Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst var Henrietta Lacks inte alltid så "flytande" att läsa men jag tyckte att den var så oerhört intressant för det behandlade något som jag inte hade en aning om trots att forskningen på hennes celler hade haft så stor betydelse. Beträffande Kapten Klänning kan jag väl också tycka att den inte var så vansinnigt välskriven, det märktes att författaren var amatör. Det som störde mig lite där var att han lät sin personliga avsky lysa igenom så klart. Men ändå fascinerade den mig för att jag fick en inblick i polisarbetet och hur en sådan utredning kan gå till.
Skönt att det finns olika uppfattningar och böcker för alla :)

A
 
Visst var Henrietta Lacks inte alltid så "flytande" att läsa men jag tyckte att den var så oerhört intressant för det behandlade något som jag inte hade en aning om trots att forskningen på hennes celler hade haft så stor betydelse. Beträffande Kapten Klänning kan jag väl också tycka att den inte var så vansinnigt välskriven, det märktes att författaren var amatör. Det som störde mig lite där var att han lät sin personliga avsky lysa igenom så klart. Men ändå fascinerade den mig för att jag fick en inblick i polisarbetet och hur en sådan utredning kan gå till.
Skönt att det finns olika uppfattningar och böcker för alla :)

A
Det var just det med polisarbetet det stöp på, för min del. Jag gillar att läsa om autentiskt sådant, jag gillar förhörsprotokoll, förundersökningar osv. Men här fick jag för lite av det, i stället hade författaren fullt upp med sin egen närvaro i texten. Han borde haft bättre stöd från förlaget, kan jag tycka.

Har du läst Lasermannen av Gellert Tamas? Den är en av mina favoriter, där en samhällsskildring och skildring av polisarbete som slår det mesta.
 
Visst var Henrietta Lacks inte alltid så "flytande" att läsa men jag tyckte att den var så oerhört intressant för det behandlade något som jag inte hade en aning om trots att forskningen på hennes celler hade haft så stor betydelse. Beträffande Kapten Klänning kan jag väl också tycka att den inte var så vansinnigt välskriven, det märktes att författaren var amatör. Det som störde mig lite där var att han lät sin personliga avsky lysa igenom så klart. Men ändå fascinerade den mig för att jag fick en inblick i polisarbetet och hur en sådan utredning kan gå till.
Skönt att det finns olika uppfattningar och böcker för alla :)

Vet inte riktigt vad jag gjorde här för att denna texten kom upp igen....? Men jag har inte läst Lasermannen så jag skaffar den och läser.
 
Har du läst Lasermannen av Gellert Tamas? Den är en av mina favoriter, där en samhällsskildring och skildring av polisarbete som slår det mesta.

Den hittade jag på loppis nyligen och köpte för jag vet att du tycker att den är så bra! Ser fram emot att få tid att läsa den :)
 
Visst var Henrietta Lacks inte alltid så "flytande" att läsa men jag tyckte att den var så oerhört intressant för det behandlade något som jag inte hade en aning om trots att forskningen på hennes celler hade haft så stor betydelse. Beträffande Kapten Klänning kan jag väl också tycka att den inte var så vansinnigt välskriven, det märktes att författaren var amatör. Det som störde mig lite där var att han lät sin personliga avsky lysa igenom så klart. Men ändå fascinerade den mig för att jag fick en inblick i polisarbetet och hur en sådan utredning kan gå till.
Skönt att det finns olika uppfattningar och böcker för alla :)

Vet inte riktigt vad jag gjorde här för att denna texten kom upp igen....? Men jag har inte läst Lasermannen så jag skaffar den och läser.
Det där är nåt fel, det verkar ha hänt många av oss sedan igår kväll. När man postar inlägget ligger texten kvar i editorn och raderar man den inte följer den med i nästa post också.

Kom på en till för er som gillade Lacks: Pillret av Ingrid Carlberg. Fantastiskt spännande granskning av hur det gick till när antidepressiva lanserades. Gillade man Lacks kan man nog uppskatta Pillret också.

@Anna Helt övertygad om att du kommer att gilla Lasermannen :)
 
Lasermannen är nästan ett måste. Jag blev ännu mer fascinerad av den när jag läste den för andra gången!
 
Lasermannen är nästan ett måste. Jag blev ännu mer fascinerad av den när jag läste den för andra gången!

Ja, jag har också läst den två gånger. Så ruggigt imponerande. Men jag dog nästan av skam när jag insåg att jag ju varit med "då" utan att se hela bilden. Trots att den fanns där.

Om du vill bli riktigt jäkla apförbannad och mer besviken än du någonsin blivit - läs Tamas De apatiska också, om du inte redan gjort det. Handlar om de apatiska flyktingbarnen och är skriven med stark vrede och ändå noggrannhet med fakta.
 
Ja, jag har också läst den två gånger. Så ruggigt imponerande. Men jag dog nästan av skam när jag insåg att jag ju varit med "då" utan att se hela bilden. Trots att den fanns där.

Jag med. Fy fan vad aningslös man var. Eller självupptagen. Eller något.


Om du vill bli riktigt jäkla apförbannad och mer besviken än du någonsin blivit - läs Tamas De apatiska också, om du inte redan gjort det. Handlar om de apatiska flyktingbarnen och är skriven med stark vrede och ändå noggrannhet med fakta.

Jag med. Fy fan vad aningslös man var. Eller självupptagen. Eller något.

Har inte läst den, men lägger den i listan på rekommenderad läsning. Läser när jag orkar.
 
Jag med. Fy fan vad aningslös man var. Eller självupptagen. Eller något.

Har inte läst den, men lägger den i listan på rekommenderad läsning. Läser när jag orkar.
Gör det! Den är oerhört skakande.

Tamas fick kritik efter den, för att ha ägnat sig åt personförföljelse i ett par fall. Och jag förstod kritiken - men jag förstod honom också. Det gick att inte upptäcka det han gjorde utan att bli så förbannad. Han är nog den bästa svenska journalist jag vet.
 
Nu är jag ÄNTLIGEN klar med Historien om Pi :D Fast jag måste säga att slutet var något oväntat och väldigt bra (eller iaf för mig som inte hade listat ut det tidigare eller ens tänkt tanken).

Dessutom blev jag klar med Baskervilles hund och den gillade jag väldigt mycket i ljudboksformat. Fast jag håller nog fast vid att Holmes är lite av en pompös rövhatt. :D

Just nu är jag mitt inne i Oceanen vid vägens slut och jag älskar den! Fast så gillar jag ju typ allt som Gaiman har skrivit så det kommer inte riktigt som en överraskning :)
 
Gentlemen är utläst. Väldigt bra! Jag ska läsa fortsättningen, Gangsters, men tar lite annat emellan.

Jag har kommit 100 sidor in i Vad jag älskade av Siri Hustvedt. jag kom på att jag läst den för många år sedan men kom inte ihåg så mycket för jag läste den ganska slarvigt. Boken kräver ganska stor uppmärksamhet för den innehåller många beskrivningar om konst och hur den ska tolkas, och om karktärernas forskningsprojekt och akademiska arbete. Den verkar ganska sorglig så först tänkte jag lägga ner den men sen sa jag till mig själv att skärpa till mig så nu läser jag den i alla fall. :)
 
Jag orkar vanligtvis inte läsa om cancer så jag har hittills undvikit den här. Men till slut bet jag ihop, köpte den och började på den på planet idag.

Och den är ju alldeles, alldeles underbar. Han berättar så varmt humoristiskt och fjäderlätt att man blir både road och rörd. Läsläsläs!



(Det är alltså The fault in our stars fast på svenska)
 
Jag är på sidan 96 och vill redan läsa om den. Fast då blir det på engelska så att jag får se deras exakta repliker. Jag ÄLSKAR redan Hazel och Augustus :love:

Den här verkar t o m klå Tell the wolves I'm home som också är jättefin.

Jag SA JU att du skulle läsa den på engelska :rage:!

Fast det kanske är ett smart drag av dig, du får ju onekligen en bra ursäkt att läsa två gånger på ett bräde om du nu vill. :angel:
 
Hade tänkt läsa den på engelska men när du sa det måste jag ju göra tvärtemot :angel:

Fast mer ärligt så hade jag nog glömt det. Men när jag ser hur Hazel formulerar sig inser jag att det här vill jag se på engelska också.

@Käralillalorden
 
Fast mer ärligt så hade jag nog glömt det.
@Favvobukebusarn

Ah, borde anat. Du börjar ju bli lite senil. :)

Men på allvar, läs den på engelska om du får lust vid senare tillfälle. Nu har jag ju inte läst den på svenska i och för sig, men jag minns att när jag läste den och tänkte på hur mycket som rimligen borde gå förlorat i översättningen. Amerikansk tonårsjargong och den där torra sarkasmen känns ohyggligt svår att få med när man växlar språk.
 
Hmmm... det är dyrt att läsa i tråden :mad:. Nu blev jag ju tvungen att ladda ner The fault in our stars också. När jag nu ska hinna läsa den - har bara några tusen sidor kurslitteratur som också ska läsas. Nåja, bara drygt sex dollar som Kindle-bok.
 
Sa jag förresten att Purple Hibiscus sög mig i sig och att jag efter en natts sträckläsning längtade efter en massa Nigerianska maträtter jag bara känner till namnet och inte har en susning om vad de innehåller? Yollof rice? Gari? Ogi? Måste googla. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp