Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Har skrivit min historia innan, men den tåls att upprepas...

Förra nyårsafton var min valp ca 3,5 månad. Jag hade en stor plan på att få henne trygg för smällare/raketer. Tanken var att aktivera henne trött under dagen och sen på kvällen skulle jag ha gäster. Dra ner persienner vid tolvslaget, sitta inne vid tolvtiden med radion på lite högre volym. Valpen hade hört smällar på håll under några dagar, var inte rädd då vi avdramatiserade det hela med bus och inte gjorde någon grej av det.

På nyårsafton kommer min vän och granne hit under dagen och vi går ut på balkongen för att röka, valpen är med där. Pang, så smäller en raket av precis utanför mitt balkongfönster. Hunden blev livrädd och jag ställer mig upp och ser tre grabbar i 10-12 års åldern. Ropar åt dem att sluta, ni skrämmer min valp ( nja lite argare än så kanske det lät :sneaky:). Grabbarna skrattar och fyrar av ännu en raket som smäller av cm från balkongen, och lilla valpen nu hysteriskt rädd. Jag gormar på ungdjävlarna från balkongen, min granne springer ut efter dem men de springer iväg. Minuter senare avslutar grabbarna med att fyra av ännu en raket under min bil...

Alltså, jag var så ledsen och arg. "Förstöra" min lilla valp och göra henne rädd för kanske hela framtiden.

Idag, dagen före nyårsafton och hon är nu ca 15 månader. Det har smällt i dagar här nu och jag har försökt avdramatisera så gott det går. Är raketerna långt borta är det trots allt helt ok med henne, men nu har de smällt i närheten i kväll. Min hund är osäker trots att vi är inomhus. Hon vill inte följa med ut på balkongen utan står innanför och piper ynkligt, hon trycker sig emot mig nu i soffan, vill inte vara längre borta än några cm från mig. Hon rycker till vid minsta ljud, kan inte koppla av.

KL

Hur kan man då säga att det är djurägarens ansvar att skydda djuret ( hunden) från raketer? HUR? Ska man behöva åka ut en vecka i skogen och övernatta, för att skydda djuren från smällare? Vad har JAG som djurägare gjort fel? Vad ska JAG göra mer när andra skjuter raketer och hur ska jag kunna skydda henne från rädslan? Hur ska jag kunna rasta henne imorgon, då jag antar det blir ännu värre med smällare och raketer ute hela dagen?

Förbjud skiten är min åsikt!!
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Och jag säger bättre föräldra ansvar,för ungjävlarna får ju smällarna från någon.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Mina grannar har utan förvarning skjutit vid 19-tiden med följd av att jag fick plocka in två livrädda hästar från hagen :meh:

Idag smällde de också nånting, som tur är har jag inte skotträdda hundar men de visar absolut ingen respekt varken för sina egna djur eller våra.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

hahahha jaaa men visst, vi behöver vare sig arbeta eller befinna oss i samhället/civilisationen på flera veckor och dessutom måste man ha rätt bra med pengar för att bosätta sig i en koja i skogen vid var o varannan högtid där det ska smällas trots diverse lagar o förbud osv osv, dessutom måste man ha bil för att koma såå många mil bort i den sk ödemarken!! joo men visst, ingen behver ta hänsyn till de som är rädda... har ni kankse tänkt på ALLA människor som kommer som flyktingar från krigsdrabbade länder???
sen fröken cillamuff så är det ju knappast de ansvarsfulla vuxna om slänger raketer PÅ hundarna när man går förbi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lägger mig sällan i sna här diskussioner pga den idioti som visas... fy faan!! vissa borde inte få vistas lösa bland folk :D
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag orkar inte diskutera med skjutglada puckon på facebook, utan sköter det hela mycket enkelt:
Tar bild och polisanmäler om någon bryter mot regler.

Nu bor vi på vischan och båda hundarna är skottfasta, så vi har inga problem. Men jag lider med de som har det, så klart - och jag bidrar med det jag kan. I morgon har jag bjudit in ett gäng på långpromenad i skogen hos oss, då somnar hundarna förhoppningvis mer i tid i alla fall :)
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag håller med om precis allt som WildWilma skrivit. Fyrverkerier borde anordnas av kommuner och föreningar så att allt blir tillståndsreglerat. Då vet alla också, oavsett om man vill titta på fyrverkerier eller undvika dem var och när de kommer att fyras av och det kommer förhoppningsvis att bli vettiga arrangemang i stället för att allehanda fyllskallar ska bränna iväg några enstaka fjuttraketer.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag håller helt med. Systemet som vi har fungerar uppenbarligen inte, eftersom det smälls ideligen i flera veckor. Även jag har råkat ut för skitungar som slängde smällare på mig och min hund som då var valp. Ett rent under och kvitto på hans utmärkta psyke att han inte blev skotträdd.

Det finns så många skäl till att fyrverkeri borde vara tillståndsreglerat. Miljön, hänsyn till både tama och vilda djur, till flyktingar med krigstrauman och inte minst till de många fysiska och materiella skador som orsakas varje år. Fylla och sprängämnen är en jävligt dålig kombination. Barn och sprängämnen är en ännu sämre kombination. Låt saken skötas av proffs så blir det vackert, pampigt och säkert.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

KL.

För mig är det helt otroligt att man som djurägare kan sitta här och skriva att man får sköta sig själv och träna...
Prata om att känna för de som har skotträdda djur.

Jag vet en hund tex som hoppade ut genom ett fönster (stängt), vad skulle de göra mer än försöka hålla sig inne..
Ja stänga in hunden i en garderop kanske, så ni som vill skjuta får ha ert roliga.
En vacker dag kanske ni också får en hund som är rädd, jäkligt rädd. Då är det inte så lätt att träna bort. En berörd hund kanske, men en som är riktigt riktigt rädd, då handlar det nästan om djurplågeri att träna den för vissa ska ha kul.

Och är ju inte bara djur. Finns folk som vill sova, pensionärer som blir oroliga. Många äldre bor hemma ensamma fast de kanske börjat bli glömska, viss senilitet osv.. De kan nog bli chockade av att vakna på natten och inte förstå vad som händer.
Listan kan göras lång..

Jag är glad att jag i allafall kan visa empati för de som har det jobbigt med raketer.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Vi drar ut i skogen. Skulle gärna se att bara kommunen fick smälla, men det är mest för att jag sett skadorna man kan få...

Det vore det bästa. Då får de som vill se raketer se det. Och djurägare kan säkert stå ut en timme när de vet att efter det blir det inget mer.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

*kl*

I Finland säljs fyrverkerier först efter julafton, och dessa får bara avfyras mellan 18-02 på nyårsafton. Det verkar fungera fint :)

Jag bor precis vid gränsen till Finland och bland grannarna är det en som brukar skjuta ett par raketer vid 20-snåret och sen är det lugnt. Finnarna skjuter nån enstaka vid 23-tiden (då de firar sitt nyår då).

Sen vill jag bara påminna er om att vara försiktiga dagarna efter nyår. Låt inte hundarna ta fyrverkerirester från marken, de är supergiftiga!!
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

kl eller nåt..

När det vackra dödar

Har man någon gång sett en smällar/rädd hund så gör man allt i sin mänskliga förmåga att förhindra detta , när man ser det djur man älskar släppa urin avföring dödsångesten lysande i ögonen kastar och/eller försöker gräva sig igenom väggarna för att komma undan, har man någon gång upplevt att man får ligga flera stycken för att hålla ner sin hund för att den inte skall skada sig, där epanfallen avlöser varandra, och får man någon gång uppleva hur livet rinner ur den hund man älskar sakta för att hjärtat inte längre klarade en puls på 300, då lär man aldrig mer gynna den industri som tillverkar fyrverkerier eller tar risken att utsätta hunden för detta.
http://vardagsvargen.3w.se/

Läs gärna hela artikeln.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag är väl som vanligt tekniskt obegåvad,men frågar ändå,vilken av alla artiklar?
Eller är det min dator som inte hittar rätt?
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Framgick inte det? Sorry. Kolla artikelbibliotek 1 samt När det vackra dödar, smällarrädsla.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Nu fattar jag :o suck ! Bara jag som var blond o trött O_o:D
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

<snip>
Men jag har aldrig någonsin hört om så många smällarrädda hundar som nu, tycker var och varannan hund är rädd. Varför?

Jag tycker också det borde förbjudas, men som det är nu är det inte andras bekymmer att skydda mina djur, det är min uppgift. Man kan dock göra det lite småjobbigt för de som smäller i tid och otid, dels kan man säga till dem och dels kan man ringa polisen, faktiskt.

Jag haller med om att det verkar som om det ar otroligt mycket smallarradda hundar i Sverige numera. Det skulle vara interessant att veta varfor det ar sa manga fler nu an tidigare.

*kl*

I Finland säljs fyrverkerier först efter julafton, och dessa får bara avfyras mellan 18-02 på nyårsafton. Det verkar fungera fint :)

Jag bor precis vid gränsen till Finland och bland grannarna är det en som brukar skjuta ett par raketer vid 20-snåret och sen är det lugnt. Finnarna skjuter nån enstaka vid 23-tiden (då de firar sitt nyår då).

<snip>

Det vore val nagot att ta efter Finland's lagar som uppenbarligen fungerar? Jag funderar sa pa varfor man maste forbjuda allt i Sverige. Varfor inte hitta en gyllene medelvag som kan fungera for alla?
Om nu vissa tycker att det ar kul att skicka upp raketer, ge dem ett kort "window" nar det ar tillatet ett par ganger om aret och se till att kommuner och stader har ordentliga fyrverkerier sa "Svensson" inte kanner samma behov att skicka upp sina egna fyrverkerier och se till att botfalla de som skjuter upp fyrverkerier nar det inte ar tillatet sa det blir konsekvenser om man bryter mot lagen.

Om jag har en skottradd hund vet jag da precis nar jag maste halla mig undan med min hund ... eller satta pa hog musik och stanga ordentligt i stallet. Min ena hast ar hysteriskt radd ... men med extra ho och godisar, stallett sa hermetiskt tillslutet som mojligt och radion som spelar hardrock pa HOG volym. Det funkar aldeles utmarkt ... men da vet jag nar grannarna kommer att skjuta (inte for att det ar lagstadgat, utan for att de vet att jag har en skottradd hast och de har den storsta respect och forstaelse for hanns radsla och hjalper till sa gatt de kan) sa jag kan forbereda och se till att ha hasten inne.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Min ena hast ar hysteriskt radd ... men med extra ho och godisar, stallett sa hermetiskt tillslutet som mojligt och radion som spelar hardrock pa HOG volym. Det funkar aldeles utmarkt ... men da vet jag nar grannarna kommer att skjuta (inte for att det ar lagstadgat, utan for att de vet att jag har en skottradd hast och de har den storsta respect och forstaelse for hanns radsla och hjalper till sa gatt de kan) sa jag kan forbereda och se till att ha hasten inne.

Om nu dina grannar har sådan respekt och förståelse så hade de väl inte skjutit alls?

Och jag lovar dig, stallet helt stängt, upplyst ute, hårdrock högsta volym, godis och hö hjälper INTE när de störta raketerna och bomberna som finns smäller av precis över stallet- så kraftiga smällar att rutorna skallrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Om jag har en skottradd hund vet jag da precis nar jag maste halla mig undan med min hund ...

Det måste vara omöjligt i vissa områden annat än på så sätt att man åker bort med sin hund i 14 dagar till något säkert ställe om det nu finns- du måste väl själv läsa i tråden vilka problem en del har med skott och raketer?- det är ju knappast för att hundägarna skiter i att hålla sig undan.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Kl

Som sagt så är jag emot raketer av många anledningar. Men är det bara jag som inte fattar varför tex SKK för frågan hårdare? De har ändå 300 000 medlemmar, jag såg en banner när jag var inne på hemsidan. Ridsportsförbundet likaså, de kan ju gå ihop.
De kampanjer jag sett (jag har sökt en del för att hitta bra ihopplock att dela på fb) är startade av privatpersoner, en organisation -FyrverkeriBegränsningar- samlar ihop namnunderskrifter och var uppe i 20000 underskrifter, för lite. Kampanjen måste vara större.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

KL.

För mig är det helt otroligt att man som djurägare kan sitta här och skriva att man får sköta sig själv och träna...
Prata om att känna för de som har skotträdda djur.

Ja det är otroligt, de flesta som har någon koll på hundar vet att det är extremt svårt om inte omöjligt att träna en skotträdd hund att inte vara rädd, rädslan är ju ofta genetisk.

Jag lider med dem som har skotträdda djur men när det kommer till hundar är det ju ofta till stor del självförvållat. Man kan minimera risken att få en rädd hund genom att välja en hund från linjer som bevisat genom MH, MT eller BPH att de inte visar någon större rädsla för plötsliga ljud samt att de har en förmåga att snabbt avreagera när de blivit överraskade/skrämda. Det finns fortfarande inga garantier men oddsen ökar nog avsevärt.

Jag har själv levt med en extremt skotträdd hund (trevlig familjehund men tyvärr kass mentalt) och kommer göra allt jag kan för att slippa det i framtiden. För mig är det obegripligt att inte fler gör det.

Delvis kl.
Skulle fler ställa krav på mentaliteten hos de linjer de väljer hund i från så skulle avsevärt färre hundar behöva lida runt varje nyår, när det åskar eller kanske bara om någon råkar jaga i närheten.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Eller vi kanske ska starta en Buke-Kampanj?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 550
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 701
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 265
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp