Vad säger lagen?

FreSus

Trådstartare
En inackordering skriver kontrakt på stallplats, i kontraktet anges exakt mängd hö som ingår. Efter 2 veckor tar inackorderingen upp med stallägaren att det hon behöver den dubbla mängden hö, till detta ges ett muntligt ok och reglering av hyra skall ske I efterhand.
Efter bara 2 månader väljer inackorderingen att säga upp platsen (helt enligt avtal med uppsägningstid) och flyttar.
Kvar lämnas 2 omockade boxar, mindre saker, skåp och en sadel.
Samt den utestående skulden för ökad giva hö samt träckprov som beställts (med inackorderingens godkännande).

Här kommer frågan:
Den utflyttade vägrar att komma och städa ur boxarna, hämta sina saker samt betala sin skuld.

Vad har stallägaren för rättigheter vad gäller de kvarlämnade sakerna?
 
Nr 1: precisera skulden. D v s skicka en tydlig faktura, med sista betalningsdatum och kontouppgifter.

Det handlar om retentionsrätt, vilket inte är helt självklart och väldigt svårt. I princip finns ingen rätt till kvarlämnade persedlar, om så inte avtalats tidigare.

https://lagen.nu/begrepp/Retentionsrätt

Enligt visa källor har den f.d inackorderade svårigheter med betalningar överlag, att göra en faktura som sedan går till inkasso känns ganska fruktlöst.
Om stallägaren inte har rätt att sälja sakerna för att få in sin skuld, vad skall denne då göra med sakerna? Behålla dem I evighetsevighet?
Ibland känns det verkligen som om lagen är på skitstövlarnas sida och att man kan pissa på folk hur som helst och aldrig behöva ta konsekvenserna :mad:
 
Det tar två minuter att skriva en faktura och skicka. Problemet är egentligen inte fakturan, utan att man tagit in en icke-kreditvärdig kund i stallet. Det ställer alltid till det i slutänden.

Kolla med KFM om vederbörande finns i deras register. Om så är, fundera igen. Om det inte är så finns all vits att lämna fordran vidare till KFM.
 
Nu hittade jag lite mer:
Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats:

Inledande bestämmelser
1 § En näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet har tagit emot en annans sak för att utföra arbete på saken eller för att förvara den får sälja saken enligt denna lag.

Ovanstående måste ju gälla för ett utrymme som sadelkammare?

Förutsättningar för rätten att sälja saken
3 § En sak som inte har hämtats får säljas under förutsättning att
  • 1. uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla,
  • 2. den som har beställt arbetet eller förvaringen (beställaren) därefter har anmanats att hämta saken och i anmaningen har upplysts om att saken annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader från anmaningen, samt
  • 3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut.
Eller tolkar jag det fel??
 
Vad har stallägaren för rättigheter vad gäller de kvarlämnade sakerna?
Jag undrar om man inte kan använda Hyreslagen här?
Då så har hyresgästen 3 månader på sig att hämta sakerna om den får en anmodan om det och 6 månader om hyresvärden inte tar kontakt.
Sedan så övergår sakerna till hyresvärden.
 
Jag undrar om man inte kan använda Hyreslagen här?
Då så har hyresgästen 3 månader på sig att hämta sakerna om den får en anmodan om det och 6 månader om hyresvärden inte tar kontakt.
Sedan så övergår sakerna till hyresvärden.
Jag tror inte Hyreslagen kan tillämpas, det är ju inte en bostad som hyrts. Jag skulle närmast gissa på att det kan likställas med hyra av förråd/förvaring, och det omfattas väl inte av Hyreslagen?
 
Jo, hyra av stallplats går under hyreslagen (enligt jurist).
Att vara efterklok ang att kolla upp hyresgäst innan hjälper ju inte ett dugg i DENNA situation...
 
Jo, hyra av stallplats går under hyreslagen (enligt jurist).
Att vara efterklok ang att kolla upp hyresgäst innan hjälper ju inte ett dugg i DENNA situation...

Men är hyresgästen registrerad hos KFM? Hur ser kreditvärdigheten ut, är det lönt att ställa sig i kö?

Har du firma registrerad, eller driver du verksamheten som hobby?
 
Men är hyresgästen registrerad hos KFM? Hur ser kreditvärdigheten ut, är det lönt att ställa sig i kö?

Har du firma registrerad, eller driver du verksamheten som hobby?

It just so happens, att skulden blev betald;) dock är inte sakerna hämtade och boxarna inte städade. Men åtminstone ett problem mindre:D
Ingen firma registrerad, tyvärr, så då berörs man alltså inte av lagen ovan? Vilka skydd finns då för de som driver hobbyverksamhet?
 
Ingen firma registrerad, tyvärr, så då berörs man alltså inte av lagen ovan? Vilka skydd finns då för de som driver hobbyverksamhet?

Det står uttryckligen näringsidkare i yrkesverksamhet, självklart gäller det då inte hobby på privatbasis.

Skyddet är - som alltid oavsett om man är yrkesutövare eller privatperson och man vill behålla sina pengar i egen plånbok och inte i i andras - att göra en kontroll INNAN man ingår avtal med någon.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 856
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 457
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 844
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp