Bukefalos 28 år!

Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Om nu dina grannar har sådan respekt och förståelse så hade de väl inte skjutit alls?

Och jag lovar dig, stallet helt stängt, upplyst ute, hårdrock högsta volym, godis och hö hjälper INTE när de störta raketerna och bomberna som finns smäller av precis över stallet- så kraftiga smällar att rutorna skallrar.

Fast jag tycker nog att GEMENSAM respect ar att foredra. Jag gor mitt genom att se till att det finns tva kvallar/natter per ar nar mina grannar kan skjuta utan att hasten springer hysteriskt och riskerar att ga igenom vara (tra) staket och de ser till att det bara skjuts raketer da och att det inte skjuts upp nagra rakt ovanfor mina agor. Varfor skulle jag forhindra deras gladje med rakter nar det finns satt att vi bada kan fungera tillsammans?

Det måste vara omöjligt i vissa områden annat än på så sätt att man åker bort med sin hund i 14 dagar till något säkert ställe om det nu finns- du måste väl själv läsa i tråden vilka problem en del har med skott och raketer?- det är ju knappast för att hundägarna skiter i att hålla sig undan.

Nåja, de hade kunnat LÅTA BLI att skjuta.

Visst. Men varfor ska andra tas ifran sin gladje for att jag/mitt djur inte klarar det? Om jag da bor granne med nagon som ar riktigt hundradd, ska man forbjuda grannarna att ha hundar over en viss storlek? Varfor helt enkelt inte forsoka hitta en losning som gor det battre for alla?
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag maste ocksa fa saga att jag reagerar pa titeln pa traden. Manga har ser de som vill skjuta smallare till nyar som intolleranta ... medan att forstora deras noje och totalforbjuda smallare ar inte intollerance.:cautious:
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

:banghead::banghead::banghead:seriöst???? är du helt seriöst allvarlig???
det är självförvållat???? hur då menar du?? att vi själva slänger raketer 1 meter bakom röven på ens egna hundar?!?????????????? det var då fan di....et dummaste jag hört på dem tv första sidorna här
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

stooooor jävla skillnad på skotträdsla och raketrädsla pga totalt iqbefriade idioter!!!!!!!!!

det hjälper inte ett endaste jväla dugg om du har den absolut mest orädda o stabilaste hunden som nånsin klivit på jorden. NÄR det väl dyker upp såna puckon, för tro mig det gör det, sm slänger smällarbomber en meter ifrn din hund, skjuter raketer rakt emot dig o din hund på marken som sprängs mitt framför nosen!!!!!!!!, men visst, hoppas innerligt för din skulle att Du får va med om det, men jävligt snd om DIN hund som måste bo på detviset...insnöat...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

du verkar inte speciellt insatt i hundens mentalitet....det är ju riktigt skoj o läsa dina poster verklgein!!! :D
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

du verkar inte speciellt insatt i hundens mentalitet....det är ju riktigt skoj o läsa dina poster verklgein!!! :D

Det är ganska kul att läsa dina poster också :D Du verkar ha väldigt bra koll på hundens mentalitet...

Varför skulle det vara synd om min hund?

För övrigt har jag levt med en EXTREMT skotträdd hund och han hade inte råkat ut för något, det satt i generna. Det vill jag aldrig uppleva igen. Jag tror att det är förhållandevis få som blir rädda pga. av extremt skrämmande händelser, de flesta har antagligen redan en genetisk predisposition för rädsla.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

stooooor jävla skillnad på skotträdsla och raketrädsla pga totalt iqbefriade idioter!!!!!!!!!

det hjälper inte ett endaste jväla dugg om du har den absolut mest orädda o stabilaste hunden som nånsin klivit på jorden. NÄR det väl dyker upp såna puckon, för tro mig det gör det, sm slänger smällarbomber en meter ifrn din hund, skjuter raketer rakt emot dig o din hund på marken som sprängs mitt framför nosen!!!!!!!!, men visst, hoppas innerligt för din skulle att Du får va med om det, men jävligt snd om DIN hund som måste bo på detviset...insnöat...

Om det har hänt dig hoppas jag att du polisanmälde händelsen.

För övrigt borde du träna på din argumentation. Det ger inte så mycket att kalla folk idioter och tycka att allt är andras fel...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Och jag håller med Anion,det är vårat ansvar som hundägare (ja hästägare också) att se till att inte djuren utsätts för att få smällare på sig,så man rastar tidigt och så tränar man djuret på skott/smällare så det med lite tur blir mindre rädd till nästa gång.
Tidigare brände jag som häst/hund ägare också pengar men idagsläget tittar vi på andras,och ja hundarna är med och hästarna går på lösdrift.

Här smällde det vid 11 imorse och har smällt sen dess. Vid 13 var jag i skogen, hörde massor inkl rädda skällandes hundar efter varje smäll.

Nej, jag är inte speciellt positiv till fyrverkerier varken ur djur- eller miljösynpunkt och tycker inte alls att det visas respekt.

Just runt 12slaget skulle väl vara ok, men hellre att all försäljning stoppas och att kommun/liknande anordnar på vissa platser på tolvslaget.
Tittar gör jag dock, fint men låter förjävligt. Väldigt tacksam för att ha oberörda hundar.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Det är just det där som gör mig orolig. Det är så lätt att en hund blir rädd hur mkt rätt man än försöker göra. Antingen pga misstag eller pga idioter som det tydligen finns alldeles för gott om.

Och det som är så lätt hänt, kan förstöra så mycket.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Och jag kan bara konstatera att jag fått ännu en skottfast orädd hund,det mest upprörande för 6 mån gamla Gissa var att kyrkklockorna satte igång :)
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag tänkte tränat plats/lugn detta nyåret med schäfern då jag lekt en massa tidigare år. När grannarna (20 meter bort) ska börja skjuta sina raketer (vi har med oss hunden ute) så kommer dom fram med sin labbe, säger att de kan väl hälsa för deras hund är skotträdd och jag hinner fråga vad det är för kön, få svaret att deras hund är snäll och sen är de framme och hälsar :meh:

Min hund som jag jobbat såååå hårt på att få obrydd och lugn vid hundmöten står lugnt och fint, drar inte, gnäller inte och verkar tänka ungefär "jaha, en hund..."

De hälsar, jag släpper ut på kopplet och när Cas börjar göra lekinvit så smäller de av smällarna hos grannen vilket gör att han går upp i 100 på lekskalan och jag får dra bort en hund som frustrationsskriker...

1, Jag skulle aldrig, aldrig, ALDRIG ha släppt ut kopplet utan bara sagt till Cas att sitta och sagt till människan att de inte ska hälsa.
2, Jag måste lära mig att bli en bitch och fräsa ifrån ordentligt. Liknande har hänt mer än en gång och det händer ALLTID när jag fått något sådär reda på hundmöten.

Det hela resulterade i en hund som var överallt och var uppspelt så det slutade med att jag kampade med honom när det smällde istället för att träna lugn och plats :(

Förövrigt tycker jag att folk ska få smälla, runt tolvsnåret men inte veckor/dagar innan och efter. Respekt åt båda håll helt enkelt :)

//Linnsan, arg och sur på respektlösa hundägare men mest arg på sig själv som inte kan vara den bitch och trygghet hunden behöver...
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Här smällde det vid 11 imorse och har smällt sen dess. Vid 13 var jag i skogen, hörde massor inkl rädda skällandes hundar efter varje smäll.

Nej, jag är inte speciellt positiv till fyrverkerier varken ur djur- eller miljösynpunkt och tycker inte alls att det visas respekt.

Just runt 12slaget skulle väl vara ok, men hellre att all försäljning stoppas och att kommun/liknande anordnar på vissa platser på tolvslaget.
Tittar gör jag dock, fint men låter förjävligt. Väldigt tacksam för att ha oberörda hundar.

Jag bor långt ute på landet men även här hörde vi smällar under hela dagen, kvällen och natten. Nu höll vi vår skotträdda hund medicinerad så hon klarade sig fint, men jag tycker det är helt absurt att det ska hålla igång under så många timmar..
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag haller med om att det verkar som om det ar otroligt mycket smallarradda hundar i Sverige numera. Det skulle vara interessant att veta varfor det ar sa manga fler nu an tidigare.

Ett skäl är säkerligen hanteringen av raketer och smällare. Folk smäller smällare och skickar upp raketer i flera veckor kring jul/nyår, mitt på ljusa dagen, mitt i bostadsområdena och även inomhus (t.ex. t-banespärrar).

Min förra hund blev skrämd efter att ett barn mitt på ljusa dan sköt upp en raket mitt framför näsan på oss mitt i ett bostadsområde. Förra vintern kastade två ungar en raket mot mig och hundarna och den gick av bara ett par meter ifrån oss.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Ett skäl är säkerligen hanteringen av raketer och smällare. Folk smäller smällare och skickar upp raketer i flera veckor kring jul/nyår, mitt på ljusa dagen, mitt i bostadsområdena och även inomhus (t.ex. t-banespärrar).

Min förra hund blev skrämd efter att ett barn mitt på ljusa dan sköt upp en raket mitt framför näsan på oss mitt i ett bostadsområde. Förra vintern kastade två ungar en raket mot mig och hundarna och den gick av bara ett par meter ifrån oss.

Jag tror också att hanteringen är ett stort problem. En bekant till mig var i dagarna ute och gick med sina hundar varpå några ( tonåringar gissar hon på) kastade smatterband efter hundarna och sen sprang sin väg. Så hennes två tidigare skottfasta hundar är inte så skottfasta längre.

Jag tycker det är otäckt hur folk visar så lite respekt på så sätt att man faktiskt MEDVETET kastar smällare efter hundar och folk

sen tycker jag ofta man ser att folk inte vet hur man ska hantera raketer och dom hamnar både lite här och lite var.
Mammas en tik som var väldigt stabil och bra mentalt blev också rädd för raketer vid 4 års ålder. En raket hade avfyrats kom på villovägar rundade taket på en lada in på tomten och smällde av en 4-5 meter ifrån hunden. Så från att ha varit skottfast i 4 år så blev hon rädd för smällare och raketer bara på ett ögonblick tack vare en raket på villovägar. Det visade sig sen att grannen hade satt raketen i en glasflaska tänt stubinen varpå flaskan hade tippat och raketens for iväg i en helt galen riktning. Grannen berättade vad som hänt och bad så mycket om ursäkt men skadan var ju redan skedd tyvärr.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Fick konstaterat att även min 9-månadershane är skottfast. Känns skönt men jag spenderade ändå nyår mellan att sitta på golvet med hundarna för att avleda och vara stallet hos två väldigt rädda hästar.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Inom de raser jag sett detta tror jag inte HD eller ögon är något stort problem. De avlar för utseende och prioriterar då bort mentala egenskaper.

Skott är ju inte bara någon som skjuter med pistol eller gevär, dessa hundar är ju ofta rädda för ljud som är mer regel än undantag i vardagen som t.ex. smällande avgasrör, explosioner, fyrverkerier osv. Skottet illustrera ju bara ett exempel på ett plötsligt skarpt ljud.

Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men jag pratar om de hundar som enbart är rädda för fyrverkerier, men är fullständigt stabila i allt övrigt. Hur skulle man ha gjort då?

I sak håller jag med dig, men det är inte så enkelt att man får en helt orädd hund i alla situationer bara man är noga med linjerna.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Visst. Men varfor ska andra tas ifran sin gladje for att jag/mitt djur inte klarar det? Om jag da bor granne med nagon som ar riktigt hundradd, ska man forbjuda grannarna att ha hundar over en viss storlek? Varfor helt enkelt inte forsoka hitta en losning som gor det battre for alla?

Fast inte kan det finnas så särskilt många människor vars enda glädje här i livet är att smälla av raketer på nyår? Jag skulle tro att de allra flesta har en hel del att glädjas åt. Måste man verkligen ha en rättighet att få utlopp för sin glädje (raketer) på andras bekostnad? Det är ju inte bara djur som far illa. Hur skottränar man en dement människa? Är livrädda dementa äldre också smällar man får ta så att somliga inte hindras i sin glädje?

Sedan tror inte jag att det finns fler skotträdda hundar nu. Däremot har det blivit allt mer hänsynslös hantering av raketer och smällare i samma takt som respekt och hänsyn blir allt sämre. Jag tror också att allt fler djurägare gör sin stämma hörd och påtalar problemet nu.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men jag pratar om de hundar som enbart är rädda för fyrverkerier, men är fullständigt stabila i allt övrigt. Hur skulle man ha gjort då?

I sak håller jag med dig, men det är inte så enkelt att man får en helt orädd hund i alla situationer bara man är noga med linjerna.

Fast oftast är de inte helt mentalt stabila om de är rädda för fyrverkerier, eller så har de blivit utsatta för någon typ av trauma. Men det kan ta många år att komma på hur det yttrar sig på andra sätt.

Mitt numera avlida långhår var inte särskilt förtjust i fyrverkerier, hon stressade upp sig ganska ordentligt. Men det tog några år innan jag såg det i andra situationer, tex stod vi som apportörer på en jakt när hunden plötsligt sticker, hon blev skiträdd för skytten... Vi som jagat flera gånger, men hon såg inte ens änderna för skytten var alldeles för läskig. Hon var mörkrädd, ganska charmigt till en början, men ja, ganska störigt till slut.
Däremot var hon lugnet själv i situationer som andra hundar inte klarat, men visst var hon kass mentalt, hon kunde inte skaka av sig det som skrämde. För det är okej att hunden blir rädd, det är det där med att avreagera.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men jag pratar om de hundar som enbart är rädda för fyrverkerier, men är fullständigt stabila i allt övrigt. Hur skulle man ha gjort då?

I sak håller jag med dig, men det är inte så enkelt att man får en helt orädd hund i alla situationer bara man är noga med linjerna.

Det är större chans att man får en orädd hund om man är noga. Sen kan förstås olyckan vara framme, tex som fler berättat när smällare kommer alldeles för nära.
Men en hund som är stabil men rädd för raketer utan att ha varit med om ett trauma/levt i stress har nog inte de bästa mentala förutsättningarna.
 
Sv: Vad säger ni...möter ni samma intolerans ang rädda hundar på nyår?

Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men jag pratar om de hundar som enbart är rädda för fyrverkerier, men är fullständigt stabila i allt övrigt. Hur skulle man ha gjort då?

I sak håller jag med dig, men det är inte så enkelt att man får en helt orädd hund i alla situationer bara man är noga med linjerna.

Jag syftade på den här kommentaren:

Skotträdslan kanske är ett mindre problem än andra saker inom vissa raser. Skott behöver de ju inte utsättas för så särskilt ofta. Däremot kanske man fokuserar mer på HD, ögon osv.

Jag tror inte att en hund som är riktigt rädd för fyrverkerier (utan att blivit utsatt för ett extremt trauma) är helt stabil i övrigt, men det kan som någon tidigare kommenterade ta ett tag innan man upptäcker det.

Men man kan vara jättenoga med linjerna men ändå ha otur och få en ostabil hund.

Såg att du hade haft brukshundsras tidigare iaf, isf bör du ju kunna visa MH-resultat som visar på att din hund kommer från skottfasta mentalt stabila linjer om du fortfarande har det. Momenten 6a-e, samt 7a-e samt 10 kan säga en del om hundens rädsla samt förmåga att avreagera.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 222
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 253
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp