, men säg gärna till vad du tycker om dem så kanske jag orkar ;)
Men absolut! Hoppas de innehåller liite mer av allt än första boken :p
 
Åh jag tyckte dom ändå var rätt bra :o
Men Säfströms böcker är ju typ light-fantasy med cool kvinnlig huvudkaraktär :)
Tror annars att det är @Badger och kanske typ @Sel som brukar komma med bra tips på fantasy med starka kvinnliga karaktärer.

:D

Jag hade höga förväntningar efter att ha läst nån slags feministisk analys om den och blev så besviken när man ganska omgående fattade att det skulle bli himlastormande heterosex och romantik.
Jag vill ha kvinnor i grupp runt lägereld som inte pratar om eller funderar över män. Undantag om de diskuterar hur de ska döda dem. :devil:

Säfströms böcker har jag inte hunnit läsa än tyvärr. Jag är så nyfiken på dem.
 
Åh, nån mer som kände som jag! @Killaloe ahde hajpat dem lite för mycket för mig ( ;) ), och jag blev inte överförtjust. Har inte tagit mig vidare till fortsättningen heller, men säg gärna till vad du tycker om dem så kanske jag orkar ;)


Har du läst ”Children of blod and bone” som precis kommit ut? Jag har kommit kanske 1/4 in i den, och den är lovande än så länge :) Två kvinnliga huvudpersoner och en manlig :up:

Tack för tipset! Den ska kollas upp:up: :)
 
Åh jag tyckte dom ändå var rätt bra :o
Men Säfströms böcker är ju typ light-fantasy med cool kvinnlig huvudkaraktär :)
Tror annars att det är @Badger och kanske typ @Sel som brukar komma med bra tips på fantasy med starka kvinnliga karaktärer.
Mmm då skriver vi nog typ Elizabeth Moon, Charles de Lint, Jk Jemisin, Kameron Hurley
Naomi Novic (Uprooted),

Stem punk Gail Carriger

SF Becky Chambers, Ann Leckie, John Scalzi,

Zombies The Girl With all the Gifts

Det är böcker från viktorianska damer i klänning som stakear vampyrer till folk som knatar runt i levande köttskepp och bara är kvinnor till böcker där huvudpersonen inte ens bryr sig om sort på folk utan kallar alla hon.

Fast helt ärligt kan man läsa ett par böcker i veckan inom SF/Fantasy genren och aldrig behöva läsa en bok som inte handlar om kvinnor som är coola och gör ngt vettigt. (Jag har provat och lyckats riktigt hyggligt)
 
Förresten

@fejt @Killaloe Du hamnade i kategorin young adult och väldigt många böcker där är lite lagom feministiska fast med fokus på romans och sådant. Det är ju trevligt om man visste att det var det man köpte (och i tex Beautiful Creatures, samma genre, så fallerar det på att huvudpersonen är supermäktig men för korkad och vek för att klara av att göra ngt utan en man). Jag har läst Graceling, tyckte den var ok men inte jättebra och minns inte rakt av, det var länge sedan. Köpte inte övriga i serien.

(Mercedes Lackey om man gillar gelehallon och kan leva med snedsteg ibland eftersom många är från 80-talet)

Dock kanske man får läsa en del på engelska. Du blir nog extremt mycket mindre besviken om du bara tex kollar vilka böcker som fått Hugo Awards senaste åren/varit nominerade och väljer lite precis vadsomhelst (utom Cixi Liu för han försöker vara lite feministisk men det blir 50-tal av det hela).

http://www.thehugoawards.org/
https://nebulas.sfwa.org/

Faktum är att man kanske får en hel del udda resultat om man googlar feministisk fantasy (nu måste jag göra det bara för det) utan det är mer effektivt att bara läsa bra fantasy eftersom det finns så mycket fantasy som beskriver kvinnor som entiteter med energi och mål.
 
Och jag hade rätt, på en googling och de översta träffarna kan jag säga att på träff 8 så fanns tre välkända feministförfattare Jk Jemisin, Ursula le Guin och Catherynne Valente i övrigt böcker och författare som jag inte hade hört talas om alls. Och så Graceling då som inte sticker ut som feministisk.

Så istället kör på Nebula awards och Hugo awards och du kommer att få matchning på 80% i alla fall tror jag. Annars kommer du obönhörligen att hamna med young adult :D och om du inte gillar det så är det ju en miss. (Själv gillar jag det ibland! :D)

Jag läser då alltså allting som inte är direkt nedvärderande för kvinnor. Om du vill ha råfeminism kött och kackerlackor så kör Kameron Hurley.
 
:D

Jag hade höga förväntningar efter att ha läst nån slags feministisk analys om den och blev så besviken när man ganska omgående fattade att det skulle bli himlastormande heterosex och romantik.
Jag vill ha kvinnor i grupp runt lägereld som inte pratar om eller funderar över män. Undantag om de diskuterar hur de ska döda dem. :devil:

Säfströms böcker har jag inte hunnit läsa än tyvärr. Jag är så nyfiken på dem.
Ha nu blev jag jättenyfiken på den där analysen och måste läsa den.

Vill du ha gritty fantasy "Best served Cold" Joe Abercrombie. Iofs män och kvinnor som dödar folk i mängd och på olika sätt. Kvinnlig typ huvudperson men egentligen ett gäng. Men det är hans senare böcker, de tidigare hade han missat att det fanns kvinnor tydligen, sedan ändrade han sig, vet inte om någon sa ngt. Jag gillade Best served cold.

Black Company, mycket dödande och det finns kvinnliga och manliga karaktärer.

Men Kameron Hurley låter som din grej direkt. The Stars are Legion, män existerar inte ens. Blod, död, äckel. God's War, kackerlackor, blod, död, äckel. De är lite för äckliga och aggressiva för mig faktiskt. Men någon gång ska jag prova the Mirror Empire också.

Övriga jag nämnt är för snälla tror jag. De är nice, tvåkönade, män är ok och romans finns här och där.
 
Ha nu blev jag jättenyfiken på den där analysen och måste läsa den.

Vill du ha gritty fantasy "Best served Cold" Joe Abercrombie. Iofs män och kvinnor som dödar folk i mängd och på olika sätt. Kvinnlig typ huvudperson men egentligen ett gäng. Men det är hans senare böcker, de tidigare hade han missat att det fanns kvinnor tydligen, sedan ändrade han sig, vet inte om någon sa ngt. Jag gillade Best served cold.

Black Company, mycket dödande och det finns kvinnliga och manliga karaktärer.

Men Kameron Hurley låter som din grej direkt. The Stars are Legion, män existerar inte ens. Blod, död, äckel. God's War, kackerlackor, blod, död, äckel. De är lite för äckliga och aggressiva för mig faktiskt. Men någon gång ska jag prova the Mirror Empire också.

Övriga jag nämnt är för snälla tror jag. De är nice, tvåkönade, män är ok och romans finns här och där.

Hjälp! Jag hade ingen aning om vilken dörr jag gläntade på. Jag glömde skriva att jag är en fredlig skolbibliotekarie :o:D

Bakgrunden är följande:

Mina elever plöjer Rick Riordan och John Flanagan. Jag gillar dem mycket också men letar efter något liknande fast med en kvinnlig huvudperson omgiven av kvinnliga förebilder. Det måste inte vara fritt från män (och det är inget jag önskar heller) och det får naturligtvis finnas sex och kärlek men inte som drivkraft för berättelsen om du förstår vad jag menar. Jag vill inte att den kvinnliga huvudpersonen ska sysselsätta sig med tankar om vad en man tänker om henne.

Feministisk fantasy kanske fel sökord.

Recension Tankeläsaren

Edit: Detta är svar på ditt senaste inlägg. Hade inte läst dem innan och nu ser jag förslag på andra sökord. Återkommer. Vilken brunn av kunskap du har.
 
Hjälp! Jag hade ingen aning om vilken dörr jag gläntade på. Jag glömde skriva att jag är en fredlig skolbibliotekarie :o:D

Bakgrunden är följande:

Mina elever plöjer Rick Riordan och John Flanagan. Jag gillar dem mycket också men letar efter något liknande fast med en kvinnlig huvudperson omgiven av kvinnliga förebilder. Det måste inte vara fritt från män (och det är inget jag önskar heller) och det får naturligtvis finnas sex och kärlek men inte som drivkraft för berättelsen om du förstår vad jag menar. Jag vill inte att den kvinnliga huvudpersonen ska sysselsätta sig med tankar om vad en man tänker om henne.

Feministisk fantasy kanske fel sökord.

Recension Tankeläsaren

Edit: Detta är svar på ditt senaste inlägg. Hade inte läst dem innan och nu ser jag förslag på andra sökord. Återkommer. Vilken brunn av kunskap du har.
Jo hehe jag läste recensionen sedan, den var ju ganska knasig faktiskt. Om det är hennes kriterier för feministisk sci fi så har hon ju oceaner av young adult fantasy om kvinnor som är mäktiga med mycket romans och tja om man bara läser en av dem och är van vid icke fantasy böcker så känns de nog jättenice. (Typ Twilight såklart City of Bones, Vampire academy, Beautiful Creatures, Divirgent kanske är lite bättre, Throne of Glass (älskas av massor av flickor och hatas av några, ej läst för jag tror jag skulle hata.) )

(Förresten vill jag varna för Avalons Dimmor, den brukar sägas vara feministisk men jag tycker personligen den är icky o författaren är lite icky har jag för mig.)

Men ok, det verkar som att du måste vara i young adult eftersom de två författarna du presenterar med manliga huvudpersoner verkar hamna där.

Måste det vara översatt?

By the Sword av Mercedes Lackey!
Arrows of the Queen av densamma

Ungdom upptäcker sig vara speciell osv osv men tjej och inte superromansfokus även om lite romans finns.
(älskade när jag var typ tonåring och ännu) hon har en del Valdemar böcker också med kvinnliga, manliga, homosexuella och allt huvudpersoner.

Etiquette and Espionage, flicka rekryterad till spionflickskola. 1800-tal, vampyrer, varulvar, solfjädrar med knivar. Hysteriska mängder flört men huvudpersonerna är ytligt uppslukade av det (utom i sista boken där romantiska intressekillen faktiskt blir lätt dryg o envis, men det fungerar eftersom huvudpersonen är total hjälte). https://gailcarriger.com/series/the-finishing-school/ eftersom det är en flickskola så är män mest bifigurer.

A Hat full of Sky, Terry Pratchett ung häxa.
 
Senast ändrad:
något liknande fast med en kvinnlig huvudperson omgiven av kvinnliga förebilder. Det måste inte vara fritt från män (och det är inget jag önskar heller) och det får naturligtvis finnas sex och kärlek men inte som drivkraft för berättelsen om du förstår vad jag menar. Jag vill inte att den kvinnliga huvudpersonen ska sysselsätta sig med tankar om vad en man tänker om henne.
Tänker att Naondel och Maresi slulle kunna fungera för dina lite äldre elever - den var rätt hemsk :o men så starka kvinnliga karaktärer.

Lunar-serien är en del kärlek osv men den driva inte bara av ”vad kommer killen tycka om mig om jag har på mig den här klänningen”. Framförallt tycker jag att Scarlett och Cress är mindre så än Cinder. Cinder är iofs också en supercool karaktär men ja, där blir det lite mer fokus på prinsen och hennes utseende som cyborg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp