Bukefalos 28 år!

Vad pysslar vi med? del LXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uh, tyvärr har @tanten helt rätt :( Apropå det, nu vet jag att du och @Diabetikern inte är lika galna, men igår tänkte jag att jag måste göra något åt hela saken. Legat på 24-28 och varit uppe och nosat på 30 :crazy: och körde sallad och mycket insulin. Fick ner det till 7 :banana: men har varit sjukt trött hela dagen och sovit som en död sill precis som man gör när man ligger riktigt högt. Har någon av er upplevt samma sak? Att man får 'falska' insulinkänningar när man kommer ner till normala nivåer vet jag och får härda ut inte springa till frysen och äta sorbet. :up:
Aha. Nu förstår jag varför @tanten sa bestämt "nej". Då håller jag med henne!
 
Alltså - känningssymåptom kan du få vid alla snabba sockerfall. Från 15 till 7 och du får falsk känning. Det händer i princip alltid när det sjunker snabbt.

När du ligger på sådana där extremnivåer - hur mycket snabbinsulin tar du? Vilket snabbinsulin har du?
Jag har gått över till Fiasp och fördelen med det är att det är så väldigt snabbt. Jag behöver itne få ackumulerade effekter flera timmar senare. Det tar udden av en höjning och sedan är det itne mer med det. Behöve inte planra elelr tänka.
Jag kompenserar med några enheter om jag går till tvåsiffrigt. Då motar jag det snabbt och behöveri tvara rädd att det stiger mer.

Fast jag äter ju kortison så det funkar ibland synerligen nyckfullt. Kan få snabb stigning trots att jag inte ätit elelr druckotoh en tidmme tidigare legat finfint. :cry: Men då är det bara att skjtua i sig mer.

Fast ligger du stabilare så behöver du inte äta sorbet. Då räcker en skorpa eller ett glas mjölk. för att koma upp på bra nivå igen. Det är vid de där snabbt kasten som du behöver äta socker. Vilket ger dig ett snabbt kast igen och du måste ta massor av insulin. . Ond cirkel.

Jag har humalog som också verkar snabbt. Jo de var definitivt falska eftersom jag låg på 6 så det var att bita ihop och tala om för mig själv att det går över och är som sagt helt falskt. Nu gick jag ner från 24 till 7 på ca 14 timmar så visst det är extremt. Men funderade på varför jag plötsligt blev så fruktansvärt trött och om det kan bero just på att det sjönk så lågt så snabbt. Tog 20 + 15 Humalog under dagen och senare 50 Insulatard. Jag har fått ett nytt långverkande utskrivet till mig men har inte hunnit till apoteket för att hämta ut det. Äsch vad tradigt det är.
 
Jag har humalog som också verkar snabbt. Jo de var definitivt falska eftersom jag låg på 6 så det var att bita ihop och tala om för mig själv att det går över och är som sagt helt falskt. Nu gick jag ner från 24 till 7 på ca 14 timmar så visst det är extremt. Men funderade på varför jag plötsligt blev så fruktansvärt trött och om det kan bero just på att det sjönk så lågt så snabbt. Tog 20 + 15 Humalog under dagen och senare 50 Insulatard. Jag har fått ett nytt långverkande utskrivet till mig men har inte hunnit till apoteket för att hämta ut det. Äsch vad tradigt det är.
Fast från 24 till 7 på 14 timmar är väl väldigt långsamt?
Jag får lite panik om jag inte får ner ett extremvärde - såg 19-20 - till ensiffrigt på tre max fyra timmar?
Jag är ingen läkare men jag tror inte att att du blev trött av att gå ner, utan av att ligga högt länge?

Kämpa på! Du får grepp om dumma kroppen - men det kräver lite.
Jag viftar med pompomsen!
 
Fast från 24 till 7 på 14 timmar är väl väldigt långsamt?
Jag får lite panik om jag inte får ner ett extremvärde - såg 19-20 - till ensiffrigt på tre max fyra timmar?
Jag är ingen läkare men jag tror inte att att du blev trött av att gå ner, utan av att ligga högt länge?

Kämpa på! Du får grepp om dumma kroppen - men det kräver lite.
Jag viftar med pompomsen!

Ja min kropp har vant sig vid högt, jag har ju legat en bit över 20 och upp till över 30 ett bra tag nu. Så antagligen var bara det att jag fick ner det till ensiffrigt en chock. Nåja nu ligger jag runt 9 vilket är mycket bättre. Tack för uppmuntran!!! Även om jag fortfarande vill ha påsktårta! :arghh:
 
Ja min kropp har vant sig vid högt, jag har ju legat en bit över 20 och upp till över 30 ett bra tag nu. Så antagligen var bara det att jag fick ner det till ensiffrigt en chock. Nåja nu ligger jag runt 9 vilket är mycket bättre. Tack för uppmuntran!!! Även om jag fortfarande vill ha påsktårta! :arghh:
:heart
 
Vi hann färdigt med garderoben! Det var en stor pjäs.. nu är jag trött och tänker spender resten av kvällen iklädd mjukisar i soffan. Tänkte göra mig en macka och lite yoghurt och kolla lets dance.
 
Jag har ridit! :heart A ringde och frågade om vi skulle ut och rida så nu har både fina hästen och isisen fått komma ut på en mysig runda. Pigga glada hästar och det var riktigt skönt att ha sällskap i stallet :)
I morgon ska jag tydligen till A på påskmiddag dessutom :p så jag få lägga om mina pyromanplaner till söndagen i stället :sneaky::idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 197
Senast: FrDrake
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: Hazel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp