Vad oroar dig?

Ok, tänkte om veterinären och ni ville spåna vidare och obducera, verkar inte ha varit nåt vanligt fall. Fall kan göra stor skada på så små. Mamma hade en fölunge som slog runt i boxen, den fick slingerliknande symptom efter det och fick tas bort.
Tyvärr var veterinären bara distriktsveterinär, och hennes specialitet var inte hästar så det var nog inte så intressant. Hade vi bott närmare en hästklinik så hade vi självklart flyttat dit honom för MR av nacke och huvud. Men närmsta är 3 timmar bort, och det fungerar ju inte med en krampande fölunge tyvärr. typ 30-45 min hade vi ju kunnat söva honom och åkt, men inte mer. (Vi hade lååånga diskussioner om det med veterinären, och hon rådfrågade även strömsholm, som rådde oss åt att inte åka.)
 
Ok, tänkte om veterinären och ni ville spåna vidare och obducera, verkar inte ha varit nåt vanligt fall. Fall kan göra stor skada på så små. Mamma hade en fölunge som slog runt i boxen, den fick slingerliknande symptom efter det och fick tas bort.

Röda dagar kan jag tillägga att det var just då, annars har vi en klinik 10 minuter hemifrån, men de har bara öppet 8-17 och vissa dagar längre, vardagar. Så himla typiskt verkligen.
 
Känner att jag oroar mig för allt! Vi köpte in våra första ston färdigbetäckta från Tyskland och nu om ca 1-2 veckor ploppar det första fölet ut. Förhoppningvis ett frisk föl! Har som tur är god kontakt med vår lokala veterinär som är hemma inom de närmaste veckorna (och endast 10 minuter bort), samt flertalet andra med erfarenhet av fölning i min närhet. Känner mig ändå nervös och rädd för ett felläge och massa andra saker:( Enligt min veterinär måste jag bara ta det lite lugnt:bow:
 
  • Gilla
Reactions: via

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för det tredje avsnittet i Ridsportpodden Fölspecial. Vi har träffat veterinär Anna Bohlin för att i tre poddavsnitt...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur vet du att om det är dags att hjälpa till när stoet fölar? Ridsport har träffat veterinär Anna Bohlin för att i tre poddavsnitt...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Föltiden är här! Ridsport har därför träffat veterinär Anna Bohlin för att i tre poddavsnitt fördjupa oss kring dräktighet och fölning...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp