Vad ska jag göra med min häst?

Hej! Provade en ny sak idag som faktiskt funkade! Jag vet inte om det är så bra dock, men man måste väl prova allt.. :)
Sadlade han och tog han tillbaka till hagen, där ledde jag runt han ett tag, gick även lite löst, att jag inte bara hoppade upp direkt. Sen hoppade jag upp och så red jag runt lite i hagen (är en rätt stor hage). Han tyckte nog det var lite konstigt haha men det funkade faktiskt! Kanske var att han kände sig trygg när kompisen var i samma "område" och att han såg henne ibland att han inte hade något behöv att börja "jäklas"...
Dock vet jag inte om det var så bra när det liksom är hans "hem" och hans safe place att han inte ska behöva ridas där...Jag red endå jag på lång tygel och bara hängde med nästans, väldigt skönt för en gångs skull! Jag hade inte dendär känslan att shit nu börjas det förbered dig på att smaka mark haha... :)
Men vad tycker ni? Dåligt eller bra? Ska jag fortsätta göra såhär och sen vartefter försöka utanför hagen?

Det kan nog vara bra för ditt självförtroende, men för hästens lust att gå ifrån flocken tror jag varken det gör till eller från. Kolla med stallägaren om det är ok att rida i hagen bara, det kan ju vara en säkerhetsrisk att rida bland lösa hästar, och en del vill därför inte att man gör det.
 
Det kan nog vara bra för ditt självförtroende, men för hästens lust att gå ifrån flocken tror jag varken det gör till eller från. Kolla med stallägaren om det är ok att rida i hagen bara, det kan ju vara en säkerhetsrisk att rida bland lösa hästar, och en del vill därför inte att man gör det.
Självklart, den andra hästen brydde sig inte ett skvatt bara åt hö, annars skulle jag inte göra det om hon skulle få för sig att följa med eller ens titta på för så funkar det inte utanför hagen heller ju, men tror du att det skulle funka om man skulle fortsätta göra så? Att han kanske skulle fatta att det inte är någon ide att göra det utanför hagen..? :)
 
Nu har jag inte läst svaren men om min häst skulle börja backa och vägra gå framåt så skulle jag snurra runt hästen och backa mot "rätt" håll (alltså det hållet JAG vill till) och när hästen tröttnat på att backa så backar jag en bit till.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 347
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 410
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp