Vad sjutton ska jag äta?

Det var ungefar dar jag borjade for 20 ar sedan. Sedan har jag angnat 20 ar att halla vikten ... vilket ar mycket svarare an det var att ga ner. Da hade jag ett mal. En matchvikt jag ville na. Nu ar det en livsstil jag maste halla resten av mitt liv. Motvilligt. Men alternativen ar sa mycket varre.
Och andra kanske inte lyckas, som kanske anstränger sig mest.
Det handlar inte om vem som har det värst utan att tråden handlar om att gå ner i vikt - inte hålla vikten men det går fint att starta en sådan tråd. Och flertalet normalviktiga har inte gått ner 25 kg i vikt...
 
Ni pratar om två olika problem här på slutet, kan man inte bara acceptera att olika individer har olika problem?

Bara för att en "normalviktig" får kämpa för att hålla sig där gör väl inte deras personliga problem mindre än en överviktig som behöver gå ner 10-20-30kg?

Varför jämföra problem med "jag/vi har större problem än dig!" Vem får ut något av det?

Alla/dom flesta har något form av problem. Oavsett om det är 10kg från idealvikt, fetma, psykiska besvär osv. Varför inte bara stötta varandra?
 
Jo det gör du, du klankar ner som sjutton på normalviktiga. Men det märker du tydligen inte. Du påstår att normalviktiga inte har kunskap om hur man ska hantera fetma, dom har ingen aning om hur det är att kämpa med vikten etc.

Jag har inte påstått en enda gång att dom med fetma har det enkelt. Jag har inte förminskat någons problem, det är det du som gör.
Jag har inte förminskat någons problem, jag har framfört att det är osannolikt att normalviktiga som yttrar sig i den här frågan vet vad de pratar om och du har bevisat min poäng tätt följt av att förminska de problem som såna som jag får genom att jämföra oss med alla dessa normalviktiga som minsann har så svårt att, ptja, bli extra normalviktiga tydligen?

Igen, du har ingen aning om hur svårt någon har att bli av med dom kg dom vill bli av med. Sluta förminska någons problem, dina viktproblem blir inte mindre för det. Som sagt, ingen har påstått att du har det enkelt.
Alltså du pratar om normalviktiga som vill nå en viss vikt i en tråd skapad av någon om själv sagt att hen har svårt att gå. Du ser inte själv hur snett det är?!
 
Ni pratar om två olika problem här på slutet, kan man inte bara acceptera att olika individer har olika problem?

Bara för att en "normalviktig" får kämpa för att hålla sig där gör väl inte deras personliga problem mindre än en överviktig som behöver gå ner 10-20-30kg?

Varför jämföra problem med "jag/vi har större problem än dig!" Vem får ut något av det?

Alla/dom flesta har något form av problem. Oavsett om det är 10kg från idealvikt, fetma, psykiska besvär osv. Varför inte bara stötta varandra?
Klart vi kan diskutera alla möjliga problem här men varför inte skapa en egen tråd om man vill diskutera ett annat problem är kraftig övervikt?
 
För att återgå till topic - @coolia ang appar att räkna i så använde jag myfitnesspal och är hur nöjd som helst med den, men har även hört väldigt mycket bra om Lifesum som nämndes tidigare i tråden.

Det slog mig dessutom att det ju finns ett skitnice recept som passar utmärkt till frukost, mellanmål eller när man vill ha något extra gott.
Skiva och frys in en banan, mixa den frysta bananen tills konsistensen är som glass. Härifrån kan du smaksätta som du vill, finns massor av idéer här och där på nätet, googla bananglass. Jag brukar istället mixa ner en burk Propud choklad i bananen. Väl ihopmixat har du en nyttig mjukglass - lägger du till vatten tills du får den konsistens du vill ha blir det en riktigt god milkshake. Eller ja, det smakar milkshake iaf :p Jag kör ofta på det om jag ska vara borta länge, det är mättande och jag står mig bra på det. Totalt blir det ca 245 kcal beroende på vad bananen väger.
Kan även nämna att jag provat samma sak med Propud caramel, det var ingen hit :D
 
Jag har en vän som gått ner +60 kg helt på egen hand, utan op och nu räknas som normalviktig och den resan tog henne drygt 3 år. År med flera återfall till invand livsstil och mindre sunt ätbeteende.
Hon är den första som skulle säga att man måste jobba med att förändra dessa två för att gå ner stort antal kilon i vikt och därefter klara av att hålla vikten och att det är ett fortlöpande arbete. Hon faller fortfarande tillbaka i invanda mönster ibland, men har lärt sig känna igen tecknen och kan därmed bromsa det i tid, så även om hon nu har normalvikt och därmed enligt vissa i den här tråden inte vet ett dugg om hur det är att ha stor övervikt och gå ner mycket i vikt enbart pga att hon nu inte ser överviktig ut, så kommer hon troligtvis att få kämpa kanske resten av sitt liv för att klara av att hålla det så.

Hennes metod? Pannben, motivation i kombination med bättre mat i mindre portioner, komma på vad som funkar för just henne i matväg, i hur energiintaget ska fördelas, skära ner på onyttigheter, lära känna sig själv, ta kontroll och träna regelbundet.

Att vi som "bara" gått ner kring 20-25 kilon på samma vis inte räknas in i skaran som vet hur det är att ha övervikt, gå ner överflödet och sen år efter år hålla den mer normala vikten är ju helt uppenbart av både den här tråden och andra tidigare trådar, helt oavsett vad för sjukdomar/skador/andra problem som gör det svårt att gå ner i vikt och sen hålla den, för då tas det för givet att vi inte varit lika sjuka, lika överviktiga, haft några problem med att gå ner i vikt och sen hålla den vikten etc etc.

Bara att se på hur @hastflicka blev bemött när hon berättade om sin resa.

Att som vissa gör, anta att alla som har normalvikt inte vet något öht om hur det är att vara överviktig, ha sjukdomar som gör det svårare osv är ju också ett sätt att göra det väldigt enkelt för sig själv..
 
Jag har en vän som gått ner +60 kg helt på egen hand, utan op och nu räknas som normalviktig och den resan tog henne drygt 3 år. År med flera återfall till invand livsstil och mindre sunt ätbeteende.
Hon är den första som skulle säga att man måste jobba med att förändra dessa två för att gå ner stort antal kilon i vikt och därefter klara av att hålla vikten och att det är ett fortlöpande arbete. Hon faller fortfarande tillbaka i invanda mönster ibland, men har lärt sig känna igen tecknen och kan därmed bromsa det i tid, så även om hon nu har normalvikt och därmed enligt vissa i den här tråden inte vet ett dugg om hur det är att ha stor övervikt och gå ner mycket i vikt enbart pga att hon nu inte ser överviktig ut, så kommer hon troligtvis att få kämpa kanske resten av sitt liv för att klara av att hålla det så.

Hennes metod? Pannben, motivation i kombination med bättre mat i mindre portioner, komma på vad som funkar för just henne i matväg, i hur energiintaget ska fördelas, skära ner på onyttigheter, lära känna sig själv, ta kontroll och träna regelbundet.

Att vi som "bara" gått ner kring 20-25 kilon på samma vis inte räknas in i skaran som vet hur det är att ha övervikt, gå ner överflödet och sen år efter år hålla den mer normala vikten är ju helt uppenbart av både den här tråden och andra tidigare trådar, helt oavsett vad för sjukdomar/skador/andra problem som gör det svårt att gå ner i vikt och sen hålla den, för då tas det för givet att vi inte varit lika sjuka, lika överviktiga, haft några problem med att gå ner i vikt och sen hålla den vikten etc etc.

Bara att se på hur @hastflicka blev bemött när hon berättade om sin resa.

Att som vissa gör, anta att alla som har normalvikt inte vet något öht om hur det är att vara överviktig, ha sjukdomar som gör det svårare osv är ju också ett sätt att göra det väldigt enkelt för sig själv..
Men det är inte folk som hon som tycker tråden ska handla om folk som är normalviktiga, alltid varit normalviktiga och deras problem att gå ner 3 kg eller så och deras fat-bashing antar jag.
 
Men det är inte folk som hon som tycker tråden ska handla om folk som är normalviktiga, alltid varit normalviktiga och deras problem att gå ner 3 kg eller så och deras fat-bashing antar jag.

Men vem vill att den ska handla om "normal viktiga"?
Jag ser nagra fa som sager att "normalviktiga absolut inte har nagot att tillfora diskussionen, de farstar inte problemet, och fattar inte att det inte racker att rakna kallorier. Mest av allt ar det helt okay for de med stor overvikt att saga att om alla andra att de ar "fat bashing" och forminska dem sa mycket som mojligt.
 
Men vem vill att den ska handla om "normal viktiga"?
Jag ser nagra fa som sager att "normalviktiga absolut inte har nagot att tillfora diskussionen, de farstar inte problemet, och fattar inte att det inte racker att rakna kallorier. Mest av allt ar det helt okay for de med stor overvikt att saga att om alla andra att de ar "fat bashing" och forminska dem sa mycket som mojligt.
Du får läsa själv som verkar mest intresserade av att diskutera normalviktigas problem.
 
Jag har en vän som gått ner +60 kg helt på egen hand, utan op och nu räknas som normalviktig och den resan tog henne drygt 3 år. År med flera återfall till invand livsstil och mindre sunt ätbeteende.
Hon är den första som skulle säga att man måste jobba med att förändra dessa två för att gå ner stort antal kilon i vikt och därefter klara av att hålla vikten och att det är ett fortlöpande arbete. Hon faller fortfarande tillbaka i invanda mönster ibland, men har lärt sig känna igen tecknen och kan därmed bromsa det i tid, så även om hon nu har normalvikt och därmed enligt vissa i den här tråden inte vet ett dugg om hur det är att ha stor övervikt och gå ner mycket i vikt enbart pga att hon nu inte ser överviktig ut, så kommer hon troligtvis att få kämpa kanske resten av sitt liv för att klara av att hålla det så.

Hennes metod? Pannben, motivation i kombination med bättre mat i mindre portioner, komma på vad som funkar för just henne i matväg, i hur energiintaget ska fördelas, skära ner på onyttigheter, lära känna sig själv, ta kontroll och träna regelbundet.

Att vi som "bara" gått ner kring 20-25 kilon på samma vis inte räknas in i skaran som vet hur det är att ha övervikt, gå ner överflödet och sen år efter år hålla den mer normala vikten är ju helt uppenbart av både den här tråden och andra tidigare trådar, helt oavsett vad för sjukdomar/skador/andra problem som gör det svårt att gå ner i vikt och sen hålla den, för då tas det för givet att vi inte varit lika sjuka, lika överviktiga, haft några problem med att gå ner i vikt och sen hålla den vikten etc etc.

Bara att se på hur @hastflicka blev bemött när hon berättade om sin resa.

Att som vissa gör, anta att alla som har normalvikt inte vet något öht om hur det är att vara överviktig, ha sjukdomar som gör det svårare osv är ju också ett sätt att göra det väldigt enkelt för sig själv..
Jag är övertygad om att folk inte börjar jubla (det var väl det du saknade med hastflicka) någon börjar prata om fysiska problem i en viss hundras när man börjar diskutera en annan hundras, om man börjar diskutera jogging i i en tråd om simning eller hundhoppning i en tråd om hästhoppning eller tallriksmodellen i en tråd med tips om LCHF mat. Det är samma här. Vill man diskutera folks med normalvikts problem att hålla vikten i en tråd om bantning så skjuter man fel.
 
Du får läsa själv som verkar mest intresserade av att diskutera normalviktigas problem.

Inte alls. Jag forstar inte ens hur du kan ha en sadan distinction i den har traden. Jag diskuterar viktminskning oavsett om man ar overviktig eller inte. Det ar samma grundprinciper for oss alla ... men att forutsattningarna gor det svarare eller lattare beroende pa personen.
 
Inte alls. Jag forstar inte ens hur du kan ha en sadan distinction i den har traden. Jag diskuterar viktminskning oavsett om man ar overviktig eller inte. Det ar samma grundprinciper for oss alla ... men att forutsattningarna gor det svarare eller lattare beroende pa personen.
Givetvis får du kapa tråden om du vill. och diskutera problem att banta 3 kg som normalviktig med @Grazing och hur illa de med viktproblem behandlar normalviktiga med @Gnist så lämnar jag tråden. Det intresserar inte mig.
 
Alltså jag har fått så enormt mycket hjälp här på buke i min egen vikttråd, med bland annat just kaloriräkning. Det är så jävla trist att se den där helt fantastiska hjälpen utebli i den här tråden till förmån för trådkap om kaloriförbränning vid träning och normalviktigas kamp för att få fortsätta killgissa och ta allt utrymme. Kan vi bara hålla käften eller ta sånt i separata trådar och återgå till att ge TS den hjälp hon ber om?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp