Vad menar hon?

G

gullrumpan

Halloj! Tänkte höra med er om ni känner igen detta, ganska konstig fråga men..

När jag kommer int till stallet morgonen, kvällen eller något sådant.. så det första min häst gör.. är att ställa sig i kissa! Jag vet inte varför hon gör detta. Hon verkar inte nervös eller något sådant..

Någon hälsningsfras eller??

Känner någon igen detta? Skulle vara intressant o höra i sådana fall! :)
 
Sv: Vad menar hon?

vår ponny kissar ofta på morgonen när vi kommer. Jag tror hon står och sover/vilar och vaknar till när vi kommer, och då är hon kissnödig. Precis som jag, är ofta kissinödig, efter en tids vila i sängen eller soffan.
 
Sv: Vad menar hon?

Halloj! Tänkte höra med er om ni känner igen detta, ganska konstig fråga men..

När jag kommer int till stallet morgonen, kvällen eller något sådant.. så det första min häst gör.. är att ställa sig i kissa! Jag vet inte varför hon gör detta. Hon verkar inte nervös eller något sådant..

Någon hälsningsfras eller??

Känner någon igen detta? Skulle vara intressant o höra i sådana fall! :)
Det gör mitt varmblodssto också, har i´ngen aning om varför dock:rofl:
 
Sv: Vad menar hon?

Join the club !! Våra ston gör så också... Alltid och kan inte heller gnägga innan de kissat färdigt (min gnäggar alltid)...
Så söta så - ps skall också alltid kissa när de kommit in från hagen - slår aldrig fel. Får de stå i gången först så är de så nödiga så när de väl kommer in i boxen. De kniper oftast hela dan i hagen av någon anledning. Igår såg jag att mitt sko kissade ute och vinden blåste hennes svans mitt i strålen och hon såg så missnöjd ut ;)
Just när man kommer in istallet och de kissar, tror det är en naturlig sak. Kroppen har vilat och helt plötsligt är det något på gång (du kommer in) och de gör sig redo för "aktion"....
 
Sv: Vad menar hon?

När jag kommer till stallet på morgonen så öppnar jag dörren och hinner inte ens tända ljuset innan båda hästarna står och kissar...hästarna är valacker så det spelar nog ingen roll vilket kön det är. Hästen som jag hade förut kissade så fort han kom in i boxen.Jag vet att med dessa tre hästar att de tycker det är obehagligt när det stänker på benen att det är därför de kissar inne. Sen kanske de är kissnödiga efter att de har vilat?
 
Sv: Vad menar hon?

När man har stalljouren på ridskolan så blir det världens vattenfall så fort man öppnat stalldörren och sagt God Morgon!
 
Sv: Vad menar hon?

Likadant med min valack! Så fort han kommer in från hagen ska det kissas. Något jag inte tänker på när jag ska ut och köra el. rida. Tror han skulle uppskatta att få kissa innan vi ger oss av egentligen..
 
Sv: Vad menar hon?

hästar kissar för att markera sitt revir, här är jag! Det här är min lukt, vilket lukt ät din? Jag börjar brunsta då och då osv, ett sätt att komunicera som vi människor inte förstår då vi inte har djurs känsliga näsa.
 
Sv: Vad menar hon?

Nej, hästar kissar faktiskt för att de är kissnödiga. Ingenting annat.

Doftmarkerar gör de genpom gödsel och då främst hingstar.
Den som skitit översts "vinner"
 
Sv: Vad menar hon?

Hingstar har faktiskt en del revirtänk.

Men i vilt tillstånd är reviren så stora att de sällan behöver bry sig. Men de blir klart inte glada om de finner att någon annan hinst (som då kan vara en potentiell rival) har inkräktat.
 
Sv: Vad menar hon?

Mitt 27 åriga sto kissar så fort man öppnar stalldörren men inte min 7 åriga valack. Det är säkert så att stoet är så gammal att hon har lärt sig att det inte är så kul att ligga i sitt eget kiss, när man kommer och ska släppa ut dem på morgonen så är de väl så att hon har väntat med att kissa för att hon inte vill sova i det. De vet de ju att de ska ut i hagen.
Valacken är inte lika smart, han har alltid "pisskakor" på magen och bakbenen men det är lite svårt att få bort dem den här årstiden!:smirk:
 
Sv: Vad menar hon?

Hej! Min kompis systrar har två ponnyer. Min syrra har fått ta hand om dom några gången när dom har varit borta. Jag fick hjälpa min syrra en gång med dom och rida och mocka och så. När vi kom in på eftermiddagen och skulle mocka så var hästarna inne så vi ställde dom i stallgången och den som jag mockade till heter stigge och när jag mockat klart så tog jag in stigge och precis när han kom in i sin nya rena box så kissade han:rofl: Men han brukar alltid göra det när dom riktiga ägarna mockar så kissar han alltid precis när han går in. Det verkar typ som att han alltid vill markera sitt revir när det förra reviret är borta:D Hihi. Konstigt....
 
Sv: Vad menar hon?

Halloj! Tänkte höra med er om ni känner igen detta, ganska konstig fråga men..

När jag kommer int till stallet morgonen, kvällen eller något sådant.. så det första min häst gör.. är att ställa sig i kissa! Jag vet inte varför hon gör detta. Hon verkar inte nervös eller något sådant..

Någon hälsningsfras eller??

Känner någon igen detta? Skulle vara intressant o höra i sådana fall! :)

Så gör min ena alltid också. Hon vill inte kissa ute, så hon verkar göra det alltid för säkerhets skull när jag kommer ut.
 
Sv: Vad menar hon?

haha det måste vara så jo.. för när hon kommer in i boxen på kvällen så kissar hon.. ganska lustigt egentligen xD
tack för alla bra svar! Vet man att man inte den enda iaf :D
 
Sv: Vad menar hon?

Jag har hört att hästar helst vill kissa på mjukt underlag. Det är därför som det första de gör när man tar in dem är att ställa sig och kissa. De kanske är lite kinkiga av sig och tycker det är obehagligt att det skvätter mot benen, ganska hygieniskt av dem faktiskt.
 
Sv: Vad menar hon?

Hästen som står inackorderad kissar alltid så fort hon kommer in i boxen. Spelar ingen roll om hon har varit i hagen eller blivit riden.
Min valack kissar aldrig inne i stället :crazy:
 
Sv: Vad menar hon?

Mitt sto brukar kissa när jag kommer ut i hagen för att hämta in henne. Tidigare har hon hellre kissat inne, men nu händer det uppenbarligen oxå ute. Likaså kissar hon ALLTID i transporten när hon har sina transportskydd på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 111
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 353
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Halloj alla, Tänkte bara höra, av intresse, ifall någon mer varit med om detta? Några gånger under säg det senaste hmm.. året? har jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp