Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ju döööösvårt :o :D
Jag läser så himla sällan historiska romaner som är något att tipsa vidare om, men jag gillade Florence Stephens förlorade värld och Ers Majestäts olycklige Kurt. Det är ju dock verklig händelser som ligger till grund så lite annan typ av historiska romaner än Outlander-serien :D

Tänker att Tillbaka till henne skulle kunna vara en bok värd att läsa. Jag gillade den och vet att flera i tråden tyckte om den :)

Sen uppskattat jag Philippa Gregorys böcker om den engelska adeln genom historien - coola kvinnor i fokus, förvisso mycket rövhattar med (det är ju ändå engelska hovet liksom), men ja, underhållande läsning trots inga litterära mästerverk :D

Tusen tack!
Har lagt en bok av Philippa Gregory på min Audible-lista, och beställt Florence och Tillbaka till henne. De skickas dock till min mamma i Sverige, så det dröjer ett tag innan jag kan läsa dem.
 
Tusen tack!
Har lagt en bok av Philippa Gregory på min Audible-lista, och beställt Florence och Tillbaka till henne. De skickas dock till min mamma i Sverige, så det dröjer ett tag innan jag kan läsa dem.
Så kul att du blev intresserad av några av böckerna! Hoppas att du gillar dem! :)
Såg du att både Antikrundan och På Spåret var på Husaby förra veckan? Jag blev alldeles nöjd att jag kände till hela historien tack vare boken om Florence :D
Jag såg bara På Spåret men det var riktigt roligt :D
 
Har lyssnat klart på Gatukatten Bob. Mycket illa skriven bok, men mycket fin historia. Jag vill även se filmen, i vilken Bob spelar sig själv för ingen annan katt klarar av rollen.

Började nu lyssna på Caitlin Moran, Konsten att vara kvinna. Får se hur det utvecklar sig.
 
Jag lyssnar på Lisa Jewells senaste. Mycket spännande, hon är mycket bättte på spänning än chicklit men jag blir lite tokig på uppläsaren. Fejkad och dålig amerikansk accent till en karaktär, jag blir galen. Nu har även en irländsk karaktär fått en röst, det behöver inte vara fejk då uppläsaren har ett irländskt namn och jag är inte riktigt duktig nog på iriska accenter för att kunna säga så mycket om det men det är lite rörigt. Nåväl. Boken heter Then she was gone.

Annars läser jag Kristina Appelqvists nya, började igår kväll och är nästan klar. De är så bra! Den fjärde pakten heter den.

Ja och så läser jag Here are the young men av Rob Doyle, som jag hade nöjet och äran att lyssna på på Bokmässan. Tyvärr kan jag inte sluta spela Suedes Young Men i skallen medan jag läser vilket tyvärr förstår min koncentration ;) Det är inte en favoritlåt, så att säga.
 
Alltså jag är ju sämst på att skriva i den här tråden :o är inne och läser så fort jag ser att det kommit något nytt, men så glömmer jag alltid att lägga till något själv. I vilket fall som helst, det här har jag läst den senaste 1,5 månaden.

Istvillingar av S.K. Tremayne. Deckare i kombination av skräck, typ. Ett par där en av deras tvillingflickor råkar ut för en olycka och dör, mamman blir så småningom osäker vilken av tvillingarna det är som faktiskt dog. Intressant skriven bok, jag gillade den.

Wink, Poppy, Midnight av April Genevieve Tucholke. Njaaa.. en sån där tonårsbok som lär ska vara så bra men som jag inte förstår mej på. Lockades mest av bokens snygga omslag.

Fantastiska vidunder och var man hittar dem av J.K. Rowling. Filmmanus, har sett filmen flera gånger så historien var inte ny. Väldigt snygg bok, fina illustrationer på både pärm och insida.

Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane. Trevlig bok, lättsam historia utan att man kunde räkna ut precis hur det skulle gå. Inte lika bra som den senaste boken jag läste av henne, men gillade den. :)

Bröllopsnatten av Sophie Kinsella. Brukar tycka om Sophie Kinsellas böcker, men den här var inte riktigt min grej. Helt okej ändå men blev lagom irriterad på de flesta personerna i boken. Blev bättre mot slutet.

När livet börjar om av Lucy Dillon. En såndär mysig historia igen, gillar hennes böcker. Trevligt när den knöts ihop med en tidigare bok som jag läst och man fick veta hur det gått för personerna i den. :)
 
Tipsa mig!

Jag läser gärna historiska romaner, men är så hjärtligt trött på att nästan alla måste ha en sadist som till varje pris vill plåga huvudpersonen (jag föredrar böcker med kvinnliga huvudpersoner tror jag). Har läst det mesta av Diana Gabaldon, och ganska många tyska författare: Durst-Benning, Schweikert, Ebert, Gablé o dyl.

Har ju lyssnat på Neapel-serien av Elena Ferrante och tycker jättemycket om den.

Vad är egentligen en historisk roman? Räcker det att den utspelar sig i dåtid? Eller finns det andra kriterier typ frasande kjolar, fuktiga riddarborgar och hovintriger?
 
Vad är egentligen en historisk roman? Räcker det att den utspelar sig i dåtid? Eller finns det andra kriterier typ frasande kjolar, fuktiga riddarborgar och hovintriger?

För mig räcker det med att det är en roman skriven i "nutid" som utspelar sig i dåtid. Fras är inget utslagskriterium. Mina drömmars stad är t ex en historisk roman för mig. Fast det lite svårt för mig att få tag på svenska böcker. Tysk- eller engelskspråkig litteratur är lättare. Men man får förstås tipsa om svenska böcker också, jag är ju i Sverige ibland.
 
För mig räcker det med att det är en roman skriven i "nutid" som utspelar sig i dåtid. Fras är inget utslagskriterium. Mina drömmars stad är t ex en historisk roman för mig. Fast det lite svårt för mig att få tag på svenska böcker. Tysk- eller engelskspråkig litteratur är lättare. Men man får förstås tipsa om svenska böcker också, jag är ju i Sverige ibland.
Okej! :) Då kör jag mina standardtips!

Vända hem av Yaa Gyasi. Handlar om det amerikanska slaveriets historia och inleds i Ghana i slutet av 1700-talet.

Sonen av Philip Meyer. Inleds vid sekelskiftet 1700-1800 om jag minns rätt och handlar om Texas historia; Superintressant.

Profeterna vid Evighetsfjorden av Kim Lejne. Om danska missionärer på Grönland i slutet av 1700-talet.

Hägring 38 av Kjell Westö. Om efterspelet av finska inbördeskriget (30-talet).
 
Men hjälp vad tråden hamnat långt bak! Uppdatera hörrni, det är så kul att höra om vad ni läser :)

Jag har läst John Greens Sköldpaddor hela vägen ner och är helt knockad. Vilken otroligt drabbande, empatisk och faktiskt också rolig skildring av svår psykisk ohälsa.
Jag har inte läst Green tidigare och har inte haft en aning om vad jag har missat.

Nu väntar Camilla och Viveca Stens Djupgraven.
 
Men hjälp vad tråden hamnat långt bak! Uppdatera hörrni, det är så kul att höra om vad ni läser :)

Jag har läst John Greens Sköldpaddor hela vägen ner och är helt knockad. Vilken otroligt drabbande, empatisk och faktiskt också rolig skildring av svår psykisk ohälsa.
Jag har inte läst Green tidigare och har inte haft en aning om vad jag har missat.

Nu väntar Camilla och Viveca Stens Djupgraven.
Jag läser inget :( (förutom typ Nelly Rapp - monsteragent och liknande för barnen). Känner mig vinterdeppig och totalt initiativlös.

Men gillar att lösa här så håller med - mer uppdateringar!!
 
Jag läser inget :( (förutom typ Nelly Rapp - monsteragent och liknande för barnen). Känner mig vinterdeppig och totalt initiativlös.

Men gillar att lösa här så håller med - mer uppdateringar!!

Usch ja. Jag är så uppslukad av mitt nya jobb att jag knappt tänker på hur kraftlös och låg jag brukar känna mig de här månaderna. Hoppas att orken kommer till dig snart.
 
Läser denna.

FBBF6D80-4F67-42E3-9F48-AA8977C60499.jpeg
 
Summer at the Cornish Café av Philippa Ashley (och fortsättningen Christmas at the Cornish Café). Feelgood, lagom att lyssna på när man jobbar. Helt ok.

Livet börjar när du inser att du bara har ett av Raphaelle Giordano. Visade sig vara en "hjälp dig själv till ett bättre liv bok" i romanformat. Bortkastad tid.

En nästan sann historia av Mattias Edvardsson. Efter tips från @Diskurs Den var helt ok.

Sedan mitt lite guilty pleasure :o Nora Roberts Född ur... serie. Har lyssnat på första delen, Född ur elden. Har läst böckerna flera gånger förut, men det var första gången jag lyssnade någon av dem. Inläsaren var värdelös. Hon låter som hon sitter och ler sig igenom hela boken, oavsett vad som händer. Men jag kommer lyssna på de andra två delarna ändå. :D

To my Love av Karin Aspenström. Har en liten bit kvar, men den här gillar jag. Trodde inte att jag skulle göra det när jag läste om den, men gav den en chans och det har jag inte ångrat. Tack för tipset @Diskurs :up: Tyvärr fanns inga fler av de du tipsade om som ljudbok på Storytel så här du fler tips på svenska författare tar jag gärna emot. :up:
 
Okej! :) Då kör jag mina standardtips!

Vända hem av Yaa Gyasi. Handlar om det amerikanska slaveriets historia och inleds i Ghana i slutet av 1700-talet.

Jag fick det här standardtipset av dig för ett tag sen och jag måste verkligen tacka! Suuuuperbra bok!

Har även Profeterna vid evighetsfjorden som ligger och väntar på mig men först ska jag läsa en feel good roman! (Feelgoodroman? Feel goodroman? Feelgood roman? Feel good-roman?)
 
Fantomen på Operan av Leroux Gaston. Så jäkla spännande! Laddade ned den efter att ha sett den nya muskaluppsättningen. Bara synd att inte tjusiga Ceasar fick vara med i musikalen, men det är väl krångligt att dra in en häst på scen kanske... Trodde att boken skulle vara lite torr, men icke!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 081
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp