Bukefalos 28 år!

Vad sjutton ska jag äta?

Hur ska man då, menar du, bära sig åt? Om man har t.ex. 30 kilos övervikt, eller mer eller mindre, och vill bli av med dessa kilon. Om man inte ska inleda med att titta på sitt kaloriintag och sin kaloriförbrukning? Helst då på ett vettigt och "vetenskapligt" sätt och inte via diverse varierande appar.
Det är väl ingen som sagt att man inte ska titta på kalorierna, för vissa fungerar det till och med.
 
Ganska ofräsch term som syftar till att slå ner människor som redan lever under förtryckande strukturer. :up: Hoppas att du känner dig stolt över att du kunde googla upp den. Vad ska du hävda härnäst, att omvänd rasism existerar? :laugh: PHE-LEASE.
Åh jesus, jag fattade inte vad det menades med det när jag skummade tråden (skyller på nästan 12 timmars arbetsdag *hrm*), fattade nu när jag såg ditt svar. Fy så otrevligt!
 
Åh jesus, jag fattade inte vad det menades med det när jag skummade tråden (skyller på nästan 12 timmars arbetsdag *hrm*), fattade nu när jag såg ditt svar. Fy så otrevligt!

Alltså, det är verkligen inte en seriöst vedertagen term när man talar om strukturer. Det är en påhittad term i syfte att sparka neråt, lite som när vita svenskar menar att de minsann blir utsatta för rasism för att någon sa "svenne". :meh:
 
Alltså, det är verkligen inte en seriöst vedertagen term när man talar om strukturer. Det är en påhittad term i syfte att sparka neråt, lite som när vita svenskar menar att de minsann blir utsatta för rasism för att någon sa "svenne". :meh:
Ok, då förstår jag. Inte trevligt alls! Jag följer en rad body positivity-bloggar och är så van vid människor som är stöttande och positiva kring kroppar och utseende, har förmodligen varit lite i en bubbla senaste åren. (Även om jag, såklart, är bekant med fat shaming och folks unkna åsikter så har just det här undsluppit mig). Tack för förklaringen :)
 
Hur ska man då, menar du, bära sig åt? Om man har t.ex. 30 kilos övervikt, eller mer eller mindre, och vill bli av med dessa kilon. Om man inte ska inleda med att titta på sitt kaloriintag och sin kaloriförbrukning? Helst då på ett vettigt och "vetenskapligt" sätt och inte via diverse varierande appar.

Inse ödmjukt att det kan finnas andra faktorer att beakta OCKSÅ. Som sjukdomar, anpassningar av kroppen. Dvs inte överdriva betydelsen av sitt kalorinetto, utan se till att se över ännu fler viktpåverkande faktorer. Inte förvänta sig resultat direkt drivna av kalorinettot, utan se det mer ur ett helhetsperspektiv.
 
PHE-LEASE, det är en exakt lika fräsch term som thinsplaining, så varför ta så illa upp när man förväntar sig att de som är smala/normalviktiga ska ta sånt? :grin:
 
PHE-LEASE, det är en exakt lika fräsch term som thinsplaining, så varför ta så illa upp när man förväntar sig att de som är smala/normalviktiga ska ta sånt? :grin:

Är det lite gött att slå nedåt? Känns det bra i magen? Sitter du och är lite stolt över snabbgooglandet du gjorde där hemma i soffan som en form av hämndlysten "comeback" för buhuu, det är minsann synd om normsmala också!? :arghh:




:meh:

Det är en JÄVLA skillnad att slå uppåt mot en struktur, än nedåt mot redan förtryckta, som du sitter och gör nu. En ordentlig jävla skillnad.
 
Det är inte samma sak. Bara sluta.
/Normsmal i 20 år, tjock i 10
Varför som sagt jämföra vem som har det svårast? Alla med fetma har det inte svårare än dom med normavikt och det beror på att kroppar fungerar olika. Jag har en bekant som går från fetma till smal och till fetma igen hela tiden, inga problem att gå ner dock svårt att hålla vikten och därför jojobantar konstant. Han har betydligt lättare än vad jag har att påverka vikten.

Som sagt, kroppar fungerar olika.
 
Senast ändrad:
Case in point - att du ens kan med att jämföra en normalviktig som kämpar med vikten med någon som kämpar med etablerad fetma visar rätt klart och tydligt att du faktiskt inte har en enda liten aning om vad du pratar om.
Men på riktigt, du anser på allvar att alla med övervikt har det svårare än någon som är inom det "normala"? Du vet verkligen inte vad du pratar om isåfall. Sluta jämföra vem som kämpar mest.

Alla överviktiga fungerar inte på samma sätt, precis som alla normalviktiga inte fungerar på samma sätt. Sluta jämföra, alla har sina problem och det går inte att avgöra vem som kämpar mest, varför det nu är så fruktansvärt viktigt överhuvudtaget. Ingen har liksom påstått att inte fetma är svårt att göra någonting åt.
 
Senast ändrad:
Varför som sagt jämföra vem som har det svårast? Alla med fetma har det inte svårare än dom med normavikt och det beror på att kroppar fungerar olika. Jag har en bekant som går från fetma till smal och till fetma igen hela tiden, inga problem att gå ner dock svårt att hålla vikten och därför jojobantar konstant. Han har betydligt lättare än vad jag har att påverka vikten.

Som sagt, kroppar fungerar olika.
Du de som är normalviktiga har jävligt svårt att banta. Är du avundsjuk på något vis eftersom du måste gå in i en tråd om bantning och tala om hur svårt det är för normalviktiga med just bantning. Något de inte ens bör ägna sig åt.

Tråden handlar viktminskning, vad är ditt problem?
 
Igen, case in point - att du tror att jag menar alla med övervikt när jag skriver etablerad fetma visar klart och tydligt att du inte har en enda liten aning om vad du pratar om.
Och du har ingen aning om någon annans problem, sluta förminska andras kamp. Vill du så gärna ha det svårast så okej, tro det då om det är viktigt för dig. Om du mår bättre av att tro att du har det svårast. Jag förstår dock inte hur ens problem blir mindre för att man förminskar andras problem. Men som sagt, mår du bättre av att förminska någon annans problem så okej, kör på.
 
Du de som är normalviktiga har jävligt svårt att banta. Är du avundsjuk på något vis eftersom du måste gå in i en tråd om bantning och tala om hur svårt det är för normalviktiga med just bantning. Något de inte ens bör ägna sig åt.

Tråden handlar viktminskning, vad är ditt problem?
Avundsjuk? På vad?

Mitt problem är att dom med fetma uppenbarligen har svårt att tro att även normalviktiga faktiskt också måste kämpa med att få vikten dom vill ha.
 
Men på riktigt, du anser på allvar att alla med övervikt har det svårare än någon som är inom det "normala"? Du vet verkligen inte vad du pratar om isåfall. Sluta jämföra vem som kämpar mest.

Alla överviktiga fungerar inte på samma sätt, precis som alla normalviktiga inte fungerar på samma sätt. Sluta jämföra, alla har sina problem och det går inte att avgöra vem som kämpar mest, varför det nu är så fruktansvärt viktigt överhuvudtaget. Ingen har liksom påstått att inte fetma är svårt att göra någonting åt.
Självklart är det svårare för den som är överviktig att bli av med sin övervikt, den som är normalviktig har "vunnit" innan man börjar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp