Vad ska jag göra med min häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast longering är inte särskilt bra träning från marken alls, särskilt inte om du inte vet vad du gör - det är svårt att få något vettigt arbete gjort, och att bara sjasa runt dem på volter ger ingenting för ryggverksamheten utan sliter bara på benen.

Är den inkörd så testa att tömköra som sagt. Då kan du använda både rakt och böjt spår, du kan komma utanför ridbanan, och du kan även träna sidvärtsrörelser. Det ger helt andra möjligheter. Fråga någon som kan, och som visar dig.

Rid med någon annan, och jag vidhåller att Hästen kan skada sig om du rider ut utan att ha riktigt koll. Det är inte bara att det blir en jobbig tur. Den kan backa ned i ett dike, backa in i någonting, eller kanske dra iväg med dig. Du kan skada dig, och Hästen kan skada sig vilket kan bli dyrt.

I övrigt är det svårt att ge konkreta råd utan att ha sett er. Finns det verkligen ingen kunnig människa i stallet som du kan be om hjälp på plats? Ta ut en tränare som kan visa dig.
 
Du har alltså varit medryttare i ett år och har fortfarande enorma problem? Låter astråkigt. Jag hade tröttnat för länge sen men det kan ju bero på att jag vill kunna göra roliga saker med min häst och inte bara tramsa omkring.
 
Fast longering är inte särskilt bra träning från marken alls, särskilt inte om du inte vet vad du gör - det är svårt att få något vettigt arbete gjort, och att bara sjasa runt dem på volter ger ingenting för ryggverksamheten utan sliter bara på benen.

Är den inkörd så testa att tömköra som sagt. Då kan du använda både rakt och böjt spår, du kan komma utanför ridbanan, och du kan även träna sidvärtsrörelser. Det ger helt andra möjligheter. Fråga någon som kan, och som visar dig.

Rid med någon annan, och jag vidhåller att Hästen kan skada sig om du rider ut utan att ha riktigt koll. Det är inte bara att det blir en jobbig tur. Den kan backa ned i ett dike, backa in i någonting, eller kanske dra iväg med dig. Du kan skada dig, och Hästen kan skada sig vilket kan bli dyrt.

I övrigt är det svårt att ge konkreta råd utan att ha sett er. Finns det verkligen ingen kunnig människa i stallet som du kan be om hjälp på plats? Ta ut en tränare som kan visa dig.
Finns ingen såpass kunnig nej att jag skulle kunna få råd... :/ Och varken jag eller ägaren förstår oss på problemen, men han går riktigt snällt när man har någon med sig ut att rida, både någon som promenerar och rider.
Ska prova tömkörning!
 
Du har alltså varit medryttare i ett år och har fortfarande enorma problem? Låter astråkigt. Jag hade tröttnat för länge sen men det kan ju bero på att jag vill kunna göra roliga saker med min häst och inte bara tramsa omkring.
Ja det har varit sina ups and downs.. Just nu är det riktigt dåligt men trots det ser jag han som min bästis trots bristerna och vill verkligen inte "ge upp" :)
 
Ja det har varit sina ups and downs.. Just nu är det riktigt dåligt men trots det ser jag han som min bästis trots bristerna och vill verkligen inte "ge upp" :)

Vad finns det att ge upp? Vilka positiva sidor har hästen och vilka roliga saker kan ni göra ihop? Vilka framsteg har ni gjort tillsammans under året som har gått`?
 
Ja det har varit sina ups and downs.. Just nu är det riktigt dåligt men trots det ser jag han som min bästis trots bristerna och vill verkligen inte "ge upp" :)

Har du hållit på ett år utan att såna här saker funkar tror tyvärr inte jag att du kan lösa det själv.
Du låter ganska ung och ganska oerfaren. Då har man tyvärr inte rutin nog att lösa saker med lite råd via nätet.
Det är dock inget konstigt eller eller så att du är dålig på något vis. Vi har alla varit där! :)

Så ta du ut en duktig problemlösare som kan ge dig övningar och visa dig hur du ska träna och varför.
Är du ung och inte har råd med det själv kan du antingen visa trådarna du skapat för dina föräldrar eller hästägaren och be dem om hjälp med att betala det.
För det finns risk att du eller hästen skadar sig annars.
Ju längre man håller på desto mer befästs också hästens problem. Så det blir svårare och svårare att lösa. Därför är det viktigt att ta hjälp så fort man kan. Det sparar man pengar på i slutändan. :)
Och det blir roligare för både dig och hästen att umgås. Att hela tiden jobba emot varann blir varken du eller hästen glada av.

Hoppas du kan få hjälp av någon bra tränare!
 
Hej! Jag har en 8 årig valackkorsning som jag varit medryttare på i cirka ett år nu. Jag har lite problem med han i hanteringen och ridningen. När man leder han och han vet att man har godis är han väldigt "på" och bufflig och går på mig hela tiden, han går även framför mig och stoppar mig (han är alltså väldigt stark) och han lyssnar inte, går man med spö framför bogen bryr han sig inte om det. Detta gör också att han är helt omöjlig att longera, han vägrar gå på volt och det längsta jag kommer är att han bara följer efter mig och stiger mig på hälarna. Någon som har nåt tips vad man kan göra?

I ridningen är han också väldigt konstig, han är helt omöjlig att rida ut på. Det han gör är att när vi går bort från hagen så stannar han och börjar backa! Jag gör allt att få han framåt men han ökar takten bara bakåt då, spö eller inget hjälper. Han bryr sig inte vad som finns bakom han vare sig det är grenar eller djupa diken! Man kan tro att han stannar vid dikena men han gör verkligen allt för att vända om. Det slutar ofta med att han går ner i dikena med mig på. Inte ens då vill han fortsätta åt "rätt" håll. Det spelar ingen roll hur långt bort ifrån hagen man är, han vägrar att gå framåt. Ibland kan han även försöka stegra. Samma sak händer om man rider på t.ex. en åker, han backar mot "ingången", där man gick in. Allt detta resulterar i att jag i princip inte kan göra någonting, skulle vara jättesnällt om jag fick något tips vad jag ska göra!

Eftersom samma tråd finns under ridning, stänger jag denna tråd

Mvh

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 295
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 395
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp